TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
Pytania testowe i odpowiedzi do egzaminu z Technologii Informacyjnych u dr hab. prof. WSTI Marka Cieciury na podstawie książki „Podstawy Technologii Informacyjnych z przykładami zastosowań”
Źródło tych pytań zostało zaczerpnięte z extranetu.
Część II
Informatyka w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
1. Która z poniższych definicji, z obszaru systemu RCP, dotyczy planu pracy:
A. Przyporządkowanie pracownikowi różnych harmonogramów w różnych okresach czasu, np. od stycznia do kwietnia – praca wg harmonogramu x, a od maja do października – praca wg harmonogramu y.
B. Plan urlopów, delegacji i innych nieobecności pracowników.
C. Przedział dni (okres czasu), za który wykonywane jest rozliczenie czasu pracy, np. jeden miesiąc.
D. Szczegółowe określenie sposobu (tradycyjny, zmianowy, nienormowany czas pracy) i godzin pracy. Harmonogram może opisywać tydzień lub inny, powtarzający się okres czasu.
2. Które z poniższych informacji nie dotyczy wdrożenia systemu ZZL?
A. 90% efektów uzyskuje się dzięki motywowaniu pracowników i podnoszeniu kultury przedsiębiorstwa.
B. Zysk przedsiębiorstw wzrasta na poziomie 8%.
C. Warunki pracy poprawiają się, co najmniej o 30%.
D.16% pracowników przedsiębiorstwa zidentyfikowano jako aktywnie angażowanych w realizowane procesy.
3. Która z podanych poniżej informacji nie dotyczy bezpośrednio kryteriów składowych kwestionariusza oceny:
A. Współczynniki wagowe.
B. Zdania realizowane na stanowisku pracy.
C. Oczekiwania „klientów”.
D. Liczba wyróżnianych poziomów oceny
4. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi psychometrycznych nie pozwala bezpośrednio na:
A. Poszerzenie wiedzy o potencjale kandydata / pracownika.
B. Podniesienie kwalifikacji pracownika.
C. Obiektywizację oceny.
D. Określenie stopnia dopasowania kandydata / pracownika do wymagań stanowiska.
5. Która z poniższych definicji, z obszaru systemu RCP, dotyczy harmonogramu?
A. Plan urlopów, delegacji i innych nieobecności pracowników.
B. Przedział dni (okres czasu), za który wykonywane jest rozliczenie czasu pracy, np. jeden miesiąc.
C. Szczegółowe określenie sposobu (tradycyjny, zmianowy, nienormowany czas pracy) i godzin pracy. Harmonogram może opisywać tydzień lub inny, powtarzający się okres czasu.
D. Przyporządkowanie pracownikowi różnych harmonogramów w różnych okresach czasu, np. od stycznia do kwietnia – praca wg harmonogramu x, a od maja do października – praca wg harmonogramu y.
6. Zarządzanie zasobami ludzkimi bezpośrednio polega na:
A. Wykorzystaniu umiejętności pracowników i współpracowników.
B. Określaniu wymagań na poszczególnych stanowiskach pracy.
C. Egzekwowaniu wykonywania ustalonych norm.
D. Ustalaniu zasad wynagradzania pracowników.
7. Które z poniższych stwierdzeń nie jest prawdziwe:
A. W procesie selekcji w pierwszej kolejności rozpatruje się kandydatów spoza pracowników organizacji.
B.W procesie rekrutacji wykorzystuje się rekrutację wewnętrzną oraz rekrutację zewnętrzną.
C. Selekcja jest jednym z etapów rekrutacji.
D. Selekcja jest niezależnym procesem, niewchodzącym w skład procesu rekrutacji.
8. Które z podanych poniżej uwarunkowań jest najbardziej istotne przy określaniu kryteriów składowych:
A. Liczba wyróżnianych poziomów oceny.
B. Określenie znaczenia ocen skrajnych dla poszczególnych kryteriów składowych.
C. Stosunek liczby kryteriów podstawowych i uzupełniających.
D. Zadania realizowane na stanowisku pracy.
9. Który ze skrótów oznacza system zarządzania zasobami ludzkimi:
A. ERP
B.HRM
C.ICT
D.HRMS
10. Funkcja „Porównywanie profilu kompetencyjnego pracownika z profilem stanowiskowym” realizowana jest przez następujący moduł pakietu e-Kompetencje:
A. Administrowanie pakietem.
B. Prezentacje graficzne.
C. Raporty i zestawienia.
D. Diagnoza pracownika.
13.Brak, której z funkcji praktycznie uniemożliwia wykorzystywanie wyników badań psychometrycznych?
A. Przegląd zadań.
B. Przegląd bazy.
C. Obliczanie norm.
D. Przegląd wyników.
14.Która z poniższych definicji, z obszaru systemu RCP, dotyczy planu absencji?
A. Przedział dni (okres czasu), za który wykonywane jest rozliczenie czasu pracy, np. jeden miesiąc.
C. Przyporządkowanie pracownikowi różnych harmonogramów w różnych okresach czasu, np. od stycznia do kwietnia – praca wg harmonogramu x, a od maja do października – praca wg harmonogramu y.
15. Wybierz jedną z przykładowych umiejętności „twardych”:
A. Zdolności organizacyjne.
B. Umiejętność organizacji pracy.
C. Komunikatywność.
D. Umiejętność zarządzania informacją.
16. Które z podanych poniżej informacji nie dotyczą zasad rekomendowania oprogramowania wspomagającego ZZL/HRM?
A. Uwzględnia się około 120 kryteriów związanych z dziedziną informatyczną, serwisem i usługami posprzedażnymi.
B. Możliwe jest wdrożenie tylko takich systemów, które pozytywnie przeszły proces audytu i są rekomendowane.
C. Rekomendowania udziela Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami.
D. Rekomendowanych jest kilka różnorodnych systemów informatycznych.
17. Funkcja „Samoocena kompetencji” realizowana jest przez następujący moduł pakietu e-Kompetencje:
B. Diagnoza pracownika.
C. Prezentacje graficzne.
D. Raporty i zestawienia.
18. Chcąc dokonać oceny pracowników za pomocą kwestionariuszy należy dysponować:
A. Szczegółową postacią kwestionariusza.
B. Komputerem.
C. Modemem.
D. Drukarką.
19.Która z poniższych firm posiada najbogatszą ofertę testów psychometrycznych:
A. Pro-firma
B. BIGRAM S.A.
C. Alta
D. Pracownia Testów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
20. Wybierz jedną z przykładowych umiejętności „miękkich”:
A. Doświadczenie w prowadzeniu projektów.
B. Umiejętność obsługi komputera.
C. Zdolności analityczne.
D. Potwierdzone sukcesy zawodowe.
21. Czyjego autorstwa jest Wiedeński System Testów:
A. Dr. G. Schuhfried GmbH oraz Alta
B. Dr. G. Schuhfried GmbH
C. BIGRAM S.A.
D. Alta
22. Który z poniższych programów jest podstawowym źródłem bieżącej informacji dla systemu RCP:
A. Program Biletowy.
B. Program Kadrowy.
C. Program Kontroli Dostępu.
D. Program Finansowo-Księgowy.
23.Które z podanych stwierdzeń nie dotyczą kwestionariuszy oceny:
A. Poszczególne pozycje kwestionariusza powinny być wypełniane jedynie w oparciu o wyniki uzyskane za pośrednictwem specjalistycznych narzędzi.
B. Systemy ocen okresowych powinny być powiązane z systemami motywacyjnymi.
C. Kwestionariusze oceny powinny być tworzone i wykorzystywane wyłącznie w postaci elektronicznej, umożliwiającej przetwarzanie ich zawartości z wykorzystaniem komputera.
D. Stosowane są oceny przełożonego oraz własna ocena pracownika.
24. Która z podanych poniżej sekwencji metod selekcji personelu uporządkowana jest od największej do najmniejszej częstości stosowania:
A. Wywiad, referencje, próbki pracy, testy zdolności.
B. Testy zdolności, próbki pracy, referencje, wywiad.
C. Próbki pracy, testy zdolności, wywiad, referencje.
D. Referencje, testy zdolności, wywiad, próbki pracy.
25. Kluczowa funkcja w systemie grupowych badań psychometrycznych dotyczy:
A. Zlecania badań.
B. Przeglądu zadań.
C. Przeglądu bazy.
D. Przeglądu wyników.
26. Które z wyników analizy statystycznej zawartości kwestionariusza są najmniej użyteczne przy poprawie jego postaci:
A. Oceny korelacji poszczególnych kryteriów cząstkowych z kryterium sumarycznym.
B. Oceny korelacji par kryteriów cząstkowych.
C. Średnie wartości i mediany kryterium sumarycznego.
D. Średnie wartości i mediany poszczególnych kryteriów cząstkowych.
27. Która z poniższych ewidencji nie jest konieczna do funkcjonowania systemu RCP?
A. Struktura zakładu pracy.
B. Ewidencja przełożonych.
C. Ewidencja identyfikatorów.
D. Ewidencja osobowa.
28. Która z podanych poniżej sekwencji metod selekcji personelu uporządkowana jest od największej do najmniejszej trafności:
A. Testy zdolności, próbki pracy, referencje, wywiad.
B. Wywiad, referencje, próbki pracy, testy zdolności.
C. Referencje, testy zdolności, wywiad, próbki pracy.
D. Próbki pracy, testy zdolności, wywiad, referencje.
29. RCP oznacza:
A. Rejestr części pojazdów.
B. Rozliczanie czasu pracy.
C. Rejestrację czasu pracy.
D. Rejestrację czasu pracy lub/oraz Rozliczanie czasu pracy.
...
gosicka