Kazimierz Rędziński - Starania społęczeństwa.docx

(74 KB) Pobierz

Kazimierz RĘDZIŃSKI

Starania społeczeństwa Częstochowy o rozwój

szkolnictwa w XIX wieku (do 1867 r.)

1. Szkolnictwo elementarne

Pierwszą placówką oświatową założoną przez organizatora świeckiego była

szkoła Johanna Gotlieba Willicha w latach 1796–1806, pod panowaniem pruskim.

Nauczyciel był Węgrem z pochodzenia i katolikiem. Posiadał wykształcenie

w zakresie Szkoły Realnej w Berlinie oraz kilku semestrów prawa w Uniwersytecie

w Halle. Znał dobrze język niemiecki, język polski, łacinę i język

francuski1. W 1786 r. przybył do Wielkopolski, gdzie pracował w charakterze

nauczyciela domowego.

Szkołę otwarł w budynkach klasztornych użyczonych przez oo. paulinów na

Jasnej Górze. Wkrótce wymówiono mu jednak najem lokalu z uwagi na powstałe

wątpliwości co do jego prawowierności religijnej. Nauczał on religii w wymiarze

1 godziny tygodniowo, przy czym podejrzewano, iż czyni to w duchu luterańskim.

Szkołę przeniesiono więc do wynajętego lokalu w Starej Częstochowie.

W szkole uczyło się 22 uczniów pochodzenia szlacheckiego oraz mieszczańskiego.

Czesne wynosiło od 1 talara dla mniej zamożnych do 3–4 talarów

dla bogatszych uczniów2.

Rodzice byli zadowoleni z pracy szkoły. Jej program zbliżał się do poziomu

niemieckich szkół obywatelskich. Lekcje trwały od godziny 9 rano do 16. Plan

nauczania przedstawia tabela 1.

1 D. Łukasiewicz, Szkolnictwo w Prusach Południowych (1793–1806) w okresie reform oświeceniowych,

Poznań – Warszawa 2004, s. 259.

2 Tamże.

320 Kazimierz RĘDZIŃSKI

Tabela 1. Tygodniowy plan lekcji w szkole Willicha

Lp. Przedmiot

Oddział

Razem

młodszy starszy

1. religia pozytywna 1 1 2

2. czytanie 1 — 1

3. język polski i niemiecki 3 4 7

4. język niemiecki 3 1 4

5. łacina 10 7 17

6. język francuski 1 6 7

7. historia Niemiec 1 1 2

8. geografia — 1 1

9. mitologia — 1 1

10. pisanie ćwiczeń 7 7 14

11. pogadanki 1 1 2

12. prawo naturalne — 3 3

Ogółem 28 33 61

Źródło: D. Łukasiewicz, Szkolnictwo w Prusach Południowych (1793–1806) w okresie reform

oświeceniowych, Poznań – Warszawa 2004, s. 260.

Do programu nauczania wkrótce wprowadzono rachunki, naukę o miarach,

astronomię oraz naukę o zdrowiu. Właściciel zatrudnił więc drugiego nauczyciela.

Wzrosły koszty utrzymania szkoły. W tej sytuacji J. Willich zwrócił się do

władz pruskich o pokrycie kosztów wynajmu i ogrzewania lokalu. Radca pruski

w Częstochowie, Dietrich, zaproponował przekształcenie szkoły na garnizonowo-

obywatelską, to jest publiczną, według istniejących wzorców w Prusach Południowych.

Jako wzór przyjęto szkołę w Mszczonowie założoną w 1799 r.,

uczęszczały do niej razem dzieci polskie, niemieckie oraz żydowskie. Na utrzymanie

szkoły składała się kasa miejska (40 talarów), dowódca garnizonu pruskiego

(20 talarów), mieszczanie (76 talarów) oraz Żydzi (68 talarów)3. Nauczanie

odbywało się w języku polskim i niemieckim, a przedmioty nauczania dotyczyły

języka polskiego, języka niemieckiego, rachunków, geografii i historii naturalnej

(przyrody). Lekcje religii były przewidziane oddzielnie dla każdego wyznania.

Propozycja przewidywała więc skomasowanie istniejących szkół w jedną, to

jest połączenie szkoły J.G. Willicha, szkoły garnizonowej pruskiej, do której

uczęszczały dzieci wojskowych, oraz szkoły klasztornej oo. paulinów. Na potrzeby

szkoły przeor klasztoru miał wydzielić pięć pomieszczeń. Koszty osobowe

oraz pomocy dydaktycznych mieli pokryć proporcjonalnie dowódca garnizonu

oraz kasa miejska.

3 Tamże, s. 260.

Starania społeczeństwa Częstochowy o rozwój szkolnictwa... 321

Mieszczanie Częstochowy nie poparli owej inicjatywy. Stwierdzili, iż „nie

widzą też potrzeby, aby ich dzieci uczyły się czegoś poza poznaniem «trochę»

czytania, pisania i rachunków”4. Obawiano się, że nauczycielami będą protestanci,

a w jednej izbie będą siedzieć obok siebie uczniowie polscy, niemieccy

i żydowscy. Na takie rozwiązanie nie byli jeszcze gotowi ani Polacy, ani Żydzi.

Także w Naczelnym Kolegium Szkolnym w Berlinie nie było poparcia dla tej

idei; uznano, iż w szkole garnizonowej uczy się jedynie na poziomie elementarnym,

a nauka w szkole J.G. Willicha jest na wyższym poziomie, tj. zbliżonym

do średniego5.

Władze utworzonego w 1807 r. Księstwa Warszawskiego dużą wagę przywiązywały

do spraw oświatowych. Powołana do życia Izba Edukacyjna, pod

kierownictwem Stanisława Kostki Potockiego, rozpoczęła aktywną działalność.

Wydana przez nią odezwa z 12 stycznia 1808 r. pod nazwą Urządzenie szkół

miejskich i wiejskich elementarnych była dziełem oryginalnym w swych zasadniczych

założeniach i stanowiła podstawę prawną do organizacji szkolnictwa.

Starania o zorganizowanie szkoły w Częstochowie rozpoczęli przedstawiciele

miasta z początkiem kwietnia 1808 r. 8 kwietnia tego roku Dyrekcja Organizacji

Szkół w Częstochowie skierowała wniosek do prefekta departamentu kaliskiego

o „otwarcie Instytutu Publicznego lub Szkoły Obywatelskiej celowi

owemu odpowiadającej odkryć”6.

Pierwszym nauczycielem został Jan Ferdynand Münzberg, zamieszkały w Pankach,

wywodzący się z kolonistów niemieckich, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego

i Wiedeńskiego, magister filozofii i sztuk wyzwolonych. Przedstawił

on Projekt do ułożenia i rozporządzenia szkoły obywatelskiej miejskiej. Była to

koncepcja 3-letniej szkoły podwydziałowej przygotowującej mieszczan do życia

publicznego i zawodowego, wzorowana na niemieckiej szkole realnej. W projekcie

autor stwierdzał:

Nauczyciel powinien być mężem, łącząc światło z przekonaniem oświeconego umysłu,

ludzki, mający wiadomości dostateczne języka krajowego, przymiarów człowieka,

szczególniej natury dziecinnej, sposobów nauczania i wychowania, środkiem z wszystkiem

bawiących, technologii fizyki, historii naturalnej, opisanie Ziemi, ze znajomością

obcych narodów, dziejów bynajmniej ojczystych. Arytmetyki w układach ustnych i pisemnych

itd.

U c z n i o w i e

a. Od 5 do 7 lat nauki samej przysposabiający.

b. Od 7 do 10 lat uczący się czytania, pisania, znajomości sensualnej liczb i miar, czyli

początków arytmetyki, religii naturalnej i morału z nią złączonego, najważniejszego

z historii naturalnej.

4 Tamże.

5 Tamże.

6 Archiwum Państwowe w Łodzi (dalej: APŁ), Łódzka Dyrekcja Szkolna (dalej: ŁDS), sygn.

526, k. 7.

322 Kazimierz RĘDZIŃSKI

c. Od 10 do 13 lat mających się zupełnie przyuczyć i stylu wraz z kaligrafią, rozsądzanie

obiektów sztucznych i industrialnych, geografii z przydatkami stosownemi, dziejów

ojczystych, rachunków i maksym religii chrześcijańskiej.

Można jeszcze ułożyć classem selectam, w której języki i inne umiejętności uczone być

mogą, atoli to do doskonałości szkoły obywatelskiej nie należy.

S p o s ó b u c z e n i a

Pytanie, jakim sposobem dzieci nauczać trzeba, do dziś dnia jest sporem uczonych i nie

rozsądzonym dopóki, dopóty zrozumienia ludzkie relacyjne i szczególne. W tym jednakowoż

wszyscy zgadzają się, że nauka zdatności dziecinnej przystosowaną, przyjemną,

rozrywkami przeplataną i gruntowną być powinna7.

W imieniu Izby Wykonawczej powiatu częstochowskiego Jan Stojowski pisał

23 kwietnia 1808 r. do prefekta departamentu kaliskiego, iż życzeniem nauczyciela

jest otrzymanie rocznej pensji w wysokości 240 talarów, mieszkanie

bezpłatne w pobliżu szkoły, 4 morgi gruntu dodane”8. Gotowy był do objęcia

pracy od św. Jana (tj. od 24 czerwca).

28 maja 1808 r. Koch, decernent departamentu kaliskiego, odpisał, iż „nie

ma środków na pensję dla Münzberga”9. Jednocześnie zaproponowano mu pracę

guwernera w Korpusie Kadetów Kaliskich, biorąc pod uwagę jego wiedzę i doświadczenie.

Zainteresowany nie odmówił propozycji, lecz uzależnił podjęcie

pracy od przydzielenia mieszkania rodzinnego.

Od 1 sierpnia 1808 r. rozpoczął on jednak pracę w powstałej szkole w Starej

Częstochowie. Wcześniej, 30 maja 1808 r., otrzymał patent nauczycielski. Dokument

podpisany przez Prażmowskiego w Warszawie informował: „Mając sobie

dobrze zaleconego od Imć Pana Kowalskiego, Podprefekta Powiatu Częstochowskiego

ze zdolności do Urzędu Nauczycielskiego Imć Pana Ferdynanda

Minsberga, mianuję go Nauczycielem Szkoły w Mieście Starej Częstochowie.

O czem uwiadamiam Obywateli Miasta tego i niniejszem Patentem do pełnienia

Obowiązków Nauczycielskich upoważniam”10. Był więc nauczycielem „patentowanym”,

a więc najwyżej postawionym w hierarchii nauczycielskiej.

Szkołę w Nowej Częstochowie otwarto 3 listopada 1812 r., nauczycielem

został Józef Suchański, przeniesiony w roku 1815 do Kłobucka. Następnym nauczycielem,

od 1816 r., był Józef Krygierowicz, który 24 czerwca tego roku złożył

egzamin nauczycielski przed komisją składającą się z dwóch osób, tj. ks.

Worubskiego (dr filozofii) oraz ks. Hipolita Czerchalskiego (dr filozofii) z zakonu

oo. paulinów. Wystawiony wówczas dokument opiewa, iż kandydat:

7 Tamże, k. 6–11.

8 Tamże, k. 10; 1 talar odpowiadał 6 złp, oczekiwana pensja stanowiłaby 1440 złp; faktycznie

nauczyciel ten otrzymał 1200 złp. Wartość nabywcza złotych polskich była następująca: 1 para

trzewików męskich 8–11 złp, 1 funt chleba około 7 gr, 1 funt masła 90–99 gr, 1 łokieć materiału

wełnianego na ubranie 35 gr. Zob. J. Szwagrzyk, Pieniądz na ziemiach polskich X–XX w.,

wyd. 2, Wrocław (etc.) 1990, s. 256.

9 APŁ, ŁDS, sygn. 526, k. 11.

10 Tamże, k. 22.

Starania społeczeństwa Częstochowy o rozwój szkolnictwa... 323

dowiódł, że

I. Język łaciński, polski, niemiecki, francuski posiada.

II. Z moralności, deklamacji, arytmetyki, geografii jak najzdolniej, czyli eminenter.

III. Z historii naturalnej i planowania ogrodów do gospodarstwa potrzebnych – dobrze.

Z którego z pochwałą odbytego examen rzetelnie spisawszy atest, z powinnym szacunkiem

i uniżonością zostając z Wysokiem poważaniem jego osoby11.

Utrzymanie szkoły oparto na składkach pieniężnych nakładanych na mieszkańców

posiadających odpowiednie dochody, bez względu na to, czy ich dzieci

uczęszczały do szkoły. Zachowany rozkład składki z 7 kwietnia 1818 r. na wynagrodzenie

dla dwóch nauczycieli oraz pokrycie kosztów materialnych opiewa

na sumę 2692,25 złotych polskich12.

Płacących składkę szkolną podzielono według zamożności na 4 grupy.

W I z nich płacono 12 zł rocznie, w II – 8,75 zł, w III – 5,75 zł, a w IV – 3,12 12 zł.

Daninę opłacało 370 osób, w tym 115 Żydów13. W tym czasie do szkoły uczęszczały

trzy uczennice Żydówki.

Obwód szkoły, tzw. towarzystwo szkolne, obejmował cztery dzielnice, w których

najwięcej płatników przypadło na Starą Częstochowę (313), z Zawodzia

płaciło 29 osób, z Kucelina 11, a z Kul 17 osób. Poszczególne klasy płatników

dostarczyły następujące kwoty: klasa I – 348 zł, klasa II – 503,75 zł, klasa III –

1023,22 zł, klasa IV – 817,15 zł14.

Wymienieni niżej Żydzi płacili składki w wysokości ustalonej przez kahał:

Zyper Poszcz 3, Abram Zytterfeld 2, Baruch Zytterfeld 3, Mojżesz Loebl 3,

Abram ber Herschel 2, Abram Alter 2, Hayman Lippmann 1, Berek Hayman 1,

Berek Gottlieb 2, Jakub Cygenfeld 3, Wolf Tempel 1, Salomon Alter 4, Szaja

Pik 2, Szaja Herszlik 2, Wolf Wielnik 2, Jakub Landau 1, Salomon Tychtyn 1,

Salomon Rajcher 3, Judel Berman 3, Jakub Frenkiel 3, Szaja Sztokman 4, Kalma

Wolrach 2, Nachman Berman 1, Major Spiro 1, Loebel Berman 2, Herszlik

Emich 1, Lewek Kohn 1, Hendel Oppenheim 3, Zelig Markowicz 2, Berek Berman

2, Lewek Herszlikiewicz 3, Józef Kohn 1, Hil Abramowicz 2, Herszlik

Nayman 2, Szmul Moszyn 2, Samuel Trelerowicz 2, Józef Landau 1, Rubin

Emich 4, Mosiek Landau 1, Mosiek Falist 3, Icyk Stos 3, Nachum Zyze 4, Aron

Karposz 4, Lewek Abramowicz 2, Samuel Markowicz 3, Aron Nayman 2, Dawid

Balsam 2, Mosiek Myc 3, Icek Gayfler 2, Herz Rosenstein 2, Eyzyk Goldman

3, Herszlik Balsam 1, Mosiek Moszyn 4, Loebel Sztenenbaum 4, Icek

Baumgarten 3, Salomon Ichowicz 3, Aron Windman 3, Szaja Markowicz 3, Jakub

Helmann 2, Berek Helmann 3, Szmul Lewkowicz 3, Majer Szyft 3, Haskiel

Oderfeld 3, Wolf Landsberger 3, Herszlik Lejbowicz 4, Loebl 4, Szaja Frajnd 2,

Mosiek Hertz 4, Cudek Alter 4, Icek Nachman 4, Beniamin Cygenfeld 3, Hersz-

11 Tamże, k. 41.

12 Tamże, k. 94.

13 Tamże.

14 Tamże.

324 Kazimierz RĘDZIŃSKI

lik Dankowicz 4, Icek Waxman 2, Leybe Exten 4, Lewek Warszawski 2, Jakub

Szyfter 3, Joachim Kohn 3, Abram Tepper 3, Szmul Dawidowicz 3, Wolf Dawidowicz

3, Berek Kohn 2, Mendel Markowicz 3, Joachim Berman 4, Jakub Abrahamowicz

4, Salomon Solcer 4, Fiszel Lewkowicz 3, Samuel Cytterman 4, Dawid

Buchner 3, Jakub Hayman 4, Józef Herszlik 4, Józef Gayfler 2, Eliasz Gottlieb

4, Majer Szyft 2, Loebel Alter 4, Izrael Szyft 4, Herszlik Benisz 4, Icek Bąba

4, Ajzyk Lewkowicz 4, Jakub Herszlikiewicz 4, Lewek Berman 4, Mendel

Zeligman 2, Wolf Dawid 3, Herszlik Hayman 3, Jakub Lippman 4, Abram Maysel

2, Majer Maysel 3, Lipman Nayman 4, Cyno Breslau 2, Szmul Zorski 4, Icek

Berman 3, Lejzor Michałowicz 3, Jakub Liwi 4, Salomon Ickowicz 4, Eliasz

Berman 315.

Dla istniejącej od 1812 r. szkoły w Nowej Częstochowie ustalono budżet

roczny w wysokości 916,15 zł polskich. Składkę szkolną rozłożono na 229 płatników.

Ustalono również cztery grupy płatników, przy czym wysokość składki

była niższa i wynosiła: w klasie I – 8 zł, II – 5,15, III – 3,15, IV – 2,15 zł16.

Wśród płatników nie było Żydów.

W pierwszych latach po uruchomieniu szkół składka szkolna opłacana była

w miarę regularnie. Zaległości za 1819 r. wynosiły tylko 86 zł, ale już rok później

wzrosły do 306 zł, w 1821 zmalały do 104 zł, a w następnym już do 88 zł17.

Wysokość preliminowanych sum na szkoły w latach następnych utrzymywała

się na jednakowym poziomie.

Spadek opłat składki szkolnej w 1820 r. wiązać należy z odsunięciem ministra

Stanisława Kostki Potockiego od kierowania oświatą, a mianowaniem na jego

miejsce ministra Stanisława Grabowskiego, uwsteczniającego zasady polityki

oświatowej. Ponadto postanowienie namiestnika Królestwa gen. J. Zajączka

z 1821 r., znoszące przymus opłat szkolnych, sprzyjało wystąpieniu części

mieszkańców Częstochowy z towarzystw szkolnych i odmowie płacenia składki.

Pojawiły się trudności w utrzymaniu szkół i nauczycieli.

Na koszty utrzymania szkoły w Starej Częstochowie składały się stałe wydatki:

wynagrodzenie nauczyciela – 1200 zł, drugiego nauczyciela – 600 zł, wynajem

lokalu od Samuela Tryllewicza – 500 zł, opał – 400 zł, pomocnikowi (pedlowi)

– 291,20 zł18. Na „ekstra ordynaria”, czyli inne wydatki, przeznaczono

222,15 zł.

Nauczyciel Stanisław Poznański w Nowej Częstochowie otrzymywał rocznie

pensję w wysokości 800 zł. Na opał przeznaczano 108 zł, na „ekstra ordynaria”,

tj. głównie na pomoce szkolne, przewidziano od 32,20 zł do 40 zł19. Połą-

15 Tamże, k. 83.

16 Tamże, k. 130.

17 S. Szymański, Szkolnictwo ludowe Częstochowy w okresie Królestwa Polskiego, „Ziemia Częstochowska”

1976, t. 11, s. 119.

18 Tamże, s. 120.

19 Tamże, s. 123.

Starania społeczeństwa Częstochowy o rozwój szkolnictwa... 325

czenie w 1826 r. Starej i Nowej Częstochowy w jedno miasto przyczyniło się do

skomasowania dotychczasowych oddzielnych budżetów, nie zmieniło to jednak

wewnętrznej sytuacji obu szkół, które pracowały według tego samego schematu

co dawniej. Dane z 1820 r. świadczą, iż ze składki szkolnej zakupiono znaczną

część książek szkolnych. Na wniosek ówczesnego dozoru szkolnego – w osobie

ks. Kazimierza Wiechelskiego – Kasa Miejska asygnowała środki pieniężne na

zakup podręczników. Kupiono wówczas 40 egzemplarzy Nauki początkowego

czytania po 15 gr za 1 sztukę, ponadto 40 egzemplarzy Nauki chrześcijaństwa za

20 zł oraz 15 egzemplarzy podręcznika K. Wolskiego Nauka pisania, czytania

i rachunków za 22 zł 15 gr. Ponownie w 1825 r. zakupiono po 30 egzemplarzy

książek K. Wolskiego Nauka czytania, pisania i rachunków, Nauka chrześcijańska

i obyczajowa, a także Nauka katechizmu historycznego.

Okres wojen napoleońskich i pierwszych lat po pokoju wiedeńskim 1815 r.

był trudny dla szkolnictwa. Lata kryzysu gospodarczego trwały do połowy lat

20. XIX wieku. W 1817 r. F. Münzberg zrezygnował z pracy nauczycielskiej

i objął stanowisko sekretarza Urzędu Miasta. Przyczyną były niskie zarobki –

jako pierwszy nauczyciel otrzymywał pensję w wysokości 200 złp rocznie, w nowym

miejscu otrzymał 400 złp rocznie. Jego miejsce zajął Tomasz Burzalski, lat

46, zatrudniony jako drugi nauczyciel od 1816 r. Na wakujące miejsce zatrudniono

natomiast Tomasza Całuzińskiego, lat 40, częstochowianina, dotychczasowego

urzędnika miejskiego. W 1818 r. nauczyciele otrzymali podwyżkę płac:

pierwszy nauczyciel w Starej Częstochowie miał 1200 złp rocznie, drugi nauczyciel

600 złp, a nauczyciel w Nowej Częstochowie 800 złp.

Tomasz Burzalski w 1793 r. ukończył Kolegium Fizyczne Szkoły Głównej

Koronnej w Krakowie. Znał język francuski i niemiecki. Był przez wiele lat nauczycielem

prywatnym w dworach szlacheckich w Małopolsce. Jeden z pracodawców,

Michał Korwin Skorupka z Czarnocina, wydał mu opinię, iż „w edukacji

mego syna przez lat 3 i w tej dowody swej pilności okazał znaczne w spożytkowaniu

małoletniego […] zawsze trzeźwym i jak przystało na słusznych ludzi,

tak on ze swej strony w ciągu swego obowiązku zachował się”20.

W 1825 r. w dotychczasowej dobrej pracy nauczyciela T. Burzalskiego pojawiły

się rysy. Był to konf...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin