sobkowiak_konflikt_analiza_pojecia.pdf

(978 KB) Pobierz
177742517 UNPDF
STUDIA Z TEORII POLITYKI
Tom I
Acta Universitatis Wratislaviensis No 1841
Wroclaw 1996
LESZEK SOBKOWIAK
Konflikt polityczny
- analiza pojęcia
Konflikt społeczny - nurty interpretacyjne
w naukach społecznych
Wśród zjawisk i procesów społecznych ważną rolę odgrywają różnorakie
konflikty, powodujące dynamikę systemów społecznych. Rodzaje analizy i oce­
ny mechanizmów oraz zakresu realnych przemian wiążą się ze świadomością,
wartościami i interesami poszczególnych podmiotów. Podstawą postulowanej
w różnych teoriach zachowań racjonalności działań politycznych jest m. in. wie­
dza o naturze i mechanizmach konfliktów oraz praktyczne umiejętności ich roz­
strzygania. Stopień trafności decyzji i działań wykonawczych w sytuacjach kon­
fliktowych współwarunkuje procesy równowagi i zaburzeń systemów. Politolo­
giczna analiza rozwoju społecznego nie może pominąć zasadniczego pytania
o przydatność i rolę kategorii konfliktu w budowaniu ogólnej teorii społeczeń­
stwa, teorii polityki, systemu politycznego, decyzji politycznych itp. Rozstrzyg­
nięcie tej kwestii jest równoznaczne z wyborem perspektywy badawczej. Ozna­
cza to przyjęcie jednego z kilku założeń o wyjaśniającej mocy kategorii
konfliktu: nadrzędnej, równorzędnej z innymi kategoriami, marginalnej czy po­
mocniczej (Mucha, 1978, s. 128-134).
Politologiczna refleksja nawiązuje m.in. do wielowątkowej metodologiczno-
-teoretycznej tradycji i aktualnej wiedzy innych nauk społecznych, zwłaszcza
socjologii i psychologii. Upraszczając zagadnienie ewolucji roli konfliktu w wy­
jaśnianiu naukowym można stwierdzić, iż w ciągu XIX i pierwszej połowy
XX w. ukształtowały się dwa ogólne i zarazem wewnętrznie zróżnicowane po­
dejścia badawcze, przyjmujące odmienne kierunki i kategorie wyjaśniania proce­
sów rozwoju społeczeństw.
Teorie wchodzące w skład nurtu funkcjonalnego (strukturalno-funkcjonal-
nego) współtworzyli w różnym wymiarze m.in. A. Comte, H. Spencer, E. Durk-
heim, T. Parsons, R. K. Merton. Wspólną cechą poszczególnych koncepcji są
177742517.002.png
104
LESZEK S0BK0WIAK
założenia, iż życie społeczne oparte jest na mechanizmach konsensu, ró­
wnowagi i integracji. Stanowią one istotę ewolucyjnego rozwoju
społecznego i są zarazem głównymi kategoriami ogólnej teorii społeczeństwa.
Kategorię konfliktu traktowano zwykle marginalnie. Realne konflikty uważano
za przejaw patologii, dewiacji lub swojego rodzaju choroby społecznej, czyli
zjawiska dysfunkcjonalne wobec systemu społecznego (zob. Turner, 1985, cz. I).
Rekonstruując podejście funkcjonalne R. Dahrendorf wyszczególnił cztery
założenia: „(1) Każde społeczeństwo jest względnie trwałą, stabilną strukturą
elementów. (2) Każde społeczeństwo jest dobrze zintegrowaną strukturą elemen­
tów. (3) Każdy element społeczeństwa jest funkcjonalny, tzn. przyczynia się do
utrzymania społeczeństwa jako systemu. (4) Każda istniejąca struktura społeczna
opiera się na zgodnym podzielaniu przez jej członków wartości. Elementy te:
(1) stabilność, (2) integracja, (3) koordynacja funkcjonalna, (4) konsensus, poja­
wiają się w różnych formach we wszystkich strukturalno-funkcjonalnych uję­
ciach struktury społecznej" (Dahrendorf, 1975, s. 432).
Bardziej rozbudowany model zgodności i integracji sformułował P. S. Cohen
(cyt. za: Mucha 1978, s. 73-74): „Normy i wartości są podstawowymi elementa­
mi życia społecznego. Życie społeczne pociąga za sobą wzajemne zobowiązania.
Społeczeństwa są z konieczności spójne. Życie społeczne zależy od solidarności.
Życie społeczne oparte jest na wzajemności i współpracy. Systemy społeczne
opierają się na zgodności. Społeczeństwo uznaje prawowitą władzę. Systemy
społeczne są zintegrowane. Systemy społeczne dążą do trwania". Koncepcje
funkcjonalne określano ogólnie mianem integracyjnej teorii społeczeństwa, teorii
ładu społecznego bądź porządku społecznego.
Nurt konfliktowy najsilniej kojarzy się z teorią marksistowską, zawierającą
abstrakcyjny, dychotomiczny model społeczeństwa klasowego, w którym sprze­
czności i konflikty interesów ujmowane są jako uniwersalne, stałe oraz powta­
rzalne mechanizmy dynamiki i rozwoju społecznego. Rozwój wyjaśniany jest
tutaj przede wszystkim w kontekście teorii materialno-ekonomicznego zróżnico­
wania społeczeństwa, teorii interesu, walki klasowej, rewolucji i świadomości
politycznej.
Na spektrum orientacji konfliktowej składa się jednakże - w różnych oczywi­
ście proporcjach - dorobek G. Simmla, M. Webera, L. Gumplowicza, W. G. Sum-
mera. G. Le Bona, E. Fromma, T. W. Adorno, J. Dollarda, R. Dahrendorfa,
R. Dahla, D. Lockwooda i innych. Wspólną cechę tego dorobku stanowi uznanie
różnie rozumianych i definiowanych konfliktów, jako głównego bądź jednego
z podstawowych mechanizmów rozwoju, a jednocześnie nadrzędnej czy bardzo
ważnej kategorii wyjaśniającej. Do siatki pojęciowej teorii konfliktowych należą
m.in. kategorie sprzeczności, zmiany, dezintegracji,
walki, rewolucji, przymusu, przemocy, dominacji,
deprywacji, frustracji, agresji, wrogości.
Zastrzegając pewne uproszczenia, R. Dahrendorf (1975, s. 433) wymienia
kilka założeń teorii konfliktu: „(1) Każde społeczeństwo w każdym momencie
177742517.003.png
Konflikt polityczny - analiza pojęcia
105
podlega procesom zmiany - zmiana jest wszechobecna. (2) W każdym społe­
czeństwie w każdym momencie występuje niezgoda i konflikt - konflikt społe­
czny jest wszechobecny. (3) Każdy element w społeczeństwie przyczynia się do
jego dezintegracji i zmiany. (4) Każde społeczeństwo opiera się na przymusie
stosowanym przez jednych jego członków w stosunku do innych".
W konfliktowym modelu P. S. Cohena (cyt. za: Mucha, 1978, s. 73-74) znaj­
duje się dziewięć założeń: „Interesy są podstawowymi elementami życia społe­
cznego. Życie społeczne obejmuje pobudzanie i naciski. Życie społeczne musi
powodować podziały. Życie społeczne wytwarza opozycję, wykluczanie, wro­
gość. Życie społeczne wytwarza konflikt strukturalny. Życie społeczne wytwarza
interesy grupowe. Zróżnicowanie społeczne obejmuje przemoc. Systemy społe­
czne są źle zintegrowane i pełne sprzeczności. Systemy społeczne dążą do zmiany".
W konfliktowych modelach społeczeństwa przejawia się trojakie rozumienie
konfliktu: (a) strukturalne - w strukturze systemu istnieje „niezgodność, wza­
jemne wykluczanie się celów grupowych, spowodowane ograniczoną ilością po­
wszechnie pożądanych dóbr", (b) behawioralne - chodzi tutaj o „działania czy
stosunki społeczne typu walki i współzawodnictwa", (c) psychologiczne - jest to
„stan wrogości między grupami czy osobami" (Mucha, 1978, s. 15). Wymienio­
ne aspekty starał się zintegrować w swojej definicji L. A. Coser: „Konflikt spo­
łeczny to walka ludzi reprezentujących odmienne wartości lub walka o dostęp do
statusu, władzy bądź ograniczonych dóbr, w której to walce celem pozostających
w konflikcie stron jest nie tylko osiągnięcie pożądanych wartości, lecz także
zneutralizowanie, ograniczenie lub wyeliminowanie przeciwników" (Coser, cyt.
za: Białyszewski, 1983, s. 35). Z kolei według J. H. Turnera (1985, s. 254), kon­
flikt jest „formą jawnej interakcji, którą można określić jako obserwowalne wy­
siłki stron w kierunku wzajemnego udaremnienia partnerowi dostępu do rzadko
spotykanych zasobów, oraz formą interakcji, prowadzącą do wytworzenia się
wzajemnej świadomości i styczności pomiędzy stronami konfliktu".
Po okresie dominacji „czystego" funkcjonalizmu, w drugiej połowie XX w.
pojawiła się w socjologii nowa tendencja. Po pierwsze, do koncepcji zmiany
społecznej włączono problematykę konfliktu, analizując jego pozytywne funkcje
- wzmacniania integracyjnych i adaptacyjnych mechanizmów wytwarzających
spójność i równowagę systemów społecznych. Jednocześnie funkcjonalny model
dynamicznej równowagi nadal wykluczał zmiany rewolucyjne, „zmiany, będące
wynikiem strukturalnych sprzeczności i konfliktów zrodzonych w ramach syste­
mu" oraz „zmiany zrodzone przez długotrwałą i stale pogłębiającą się dezinte­
grację" (van den Berghe, cyt. za: Białyszewski, 1983, s. 29). Po drugie, uznając
pewną jednostronność i nieadekwatność części założeń klasycznych teorii kon­
fliktowych - zwłaszcza marksizmu - formułowano bardziej pojemne teorie. Od­
rzucano bądź modyfikowano m. in. założenie nadrzędności sprzeczności i kon­
fliktów wywodzących się ze sfery własności środków produkcji, dychotomiczny
model społeczeństwa klasowego zastąpiono modelem pluralistycznym, zrezyg­
nowano z tezy o obiektywnej konieczności rewolucji itp.
177742517.004.png
106
LESZEK SOBKOWIAK
Nie wchodząc w bliższą prezentację przekształceń nurtów funkcjonalnych
i konfliktowych - wskazujących przecież na dwa równie istotne ontologiczne
aspekty rozwoju społecznego - warto podkreślić postulaty i próby podejścia
komplementarnego. Tym bardziej zasadnych, gdyż „w każdym społeczeństwie
obok ładu i porządku istnieją napięcia i konflikty, obok równowagi sił istnieją
zmiany, obok integracji dezintegracja" (Białyszewski, 1983, s. 27). Przykładem
takich prób są propozycje P. L. van den Bergha, J. Lopreato, R. Cole'a,
P. Sztompki, J. H. Turnera. Turner, poszukując wspólnych elementów funk­
cjonalnej teorii L. A. Cosera i konfliktowej teorii R. Dahrendorfa, zbudował
przyczynowy model konfliktu: „System społeczny wzajemnie
uzależnionych od siebie segmentów. Nierówny podział rzadkich i wartościo­
wych zasobów pomiędzy wzajemnie uzależnione od siebie segmenty systemu.
Wycofanie legitymizacji przez te segmenty, które nie otrzymują proporcjonalne­
go udziału w zasobach. Inicjalna [początkowa - L. SĄ świadomość obiektyw­
nych interesów w zmianie systemu rozdziału zasobów. Pobudzenie emocjonalne
upośledzonych. Periodyczne niezorganizowane wybuchy frustracji. Zwiększona
intensywność zaangażowania emocjonalnego w konflikt elementów upośledzo­
nych. Próba zorganizowania między upośledzonymi grup konfliktowych. Otwar­
ty konflikt między upośledzonymi i uprzywilejowanymi o zmieniającej się gwał­
towności" (tamże, s. 254-255).
Przyczyny konfliktów
W literaturze przedmiotu istnieje zgodność poglądów dotyczących ścisłego
związku obiektywnych (strukturalnych i funkcjonalnych) i s u b i e k-
t y w n y c h (racjonalnych i nieracjonalnych) przyczyn konfliktów. Powszech­
ne jest stanowisko, iż „obiektywne uwarunkowania stwarzają realne podłoże
konfliktotwórcze czy potencjalną sytuację konfliktową. Przekształcenie się jed­
nak takiej potencjalnej sytuacji w realny konflikt, czyli jej aktualizacja, wymaga
zaistnienia subiektywnych uwarunkowań" (Sztumski, Wódz, 1984, s. 8-9). Ko­
niecznym zatem warunkiem wybuchu konfliktu jest uświadomienie przez pod­
mioty ich interesów. Jednakże trzeba pamiętać, że uświadomienie to bywa dwo­
jakie: prawdziwe (obiektywne) lub fałszywe - jeśli wiedza i doświadczenie
podmiotu nie wystarcza do trafnego rozpoznania rzeczywistości społecznej -
a wtedy może narastać skłonność do operowania myśleniem życzeniowym, emo­
cjami, stereotypami itd. Łączne ujęcie rodzajów uświadomienia interesów i zja­
wiska konfliktu, pozwala wyróżnić cztery potencjalne sytuacje: (a) obiektywne
uświadomienie interesów powodujące zainicjowanie konfliktu, (b) obiektywne
uświadomienie interesów bez podjęcia działań konfliktowych, (c) fałszywe
uświadomienie interesów prowadzące do konfliktu, (d) fałszywe uświadomienie
interesów bez inicjacji konfliktu.
Według R. Dahrendorfa (1975, s. 435, 441) głównym czynnikiem warunku-
177742517.005.png
Konflikt polityczny - analiza pojęcia
107
jącym konflikty jest nierównomierny podział władzy w społeczeństwie. Stru­
kturalnym źródłem konfliktów grupowych jest układ „ról społecznych i związa­
nych z nimi oczekiwań dotyczących dominacji i podległości" oraz dychotomicz-
na dytrybucja władzy i odpowiadające temu zróżnicowanie pozycji społecznych
„budzi sprzeczności interesów osób zajmujących te pozycje". Zdaniem L. A. Co-
sera (cyt. za: Białyszewski, 1983, s. 229) przyczyny konfliktów leżą w kwestio­
nowaniu prawomocności systemu w rozdziale rzadkich zasobów. Zakwestio­
nowanie to nie prowadzi jednak automatycznie do konfliktu, gdyż może także
przybrać formę rezygnacji i apatii. Warunkiem powstania konfliktu jest emocjo­
nalne pobudzenie ludzi. S. M. Lipset (1995, s. 44) twierdzi, iż „dystrybucja bo­
gactwa jest niewątpliwie najważniejszym źródłem konfliktu interesów w złożo­
nych społeczeństwach".
Przegląd różnych teorii umożliwił J. H. Turnerowi (1985, s. 251) sformuło­
wanie ogólnego modelu procesów przyczynowych, zgodnie z którym „wszystkie
systemy społeczne wykazują nierówności w podziale dóbr, co jest przyczyną
konfliktu, który z kolei jest przyczyną reorganizacji systemu społecznego", reor­
ganizacja zaś - wedle zasady sprzężenia zwrotnego - wyzwala nowy proces
konfliktotwórczy.
Inny aspekt analizy źródeł konfliktu związany jest z kategorią deprywacji
społecznej, rozumianej jako „rozbieżność między aktualnym stanem dostępu do
pożądanych dóbr a przekonaniem, że dostęp ten jest niesłusznie ograniczony.
Świadomość tej rozbieżności prowadzi do frustracji, a ta z kolei jest bezpośred­
nim źródłem agresji i konfliktów" (Białyszewski, 1983, s. 111). Nie każdy stan
deprywacji wyzwala konflikt. Musi nastąpić wzrost deprywacji, przyjmujący
absolutny lub względny charakter. Deprywacja absolutna polega na zmniejszeniu
szans realizacji uświadomionych potrzeb i interesów, natomiast deprywacja
względna odnosi się do sytuacji, w której „przy niezmiennym lub nawet podno­
szącym się poziomie zaspokajania oczekiwań rozpiętość między oczekiwaniami
i ich zaspokojeniem rośnie, gdyż aspiracje rosną szybciej niż możliwości ich
zaspokajania" (Wiatr, 1977, s. 395). W tym kontekście mieści się analityczny
schemat źródeł konfliktu J. C. Daviesa (1983, s. 121): rozwój
społecz-
ny-oczekiwania-frustracja-agresja.
Subiektywne uwarunkowania
przebiegu konfliktu
Sytuacja deprywacji i konfliktu wywołuje pewne zachowania jednostek
i grup społecznych. W ujęciu modelowym tworzą one kontinuum: od pełnego
aktywnego zaangażowania, do całkowitej bierności i apatii. Konkretne zachowa­
nia zależą od sposobu postrzegania sytuacji konfliktowej, determinacji w dążeniu
do osiągnięcia celów, rodzaju motywacji, kalkulacji szans i kosztów powodzenia
177742517.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin