Znormalizowane oznaczenia zacisków :
Elementy oznaczenia zacisków instalacji elektrycznej w większości są znormalizowane. Numery przy różnych podzespołach i końcówkach przewodów oraz na schematach ideowych wszystkich niemieckich i wielu zagranicznych samochodów mają to samo znaczenie :
Zacisk 15-
umożliwia zasilanie odbiorników napięciem przy czym oprócz cewki zapłonowej-zasilane są te odbiorniki, które pracują tylko przy włączonym zapłonie.Przewody te mają na ogół czarną izolacje, czasem z kolorowymi dodatkowymi paskami w przypadku określonych odbiorników.
Zacisk X-
fabryczna nazwa połączenia, które jest pod napięciem wyłącznie przy włączonym zapłonie, ale nie podczas rozruchu silnika. Dochodzące przewody są koloru czarno- żółtego.
Zacisk 30-
stałe zasilanie z dodatniego bieguna akumulatora lub przy pracującym silniku z alternatora. Nieostrożne obchodzenie się z narzędziami może doprowadzić do zwarć i iskrzenia, jeżeli przewód masowy nie jest odłączony od akumulatora. Te przewody stale przewodzące prąd mają czerwoną izolację, ewentualnie z dodatkowym kolorowym paskiem.
Zacisk 49-
zasilanie instalacji kierunkowskazów i świateł awaryjnych.
Zacisk 53-
zasilanie instalacji wycieraczek poprzez przewody zielone lub zielone z dodatkowym kolorowym paskiem.
Zacisk 56-
zasilanie instalacji świateł mijania poprzez przewody żółte i żółto-czarne oraz świateł drogowych poprzez przewody białe i biało-czarne.
Zacisk 58-
zasilanie instalacji przednich świateł postojowych oraz świateł pozycyjnych tylnych i oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Podstawowym kolorem izolacji przewodów jest kolor szary z dodatkowym kolorowym paskiem.
Zacisk 31-
zacisk masowy, za pomocą którego odbiornik jest połączony z masą pojazdu, tworząc zamknięty obwód prądowy. Odpowiednie przewody mają izolację brązową.
Najczęściej kolorowe przewody są ułożone w czarnych rurkach izolacyjnych widoczne są jedynie końcówki. W przypadku samodzielnych prac należy zwrócić uwagę, że przekrój przewodu dobiera się odpowiednio do mocy danego odbiornika Zbyt cienki przewód rozgrzewa się, powodując spadek napięcia i w skrajnych przypadkach nawet pożar. Wówczas zamiast pożądanych 12V na reflektorach, faktycznie napięcie wynosi tylko10V lub 9,5V i światło jest przyciemnione
TABELA BEZPIECZNIKÓW
Nr
Zacisk
Otrzymuje napięcie
Przyłączone odbiorniki
1
30
stale z dodatniego bieguna akumulatora.
wentylator chłodnicy, przez włącznik termiczny
2
jak bezpiecznik 1
światła hamowania, przez wyłącznik św. Hamow.
3
oświetl. wnętrza; zapalniczka, zegar, radio
4
światła awaryjne, przez włącznik św. awaryjnych
5
15a
przy włączonym zapłonie z zacisku 30 stacyjki poprzez przekaźnik podgrzewacza rurki ssącej
nie podłączone
6
83
przy włączonym zapłonie z zacisku X stacyjki poprzez przekaźnik do reflektorów przeciwmgłowych
reflektory przeciwmgłowe
7
58L
poprzez zacisk 58L włącznika oświetl. zewnętrznego i wskaźników lub zacisku PL włącznika świateł postojowych
lewe światło postojowe, lewe tylne światło pozycyjne
8
58R
poprzez zacisk 58R włącznika oświetlenia zewnętrznego i wskaźników lub zacisku PR włącznika świateł postojowych
prawe światło postojowe, prawe tylne światło pozycyjne
9
56a
przy włączonym zapłonie poprzez włącznik oświetlenia zewnętrznego i wskaźnikowi zacisk 56a przełącznika dźwigniowego świateł mijania
prawe światło drogowe; lampka kontrolna świateł drogowych
10
jak bezpiecznik 9
lewe światło drogowe
11
X
przy włączonym zapłonie z przekaźnika odciążającego kontaktu X
silnik wycieraczki przedniej szyby i pompka spryskiwacza przedniej szyby, poprzez włącznik wycieraczek
12
jak bezpiecznik 11
nie podłączone(w VW Golf-silnik wycieraczki tylnej szyby)
13
przy włączonym zapłonie z przekaźnika obciążającego kontakty X i włącznika ogrzewania tylnej szyby
ogrzewana tylna szyba
14
dmuchawa, poprzez włącznik dmuchawy
kamil_p