sobkowiak_konflikt_analiza_pojecia.pdf
(
978 KB
)
Pobierz
177742517 UNPDF
STUDIA Z TEORII POLITYKI
Tom I
Acta Universitatis Wratislaviensis No 1841
Wroclaw 1996
LESZEK SOBKOWIAK
Konflikt polityczny
- analiza pojęcia
Konflikt społeczny - nurty interpretacyjne
w naukach społecznych
Wśród zjawisk i procesów społecznych ważną rolę odgrywają różnorakie
konflikty, powodujące dynamikę systemów społecznych. Rodzaje analizy i oce
ny mechanizmów oraz zakresu realnych przemian wiążą się ze świadomością,
wartościami i interesami poszczególnych podmiotów. Podstawą postulowanej
w różnych teoriach zachowań racjonalności działań politycznych jest m. in. wie
dza o naturze i mechanizmach konfliktów oraz praktyczne umiejętności ich roz
strzygania. Stopień trafności decyzji i działań wykonawczych w sytuacjach kon
fliktowych współwarunkuje procesy równowagi i zaburzeń systemów. Politolo
giczna analiza rozwoju społecznego nie może pominąć zasadniczego pytania
o przydatność i rolę kategorii konfliktu w budowaniu ogólnej teorii społeczeń
stwa, teorii polityki, systemu politycznego, decyzji politycznych itp. Rozstrzyg
nięcie tej kwestii jest równoznaczne z wyborem perspektywy badawczej. Ozna
cza to przyjęcie jednego z kilku założeń o wyjaśniającej mocy kategorii
konfliktu: nadrzędnej, równorzędnej z innymi kategoriami, marginalnej czy po
mocniczej (Mucha, 1978, s. 128-134).
Politologiczna refleksja nawiązuje m.in. do wielowątkowej metodologiczno-
-teoretycznej tradycji i aktualnej wiedzy innych nauk społecznych, zwłaszcza
socjologii i psychologii. Upraszczając zagadnienie ewolucji roli konfliktu w wy
jaśnianiu naukowym można stwierdzić, iż w ciągu XIX i pierwszej połowy
XX w. ukształtowały się dwa ogólne i zarazem wewnętrznie zróżnicowane po
dejścia badawcze, przyjmujące odmienne kierunki i kategorie wyjaśniania proce
sów rozwoju społeczeństw.
Teorie wchodzące w skład
nurtu funkcjonalnego
(strukturalno-funkcjonal-
nego) współtworzyli w różnym wymiarze m.in. A. Comte, H. Spencer, E. Durk-
heim, T. Parsons, R. K. Merton. Wspólną cechą poszczególnych koncepcji są
104
LESZEK S0BK0WIAK
założenia, iż życie społeczne oparte jest na mechanizmach konsensu, ró
wnowagi i integracji. Stanowią one istotę ewolucyjnego rozwoju
społecznego i są zarazem głównymi kategoriami ogólnej teorii społeczeństwa.
Kategorię konfliktu traktowano zwykle marginalnie. Realne konflikty uważano
za przejaw patologii, dewiacji lub swojego rodzaju choroby społecznej, czyli
zjawiska dysfunkcjonalne wobec systemu społecznego (zob. Turner, 1985, cz. I).
Rekonstruując podejście funkcjonalne R. Dahrendorf wyszczególnił cztery
założenia: „(1) Każde społeczeństwo jest względnie trwałą, stabilną strukturą
elementów. (2) Każde społeczeństwo jest dobrze zintegrowaną strukturą elemen
tów. (3) Każdy element społeczeństwa jest funkcjonalny, tzn. przyczynia się do
utrzymania społeczeństwa jako systemu. (4) Każda istniejąca struktura społeczna
opiera się na zgodnym podzielaniu przez jej członków wartości. Elementy te:
(1) stabilność, (2) integracja, (3) koordynacja funkcjonalna, (4) konsensus, poja
wiają się w różnych formach we wszystkich strukturalno-funkcjonalnych uję
ciach struktury społecznej" (Dahrendorf, 1975, s. 432).
Bardziej rozbudowany model zgodności i integracji sformułował P. S. Cohen
(cyt. za: Mucha 1978, s. 73-74): „Normy i wartości są podstawowymi elementa
mi życia społecznego. Życie społeczne pociąga za sobą wzajemne zobowiązania.
Społeczeństwa są z konieczności spójne. Życie społeczne zależy od solidarności.
Życie społeczne oparte jest na wzajemności i współpracy. Systemy społeczne
opierają się na zgodności. Społeczeństwo uznaje prawowitą władzę. Systemy
społeczne są zintegrowane. Systemy społeczne dążą do trwania". Koncepcje
funkcjonalne określano ogólnie mianem integracyjnej teorii społeczeństwa, teorii
ładu społecznego bądź porządku społecznego.
Nurt konfliktowy
najsilniej kojarzy się z teorią marksistowską, zawierającą
abstrakcyjny, dychotomiczny model społeczeństwa klasowego, w którym sprze
czności i konflikty interesów ujmowane są jako uniwersalne, stałe oraz powta
rzalne mechanizmy dynamiki i rozwoju społecznego. Rozwój wyjaśniany jest
tutaj przede wszystkim w kontekście teorii materialno-ekonomicznego zróżnico
wania społeczeństwa, teorii interesu, walki klasowej, rewolucji i świadomości
politycznej.
Na spektrum orientacji konfliktowej składa się jednakże - w różnych oczywi
ście proporcjach - dorobek G. Simmla, M. Webera, L. Gumplowicza, W. G. Sum-
mera. G. Le Bona, E. Fromma, T. W. Adorno, J. Dollarda, R. Dahrendorfa,
R. Dahla, D. Lockwooda i innych. Wspólną cechę tego dorobku stanowi uznanie
różnie rozumianych i definiowanych konfliktów, jako głównego bądź jednego
z podstawowych mechanizmów rozwoju, a jednocześnie nadrzędnej czy bardzo
ważnej kategorii wyjaśniającej. Do siatki pojęciowej teorii konfliktowych należą
m.in. kategorie sprzeczności, zmiany, dezintegracji,
walki, rewolucji, przymusu, przemocy, dominacji,
deprywacji, frustracji, agresji, wrogości.
Zastrzegając pewne uproszczenia, R. Dahrendorf (1975, s. 433) wymienia
kilka założeń teorii konfliktu: „(1) Każde społeczeństwo w każdym momencie
Konflikt polityczny - analiza pojęcia
105
podlega procesom zmiany - zmiana jest wszechobecna. (2) W każdym społe
czeństwie w każdym momencie występuje niezgoda i konflikt - konflikt społe
czny jest wszechobecny. (3) Każdy element w społeczeństwie przyczynia się do
jego dezintegracji i zmiany. (4) Każde społeczeństwo opiera się na przymusie
stosowanym przez jednych jego członków w stosunku do innych".
W konfliktowym modelu P. S. Cohena (cyt. za: Mucha, 1978, s. 73-74) znaj
duje się dziewięć założeń: „Interesy są podstawowymi elementami życia społe
cznego. Życie społeczne obejmuje pobudzanie i naciski. Życie społeczne musi
powodować podziały. Życie społeczne wytwarza opozycję, wykluczanie, wro
gość. Życie społeczne wytwarza konflikt strukturalny. Życie społeczne wytwarza
interesy grupowe. Zróżnicowanie społeczne obejmuje przemoc. Systemy społe
czne są źle zintegrowane i pełne sprzeczności. Systemy społeczne dążą do zmiany".
W konfliktowych modelach społeczeństwa przejawia się trojakie rozumienie
konfliktu: (a)
strukturalne
- w strukturze systemu istnieje „niezgodność, wza
jemne wykluczanie się celów grupowych, spowodowane ograniczoną ilością po
wszechnie pożądanych dóbr", (b)
behawioralne
- chodzi tutaj o „działania czy
stosunki społeczne typu walki i współzawodnictwa", (c)
psychologiczne
- jest to
„stan wrogości między grupami czy osobami" (Mucha, 1978, s. 15). Wymienio
ne aspekty starał się zintegrować w swojej definicji L. A. Coser: „Konflikt spo
łeczny to walka ludzi reprezentujących odmienne wartości lub walka o dostęp do
statusu, władzy bądź ograniczonych dóbr, w której to walce celem pozostających
w konflikcie stron jest nie tylko osiągnięcie pożądanych wartości, lecz także
zneutralizowanie, ograniczenie lub wyeliminowanie przeciwników" (Coser, cyt.
za: Białyszewski, 1983, s. 35). Z kolei według J. H. Turnera (1985, s. 254), kon
flikt jest „formą jawnej interakcji, którą można określić jako obserwowalne wy
siłki stron w kierunku wzajemnego udaremnienia partnerowi dostępu do rzadko
spotykanych zasobów, oraz formą interakcji, prowadzącą do wytworzenia się
wzajemnej świadomości i styczności pomiędzy stronami konfliktu".
Po okresie dominacji „czystego" funkcjonalizmu, w drugiej połowie XX w.
pojawiła się w socjologii nowa tendencja. Po pierwsze, do koncepcji zmiany
społecznej włączono problematykę konfliktu, analizując jego pozytywne funkcje
- wzmacniania integracyjnych i adaptacyjnych mechanizmów wytwarzających
spójność i równowagę systemów społecznych. Jednocześnie funkcjonalny model
dynamicznej równowagi nadal wykluczał zmiany rewolucyjne, „zmiany, będące
wynikiem strukturalnych sprzeczności i konfliktów zrodzonych w ramach syste
mu" oraz „zmiany zrodzone przez długotrwałą i stale pogłębiającą się dezinte
grację" (van den Berghe, cyt. za: Białyszewski, 1983, s. 29). Po drugie, uznając
pewną jednostronność i nieadekwatność części założeń klasycznych teorii kon
fliktowych - zwłaszcza marksizmu - formułowano bardziej pojemne teorie. Od
rzucano bądź modyfikowano m. in. założenie nadrzędności sprzeczności i kon
fliktów wywodzących się ze sfery własności środków produkcji, dychotomiczny
model społeczeństwa klasowego zastąpiono modelem pluralistycznym, zrezyg
nowano z tezy o obiektywnej konieczności rewolucji itp.
106
LESZEK SOBKOWIAK
Nie wchodząc w bliższą prezentację przekształceń nurtów funkcjonalnych
i konfliktowych - wskazujących przecież na dwa równie istotne ontologiczne
aspekty rozwoju społecznego - warto podkreślić postulaty i próby podejścia
komplementarnego.
Tym bardziej zasadnych, gdyż „w każdym społeczeństwie
obok ładu i porządku istnieją napięcia i konflikty, obok równowagi sił istnieją
zmiany, obok integracji dezintegracja" (Białyszewski, 1983, s. 27). Przykładem
takich prób są propozycje P. L. van den Bergha, J. Lopreato, R. Cole'a,
P. Sztompki, J. H. Turnera. Turner, poszukując wspólnych elementów funk
cjonalnej teorii L. A. Cosera i konfliktowej teorii R. Dahrendorfa, zbudował
przyczynowy model konfliktu: „System społeczny wzajemnie
uzależnionych od siebie segmentów. Nierówny podział rzadkich i wartościo
wych zasobów pomiędzy wzajemnie uzależnione od siebie segmenty systemu.
Wycofanie legitymizacji przez te segmenty, które nie otrzymują proporcjonalne
go udziału w zasobach. Inicjalna [początkowa -
L. SĄ
świadomość obiektyw
nych interesów w zmianie systemu rozdziału zasobów. Pobudzenie emocjonalne
upośledzonych. Periodyczne niezorganizowane wybuchy frustracji. Zwiększona
intensywność zaangażowania emocjonalnego w konflikt elementów upośledzo
nych. Próba zorganizowania między upośledzonymi grup konfliktowych. Otwar
ty konflikt między upośledzonymi i uprzywilejowanymi o zmieniającej się gwał
towności" (tamże, s. 254-255).
Przyczyny konfliktów
W literaturze przedmiotu istnieje zgodność poglądów dotyczących ścisłego
związku obiektywnych (strukturalnych i funkcjonalnych) i s u b i e k-
t y w n y c h (racjonalnych i nieracjonalnych) przyczyn konfliktów. Powszech
ne jest stanowisko, iż „obiektywne uwarunkowania stwarzają realne podłoże
konfliktotwórcze czy potencjalną sytuację konfliktową. Przekształcenie się jed
nak takiej potencjalnej sytuacji w realny konflikt, czyli jej aktualizacja, wymaga
zaistnienia subiektywnych uwarunkowań" (Sztumski, Wódz, 1984, s. 8-9). Ko
niecznym zatem warunkiem wybuchu konfliktu jest uświadomienie przez pod
mioty ich interesów. Jednakże trzeba pamiętać, że uświadomienie to bywa dwo
jakie: prawdziwe (obiektywne) lub fałszywe - jeśli wiedza i doświadczenie
podmiotu nie wystarcza do trafnego rozpoznania rzeczywistości społecznej -
a wtedy może narastać skłonność do operowania myśleniem życzeniowym, emo
cjami, stereotypami itd. Łączne ujęcie rodzajów uświadomienia interesów i zja
wiska konfliktu, pozwala wyróżnić cztery potencjalne sytuacje: (a) obiektywne
uświadomienie interesów powodujące zainicjowanie konfliktu, (b) obiektywne
uświadomienie interesów bez podjęcia działań konfliktowych, (c) fałszywe
uświadomienie interesów prowadzące do konfliktu, (d) fałszywe uświadomienie
interesów bez inicjacji konfliktu.
Według R. Dahrendorfa (1975, s. 435, 441) głównym czynnikiem warunku-
Konflikt polityczny - analiza pojęcia
107
jącym konflikty jest
nierównomierny podział władzy w społeczeństwie.
Stru
kturalnym źródłem konfliktów grupowych jest układ „ról społecznych i związa
nych z nimi oczekiwań dotyczących dominacji i podległości" oraz dychotomicz-
na dytrybucja władzy i odpowiadające temu zróżnicowanie pozycji społecznych
„budzi sprzeczności interesów osób zajmujących te pozycje". Zdaniem L. A. Co-
sera (cyt. za: Białyszewski, 1983, s. 229) przyczyny konfliktów leżą
w kwestio
nowaniu prawomocności systemu w rozdziale rzadkich zasobów.
Zakwestio
nowanie to nie prowadzi jednak automatycznie do konfliktu, gdyż może także
przybrać formę rezygnacji i apatii. Warunkiem powstania konfliktu jest emocjo
nalne pobudzenie ludzi. S. M. Lipset (1995, s. 44) twierdzi, iż „dystrybucja bo
gactwa jest niewątpliwie najważniejszym źródłem konfliktu interesów w złożo
nych społeczeństwach".
Przegląd różnych teorii umożliwił J. H. Turnerowi (1985, s. 251) sformuło
wanie ogólnego modelu procesów przyczynowych, zgodnie z którym „wszystkie
systemy społeczne wykazują nierówności w podziale dóbr, co jest przyczyną
konfliktu, który z kolei jest przyczyną reorganizacji systemu społecznego", reor
ganizacja zaś - wedle zasady sprzężenia zwrotnego - wyzwala nowy proces
konfliktotwórczy.
Inny aspekt analizy źródeł konfliktu związany jest z kategorią deprywacji
społecznej, rozumianej jako „rozbieżność między aktualnym stanem dostępu do
pożądanych dóbr a przekonaniem, że dostęp ten jest niesłusznie ograniczony.
Świadomość tej rozbieżności prowadzi do frustracji, a ta z kolei jest bezpośred
nim źródłem agresji i konfliktów" (Białyszewski, 1983, s. 111). Nie każdy stan
deprywacji wyzwala konflikt. Musi nastąpić wzrost deprywacji, przyjmujący
absolutny lub względny charakter. Deprywacja absolutna polega na zmniejszeniu
szans realizacji uświadomionych potrzeb i interesów, natomiast deprywacja
względna odnosi się do sytuacji, w której „przy niezmiennym lub nawet podno
szącym się poziomie zaspokajania oczekiwań rozpiętość między oczekiwaniami
i ich zaspokojeniem rośnie, gdyż aspiracje rosną szybciej niż możliwości ich
zaspokajania" (Wiatr, 1977, s. 395). W tym kontekście mieści się analityczny
schemat źródeł konfliktu J. C. Daviesa (1983, s. 121): rozwój
społecz-
ny-oczekiwania-frustracja-agresja.
Subiektywne uwarunkowania
przebiegu konfliktu
Sytuacja deprywacji i konfliktu wywołuje pewne zachowania jednostek
i grup społecznych. W ujęciu modelowym tworzą one kontinuum: od pełnego
aktywnego zaangażowania, do całkowitej bierności i apatii. Konkretne zachowa
nia zależą od sposobu postrzegania sytuacji konfliktowej, determinacji w dążeniu
do osiągnięcia celów, rodzaju motywacji, kalkulacji szans i kosztów powodzenia
Plik z chomika:
Arjun99
Inne pliki z tego folderu:
pawlowski_teoria_pytan_zastosowania.pdf
(2290 KB)
Maj_stereotypy.pdf
(1750 KB)
Kozielecki_erozja_wladzy.pdf
(874 KB)
elity_polit_wymiana_czy_reprodukcja.pdf
(2788 KB)
topolski_zrodl_niezrod.pdf
(1943 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja Publiczna
egzamin magisterski na kierunku POLITOLOGIA w roku akademickim 2012 2013 UAM
Filozofia
filozofia polityki-Jeliński
Finanse państwa i samorządu
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin