MITY EDUKACJI SEKSUALNEJ.doc

(40 KB) Pobierz
MITY EDUKACJI SEKSUALNEJ

MITY EDUKACJI SEKSUALNEJ

 

I.                   Sześć błędnych założeń dotyczących seksualności młodzieży:

 

1.      „Nastolatki pragną seksu bardziej niż miłości”

a)      prawda jest inna. Młodzi ludzie chcą być kochani. Chcą ,by komuś na nich zależało. Chcą być dla kogoś ważni. Młodzież szuka autentycznych, głębokich więzi

b)     każdy młody człowiek nosi w sobie lęk: czy ktoś mnie pokocha i czy ja kogoś pokocham,

c)      miłości mamy uczyć się w rodzinnym domu,

d)     głód miłości pcha młodzież to szukania rekompensaty w doświadczeniach seksualnych,

e)      ojcowska miłość do córki najlepiej przygotowuje do dojrzałego życia seksualnego,

f)       największe bezpieczeństwo dziecku daje wzajemna miłość rodziców,

g)     poczucie bezsensu, brak ciepła, nuda, niskie poczucie wartości pcha młodzież to poszukiwania seksu myśląc, że on zaspokoi ich tęsknoty, a tymczasem przychodzi większe rozgoryczenie i pustka,

h)     młodzież jest spragniona uczuć  a nie seksu!

i)       o wiele łatwiej wskoczyć do łóżka niż nauczyć się dojrzałej odpowiedzialnej miłości,

j)       młodzi rozpoczynają współżycie ponieważ są spragnieni miłości ojcowskiej,

k)     kto doświadcza miłości rodziców, może łatwiej odrzucić presję środowiska zachęcającego do seksu.

 

2.      „Seksualna abstynencja nastolatków jest niemożliwa”

a)      możesz powiedzieć NIE seksualnej aktywności, bo masz rozum i wolę i możesz kontrolować swoimi potrzebami i popędami,

b)     człowiek to nie zwierzę, ale osoba rozumna, która może i powinna wprowadzić samodyscyplinę, samokontrolę nad sobą,

c)      młodzi ludzi muszą uczyć się jak i dlaczego mówić NIE  seksualnym propozycjom,

d)     kłamstwem i mitem zdanie: „wszyscy to robią” – są młodzi ludzie którzy żyją w czystości i jest ich coraz więcej,

e)      dostępność antykoncepcji nie pomaga młodym ludziom mówić NIE, nie pomaga im uwierzyć że samokontrola i wstrzemięźliwość jest pomocna i konieczna dla ich szczęścia,

f)       trzeba nam wierzyć w zdolność młodzieży do mrowienia NIE seksualnej aktywności,

 

3.      „Środki masowego przekazu mówią prawdę o seksie”

a)      młodzież najczęściej czerpie wiedzę o seksualności z mediów,

b)     telewizja, filmy pokazuje seksualność w fałszywym zwierciadle; pokazuje  że seks jest normalny poza małżeństwem, że nie niesie żadnych szkód,

c)      telewizja pokazuje, że trzeba natychmiast spełniać się seksualnie; nie  ma mowy o abstynencji,

d)     muszą się zmienić albo media, albo zwyczaje młodzieży związane z oglądaniem telewizji,

 

4.      „Seks między dwojgiem akceptujących go nastolatków jest ich własną sprawą”

a)      wszyscy podatnicy ponoszą skutki finansowe rozwiązłości seksualnej: poradnie, aborcje, choroby weneryczne,

b)     młodzi ludzie płacą swoim zdrowiem,

c)      młodzi ludzie płacą swoimi emocjami – rozbicie emocjonalne,

d)     płacą dzieci, które rodzą się wyniku współżycia: aborcja, odrzucenie,

 

5.      „Bezpieczny seks jest naprawdę bezpieczny”

a)      jedynym stuprocentowym sposobem zapobiegania ciąży jest abstynencja płciowa,

b)     żadne środki antykoncepcyjne nie dają pewności że nie pocznie się dziecko,

c)      większość środków antykoncepcyjnych nie chroni przed zarażeniem się chorobami wenerycznymi, HIV,

 

6.      „Nastolatki nie potrzebują pomocy rodziców przy podejmowaniu decyzji dotyczących aktywności seksualnej”

a)      nastolatki potrzebują pomocy rodziców w rozpoznaniu czym jest dojrzałość seksualna,

b)     wychowanie seksualne rozpoczyna się w domu: rodzice mają obowiązek rozmawiać z dziećmi o miłości, o odpowiedzialności, o tym czym jest seksualność,

c)      młodzież potrzebuje rodziców jako nauczycieli jak kochać mądrze i odpowiedzialnie, jak korzystać z darów seksualności, jak opanowywać swoje potrzeby i popędy,

 

 

II.               Mity wszechstronnej edukacji seksualnej

 

1.      „Wszechstronna edukacja seksualna nie narzuca żadnych wartości i jest moralnie neutralna”

a)      edukacja seksualna musi być oparta na wartościach, na jasnym kodekście moralnym,

b)     wolna od wszelkich wartości seksualność człowieka nie istnieje,

c)      mamy najpierw uczyć młodzież kształcenia charakteru opierając się na wartościach, na dobru moralnym,

d)     jeśli ci co wychowują młodzież nie propagują zasad moralnych, silnej woli, panowania nad sobą, wierności i abstynencji, to pozwalają, by moralność młodzieży kształtowała się pod wpływem mediów i filmów,

e)      łatwiej dać młodzieży prezerwatywę niż nauczyć ich szacunku dla seksualności i odpowiedzialnej miłości,

 

2.      „Wszechstronna edukacja seksualna przyczynia się do powszechnego i odpowiedzialnego stosowania przez nastolatki antykoncepcji”

a)      łatwy dostęp do antykoncepcji stwarza klimat do wzrostu seksualnej aktywności młodzieży,

b)     brak uczenia młodzieży samoopanowania prowadzi do wielu nieszczęść i tragedii życiowych

 

3.      „Wszechstronna edukacja seksualna nie wpływa na zwiększenie swobody seksualnej nastolatków”

a)      środki antykoncepcyjne promują swobodę seksualną, zachęcają do szybkiej inicjacji seksualnej,

b)     edukacja bez wartości ukazuje seks jako potrzebę, która trzeba zaspakajać jak pragnie snu, pożywienia, rozrywki,

c)      seks jest popędem nad którym trzeba panować przy pomocy abstynencji aż do czasu małżeństwa,

 

4.      „Wszechstronna edukacja seksualna przyczynia się do zmniejszenia liczby niepożądanych ciąż i do zmniejszenia aborcji”

a)      edukacja bez wartości przyczynia się do wzrostu ilości ciąż,

b)     fakty dowodzą, że stosowanie antykoncepcji powoduje wzrost ciąż, a co za tym idzie aborcji

 

 

 

 

III.           Siedem strategii przeciwdziałania kryzysowi seksualności nastolatków

 

1.      Włączyć się i zaangażować rodziców

a)      gdy rodzice są głównym źródłem wiedzy o życiu seksualnym, to dzieci wykazują mniejsze zainteresowani podejmowaniem życia płciowego,

2.      Uświadamiać dzieciom konsekwencje swobody seksualnej

a)      przenoszeni się chorób wenerycznych i innych, AIDS

3.      Wpajać wartości moralne

a)      dzieci muszą umieć odróżniać dobro od zła,

b)     należy wpoić im zasady moralne,

c)      wartości muszą być ujęte w aspekcie całej osoby: intelektualny, fizyczny, duchowy, emocjonalny i społeczny,

d)     wpływ nauczania Kościoła

4.      Uczyć abstynencji seksualnej

a)      człowiek może i powinien panować nad swoim zachowaniem, w tym popędem seksualnym,

b)     uczyć młodzież samokontroli: wolność nie polega na robieniu tego, na co ma się ochotę, tylko tego, co powinno się robić,

c)      pokazywać skuteczności wartość abstynencji,

d)     uczyć młodzież odwagi w zmianie swoich zachowań,

5.      Usunąć sprzeczne informacje na temat abstynencji

a)      dzieci chcą i potrzebują nauczyć się mówić NIE,

b)     abstynencja chroni wartość osoby, chroni by nie traktować człowieka jako przedmiot ale jako podmiot,

6.      Wprowadzać programy propagujące abstynencję

a)      pokazać, że najlepszy wybór to powstrzymanie się z seksem aż do ślubu,

b)     zachowanie abstynencji daje młodzieży czas na wydoroślenie,

c)      nastolatkom potrzebne są zajęcia kształtujące ich charakter,

d)     odroczenie stosunków seksualnych aż do małżeństwa przyczynia się do zakładania trwałych rodzin,

e)      nastolatki muszą wiedzieć że powinny mówić NIE, dlaczego mówić NIE, jak mówić NIE, znać korzyści zmówienia NIE seksualnej aktywności,

 

IV.            Korzyści z abstynencji

 

1.            Uwalnia od strachu przed zajściem w ciążę i jej konsekwencjami

2.            Uwalnia od zagrożenia ucieczką w aborcję.

3.            Chroni przed nałogowym uzależnieniem od seksu.

4.            Uwalnia od presji zawierania małżeństwa, gdy pojawi się dziecko.

5.            Daje pewność że w małżeństwie będę tą jedyną, tym jednym bez poprzednich doświadczeń seksualnych.

6.            Pozwala uniknąć blizn w sferze emocjonalnej.

7.            Chroni przed podtrzymywaniem złych związków, które trzeba zerwać.

8.            Stwarza podstawy do zaufania.

9.            Pomaga rozwinąć szacunek do życia.

10.        Pozwala skupić się na realizacji najważniejszych celów życiowych.

11.        Daje wolność od poczucia winy.

12.        Chroni przed egoizmem i zabiciem wrażliwości na drugą osobę.

13.        Przyczynia się do polepszenia komunikacji w związku.

14.        Pomaga rozwijać cierpliwość i umiejętność panowania nad sobą.

15.        Daje wolność umożliwiającą radosne życie bez poczucia winy.

16.        Daje jeden z największych darów prawdziwej miłości – dziewictwo.

17.        Pomaga zwiększyć poczucie własnej wartości.

18.        Jest dobrym sprawdzianem miłości. Jest wyrazem siły charakteru.

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin