Na podstawie wiersza J. Brzechwy Zoo
i piosenki Dżungla
autorzy nieznani
Teksty dopisane - Dorota Plewa
OSOBY
Dziecko 1
Dziecko 2
Dziecko 3
Dziecko 4
Dziecko 5
Dzieci odwiedzające Ogród Zoologiczny
Słoń
Zebra
Tygrys
4 małpy
Miś
Lew
SCENOGRAFIA
Na kotarze upięte są papierowe liście i liany z krepy
MUZYKA
Akompaniament rytmiczki na pianinie
Na scenę wchodzi pięcioro dzieci w czerwonych koszulkach T-shirt, z instrumentami: bębenki, kołatki – jest to grupa dzieci odwiedzających ogród zoologiczny, siadają na podłodze. Dziewięcioro dzieci w kolorowych koszulkach (żółte, pomarańczowe, brązowe) – są to mieszkańcy Zoo (słoń, zebra, tygrys, cztery małpy, miś i lew). Zwierzęta trzymają przed sobą duże, kolorowe arkusze kartonu(rodzaj klatki), zza których widać twarze dzieci.
Wszystkie ustawiają się na przemian: tzn. dziecko w czerwonej koszulce i dziecko zwierzątko. Dzieci w czerwonych koszulkach klękają.
na wyprawę zapraszamy!
ogród zoo dziś zwiedzamy!
Wszyscy
ogród zoo?
oczywiście!
czy tam nigdy nie byliście?
oczy otwieramy, uszy nadstawiamy
na wyprawę wyruszmy!
Dzieci trzymające arkusze podnoszą je do góry zasłaniając twarze.
Wszystkie dzieci śpiewają piosenkę ”Dżungla” ilustrując tekst piosenki ruchem.
(Piosenka zamieszczona w: „Metodyka wychowania w przedszkolu”Doroty Malko - autorzy piosenki nieznani)
dżungla, dżungla
taka wielka dżungla
poplątane zwoje dzikich lian
mieszka sobie w bambusowej klatce
ambo sambo wielkiej dżungli pan
strusie mu się w pas kłaniają
małpy na gitarach grają (2x)
ambo tu, ambo tam
ambo tu i tam
dzieci wyklaskują rytm, wychodzi miś, opuszcza arkusz, dzieci wypowiadają rytmicznie tekst
proszę państwa oto miś – ooo!...
(powtarzają) oto miś – ooo!...
miś jest bardzo grzeczny dziś – ooo!...
(powtarzają) grzeczny dziś – ooo!...
przy wykrzykniku ooo... wskazują na misia rękoma
wypowiada tekst rytmicznie klaszcząc
chętnie państwu łapę poda!
Nie chce podać!?
Wszyscy podnoszą ręce nad głowę klaszcząc rytmicznie wypowiadają tekst
a to szkoda!
Miś cofa się na swoje miejsce , unosi arkusz do wysokości brody
Zebra krok do przodu opuszcza swój arkusz
Chłopcy
czy ta zebra jest prawdziwa?
Dziewczynki
czy to tak naprawdę bywa?
Wszyscy(szeptem)
czy też malarz z bożej łaski?
Wszyscy (głośno)
pomalował osła w paski!!!
Dziecko 4 woła wskazując na słonia, słoń wychodzi krok naprzód
o słoń!!
ten słoń nazywa się Bombi!
ma trąbę, lecz na niej nie trąbi!
dlaczego?
nie bądź ciekawy, to jego prywatne sprawy!!!
słoń cofa się na swoje miejsce i unosi arkusz na wysokość brody.
Siedzące na podłodze dzieci i grają głośno na instrumentach.
Do przodu wychodzą 3 małpy, czwarta schowana za nimi. W czasie wypowiadania tekstu wykonują ruchy ilustrujące figle małp.
małpy skaczą niedościgle! (kołatki)
skaczą, skaczą, skaczą! (bębenki)
małpy robią małpie figle! (kołatki)
figle, figle, figle! (bębenki)
Dziecko 1(wskazuje ręką na figlujące małpy, pojawia się czwarta małpa)
niech pan spojrzy na pawiana!
co za małpa proszę pana!
małpy cofają się, unoszą swoje arkusze na wysokość brody
co słychać panie tygrysie?
Tygrys krok naprzód, opuszcza swój arkusz
a nic, nudzi mi się!
czy chciałby pan wyjść zza tych krat?
pewnie, zaraz bym pana zjadł (ryczy!!)
Dzieci dzieci w czerwonych koszulkach wybiegają na środek sceny
nie ma go!
zaglądają kolejno za poszczególne arkusze
może tu? – nie!! (5x)
jest!!!! (za ostatnim - szóstym, odkrywają lwa)
Lew otrzymuje koronę od dzieci, wszyscy mu się kłaniają. Lew wychodzi na środek porusza się „po królewsku” a w tym czasie wszystkie dzieci śpiewają dalszy ciąg piosenki „Dżungla”)
ambo sambo doskonale znam go!
węża się nie boi ani psa!
dla swych dzikich leśnych ulubieńców
miły uśmiech króla zawsze ma!!
ambo sambo, król naszego zoo!
groźnie ryczy, marszczy duże brwi!
dzielnie broni wszystkich naszych spraw!
bo to nasz przyjaciel jest i chwat!
małpy na gitarach grają (2x )
KONIEC
ogrodnik_mj