historia reklamy (8 str)a.docx

(163 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl


:: HISTORIA REKLAMY

Na tej stronie została zamieszczona krótka informacja na temat historii reklamy, która sięga tysiące lat w przeszłość. Ale zanim zaczniemy omawiać historię kilka słów wstępu na temat teorii reklamy. "Reklama to rozpowszechnianie pewnych informacji za pomocą np. napisów, plansz (plakaty, tablice), ogłoszeń w środkach masowego przekazu. Reklama najczęściej wykorzystywana jest w celu zwiększenia sprzedaży, wykreowania popytu na nowe towary, przekazania konsumentom informacji o dokonanych przez producenta zmianach w swoim wyrobie, kształtowania pozytywnego wizerunku firmy w oczach opinii publicznej. Wyróżnia się reklamę nakłaniającą do zakupu produktu oraz informującą o produkcie czy jakimś wydarzeniu (np. kulturalnym, sportowym). Popularną formą reklamy jest sponsorowanie - finansowe wsparcie przez firmy imprez, organizacji lub osób w sferze rozrywki, sportu, kultury itp. Reklamę uznaje się za najważniejsze narzędzie promocji."

Reklama starożytna

Jedną z pierwszych znanych metod reklamy była "reklama zewnętrzna", zwykle były to przyciągające wzrok napisy na ścianach budynków ale również szyldy kamienne lub terakotowe. Archeolodzy odkryli wiele takich znaków, najsłynniejsze w ruinach starożytnego Rzymu i Pompei. Na przykład jedna z reklam odkryta w Rzymie oferowała posiadłości do wynajęcia, inna natomiast, namalowana na ścianie w Pompejach, zwracała uwagę podróżnych na karczmę położoną w innym mieście.

Przykłady szyldów zdobiących karczmy

1

Człowiek na księżycu

2

Byk i gęba

3

Trzy wiewiórki

Reklama Średniowieczna

W średniowieczu popularna była bardzo prosta, ale zarazem efektywna forma reklamy. Kupcy zatrudniali tak zwanych "miejskich płaczków", którzy wykrzykiwali ceny towarów oferowanych przez kupców. Reklama drukowana nie odgrywała dużej roli, do czasu wynalezienia druku przez Gutenberga w 1445 roku. Od tej pory drukarnie, a później i kupcy, używali małych ulotek do reklamowania swoich produktów. Ulotki te często zawierały symbole charakterystyczne dla członków danego cechu czy przewoźników, były one również rozwieszane na ścianach jako plakaty reklamowe. Ta forma reklamy przetrwała bardzo długo, bo aż do początków wieku XIX

4

Reklama czasomierzy
firmy Elgin
1872 rok

5
Reklama poziomej maszynki
do lodów patentu Tingley'a
1872 rok

Nowa era reklamy

Na lata 80 XIX wieku datuje się początek nowej ery reklamy. Nowe metody produkcji spowodowały duży wzrost sprzedaży i spadek cen dóbr konsumpcyjnych. Można przypuszczać, że telegraf jak i rozwój sieci kolejowej przyczyniły się do rozwoju handlu na szeroką skalę a co za tym idzie i rozwoju reklamy. Taka postać rzeczy spowodowała rozwój agencji reklamowych i wzrost ich aktywności.
Najszerzej reklamowanymi dobrami konsumenckimi, w tym czasie, były produkty medyczne. W 1893 roku, w samych tylko Stanach Zjednoczonych, ponad połowa ze stu firm produkujących produkty medyczne wydały ponad pięćdziesiąt tysięcy dolarów na reklamę.

6

Reklama nalewki ziołowej

Jednak około 20 lat później, większość z tych firm nie produkowała już wyrobów medycznych, ale jedzenie, mydło kosmetyki czy samochody. Firmy te zaczęły produkować dobra używając swoich marek. Jednymi z pierwszych takich firm to między innymi Ivory, Colgate, Wrigley czy CocaCola.

Przykładowe reklamy firmy CocaCola z:

34

1934 roku

42

1942 roku

53

1953 roku

65

1965 roku

Reklamowy "Boom"

W latach 20 XX wieku agencje reklamowe zaczęły wykorzystywać możliwości radia. Poprzez swoje szerokie możliwości, reklama radiowa zaczęła docierać do szerokiej rzeszy odbiorców, którzy nie koniecznie musieli być wykształceni, czy nawet potrafić czytać.
Lata 50 to rozwój telewizji, która stała się medium numer jeden w przekazie reklamy. Obecnie reklamodawcy mogą prezentować jak używać ich produktu a także wywoływać emocje poprzez telewizję.
Reklamodawcy wydają obecnie miliony na swoje kampanie, choć nie zawsze są pewni czy te nakłady się zwrócą. Frank W. Woolworth powiedział kiedyś:

"Wiem, że połowa mojego budżetu na reklamę jest stracona.
Problem polega na tym, że nie wiem, która to połowa..."

Historia reklamy

Dzisiejsza reklama najczęciej kojarzy się nam z telewizyjnymi migawkami ulotkmi czy z ulicznymi bilboardami.
Jednak geneza reklamy sięga początków istnienia pierwszych cywilizacji.wiadczš o tym chociażby znajdowane przez archeologów napisy na skałach, cianach i na papirusach w starożytnej Fenicji, Babilonii, Egipcie, Grecji i Rzymie.

historiahistoria1Rysunek przedstawia przykłady stosowanego pisma.

W Fenicjii - na skałach wzdłuż dróg wykonywane były rysunki przedstawiajšce różne produkty, na których odbywały się parady.
W Rzymie - na cianach domów umieszczane były napisy informujšce o towarach i miejscach ich sprzedaży. Natomiast w ksišżce pt. " Ostatnie dni Pompei", autor przytacza napis znajdujšcy się na ówczesnej aptece, który wiadczy o tym e reklama była krytykowana już w owym czasie, a który brzmiał brzmiał:
"To czego szukacie znajduje się obok, tu przyjdcie potem po lekarstwo".()W tym momencie można powiedzieć iż reklama krytyki się nie boi skoro była krytykowana już od samego poczštki i nie tylko przetrwała, ale stała się tzw. "bezosobowym bogiem".Innym przykładem krytyki reklamy jest dopisek znaleziony na cianie "reklamowej" który brzmiał: "Iż dotšd nie runęła, podziwiam cię, ciano, choć na tobie głupstw tyle szpetnych wypisano".

W starożytnoci i redniowieczu tzw. zachwalacze uliczni podawali informacje handlowe, zachwalali towary, targi, przy użyciu krzyku.
Znani rzemielinicy umieszczali swoje znaki na wykonywanych przez siebie naczyniach, wazach itp. Poniższy rysunek jest jednym z przykładów

waza
W starożytnym Rzymie powszechne było pisanie epigramów, uroczystych mów, w których wychwalano władców. Władcy "reklamowali" się też sami poprzez organizowanie igrzysk, triumfalnych wjazdów po to by zadziwić, olśnić, wyolbrzymić swoje osiągnięcia.
Jeden z pierwszych sloganów reklamowych który przeszedł do historii brzmiał: " święto, którego nikt nie oglądał i nie będzie oglądał" (przypisywany jest samemu Cesarzowi). Hasło to, ze względu na jego wyjątkowość, można potraktować jako prekursorskie wobec praktyki współczesnej reklamy.

Zmiana prymitywnych napisów i głosów na łatwe do rozpowszechniania pisma i publikacji reklamowych, nastšpiła w 1441 roku kiedy to wynaleziono druku przez Gutenberga.
Pierwszš osobš, która skorzystała z tego wynalazku był księgarz Leopold Laubert, który w 1450 roku reklamował wydawane przez siebie ksišżki poprzez ulotkę.

W 1625 roku ukazało się pierwsze drukowane ogłoszenie w angielskim czsopimie.

W Polsce pierwszym wyspecjalizowanym czsopismem był wydawany od 1792 roku "Warszawski Ekstraordynaryjny Tygodnik wiadomoci".
Za ojca reklamy amerykańskiej uważa się Benjamina Franklina, którego "Gazzete", ukazywała się od 1729 roku, opublikowała najwięcej ogłoszeń i miała największe nakłady w całej Ameryce.
Pierwsze biura ogłoszeń powstały na przełomie XVII i XVIII wieku w Anglii, Francjii i Holandii.
Pierwszš szkołš reklamy była "Page Davis Advertising School" w Ameryce w stanie Pensylwania w 1897 roku.
W Polsce nauka reklamy rozpoczęła się w 1925 roku w Wyższej Szkole Handlu Zagranicznego.

Największy rozwój reklamy nastąpił w XX wieku.Do rozwoju reklamy w ostatnim stuleciu przyczyniły się:
- warunki gospodarki kapitalistycznej;
- powstanie i rozpowszechnienie nowych mediów.
Jak nam wiadomo każdy przedsiębiorca, pragnie aby informacja o udzielanych przez niego usługach, produktach dotarła do jak największej ilości osób.
Możliwość taką stworzyły wczeniej wspomniane media, najpierw prasa, potem radio i telewizja, a od niedawna Internet.
Uwolnienie rynku - przedewszystkim duża ilość firm sprawiły, że reklama stała się bardzo ważnym elementem działań marketingowych.
Po drugiej wojnie wiatowej rozwój reklamy jest następstwem wytworzenia się rynku nabywcy z rosnšcš przewagš podaży nad popytem, został upowszechniony międzynarodowy marketing co w ostatnich latach doprowadza do globalizacji reklamy wywołanej rozszerzeniem rynku wiatowego i globalnym zasięgiem przekazów reklamowych za porednictwem telewizji satelitarnej czy internetu.
Rozwój międzynarodowej reklamy do obecnego jej poziomu został wywołany i umożliwiony zawieraniem międzynarodowych transakcji na szerokš skalę, jak również poprzez rosnšcš konkurencję i wykorzystanie instrumentów międzynarodowego marketingu.
Przedmiotem międzynarodowej reklamy przedewszystkim produkty objęte programem penetracji obcych rynków oraz produkty przeznaczone dla turystów z własnego kraju, do których przyzwyczajeni.
Rozwój wiatowego rynku powoduje, że coraz więcej produktów ma charakter międzynarodowy, do czego przycznia się internet, reklama satelitarna, a także emisja popularnych seriali telewizyjnych kształtujšcych, poza rozrywkš, okrelony sposób życia i konsumpcji.
Jak widzimy rozwój technik informatycznych, komputeryzacja, a w końcu powstanie Internetu stworzyły zupełnie nowe możliwości. Idea jednak jest taka sama jak w starożytnym Rzymie: wzbudzić zainteresowanie klienta i nakłonić go do zakupu produktu, niezależnie czy będzie się to sprowadzać do wyłożenia gotówki, czy do "kliknięcia" myszą na stronie WWW.

Najważniejszy okres ewolucji reklamy rozpoczyna się wraz z powstaniem Stanów Zjednoczonych. Jednak udokumentowana historia reklamy ma 
blisko 5000 lat.
     Lud, który stworzyl wieżę Babel pozostawił po sobie najwcześniejsze dowody stosowania reklamy. Babilońska tabliczka z przed ok. 3000 lat p.n.e zapisana jest uwagami o sprzedawcy maści, pisarzu oraz szewcu. W źniejszym okresie odkryto również formy reklamy w Egipcie. Ci jednak posługiwali się papirusami. Niestety ogłoszenia zachowane na papirusie jedynie oferują nagrodę za odprowadzenie zbiegłego niewolnika. Grecy natomiast przekazywali informacje reklamowe formą ustną. Heroldowie wraz z muzykami wyśpiewywali obwieszczenia. Rzymscy kupcy również mieli zmysł reklamowy. W pochłoniętych popiołem Pompejach odnaleziono szyldy ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin