Efektywne zarządzanie projektami. Wydanie III.pdf

(425 KB) Pobierz
Efektywne zarządzanie projektami. Wydanie III
Efektywne zarzĴdzanie
projektami. Wydanie III
Autorzy: Robert K. Wysocki, Rudd McGary
TĀumaczenie: Tomasz Rzychoĺ (przedmowa, rozdz 1Ï12,
15Ï21, dod. A, B), MichaĀ Szolc (rozdz. 13Ï14)
ISBN: 83-7361-861-9
TytuĀ oryginaĀu: Effective Project Management:
Traditional, Adaptive, Extreme, Third Edition
Format: B5, stron: 536
Poznaj nowoczesne metody zarzĴdzania projektami
¤ Rozpoznaj prawidĀowo potrzeby klienta i zdefiniuj zakres projektu
¤ Zaplanuj proces realizacji projektu uwzglķdniajĴc wszystkie czynniki
wpĀywajĴce na niego
¤ Kontroluj prace projektowe wykorzystujĴc modele i narzķdzia informatyczne
Zmiany w gospodarce pociĴgajĴ za sobĴ zmiany w sposobach zarzĴdzania
przedsiķbiorstwami i organizacjami. MenedŃerowie wyŃszych szczebli zmieniajĴ sposb
kierowania firmami, a kierownicy projektw Ð sposoby zarzĴdzania projektami.Wiele
narzķdzi i metod, wykorzystywanych jeszcze caĀkiem niedawno, dziľ okazuje siķ
zbķdnymi i przestarzaĀymi reliktami. Nowe modele zespoĀw projektowych, udoskonalone
metody weryfikowania projektw i coraz doskonalsze narzķdzia informatyczne to tylko
niektre zagadnienia, jakie menedŃerowie projektw muszĴ przyswoiě, aby nadal
sprawnie wykonywaě swojĴ pracķ.
KsiĴŃka âEfektywne zarzĴdzanie projektami. Wydanie IIIÒ przedstawia nowoczesne
metody zarzĴdzania projektami, wypracowane w ciĴgu kilku ostatnich lat
i uwzglķdniajĴce zmiany, jakie dokonaĀy siķ na ľwiatowych rynkach i w gospodarce.
Porwnuje tradycyjne sposoby kierowania projektami z nowymi, nazywanymi
ekstremalnym zarzĴdzaniem projektami oraz adaptacyjnym zarzĴdzaniem projektami.
Opisuje techniki wdraŃania nowych projektw i wspĀczesnych narzķdzi informatycznych.
¤ Zdefiniowanie projektu
¤ Wyznaczenie celu i zakresu projektu
¤ Tradycyjne zarzĴdzanie projektami
¤ Prognozowanie czasu, alokacja zasobw i zestawienie wymagaĺ projektu
¤ Harmonogramowanie projektu
¤ Budowanie zespoĀu projektowego
¤ Kontrola postķpw prac projektowych
¤ Zamykanie projektu
¤ Metoda Āaĺcucha krytycznego
¤ Adaptacyjna struktura projektu
¤ ZarzĴdzanie portfelem projektw
Przekonaj siķ, jak nowoczesne metody zarzĴdzania projektami mogĴ poprawiě
efektywnoľě ich realizacji.
5010361.094.png 5010361.105.png 5010361.116.png 5010361.127.png 5010361.001.png 5010361.012.png
SPIS TREŚCI
Podziękowania ......................................................................15
O autorach............................................................................17
Przedmowa ..........................................................................19
Wprowadzenie ......................................................................21
Część I
45
Rozdział 1. Czym jest projekt? ................................................................47
Definicja projektu ................................................................................................ 47
Sekwencja działań ............................................................................................ 48
Niepowtarzalne działania .............................................................................. 48
Złożone działania ............................................................................................ 48
Powiązane działania ........................................................................................ 49
Jeden cel ............................................................................................................ 49
Określony czas realizacji ................................................................................ 49
Bez przekraczania budżetu .............................................................................50
Zgodnie z wymaganiami .................................................................................50
Czym jest program? ...............................................................................................50
Parametry projektu ............................................................................................... 51
Zakres ................................................................................................................. 51
Jakość ..................................................................................................................52
Koszty .................................................................................................................52
Czas .................................................................................................................... 53
Zasoby ................................................................................................................ 53
Trójkąt zakresu projektu ......................................................................................54
Zmiana zakresu projektu ................................................................................ 55
Pułapka nadziei ................................................................................................. 55
Malejąca efektywność włożonej pracy ...........................................................56
Zmiana cech projektu ......................................................................................56
5010361.023.png 5010361.034.png 5010361.045.png 5010361.049.png 5010361.050.png 5010361.051.png 5010361.052.png 5010361.053.png 5010361.054.png 5010361.055.png 5010361.056.png 5010361.057.png 5010361.058.png 5010361.059.png 5010361.060.png 5010361.061.png 5010361.062.png 5010361.063.png 5010361.064.png 5010361.065.png 5010361.066.png 5010361.067.png 5010361.068.png 5010361.069.png 5010361.070.png 5010361.071.png 5010361.072.png 5010361.073.png 5010361.074.png 5010361.075.png 5010361.076.png 5010361.077.png
4
Efektywne zarządzanie projektami
Klasyfikacje projektów ..........................................................................................57
Klasyfikacja według cech projektów ..............................................................57
Klasyfikacja według typów projektów ...........................................................59
Podsumowanie .......................................................................................................60
Pytania do dyskusji ................................................................................................60
Rozdział 2. Czym jest tradycyjne zarządzanie projektami? ..........................61
Zasady tradycyjnego zarządzania projektami ................................................... 61
Definiowanie .....................................................................................................62
Planowanie ........................................................................................................63
Wykonanie planu .............................................................................................64
Kontrola ............................................................................................................65
Zamykanie projektu .........................................................................................65
Cykl realizacji projektu w TPM ...........................................................................66
Etapy cyklu realizacji projektu w TPM .........................................................67
Poziomy tradycyjnego zarządzania projektami ...........................................73
Zarządzanie jakością ............................................................................................ 74
Model ciągłego zarządzania jakością (CQMM) ..........................................75
Model procesowego zarządzania jakością (PQMM) ...................................76
Zarządzanie ryzykiem .......................................................................................... 77
Identyfikowanie ryzyka .................................................................................. 79
Ocena ryzyka .................................................................................................... 79
Planowanie działań w zarządzaniu ryzykiem .............................................. 80
Monitorowanie i kontrola ryzyka ................................................................. 80
Przykładowa ocena ryzyka .............................................................................. 81
Zarządzanie zaopatrzeniem .................................................................................83
Planowanie zaopatrzenia ................................................................................ 84
Zapytanie ofertowe ...........................................................................................85
Obsługa informacyjna adresatów zapytania ofertowego ...........................86
Wybieranie najlepszej oferty ...........................................................................86
Zarządzanie kontraktem ................................................................................ 87
Zamykanie kontraktu ..................................................................................... 88
Tradycyjne zarządzanie projektami a inne metodologie ................................ 88
Krzywa bólu .......................................................................................................... 89
Podsumowanie .......................................................................................................93
Pytania do dyskusji ................................................................................................93
Rozdział 3. Zakres projektu ....................................................................95
Definiowanie projektu .........................................................................................95
Zarządzanie oczekiwaniami klienta ...................................................................96
Odróżnianie potrzeb od zachcianek ............................................................ 97
Tworzenie warunków satysfakcji ................................................................... 97
Przeglądy postępów prac w punktach kontrolnych .................................. 101
5010361.078.png 5010361.079.png 5010361.080.png 5010361.081.png 5010361.082.png 5010361.083.png 5010361.084.png 5010361.085.png 5010361.086.png 5010361.087.png 5010361.088.png 5010361.089.png 5010361.090.png 5010361.091.png 5010361.092.png 5010361.093.png 5010361.095.png 5010361.096.png 5010361.097.png 5010361.098.png 5010361.099.png 5010361.100.png 5010361.101.png 5010361.102.png 5010361.103.png 5010361.104.png 5010361.106.png 5010361.107.png 5010361.108.png 5010361.109.png 5010361.110.png 5010361.111.png 5010361.112.png
Spis treści
5
Tworzenie statutu projektu ................................................................................ 101
Z czego składa się statut projektu? ...............................................................102
Załączniki do statutu projektu ......................................................................111
Sesja planowania projektowego, czyli jak rozwijać statut projektu .............. 113
Przedkładanie statutu projektu do akceptacji ................................................. 114
Uczestnicy procesu zatwierdzania statutu .................................................. 116
Kryteria akceptacji statutu projektu ............................................................ 117
Stan projektu po fazie akceptacji ................................................................. 117
Definicja projektu ............................................................................................... 118
Podsumowanie ..................................................................................................... 119
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 119
Rozdział 4. Działania w ramach projektu ................................................121
Struktura podziału pracy ................................................................................... 121
Jak korzystać ze struktury podziału pracy? ...................................................... 123
Tworzenie struktury podziału pracy ................................................................ 125
Podejście z góry na dół ................................................................................... 126
Podejście z dołu do góry ................................................................................128
Struktura podziału pracy w małych projektach .........................................129
Jak szybko tworzyć strukturę podziału pracy w dużych projektach? ...... 130
Sześć kryteriów testowania kompletności struktury podziału pracy ........... 130
Zaawansowanie wykonania działania i jego ukończenie
muszą być mierzalne ................................................................................... 131
Zdarzenie powodujące rozpoczęcie i zakończenie działania ................... 132
Jasno zdefiniowany rezultat działania ........................................................ 132
Oszacowanie czasu i kosztu wykonania działania .................................... 132
Czas trwania działania nie może przekraczać akceptowanych limitów .... 133
Działania powinny być od siebie niezależne .............................................. 133
Tworzenie struktury podziału pracy podczas sesji planowania .............. 134
Podejścia do tworzenia struktury podziału pracy .......................................... 135
Podejścia przedmiotowe ................................................................................ 136
Podejścia czynnościowe ................................................................................. 137
Podejścia organizacyjne ................................................................................. 138
Prezentacja graficzna struktury podziału pracy .............................................. 139
Podsumowanie .....................................................................................................142
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 143
Rozdział 5. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu ..145
Szacowanie czasu trwania projektu .................................................................. 145
Ilość zasobów a czas trwania działania ........................................................148
Zmienność czasu trwania działania .............................................................149
Sześć metod prognozowania czasu trwania działania .............................. 150
Dokładność prognozy ................................................................................... 154
5010361.113.png 5010361.114.png 5010361.115.png 5010361.117.png 5010361.118.png 5010361.119.png 5010361.120.png 5010361.121.png 5010361.122.png 5010361.123.png 5010361.124.png 5010361.125.png 5010361.126.png 5010361.128.png 5010361.129.png 5010361.130.png 5010361.131.png 5010361.132.png 5010361.133.png 5010361.134.png 5010361.135.png 5010361.136.png 5010361.137.png 5010361.002.png 5010361.003.png 5010361.004.png 5010361.005.png 5010361.006.png 5010361.007.png 5010361.008.png 5010361.009.png 5010361.010.png 5010361.011.png
6
Efektywne zarządzanie projektami
Prognozowanie ilości potrzebnych zasobów .................................................. 155
Ludzie jako zasoby ......................................................................................... 156
Struktura podziału zasobów ......................................................................... 157
Prognozowanie czasu trwania działania jako funkcja dostępności zasobów ....158
Obliczanie czasu trwania działania na podstawie czasu pracy
i procentu jednego dnia pracy ................................................................... 158
Obliczanie procentu jednego dnia pracy na podstawie czasu
trwania działania i czasu pracy .................................................................. 159
Obliczanie czasu pracy na podstawie czasu trwania działania
i procentu jednego dnia pracy ................................................................... 159
Rozpisywanie profilu przypisania zasobów ............................................... 159
Prognozowanie kosztów ..................................................................................... 160
Planowanie zasobów ...................................................................................... 160
Prognozowanie kosztów ................................................................................ 161
Budżetowanie kosztów .................................................................................. 162
Kontrola kosztów ........................................................................................... 162
Sesja planowania jako narzędzie prognozowania czasu trwania,
kosztów i wymaganych zasobów .................................................................... 163
Definiowanie wymaganych zasobów .......................................................... 164
Definiowanie kosztów ................................................................................... 165
Podsumowanie ..................................................................................................... 165
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 166
Rozdział 6. Diagram sieci projektu .........................................................167
Czym jest diagram sieci projektu? ..................................................................... 167
Tworzenie kompletnego diagramu sieci projektu ..................................... 168
Korzyści z tworzenia harmonogramu sieciowego ..................................... 169
Budowanie diagramu sieci metodą diagramowania pierwszeństwa ............ 171
Zależności ........................................................................................................ 173
Ograniczenia ................................................................................................... 175
Zmienne opóźnione ......................................................................................179
Tworzenie wstępnego harmonogramu projektu .......................................180
Analiza wstępnego diagramu sieci projektu .................................................... 185
Skracanie harmonogramu ............................................................................ 185
Rezerwa menedżerska ....................................................................................188
Tworzenie i analiza sieci podczas sesji wspólnego
planowania projektowego ...............................................................................189
Podsumowanie .....................................................................................................192
Pytania do dyskusji ..............................................................................................192
Rozdział 7. Dostępność zasobów i koszty projektu
a zmiany w harmonogramie ..................................................193
Problem dostępności zasobów .......................................................................... 193
Poziomowanie zasobów .....................................................................................194
Akceptacja harmonogramu uwzględniającego poziom zasobów ................197
5010361.013.png 5010361.014.png 5010361.015.png 5010361.016.png 5010361.017.png 5010361.018.png 5010361.019.png 5010361.020.png 5010361.021.png 5010361.022.png 5010361.024.png 5010361.025.png 5010361.026.png 5010361.027.png 5010361.028.png 5010361.029.png 5010361.030.png 5010361.031.png 5010361.032.png 5010361.033.png 5010361.035.png 5010361.036.png 5010361.037.png 5010361.038.png 5010361.039.png 5010361.040.png 5010361.041.png 5010361.042.png 5010361.043.png 5010361.044.png 5010361.046.png 5010361.047.png 5010361.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin