PAMIĘĆ.doc

(109 KB) Pobierz

PAMIĘĆ „Psychologia poznawcza” Edward Necka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura

Pamięć jest to zdolność do przechowywania informacji i późniejszego jej wykorzystania. Z innego punktu widzenia pamięć to zespół procesów poznawczych, zaangażowanych w nabywanie, przechowywanie i późniejsze odtwarzanie informacji.

Pamięć przemijająca przechowuje informacje w sposób nietrwały, czyli w stosunkowo krótkim czasie, co nie jest jej wadą, lecz wynika z pełnionych przez nią funkcję,

Pamięć trwała przechowuje informację bez wyraźnych ograniczeń czasowych.

- wszystkie procesy poznawcze zależą od pamięci, również mają na nią wpływ

-wąskie rozumienie:  pamięć to system zapisów, przechowywania i odtwarzania informacji w celu jej przyszłego użycia np. przygotowywanie się do egzaminu

- szerokie rozumienie: pamięć to system przechowywania informacji bez względu na cel, zamiar czy intencję; przechowuje wszelkie informację niezależnie od źródła pochodzenia czy formatu; przechowuje w czasie ultrakrótkotrwałym jak i przez całe życie; przechowuje wiedzę o faktach, indywidualnych doświadczeniach, procedurach, zapisuje ślady przeszłych doświadczeń

8.1 Natura pamięci

8.1.1 Rodzaje i funkcje pamięci

- Schacter i Tulwing-  nie jest systemem monolitycznym, wiele odrębnych, ale zintegrowanych systemów; cecha wspólna systemów- pamięć – możliwość wykorzystania przechowywanej informacji; skuteczniejsza, im umysł jest bardziej zdolny do zapamiętywania, przechowywania i odtwarzania

-5 kryteriów Endela Tulvinga, które muszą być spełnione, aby mówić o odrębności systemów pamięci:

1.       Mają różne funkcje behawioralne i kognitywne oraz są wyspecjalizowane w przetwarzaniu różnych rodzajów informacji.

2.       Funkcjonują, wedle różnych reguł.

3.       Mają różne podłoże neuronalne.

4.       Pojawiają się w różnym czasie w rozwoju onto- i filogenetycznym.

5.       Różnią się formatem reprezentowania informacji.

Prościej:( definiowanie ze względu na mechanizmy mózgowe, sposób reprezentacji nabywanej, przechowywanie i odtwarzanie informacji, reguły przetwarzania)

BLOKOWY(MAGAZYNOWY) MODEL PAMIĘCI ATKINSONA I SHIFFRINA

- oparty na kryterium czasu przechowywania informacji

Magazyn sensoryczny(sensory storage- SS)

Magazyn krótkotrwały (short term storage-STS)

Magazyn długotrwały

(long term storage- LTS)

-specyficzny dla powiązanego z nim zmysłu

- przetwarzanie bodźca przez krótki okres

-trafia cała informacja o sytuacji bodźcowej, złożona

- podejrzenia: objętość pamięci większa niż STS

- funkcjonuje automatycznie

 

- zwartość składa się z informacji z wyselekcjonowanej stymulacji bodźcowej( z magazynu sensorycznego) i informacji przywołanej z LTS albo efektu bieżącego przetwarzania informacji

- obecność różnych kodów reprezentacji informacji

-mała pojemność( od kilku do kilkudziesięciu sekund); może ulegać przeciążeniu

-podstawowa funkcja: przechowywanie informacji w czasie niezbędnym do jej przetworzenia zgodnie z realizowanym celem

 

-najdłuższy czas przechowywania informacji; mierzony w perspektywie lat

-umożliwia skuteczną adaptację jednostki do środowiska, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej

-przechowuje różne rodzaje wiedzy, wzajemnie się uzupełniające

-największe zróżnicowanie rodzajów i funkcji

 

Magazyn pamięci długotrwałej cd. szczegółowiej:

-szczegółowe rozróżnienie rodzajów pamięci długotrwałej dokonuje się w oparciu o różnice w sposobach zapamiętywania, przechowywania i odtwarzania informacji(fazy)

-twierdzi się, że każda z faz ma charakter procesualny

- utrwalanie może wiązać się z rekodowaniem, procesem, który może wpływać na treść zapisu pamięciowego, jak i na związki, w które wchodzi o z innymi zapisami

KLASYFIKACJA PAMIĘCI DŁUGOTRWAŁEJ ZE WZGLĘDU NA PRZEBIEG TRZECH FAZ PAMIĘCIOWYCH       ( Squire i Zola- Morgan)

- charakter porządkujący, relacje zachodzące między różnymi rodzajami pamięci



PAMIĘĆ



Deklaratywna( jawna)                                                                      Niedeklaratywna (niejawna, ukryta)

dane z pamięci deklaratywnej mogą                                           trudność w zakresie werbalizacji treści wiedzy

być stosunkowo łatwo wydobyte i uświadomione                            * warunkowanie klasyczne

*fakty                                                                                                  *umiejętności i nawyki

*wydarzenia                                                                                    *poprzedzanie

*nieasocjacyjne uczenie się(habituacja, sensytyzacja)

Deklaratywna podział:

- pamięć semantyczna- specyficzna łatwa do werbalizacji wiedza ogólna, oderwana od kontekstu; może być łączona w większe struktury; wiedza, dla której kontekst pozyskania jest nieistotny- zapis pamięciowy zazwyczaj go nie zawiera

„jest rodzajem umysłowego tezaurusa zorganizowanej wiedzy, jaką jednostka posiada o słowach i innych symbolach werbalnych, ich znaczeniach i referencjach, relacjach między nimi oraz o regułach, formułach i algorytmach manipulacji tymi symbolami, pojęciami i relacjami”

- pamięć epizodyczna- dotyczy „informacji o czasowo umiejscowionych epizodach i wydarzeniach oraz czasowo-przestrzennych relacjach między nimi”; możliwość werbalizacji zależy od sprawności posługiwania się językiem i poziomu szczegółowości zapisu; uwzględnienie całego bogactwa kontekstu informacji, czyli jej umiejscowienie w czasie i przestrzeni oraz związki przyczynowo skutkowe pomiędzy różnymi wydarzeniami; może być łączona w większe struktury; konkretne zdarzenia

* Specyficzna odmiana pamięci epizodycznej- pamięć autobiograficzna-wydarzenia, w których sami braliśmy udział; konkretne zdarzenia

- pamięć epizodyczna i semantyczna może się przenikać

- mnemotechniki pamięci semantycznej- metoda miejsc- polega na nałożeniu nabywanej wiedzy na dobrze utrwalony już zapis autobiograficzny, związany z lokalizacją przestrzenną charakterystycznych obiektów.

- podstawą rozróżnień według Squire’a  jest również sposób zapamiętywania, przechowywania i odpamiętywania zapisów pamięciowych

- kodowanie w pamięci deklaratywnej- włączenie nowej informacji w struktury wiedzy, uczenie jawne

- w przypadku pamięci semantycznej- przechowywane symboliczne reprezentacje wiedzy ogólnej; proces zapamiętywania musi uwzględnić sposób tworzenia takich reprezentacji oraz kształtowania związków semantycznych z posiadaną już wiedzą

-pamięć epizodyczna- kodowanie bezpośrednie, w taki sposób, w jaki zostały spostrzeżone, z całym bogactwem kontekstu, informacje uporządkowane przyczynowo-skutkowo

-wydobycie wiedzy deklaratywnej ma charakter wolicjonalny  i polega na jej werbalizacji

- pamięć epizodyczna i semantyczna- wykorzystywanie relacji między elementami zakodowanej informacji

- pamięć niedeklaratywna- nabywanie na drodze wielokrotnego powtarzania czynności, uczenia się mimowolnego; zapis sekwencji działań, wyzwalanych w pewnym kontekście; nie potrzebna świadomość, wiedza uruchamiana automatycznie

8.1.2 Blokowe( magazynowe) modele pamięci

- pojęcie „blokowe”- oznacza pewną metaforę rozumienia struktury i funkcji systemu poznawczego człowieka; struktura- oznacz jej wyraźną modułowość- system poznawczy składa się z modułów o wyspecjalizowanych funkcjach; przesyłanie informacji polega na przesyłaniu efektów pracy jednego modułu do kolejnego w ściśle określonej sekwencji

- „krok po kroku”- przepływ informacji

- wywodzi się z metafory komputerowej

-pamięć rozumiana jako magazyn- system wielu magazynów; odrębne właściwości wynikają z istnienia odrębnych, wyspecjalizowanych w przechowywaniu określonych informacji magazynów

MAGAZYNOWY MODEL ATKINSONA I SHIFFRINA

Magazyn sensoryczny

Magazyn krótkotrwały

Magazyn  długotrwały



-dane pochodzące ze środowiska, które zostały zarejestrowane przez zmysły, utrzymują się tu przez bardzo krótki okres czasu



przez procesy uwagowe

 

 

 

 

 

 

 

       Następuje przeniesienie części informacji- procesy kontrolne decydują o charakterze wykorzystania informacji



*może być użyta do sterowania zachowaniem lub

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transfer relatywnie wolny

             Dzięki powtarzaniu przeniesiona tutaj

 

- informacja może zniknąć z STS zanim zostanie zakodowana w LTS

- informacja może być przywołana z LTS(strategia wydobycia),

- o sprawności korzystania z zasobów LTS decyduje efektywność kodowania materiału oraz jego wydobywania

- zarzuty wobec tej teorii: włączanie treści do magazynu STS bez pośrednictwa LTS, aby informacja sensoryczna mogłabyś zwerbalizowana, konieczne jest jej wcześniejsze rozpoznanie- nie może się ono obyć bez trwałych wzorów reprezentacji

-nowa wersja tego modelu: zamiana miejsc: najpierw LTS, a potem STS

KONCEPCJA LEHRLA I FISCHERA

- prowadzili badania mające na celu oszacowanie ograniczeń przetworzeniowych systemu poznawczego człowieka

-przetwarzanie informacji podlega głównie jednostce czasu( sekundy) i ilości informacji (bity)

- informacja rejestrowana jest za pomocą analizatorów, podlega integracji, a następnie selekcji

- procesy zachodzą na materialne sensorycznym strukturze „przechowywalni”- połączona jest z pamięcią długotrwałą- informacja dalej przesyłana jest do pamięci krótkotrwałej

- charakteryzacja pamięci krótkotrwałej za pomocą 4 parametrów: szybkość strumienia informacji na wejściu do STM, czas przechowywania informacji w STM, całkowita pojemność STM, tempo konsolidacji, czyli transferu z STM do LTM; ma ona funkcję kontrolną sterującą zachowanie człowieka

- badania polegające na pomiarze czasu czytania znaków:liter, sylab, wzorów chemicznych

-Leher i Fischer- ocena pojemności STM na podstawie dwóch parametrów: szybkości strumienia na wejściu, przeciętnego czasu zachowania informacji----------pojemność dwukrotnie większa niż szacował Miller(7 +/- 2)

- wnioski z badań Fischera i Lehra- szybkość strumienia na wejściu do STM jest niezależna od typu materiału(litery, liczby) i wokalizacji( czytanie głośne i ciche); niezależność szybkości strumieniana wejściu i czas przechowywania informacji

- istota metafory magazynowej- pamięć jako odrębne systemy- wywodzi się to z prac Williama Jamesa

DOWODY:

- krzywe pozycyjne- ilustracja prawdopodobieństwa prawidłowego odtworzenia bodźców z listy w zależności od ich pozycji na tej liście ( badania Glanzera i Cunitza)—efekt pierwszeństwa(początek listy, transfer do LTM, odporny na upływ czasu i interferencję), efekt świeżości(koniec listy, udział STM, podatny na upływ czasu i interferencje)

-odrębność ze względu na postulowane mechanizmy zapominania- w obu przypadkach działa interferencja( w pamięci krótkotrwałej podobieństwo bodźców akustycznych, w długotrwałej podobieństwo bodźców semantycznych), LTM- utrata dostępu do informacji-efekt końca języka

-badania fizjologiczne-zjawisko podwójnej dysocjacji- pacjenci z uszkodzeniem mózgu, dwa zadania angażują różne mechanizmy mózgowe, poznawcze; w uszkodzeniu jedno wykonywane lepiej, drugie gorzej; wybiórcze zniesienia efektu pierwszeństwa, przy zachowaniu efektu świeżości

- podstawowy „grzech” tego podejścia- nadmierna upraszczanie- statyczny charakter

- procesy poznawcze wpływają zarówno na ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin