0_0_wstep.pdf

(167 KB) Pobierz
informacja ogólna
Angielski
dla leniwych
podręcznik języka angielskiego
jest interaktywnym kursem do nauki tej części gramatyki języka angielskiego, która dotyczy
czasownika, układania zdań i wyrażania czynności w zdaniu. Opracowany, opublikowany i
zastrzeżony prawami autorskimi przez Elżbietę Żółtak w 2005 roku.
Uczymy się wzorując się na przykładach . W tej książce jest wiele różnorodnych
tematycznie przykładowych zdań, które mogą czytelnikowi - słuchaczowi posłużyć do
układania własnych.
Dla niektórych z nas nauczenie się języka obcego to przede wszystkim zrozumienie
zasad, według których układamy w tym języku zdania. Ta książka stara się te zasady
wyjaśnić. Rysunki , które słuchacz wykona, tabelki , które sobie wyobrazi lub samodzielnie
narysuje i wypełni kilkoma wybranymi zdaniami oraz przykłady , których wysłucha, powinny
ułatwić zrozumienie i zapamiętanie tych zasad.
Miarą naszych kompetencji w posługiwaniu się językiem obcym jest umiejętność
wyrażania w nim pomyślanych w języku ojczystym zdań. Ta książka wyjaśnia, jak
polskie zdania układać po angielsku.
Podręcznik języka angielskiego, część dotycząca czasownika, układania zdań i wyrażania
czynności w zdaniu, podzielony jest na 7 rozdziałów , do których dołączone są dodatki :
Rozdział 1 : Różne rodzaje czasowników . Czasy i budowanie zdań w różnych
czasach
Rozdział 2 : Czasowniki modalne , wybrane czasowniki posiłkowe i kilka
innych szczególnych czasowników
Rozdział 3 : Teraźniejszość, przeszłość, przyszłość zastosowania czasów
Rozdział 4 : Różne sposoby wyrażania czynności w zdaniu
Rozdział 5 : Strona bierna passive voice
Rozdział 6 : Zastosowania czasów w zdaniach warunkowych (conditionals)
i innych szczególnych zdaniach
Rozdział 7 : Mowa zależna reported (indirect) speech
Dodatki :
Dodatek A Reguły pisowni dotyczące czasowników
Dodatek B Lista wybranych czasowników nieregularnych
Dodatek C Lista wybranych czasowników , których zwykle nie używamy
w czasach Continuous
Integralną częścią książki jest dołączona do niej mapa mózgu dotycząca
czasownika. Jest ona graficzną reprezentacją treści podręcznika i zarazem ilustracją
roli, jaką czasownik odgrywa w układaniu zdań.
Od autora:
„Angielski dla leniwych” jest gramatyką. Dlaczego?
Wyobraźmy sobie, że jesteśmy na przyjęciu gdzie serwują nam wspaniały tort.
Zachwycając się jego smakiem możemy zastanowić się, co sprawia, że tort jest tak
dobry. Kucharz niewątpliwie musiał zastosować ściśle określoną recepturę i użyć
właściwych składników.
Podobnie jest z językiem obcym. Gramatyka jest jego recepturą , słownictwo jakim się
posługujemy składnikami, których używamy do produkcji tortu, a osoba która bardzo dobrze
posługuje się językiem, mówi płynnie i bezbłędnie, to ktoś kto świadomie bądź
podświadomie, ściśle stosuje się do reguł gramatyki, dobierając do tego właściwych słów.
Napisałam gramatykę, ponieważ gramatyka jest jednym z dwóch niezbędnych
elementów umożliwiających opanowanie języka.
Napisałam ją też z wiarą, że osoby które nauczą się angielskiego z tej książki, poczują
się podobnie, jak twórca owego tortu - zadowoleni i pewni siebie, przekonani, że opanowali
umiejętność bezbłędnego posługiwania się językiem.
Strategia przekazywania wiedzy
Wiedza jest łatwiejsza do zrozumienia i zapamiętania, jeśli jest logicznie
uporządkowana. Tak jak ucząc się matematyki najpierw poznajemy aksjomaty i definicje ,
na bazie których powstają mniej lub bardziej skomplikowane teorie , tak w „Angielskim dla
leniwych” zaczynamy od podstawowych, zawsze obowiązujących pojęć, zasad i reguł, o tym
jest rozdział 1 , i stopniowo przechodzimy do coraz trudniejszych i bardziej złożonych.
Gramatyka jako narzędzie
Żeby zostać fachowcem, trzeba najpierw opanować warsztat pracy - poznać
narzędzia i nauczyć się nimi posługiwać. Upraszczając, ta książka uczy zarówno
warsztatu, jak i wyjaśnia, jak go właściwie wykorzystywać. W niektórych rozdziałach
uczymy się przede wszystkim warsztatu, na przykład w rozdziale 1 , a w niektórych jego
zastosowań, na przykład w rozdziale 3 . Zwykle te dwa elementy przeplatają się - przy czym
przestrzegamy następującej zasady: najpierw stawiamy sobie zadanie, które należy wykonać,
a później dobieramy narzędzia, jakimi należy to zrobić.
Uczyć efektywnie
Układanie zdań po angielsku to dla wielu uczących się tego języka proces
polegający na tłumaczeniu na angielski, sformułowanych najpierw w myśli polskich
zdań . Tłumaczymy słowa i transformujemy strukturę zdania . Aby ułatwić czytelnikowi
nauczenie się, jak takich transformacji dokonywać, w „Angielskim dla leniwych”
wyjaśniamy, jak polskie zdania tłumaczyć na angielski, i prezentujemy wiele różnych
sposobów układania angielskich zdań.
Aby ułatwić przyswajanie wiedzy, wyjaśnienia i komentarze są poparte logicznymi
argumentami i wieloma przykładami. Przykładowe zdania mają motywować do uczenia się.
Są różnorodne i dotyczą zarówno spraw codziennych jak i problemów współczesnego świata.
Mają informować, intrygować i pobudzać do refleksji i w ten sposób zachęcać do ich
słuchania, zapamiętywania i samodzielnego powtarzania.
Aby wiedza przekazywana była w sposób atrakcyjny i urozmaicony, książka jest
czytana na przemian przez 7 świetnych lektorów obu płci.
„Angielski dla leniwych” oddziałuje na oba najważniejsze w procesie percepcji
zmysły: słuch i wzrok – to istotna zaleta tej książki. Wersji audio można słuchać nie tylko na
komputerze, ale wszędzie tam, gdzie mamy ku temu okazję i mamy odtwarzacz MP3.
Uczenie się ze słuchu, wprawdzie trudniejsze dla większości z nas - wymaga
większego wysiłku umysłowego, niż gdy uczymy się posługując się wzrokiem - jest dzięki
temu szczególnie skuteczne. Najlepiej zaś zapamiętujemy to, czego samodzielnie
doświadczamy.
Wersja audio umożliwia słuchaczowi uczenie się przez doświadczenie. Zdobywa je on
wykonując proste ćwiczenia wymagające zapisania kilku słów, rysowania linii i strzałek. Do
ich wykonania wystarcza kartka papieru i długopis. Większość z tych ćwiczeń ma ułatwić
zrozumienie tego, co w gramatyce angielskiej najtrudniejsze - zastosowań czasów.
Podobne do wykonywanych przez słuchacza rysunki, oglądamy też na ekranie.
Oddziałując na zmysł wzroku pobudzają one wyobraźnię i w ten sposób wspomagają uczenie
się.
Ważną rolę dydaktyczną odgrywają tabelki. Większość z nich uczy różnych sposobów
układania zdań.
Zdania potrafimy układać na różne sposoby, jeśli wiemy na czym polegają
między nimi różnice . W „Angielskim dla leniwych” umieszczono zdania obok siebie, w
dwóch lub trzech kolumnach tabelek, różnice zaznaczając kolorową lub pogrubioną czcionką.
Inne tabelki systematyzują, grupują lub podsumowują wiedzę, i w ten sposób
ułatwiają jej przyswojenie i utrwalenie.
Mapa mózgu
Mapa czasownika jest czymś więcej niż tylko graficznym spisem treści. Ilustruje ona
zawartość książki w sposób nawiązujący do funkcjonowania naszego mózgu, a ten
przypomina gęstą sieć obwodów elektrycznych, w której zapamiętujemy, przechowujemy, i z
której wydobywamy informacje. Aby do tej informacji dotrzeć, posiłkujemy się
skojarzeniami, a te prowadzą nas do niej właściwymi ścieżkami dostępu .
Struktura gromadzonej przez nas wiedzy jest hierarchiczna , od pojęć ogólnych
do bardziej szczegółowych , tak jak na naszej mapie, na której każdy element, w naszym
przypadku są to rozdziały i podrozdziały, ma swoje miejsce, do którego możemy dotrzeć
podążając odpowiednią ścieżką.
Mapa daje nam wyobrażenie o całości. Widzimy hierarchię, strukturę oraz wzajemne
powiązania i zależności między omawianymi w książce zagadnieniami. Widzimy, czego
możemy się nauczyć, jakie hasła trzeba zapamiętać i z czym je kojarzyć. Mapa porządkuje
naszą wiedzę, pobudza wyobraźnię oraz ułatwia uczenie się. Jest ważną pomocą dydaktyczną.
Może też zainspirować czytelnika do stworzenia własnej, indywidualnej mapy.
Tę książkę dedykuję mojej mamie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin