sąd i jego wlasciwosci.doc

(138 KB) Pobierz
SĄD ORAZ JEGO WŁAŚCIOWŚĆ

1

 

SĄD ORAZ JEGO WŁAŚCIOWŚĆ

 

art. 175 Konstytucji – wymiar sprawiedliwości w Polsce sprawują: SN, sądy powszechne i szczególne

 

art. 2 § 1 KPC – do rozpoznawania spraw cywilnych powołane są sądy powszechne, o ile sprawy te nie należą do właściwości sądów szczególnych, oraz SN

 

art. 1 § 1 p.u.s.p. – sądami powszechnymi są sądy rejonowe, sądy okręgowe i sądy apelacyjne

 

sądami powszechnymi są:

-         

sądy rejonowe                            Sprawują one wymiar sprawiedliwości w zakresie nie            

-          sądy okręgowe                   należącym do sądów administracyjnych, sądów

-          sądy apelacyjne              wojskowych i SN.

 

Sąd rejonowy – tworzy się dla jednej, lub większej liczby gmin.

              Wydziały:

1)     cywilny

2)     karny

3)     rodzinny i nieletnich (sąd rodzinny)

a)      zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego

b)     dotyczące demoralizacji i czynów karalnych nieletnich

c)      leczenia osób uzależnionych od alkoholu itp. ;)

d)     należące do sądu opiekuńczego na podstawie ustaw odrębnych

4)     pracy (sąd pracy)

5)     ksiąg wieczystych

6)     wydział gospodarczy (sąd gospodarczy) - istnieje, o ile sad rejonowy mieści się w mieście, w którym ma swoją siedzibę również sąd okręgowy

7)     sąd grodzki – może być stworzony w siedzibie, lub poza siedzibą sądu rejonowego (jako wydział zamiejscowy), rozpoznają sprawy z zakresu:

·         w postępowaniu uproszczonym

·         dotyczące depozytów sądowych

·         dotyczące przepadku rzeczy

 

Sąd okręgowy: (wydziały):

1)     cywilny

2)     karny

3)     penitencjarny i nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń karnych

4)     pracy

5)     gospodarczy

 

-          w Sądzie Okręgowym w Warszawie działają ponadto jako wydziały:

1)     sąd ochrony konkurencji i konsumentów - odrębna jednostka organizacyjna do spraw z zakresu ochrony konkurencji, regulacji energetyki, telekomunikacji i transportu kolejowego

2)     odrębna jednostka do spraw rejestrowych powierzonych temu sądowi na podstawie odrębnych przepisów

3)     sąd wspólnotowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych

 

 

Sąd apelacyjny: (wydziały):

1)     cywilny

2)     karny

3)     pracy i ubezpieczeń społecznych

 

Sąd Najwyższy

– art. 183 ust. 1 i 2 Konstytucji RP – SN sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania oraz wykonuje inne czynności określone w Konstytucji RP i ustawach

 

Ustawa o sądzie najwyższym – wynika z niej, że sąd ten jest organem władzy sądowniczej, powołanym m. in. do sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez:

1)     zapewnienie w ramach nadzoru zgodności z prawem oraz jednolitości orzecznictwa sądów powszechnych i wojskowych przez rozpoznawanie kasacji oraz innych środków odwoławczych

2)     podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne

3)     rozstrzyganie innych spraw określonych w ustawach

 

-          ponadto SN wykonuje także funkcje nienależące do wymiaru sprawiedliwości, a powierzone mu na podstawie Konstytucji RP i ustaw

-          SN ma siedzibę w Warszawie, a w jego skład wchodzą:

a)      Pierwszy Prezes SN

b)     Prezesi SN

c)      Sędziowie SN

-          liczbę stanowisk sędziowskich, w tym liczbę Prezesów Sądu Najwyższego, ustala Prezydent RP na wniosek Zgromadzenia Ogólnego Sędziów SN

-          art. 183 § 3 Konstytucji RP mówi iż Pierwszy Prezes SN jest powoływany na 6-letnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów SN przez Prezydenta RP

-          wg art. 13 § 2 ustawy o SN, Prezesa SN powołuje i odwołuje Prezydent RP na wniosek Pierwszego Prezesa SN spośród sędziów tego sądu w stanie czynnym

 

SN dzieli się na cztery izby: (art. 3 § 1 ustawy o SN)

1)     cywilną

2)     karną

3)     pracy, ubezpieczeń społecznych i spraw publicznych

4)     wojskową

 

-          do właściwości Izby Cywilnej należą sprawy z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego, rodzinnego i opiekuńczego, sprawy dotyczące rejestracji przedsiębiorców, w tym z zakresu ochrony konkurencji, regulacji energetyki, telekomunikacji i transportu kolejowego, oraz sprawy od których złożono odwołanie od decyzji przewodniczącego KRRiTv.

-          w sprawach cywilnych właściwe są zatem dwie izby: Cywilna oraz Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych

 

 

 

 

 

SKŁAD ORGANÓW SĄDOWYCH W POSTĘPOWANIU CYWILNYM

 

Zgodnie z art. 47 § 1 – zasadą jest, że w I instancji sąd rozpoznaje sprawy w składzie [jednego sędziego], chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

·         udział ławników w postępowaniu cywilnym ograniczono do spraw, w których potrzebna jest znajomość stosunków społecznych

 

W procesie w I instancji zgodnie z art. 47 § 2 sąd w składzie [jednego sędziego i dwóch ławników] rozpoznaje sprawy:

1)     z zakresu prawa pracy o:

a)      ustalenie istnienia, nawiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy,

b)     o uznanie bezskuteczności wypowiedzenia stosunku pracy

c)      o przywrócenie do pracy i przywrócenie poprzednich warunków pracy lub płacy

d)     naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu i o roszczenia z tym związane

e)      odszkodowanie lub zadośćuczynienie w wyniku stosowania mobbingu

2)     ze stosunków rodzinnych o:

a)      rozwód

b)     separacje

c)      unieważnienie uznania dziecka

d)     rozwiązanie przysposobienia

 

-          wszelkie postanowienia poza rozprawą oraz zarządzenia wydaje jednoosobowo przewodniczący

-          prezes sądu może zarządzić rozpoznanie sprawy w składzie trzech sędziów zawodowych, jeżeli uzna to za wskazane ze względu na:

·         szczególną zawiłość

·         precedensowy charakter sprawy

-          postępowanie pojednawcze przeprowadza sąd w składzie jednego sędziego

 

W postępowaniu nieprocesowym zasadą jest, że we wszystkich rozprawach w I instancji orzeka jeden sędzia bez udziału ławników.

Sprawy, w których sąd w postępowaniu nieprocesowym orzeka w składzie sędziego i dwóch ławników to wyjątek, a są to sprawy:

·         o przysposobienie

·         pozbawienie lub ograniczenie władzy rodzicielskiej (art. 509)

Natomiast sprawy o ubezwłasnowolnienie sąd rozpoznaje w składzie trzech sędziów zawodowych (art. 544 § 1), a obecność prokuratora na takiej sprawie jest obowiązkowa.

 

Apelację rozpoznaje sąd w składzie trzech sędziów zawodowych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Postanowienia dotyczące postępowania dowodowego na posiedzeniu niejawnym wydaje jednak sąd w składzie jednego sędziego (art. 367 § 3).

Apelacja jest rozpoznawana przez sąd w składzie jednego sędziego w postępowaniu uproszczonym (art. 505 z ind. 10 § 1).

 

SN w postępowaniu kasacyjnym rozpoznaje skargi kasacyjne w składzie trzech sędziów. W pozostałych przypadkach – odrzucając skargę kasacyjną albo rozstrzygając o przyjęciu lub odmowie przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania, orzeka w składzie jednego sędziego (art. 398 z ind. 10).

Na podstawie przepisów ustawy o SN, podejmuje on uchwały rozstrzygające zagadnienia prawne w składzie 7 sędziów, w składzie całej izby, w składzie połączonych izb lub pełnym składzie Sądu Najwyższego.

 

W myśl art. 379 pkt 4 – skład sądu niezgodny z przepisami prawa stanowi przyczynę „nieważności postępowania”, która może stanowić zarzut apelacyjny, oraz którą sąd II instancji i SN w postępowaniu kasacyjnym w granicach zaskarżenia biorą z urzędu pod rozwagę (art. 378 § 1 i art. 398 z ind. 13 § 1).

 

 

WYŁĄCZENIE OSÓB WCHODZĄCYCH W SKŁAD ORGANÓW SĄDOWYCH

 

Wyłączenie sędziów:

 

-          jednym z istotnych czynników prawidłowego wymiaru sprawiedliwości jest zapewnienie bezstronności sędziego

-          prawo stara się więc stworzyć gwarancje bezstronności sędziego, które mogą być dwojakiego charakteru: ustrojowe i procesowe

 

gwarancje ustrojowe – wynikają z Konstytucji RP oraz prawa o ustroju sądów powszechnych, wiążą się one z całokształtem norm dotyczących powoływania sędziów, ich kwalifikacji, praw i obowiązków oraz odpowiedzialności

 

gwarancje procesowe – wynikają z ustaw procesowych, które zawierają przepisy zmierzające do zapewnienia bezstronności sędziów orzekających w konkretnych sprawach – w tym celu przewidziana jest instytucja „wyłączenia sędziego”

 

Przyczyny uzasadniające wyłączenie sędziego, można podzielić na dwie grupy:

-          wyłączające sędziego z mocy ustawy (bezwzględne)

-          wyłączające sędziego na wniosek sędziego lub strony (względne)

 

Iudex inhabilis – przyczyny wyłączenia sędziego z mocy ustawy:

-          wyczerpujący katalog przyczyn wyłączających sędziego z mocy ustawy jest wymieniony w KPC w art. 48 § 1, stosownie do tego przepisu sędzia jest wyłączony z mocy samej ustawy w sprawach:

1)     w których jest stroną lub pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziaływa na jego prawa lub obowiązki

2)     swego małżonka, krewnych lub powinowatych w linii prostej, krewnych bocznych aż do czwartego stopnia, powinowatych bocznych do drugiego stopnia

3)     osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli

4)     w których był lub jest pełnomocnikiem, albo radcą prawnym jednej ze stron

5)     w których w instancji niższej brał udział w wydaniu zaskarżonego orzeczenia, jako też w sprawach o ważność aktu prawnego z udziałem jego zawartego lub przez niego rozpoznanego, oraz w sprawach, w których występował jako prokurator

6)     w których brał udział w wydaniu orzeczenia objętego skargą o wznowienie – nie może orzekać co do tej skargi (art. 48 § 3 )

-          powody wyłączające trwają także po ustaniu uzasadniającego je małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli (art. 48 § 2)

 

 

Iudex suspectus – przyczyny uzasadniające wyłączenie sędziego na wniosek:

-          przyczyn uzasadniających wyłączenie sędziego na wniosek KPC nie wymienia szczegółowo i jest to zabieg celowy, ponieważ niemożliwe byłoby wymienienie wszystkich sytuacji, w których sędzia mógłby być podejrzany o stronniczość w sprawie – dlatego KPC określa „ogólnie” takie przyczyny pozostawiając stronom (i sędziemu) drogę do ich egzekwowania

-          KPC stanowi ogólnie, że sąd wyłącza sędziego na wniosek strony, jeżeli pomiędzy sędzią a jedną ze stron, jej ustawowym przedstawicielem lub pełnomocnikiem zachodzi stosunek osobisty takiego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwość co do bezstronności sędziego (art. 49 KPC)

·         KPC mówi o „stosunku osobistym”, który należy odróżnić od „stosunku prawnego” – należy przez to określenie rozumieć zarówno przychylne jak i nieprzychylne ustosunkowanie się sędziego do jednej ze stron – przyczyną wyłączenia sędziego będzie np. fakt pozostawania w stosunku koleżeńskim z jedną ze stron lub jej pełnomocnikiem

-          wniosek o wyłączenie sędziego strona powinna zgłosić na piśmie lub ustnie wnieść do protokołu w sądzie, w którym sprawa się toczy, uprawdopodobniając przyczyny wyłączenia

-          niezależnie od wniosku stron, sędzia który ma podstawę do wyłączenia, powinien zawiadomić o tym sąd i wstrzymać się od udziału w sprawie (art. 51)

-          do chwili rozstrzygnięcia wniosku o wyłączenie, sędzia co do którego wpłyną wniosek o wyłączenie, może spełniać tylko czynności nie cierpiące zwłoki (art. 50 § 3) 

-          o wyłączeniu orzeka sąd w składzie trzech sędziów zawodowych

-          instytucja wyłączenia sędziego, ma zapewnić stronie prawo do rozpoznania jej sprawy przez sędziego, który jest bezstronny – ponieważ instytucja ta byłą wykorzystywana do bezpodstawnego przedłużania postępowania, 2 lipca 2004r. został wprowadzony art. 51 z ind 1 KPC, zgodnie z którym, ponowny wniosek o wyłączenie sędziego oparty na tych samych okolicznościach lub wniosek oczywiście bezzasadny podlega odrzuceniu bez składania wyjaśnień przez sędziego, którego dotyczy

-          przepisy o wyłączeniu sędziego mają pełne zastosowanie do ławników, prokuratora oraz innych organów sądowych

 

WŁAŚCIWOŚĆ SĄDÓW W SPRAWACH CYWILNYCH

 

Istnienie drogi sądowej w danej sprawie cywilnej tj. przynależności tej sprawy do kompetencji (jurysdykcji) sądów powszechnych, nie oznacza oczywiście, aby sprawa ta mogła być rozpoznawana przez którykolwiek z sądów powszechnych.

Przepisy prawa o.u.s.p. określają funkcje poszczególnych rodzajów sądów oraz ustanawiają terytorialny zasięg ich działalności.

Do rozpoznawania spraw cywilnych w I instancji powołane są zarówno sądy rejonowe, jak i okręgowe.

 

Rozgraniczenie kompetencji sądów – czyli ich właściwość.

-          wymaga z jednej strony określenia jakie sprawy mają być rozpoznawane i jakie czynności dokonywane przez sądy różnego rzędu (rejonowe, okręgowe, apelacyjne i SN)

-          z drugiej strony wymaga oznaczenia zasad podziału spraw i czynności pomiędzy sądami równorzędnymi

Unormowaniem tych zagadnień zajmuje się prawo procesowe.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin