fragment_Metodologia_badan_socjologicznych.pdf

(394 KB) Pobierz
180639515 UNPDF
180639515.001.png
180639515.002.png
Redakcja naukowa:
Prof. zw. dr hab. Eugenia Malewska
Redakcja i korekta
Violetta Staniec
Redakcja techniczna:
Czesław Rygielski
Projekt okładki:
Piotr Grzanka
© Copyright by Oicyna Wydawnicza BRANTA Bydgoszcz 2007
© Copyright by Ryszard Adam Podgórski 2007
ISBN 978-83-60186-63-3
Oicyna Wydawnicza BRANTA – Rok założenia 1990
85-959 Bydgoszcz, ul. Królowej Jadwigi 18
tel./fax (052) 322 89 19, (052) 322 75 34
www.ksiegarnia.branta.com.pl
e-mail: oicyna@branta.com.pl
Wydanie I
Druk ukończono w listopadzie 2007 r.
Ark. druk. 15
Skład i łamanie: BOOK DESIGNER
Druk i oprawa: Drukarnia UNI-DRUK
62-030 Luboń k. Poznania, ul. Przemysłowa 13
tel. (061) 899 49 49, fax. (061) 813 93 31
Spis treści
Wstęp ....................................................... 9
Rozdział 1
Nauki społeczne jako system twierdzeń, hipotez, teorii
naukowych ................................................. 13
Rozdział 2
Stosunek nauk społecznych do innych dyscyplin naukowych 21
Rozdział 3
Nauka jako wiedza o rzeczywistości ........................ 24
3.1. Pojęcie „nauki” .......................................... 24
3.2. Rozumowanie naukowe .................................. 37
3.3. Podstawowe procesy tworzenia wiedzy ................... 40
3.4. Podstawowe cechy wiedzy naukowej ..................... 45
Rozdział 4
Rozumienie pojęcia „metodologia” .......................... 52
4.1. Metodologia jako nauka o zasadach badań naukowych .... 53
4.2. Zadania metodologii ..................................... 54
4.3. Metoda i jej elementy składowe .......................... 55
4.4. Znaczenie metody w badaniach naukowych .............. 59
4.5. Główne ingredienty metody naukowej .................... 61
4.5.1. Dedukcja i indukcja ............................... 63
4.5.2. Analiza i synteza .................................. 73
4.6. Metoda jako element konstytutywny dyscypliny naukowej 76
Zgłoś jeśli naruszono regulamin