Patañjali - Jogasutry (same sutry).rtf

(24 KB) Pobierz

Jogasutry Patandżalego 

 

 

 

I. O samadhi, czyli skupieniu 

 

   1. I nauczanie jogi

   2. Joga - powściągnięciem zjawisk świadomości

   3. Wtedy - stan widza w swojej naturze

   4. Lub ma naturę wspólną ze zjawiskiem

   5. Zjawiska - pięciorakie; uciążliwe i nieuciążliwe

   6. Miary poznawcze, wypaczenie, fantazjowanie, sen, przypomnienie

   7. Naoczność, poznanie rozumowe, przejęcie poznania-miarami poznawczymi

   8. Wypaczeniem - błędne poznanie nie oparte na naturze rzeczywistości

   9. Fantazjowanie - pozbawione rzeczywistości, będące następstwem poznania słów

  10. Sen - zjawiskiem z podporą pratjaji pustki

  11. Przypomnienie nie dopuszcza do zanikania przeżytego przedmiotu

  12. Powściągnięcie ich ćwiczeniem i bezpragnieniowością

  13. Ćwiczenie - dążeniem do stałości w nim

  14. Uprawiane długi czas, nieprzerwanie, ze skupioną uwagą - trwałym stopniem

  15. Uświadamianie panowania wolnej od pragnienia przedmiotu widzialnego i objawionego - bezpragnieniowością

  16. Wyższe od niej - niepragnienie gun mającej rozpoznanie puruszy

  17. W następstwie postaci myślenia, przenikania, błogości, stanu 'jestem' - z uświadomieniem

  18. Po ćwiczeniu z pratjają ustania, z resztką sanskar - inna

  19. Pratjaja naturalna - u bezcielesnych i rozpuszczonych w prakrti

  20. U innych w następstwie wiary, energii, pamiętliwości, skupienia i poznania prawdy

  21. U ostro-potężnych - bliskie

  22. Z powodu słabości, średniości i nadmierności - wyższy nawet od nich

  23. Lub przez skupianie się na Iśwarze

  24. Iśwara - szczególnością puruszy, nietknięty uciążliwościami, karmanem, owocowaniem, złożem

  25. W nim nieprzewyższalny zalążek wszechwiedzącego

  26. Mistrzem nawet pradawnych z powodu nieograniczenia czasem

  27. Jego nazwą - pranawa

  28. Powtarzanie jej i kontemplowanie jej znaczenia

  29. Przez to - zarówno dojście do wewnętrznego 'ja', jak i zanik przeszkód

  30. Choroba, otępienie, niezdecydowanie, nieskupianie się, brak energii, niepowściągliwośc, błędne poznanie, nieosiągnięcie stopnia, nieumocnienie się - oto przeszkody rozpraszające świadomość

  31. Cierpienie, złe samopoczucie, drżenie ciała, wdech i wydech - symptomami rozproszenia

  32. Dla usunięcia ich - ćwiczenie z jedną tattwą

  33. Przez pielęgnowanie życzliwości, współczucia, zadowolenia, tolerancji dla szczęścia, nieszczęścia, dobra i zła - oczyszczenie świadomości

  34. Lub przez wydychanie, wstrzymywanie prany

  35. Lub powstałe przeżycie unieruchamiające umysł

  36. Lub beztroskie, jaśniejące

  37. Lub świadomość pozbawiona pragnień jako przedmiot

  38. Lub z poznaniem majaku, snu jako podporą

  39. Lub przez kontemplację zgodnie z upodobaniem

  40. Od najmniejszego atomu do największej wielkości jej panowanie

  41. Z osłabionymi zjawiskami jak w kamieniu szlachetnym utkwienie w tym, zabarwienie się tym, czy jest to podmiot ujmowania, instrument ujmowania, czy przedmiot ujmowania - popadnięciem

  42. Spośród tych zmnieszane z fantazjami słowa, rzeczy i pojęcia - popadnięciem z myśleniem

  43. Po oczyszczeniu z przypomnień, jak gdyby pozbawione swojej natury, ujawniające samą tylko rzecz - bez myślenia

  44. Tym samym objaśnia się - z przenikaniem i bez przenikania mające przedmiot subtelny

  45. A przedmiotowość subtelna rozciąga się aż do alingi

  46. Te same - skupieniem z zalążkiem

  47. Po udoskonaleniu bez przenikania - czystość atmana

  48. W niej poznanie pełne prawdy

  49. Od poznania prawdy objawionej i rozumowej ma odmienny przedmiot z powodu szczególności rzeczy

  50. Zrodzona z niego sanskara krępuje inne sanskary

  51. Po powściągnięciu nawet tego, dzięki powściągnięciu wszystkiego - skupienie bez zalążka

 

II. O sadhanie, czyli drodze dojścia

 

   1. Asceza, medytacja, skupienie się na Iśwarze - krijajogą

   2. Dla wywołania skupienia i dla osłabienia uciążliwości

   3. Niewiedza, stan 'jestem', pragnienie, awersja, przywiązanie - uciązliwościami

   4. Niewiedza - glebą dla pozostałych: uśpionych, osłabionych, wyłączonych, czynnych

   5. Widzenie w nietrwałym, nieczystym, niewygodnym, bezjaźniowym trwałego, czystego, pomyślnego, jaźni - niewiedzą

   6. Pozorna jedność natury mocy widzostwa i widzenia - stanem 'jestem'

   7. Pragnienie rodzi się w następstwie przyjemności

   8. Awersja rodzi się w następstwie przykrości

   9. Przywiązanie, płynące przez zabieganie o siebie, utrzymuje się nawet u wiedzącego

  10. Te subtelne usuwa się przez powrotną drogę rozwoju

  11. Ich zjawiska usuwa się kontemplacją

  12. Złoże karmana, mające korzeń w uciążliwościach, może dać o sobie znać w obecnym, przyszłym żywocie

  13. Gdy jest korzeń, to jest jego owocowanie jako wcielenie, okres życia, doznanie

  14. One - skutkami przyjemnymi, przykrymi w zależności od zasługi lub przewinienia

  15. Przez niewygody przemiany, udręki, sanskar i z powodu przeciwstawiania się zjawisk gun - wszystko tylko niewygodą dla rozpoznającego

  16. Przedmiotem usuwania - niewygoda przyszła

  17. Kontakt widza i przedmiotu widzenia - przyczyną przedmiotu usunięcia

  18. Przedmiot widzenia ma naturę przejrzystości, aktywności i stałości, tworzy naturę elementów i narządów psychicznych, służy dla doznawania i uwalniania

  19. Wisiesze, awisiesze, sama tylko linga i alinga są złożone z gun

  20. Widz - samym tylko widzostwem; chociaż czysty, patrzy na pratjaję

  21. Tylko dla niego istota przedmiotu widzenia

  22. Chociaż zniszczony, gdy ma służenie zakończone, nie zniszczony z powodu wspólności z innymi niż on

  23. Kontakt - przyczyną ujmowania natury mocy własności i właściciela

  24. Jego przyczyną - niewiedza

  25. Gdy jej nie ma, nie ma kontaktu - usunięcie - to jedyność widzostwa

  26. Niezmącone poznanie rozróżniające - środkiem do usunięcia

  27. Ma on siedmiorakie poznanie prawdy ustopniowane aż do kresu

  28. Przez wypełnienie członów dodatkowych jogi, gdy zaniknie nieczystość, nastaje światło poznania rozróżniającego

  29. Jamy, nijamy, asany, pranajama, pratjahara, dharana, dhjana, samadhi - ośmioma członami dodatkowymi

  30. Niekrzywdzenie, prawda, niekradzenie, brahmaczarja, nieposiadanie - jamami

  31. Nie ograniczone kastą, miejscem, czasem, okolicznościami, na wszystkich stopniach - wielkim ślubem

  32. Oczyszczanie, zadowolenie, asceza, medytacje, skupienie się na iśwarze - to nijamy

  33. Gdy atakują słabości - wytwarzanie przeciwieństwa

  34. 'Słabości - krzywdzenie itd. czynione, nakłanianie do nich, pochwalanie ich - następstwem żądzy, gniewu, zaslepienia; drobne, średnie,wielkie; bezkresnym ich                owocem - cierpienie, niewiedza' - oto stosowne przeciwdziałania

  35. Po ugruntowaniu się w niekrzywdzeniu w jego obecności ustaje wrogość

  36. Po umocnieniu się w prawdzie - zależność czynów i skutków

  37. Po ugruntowaniu się w niekradzeniu zbliżają się wszelkie klejnoty

  38. Po ugruntowaniu się w brahmaczarji - osiągnięcie mocy

  39. Gdy trwa w nieposiadaniu, poznaje intuicyjnie stany wcieleń

  40. Przez oczyszczanie - 'unikanie' własnego ciała i niełączenie się z innymi

  41. Czystość sattwy, pogoda umysłu, jednolitość, zwycięstwo nad narządami psychicznymi i zdolność widzenia atmana

  42. Przez zadowolenie - osiągnięcie nieprzewyższalnego szczęścia

  43. Moc nadludzka nad ciałem i narządami psychicznymi - na skutek zniknięcia nieczystości - dzięki ascezie

  44. Moc nadludzka ze skupienia - dzięki skupieniu się na Iśwarze

  45. Asana - nieruchoma i wygodna

  46. Wraz z rozluźnieniem napięcia, połączeniem się z nieskończonym

  47. Dzięki temu nie atakują pary przeciwieństw

  48. Gdy to jest, przerywanie biegu wdechu i wydechu - pranajamą

  49. Ma stany: zewnętrzny, wewnętrzny, stłumiony; ćwiczona miejscem, czasem, liczbą; długotrwała, subtelna

  50. Czwarta - przekraczająca przedmiot zewnętrznego i wewnętrznego

  51. Przez to znika zasłona przejrzystości

  52. I zdolność umysłu do dharan

  53. Gdy narządy psychiczne po oddzieleniu się od swoich przedmiotów niejako naśladują właściwą naturę świadomości - to pratjahara

  54. Przez to najwyższe opanowanie narządów psychicznych

 

III.O wibhuti, czyli jogicznych mocach

 

   1. Związanie świadomości z miejscem - dharaną

   2. W tym jednostajność pratjaji - dhjaną

   3. Ta sama mająca jaśnienie samej tylko rzeczy, jak gdyby pozbawiona swojej natury - samadhi

   4. Trójka w jednym - sanjamą

   5. Przez opanowanie jej światło poznania prawdy

   6. Zastosowanie jej na stopniach

   7. Trójka - wewnętrznym członem dodatkowym w porównaniu z poprzednimi

   8. Nawet ona - zewnętrznym członem dodatkowym dla bez zalążka

   9. Pokonanie i powstanie sanskar wyłaniania i powściągnięcia - przemianą powściągnięcia inherentną świadomości w momencie powściągnięcia

  10. Jej potok wyciszony od sanskary

  11. Zanik i powstanie stanu wszechsłużenia i jednolitości - przemianą skupienia świadomości

  12. W nim zaś jednakowa pratjaja uciszona i powstała - przemianą jednolitości świadomości

  13. Przez to objaśnia się przemianę cech, oznak czasowych i stanów w elementach i narządach psychicznych

  14. Wyciszonym, powstałym i nieokreślonym cechom towarzyszy posiadacz cech

  15. Odmiennośc następstw - przyczyną odmienności przemian

  16. Sanjamą na trójce przemian - poznanie przeszłości i przyszłości

  17. Zmnieszanie słowa, znaczenia i pratjaji przez [błędne] utożsamianie jednych z drugimi; przez sanjamę na rozdzieleniu tego - poznanie mowy wszelkich istot

  18. Przez unaocznienie sanskary - poznanie poprzednich wcieleń

  19. Pratjaji - poznanie cudzej świadomości

  20. A nie z podporą, bo nie ma ono występowania przedmiotu

  21. Przez sanjamę na postaci ciała, po stłumieniu jego mocy jako przedmiotu ujmowania, po oddzieleniu ujawniania dla oka - zniknięcie

  22. Karman natychmiastowy i powolny; przez sanjamę na nim - poznanie kresu życia, lub z omenów

  23. Na życzliwości itp. - potęgi

  24. Na siłach siły słonia - itd.

  25. Przez skierowanie światła przejawu - poznanie subtelnego, ukrytego, oddalonego

  26. Poznanie wszechświata przez sanjamę na słońcu

  27. Na księżycu - poznanie ładu gwiazd

  28. Na gwieździe polarnej - poznanie ich ruchu

  29. Na ośrodku pępkowym - poznanie ładu ciała

  30. Na studzience gardła - ustanie głodu i pragnienia

  31. Na nadi żółwiej - stałość

  32. Na świetle głowy - widzenie siddhów

  33. Lub od przejaśnienia - wszystko

  34. Na sercu - wgląd w świadomość

  35. Sattwy i puruszy absolutnie niezmieszanych wspólna pratjaja - doznaniem, bo służy komuś drugiemu; przez sanjamę służąca sobie poznanie puruszy

  36. Stąd rodzą się: przejaśnienie, słyszenie, czucie, widzenie, smakowanie i powonienie

  37. One w skupieniu - szkodliwym dodatkiem, w wyłonieniu - mocami

  38. Przez rozluźnienie przyczyny związania i doświadczenie przejścia - wejście świadomości w inne ciało

  39. Od pokonania udany - nieprzyleganie do wody, błota, kolców itp. oraz wyjście

  40. Od pokonania samany - ogień

  41. Przez sanjamę na związku przestrzeni z narządem słuchu - boska władza słyszenia

  42. Przez sanjamę na związku ciała i przestrzeni i przez popadnięcie w stan lekki jak bawełna - poruszanie się w przestrzeni

  43. Zjawisko sztuczne na zewnątrz - wielka bezcielesność; od niej - zanik przysłony przejrzystośći

  44. Przez sanjamę na grubym, właściwej naturze,subtelnym, inherencji i celowości - pokonanie żywiołów

  45. Stąd pojawienie się atomizacji itd., doskonałośc ciała i nieprzeszkadzanie ich cech

  46. Uroda, wdzięk, siła, diamentowa zwartość - doskonałością ciała

  47. Przez sanjamę na ujmowaniu, właściwej naturze, stanie 'jestem', inherencji i celowości - pokonanie narządów psychicznych

  48. Stąd - szybkość umysłu, stan bez narządów i pokonanie pradhany

  49. Samo tylko rozpoznanie odmienności puruszy i sattwy ma zwierzchnictwo nad wszystkimi stanami i podmiotowość wszechpoznania

  50. Przez nielgnięcie nawet do tego, po zaniku zalążka błędu - kajwalia

  51. Przy zapraszaniu przez wzniosłych - nietworzenie lgnięcia i pychy z obawy nie życzonego sobie ponownego przylgnięcia

  52. Przez sanjamę na momencie i jego następstwie - poznanie zrodzone z rozróżniania

  53. Od tego postrzeganie ekwiwalencji, dzięki nieograniczeniu odmienności rodzajem, oznaką i miejscem

  54. To poznanie zrodzone z rozróżniania - wyzwalające, ma wszechprzedmiot, ma przedmiot na wszelki sposób i jednocześnie

  55. Gdy jednakowość czystości sattwy i puruszy - to jedyność

 

IV.O kajwali, czyli absolutnej wolności

 

   1. Moce powstałe przez urodzenie się, leki , zaklęcia, ascezę i skupienie

   2. Przemiana w inny rodzaj - przez wylew pierwiastków twórczych

   3. Przyczyna wywoławcza - nie poruszająca pierwiastki twórcze, ale od niej przerwanie przeszkody, jak rolnik

   4. Świadomości wytworzone z samej tylko świadomośći 'jestem'

   5. Przy zróżnicowaniu przejawu jedna świadomość porusza liczne

   6. Spośród nich złożona z kontemplacji - bez złoża

   7. Karman jogina - ani jasny, ani ciemny, trojaki - innych

   8. Od niego przejaw wasan takich, które odpowiadają jego owocowaniu

   9. Chociaż poprzedzielanych rodzajem wcieleń, miejscem i czasem - bezpośrednie następstwo przypomnień i sanskar z powodu jednorodności

  10. A ich bezpoczątkowość - z powodu wieczności pragnienia

  11. Z powodu łącznego wyznaczania przez przyczynę, skutek, złożę i podporę świadomościową, gdy tych brak - brak ich

  12. Przeszłe i przyszłe z własnej natury jest - z powodu różnicy form czasowych i cech

  13. Te zjawione i subtelne mają naturę gun

  14. Od pojedynczości(jedności) przemiany - realność rzeczy(wistości)

  15. Z powodu zróżnicowania świadomości przy tożsamości rzeczy, drogi tych dwu - oddzielnie

  16. A rzecz nie jest zależna od pojedyńczej świadomości, bo nie byłaby dla niej źródłem poznania; wtedy co by to było?

  17. Zależnie od zabarwienia się nią świadomości - rzecz poznawana, lub nie poznawana

  18. Zawsze są poznawane zjawiska świadomości - z powodu nieprzemienialności puruszy, ich pana

  19. Nie jest ona samoświetlna z powodu bycia przedmiotem widzenia

  20. A nieujmowanie obu w jednej chwili

  21. Jako przemiot widzenia innej świadomości - nadmierne związanie intuicyjnej świadomośći z intuicyjną świadomością i pomieszanie przypomnień

  22. Od podmiotu uświadomienia, nie ulegającego zmnieszaniu - po popadnięciu w jego postać - doznanie swojej intuicyjnej świadomośći

  23. Świadomość zabarwiona widzem i przedmiotem widzenia ma wszechrzecz

  24. Chociaż ona pstrokata od niezliczonych wasan, służy dla innego - z powodu tworzenia kombinacji

  25. U widzącego szczególnego - ustanie wytwarzania stanu atmana

  26. Wtedy świadomość, skłonna do rozróżniania, przybliża kajwalię

  27. W szczelinach tego - inne pratjaje, z sanskar

  28. Porzucenie ich - mówiło się - jako uciążliwości

  29. U obojętnego nawet wobec 'wielkiej kontemplacji' od rozpoznania rozróżniającego w najwyższym stopniu - skupienie 'spłukiwacz cech'

  30. Od niego - zanik uciążliwości i karmana

  31. Wtedy, od wieczności poznania pozbawionego wszelkiej przysłony i zamącenia, ma przedmiot poznania nikły

  32. Potem - zakończenie następstwa przemian gun, mających służenie zakończone

  33. Następstwo, zasadzające się na momentach, jest ujmowalne aż do kresu przemian

  34. Przeciwrozwój gun, pustych dla puruszy - to jedyność, lub moc podmiotu świadomości utrzymująca się w swojej naturze

 

                                                                                                                                                                   

                                                                                                                                                                   Tłumaczenie  Leona Cyborana

 

 

 

To  text  jogasutr  Patandzaliego  ( z  sieci )   przetlumaczony  przez   Leona Cyborana .

Kto  zechce  ,  to  moze  o  nim  podyskutowac   na   forum  :       forum.kartka.de .

Jego  rozwoj  zalezny  jest  od  Waszych   wpisow  i  tylko dzeki  nim  przetrwa  .

 

Moze  ma  ktos  pomysl  na  nowe tematy  i  forme  tego forum   . Wszystko  jest  otwarte  .

Sam   jestem  na  poczatku  "drogi"   i  mile   widzialbym  pomocne  dlonie  .

 

Pozdrawiam   Wszystkich "fanow" pana Patandzaliego  i mysli ,ktore spisal  dla szukajacych .

 

 

 

                                                                                                                       Krzysztof – oko@kartka.de

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin