PLAN ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM.docx

(66 KB) Pobierz

PLAN ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

Poszerzając ofertę edukacyjną naszego przedszkola, postanowiłam zorganizować dla zainteresowanych dzieci zajęcia plastyczne. Pomysł mój zrodził się już rok temu z obserwacji moich podopiecznych. Zauważyłam grupę dzieci, które bardzo chętnie w czasie zabaw dowolnych wybierały twórczość plastyczną i wspaniale się przy tym bawiły. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka wieku przedszkolnym. Sama lubię rysować, malować, więc postanowiłam skonstruować plan zajęć dodatkowych, w którym grupa dzieci będzie mogła rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania.

 

WPROWADZENIE

 

Program zajęć plastycznych przeznaczony jest do prowadzenia świadomie zaplanowanego procesu, którego celem jest:

 

- rozwijanie dziecięcych talentów

 

- lepsze poznanie wychowanków: emocji, zainteresowań, rozwoju intelektualnego

 

- wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi

 

- budowanie zainteresowań plastyką, sztuką, twórczością ludową

 

- uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk- przyrodniczych, społecznych

 

Podstawą skutecznego funkcjonowania we współczesnym świecie jest postawa twórcza. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Jak pokazuje praktyka kształcenie i rozwijanie umiejętności artystycznych stanowi podstawę rozwoju twórczości dziecięcej. Rozbudzanie zainteresowania sztuką, plastyką, odkrywanie w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania.

 

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

 

Zajęcia plastyczne odbywają się raz w tygodniu przez 30-45 minut. Etapy działań zawierają propozycje podzielone na kolejne miesiące. Treść programu zapisana jest w formie czynności dzieci. Przy konstruowaniu programu wykorzystano A. Łada – Grodzicka „ABC – program wychowania przedszkolnego XXI wieku”, D. Chauvel, A. – M. Casanova, „Podręcznik przedszkolanki – grupa młodsza i średnia”

 

KORZYŚCI DLA PLACÓWKI

 

- Promowanie przedszkola w środowisku poprzez poszerzoną ofertę edukacyjna

 

KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELA

 

- rozwijanie kreatywności

 

- samorealizacja dająca poczucie satysfakcji

 

- inspiracja dla twórczych rozwiązań

 

- zapewnienie atrakcyjności oferty edukacyjnej

 

KORZYŚCI DLA DZIECKA

 

- rozwijanie dziecięcych talentów

 

- kształcenie i rozwijanie umiejętności artystycznych u dzieci

 

- inicjowanie działań wspomagających rozwijanie pozytywnego obrazu samego siebie

 

- wyrażanie własnej kreatywności

 

- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole

 

 

 

PROGRAM ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

PRIORYTETY

 

- twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawowa formą uczenia się, oraz zdobywania wiedzy w otaczającej rzeczywistości

 

- prowadzenie zajęć plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności i pomysłowości

 

CELE STRATEGICZNE

 

- przedszkole stwarza okazje sprzyjające rozwijaniu dziecięcych talentów i predyspozycji

 

- zajęcia sprzyjają rozwijaniu ekspresji plastycznej dziecka

 

- zajęcia kształcą wrażliwość na piękno

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

 

- wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka

 

- rozwijanie umiejętności plastycznych dziecka

 

- sprzyjanie wszechstronnego rozwoju dziecka

 

- kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie

 

- uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk

 

ETAPY DZIAŁANIA PRZEWIDZIANE NA POSZCZEGÓLE MIESIĄCE

 

PAŹDZIERNIK

 

1. Malowanie farbami na temat „Barwy jesieni”- używanie ciepłych barw- łączenie kolorów, tworzenie kolorów pochodnych. Nazywanie tych kolorów

 

2. Wydzieranka z kolorowego papieru na temat „Jesienne liście”- wypełnianie konturów liści małymi kawałkami papieru. Zwracanie uwagi na estetykę wykonywania prac.

 

3. Wykonywanie z tworzywa przyrodniczego różnych postaci: ludzików, zwierzątek, ptaszków. ( wykorzystanie kasztanów, żołędzi, patyczków, piórek plasteliny i jarzębiny).

 

LISTOPAD

 

1.Lepienie z masy solnej różnych kształtów. Nazywanie wytworów swojej pracy. Malowanie po wyschnięciu, wybieranie odpowiedniego koloru farb.

 

2.Malowanie patykiem oraz czarnym tuszem na białym tle na temat „Szaruga jesienna”

 

3.Wydzieranie z gazet czarnobiałych na temat „Jesienne drzewa”- inspirowane słuchaniem wiersza.

 

4. „Las jesienią”- prace wykonane dowolną techniką (rysowanie, malowanie, wydzieranie, łączenie różnych technik)

 

GRUDZIEŃ

 

1. „Mikołajkowe prezenty”- malowanie farbami plakatowymi. Wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej swoich marzeń, pragnień.

 

2.Lepienie z gliny na temat dowolny, nazywanie wytworów swojej pracy.

 

3.Wykonywanie ze słomy, bibułek, papieru kolorowego różnych ozdób choinkowych wzorowanych na sztuce ludowej. Strojenie połaźniczki w sali wykonanymi ozdobami.

 

4.Wykonywanie w/g własnego pomysłu choinki z kolorowego papieru, bibułki, ozdabianie jej różnymi ozdobami- praca przestrzenna.

 

STYCZEŃ

 

1.Malowanie pastą do zębów na kolorowym tle na temat „Zimowy krajobraz” - inspirowane słuchaniem piosenki Pt „Zima, zima, zima”

 

2.Stemplowanie własnoręcznie wykonanymi stempelkami z ziemniaków na dużych arkuszach szarego papieru.

 

3.Malowanie węglem drzewnym na temat dowolny. Operowanie różną grubością linii. Próby robienia tła, cieni itp.

 

4.Kalkowanie za pomocą kalki ołówkowej ulubionych postaci z bajek. Kolorowanie ich w/g własnego pomysłu.

 

LUTY

 

1.Tworzenie kompozycji rytmicznych - stemplowanie, doklejanie gotowych elementów, dorysowywanie przez siebie wymyślonych kształtów.

 

2.Konstruowanie pół przestrzennych i przestrzennych form z papieru przez zgniatanie, sklejanie, łączenie z materiałem przyrodniczym. Nazywanie swoich prac.

 

3. Lepienie ze śniegu różnych stworków: bałwanków, zwierzątek. Przyozdabianie ich materiałem przyrodniczym: kamykami, patyczkami, piórkami.

 

MARZEC

 

1.,,Wiosna"- wyrażanie za pomocą różnych technik plastycznych, zaobserwowanych zjawisk atmosferycznych wraz z nastaniem wiosny.

 

2.Wycinanie z kolorowego papieru na temat „Wiosenne kwiaty”.

 

3.,,Tulipan, żabka"- próby wykonywania z kolorowego papieru sztuką origami kwiatka lub zwierzątka.

 

4.Projektowanie i wykonywanie z pomocą nauczycielki dekoracji w sali na temat, ”Wiosna”

 

KWIECIEŃ

 

1.Próby wykonywania z wydmuszek (malowanie, naklejanie samoprzylepnych naklejek,farbowanie w łupinkach od cebuli)

 

2.Oglądanie albumów ze sztuką ludową - podziwianie piękna wykonanych prac przez twórców ludowych.

 

3.Lepienie z plasteliny na temat „Wiejska zagroda” - praca grupowa - wspólne tworzenie podwórka wiejskiego z różnymi zwierzętami domowymi.

 

4.Malowanie farbami - ozdabianie talerzyków tekturowych w/g własnego pomysłu, wzorowane na sztuce ludowej oraz oglądanych oryginalnych talerzykach.

 

MAJ

 

1.,,Niebo i obłoki"- tworzenie waloru barwy przez dodawanie bieli. Tworzenie pracy z wykorzystaniem tylko jednej barwy w kilku odcieniach.

 

2.Wycinanka z kolorowych szmatek na temat „Moja mama”- wykończenie pracy kolorowymi wstążkami, wełną, guziczkami itp.

 

3.,,Kolorowe fantazje" - wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem kredek świecowych, kalki technicznej oraz gorącego żelazka.

 

4.Oglądanie reprodukcji dzieł plastycznych znanych twórców - analiza ich treści, wykorzystana technika, rozplanowanie na powierzchni.

 

CZERWIEC

 

1.,,Wesołe minki"- wykonywanie z kolorowego papieru, wstążek, szmatek, wełny prac plastycznych w/g własnego pomysłu. Oglądanie się w lustrze i wzorowanie się na własnym wyglądzie.

 

2.Rysowanie na betonie kolorową kredą na temat „Nasze przedszkole”- praca zespołowa. Wspólne planowanie, rozmieszczanie, podział pracy. Zgodne współdziałanie w zespole.

 

3.,,Statek, samolot" - składanie papieru w/g wzoru. Dokładne wykonywanie przez dzieci poleceń- instrukcji nauczycielki. Kolorowanie wykonanych prac w/g własnego pomysłu.

 

4.,,Malarski plener "- malowanie otoczenia przyrodniczego wraz z rodzicami. Wypełnianie ankiet dla rodziców oraz wywiadu z dziećmi na temat organizowanych zajęć plastycznych.

 

EWALUACJA KOŃCOWA

 

- opinia rodziców na temat prezentowanych umiejętności przez dzieci

 

- zgromadzone prace plastyczne dzieci

 

- obserwacje własne

 

- ankieta dla rodziców

 

- wywiad dla dziecka uczęszczającego na zajęcia plastyczne

 

ANKIETA DLA RODZICA DZIECKA UCZĘSZCZAJĄCEGO NA ZAJĘCIA PLASTYCZNE

 

1. Czy Państwa dziecko chętnie uczęszcza na zajęcia plastyczne? ( podkreśl właściwą odp.)

 

a. TAK

 

b. NIE

 

2. Jak Państwo oceniacie poziom prowadzonych zajęć ( proszę zaznaczyć X właściwą odp.)

 

Bardzo dobry

 

Zadowalający

 

Niewystarczający

 

3. Czy Państwo uważają, że tego typu dodatkowe zajęcia są potrzebne?

 

A. TAK

 

B. NIE

 

WYWIAD DLA DZIECKA UCZĘSZCZAJĄCEGO NA ZAJĘCIA PLASTYCZNE

 

1.Czy lubisz chodzić na zajęcia plastyczne?

 

A. TAK

 

B. NIE

 

2, Czego uczysz się na tych zajęciach?

 

3. Dlaczego chodzisz na zajęcia plastyczne?

 

4. Narysuj odpowiednią mimikę swojej twarzy po zajęciach

 

 

 

 

TECHNIKI PLASTYCZNE DLA DZIECI to zbiór pomysłów na wykonanie kompozycji malarskich i przestrzennych dla młodszych i nieco starszych dzieci.

 

 

 

Mali artyści dowiedzą się z niej między innymi, jak wykonać egzotyczną maskę i balonowe stworki, wycinany witraż i broszki z masy solnej, „niewidzialny" obrazek i mozaikę ze skorupek, oraz jak wyczarować z kawałków drewna bajecznie kolorowe ptaszyska.

 

* Książka pobudza dziecięcą wyobraźnię

* Wprowadza podstawowe pojęcia plastyczne

* Uczy dziecko utrzymywania porządku w miejscu pracy

* Zawiera łatwe oznaczanie, czy daną pracę dziecko będzie mogło wykonać samodzielnie, czy z pomocą osoby dorosłej

 

Zanim rozpoczniesz.

 

Uwaga na znaki!

* Ćwiczenie bardzo łatwe

** Ćwiczenie trudniejsze

*** Musisz skorzystać z pomocy osoby dorosłej!

 

Niektóre ćwiczenia wymagają specjalnych przygotowań. Jakich? Czytaj dokładnie polecenia i stosuj się do zwartych w nich wskazówek.

 

1. Przygotuj miejsce pracy. Przykryj stół folią lub gazetami, przygotuj bawełnianą ściereczkę albo papierowy ręcznik. Zgromadź przybory potrzebne do pracy (widać je no zdjęciach umieszczonych wokół tekstów). Ułóż je na stole tak. żeby ci nie przeszkadzały.

 

2. Pamiętaj o założeniu stroju ochronnego, przeznaczonego do różnych brudzących prac. Możesz wykorzystać tradycyjny fartuch albo starą koszulę taty. Teraz wyglądasz jak prawdziwy artysta!

 

3. Ustawiaj pędzle zawsze włosiem do góry, często zmieniaj wodę do ich płukania, a podczas malowania odsączaj nadmiar wody lub farby, dotykając pędzlem chusteczki higienicznej.

 

Podczas pracy

 

4. Przygotowane według opisów w rozdziałach szkielety rzeźb i masek możesz wykorzystać na kilka sposobów. Podpowiedzi znajdziesz w tekstach. Nie bój się eksperymentować.

 

5. Część prac wymaga pokrycia białą farbą akrylową lub emulsyjną. Inne należy zaizolować mlekiem lub lakierem do włosów. Czytaj dokładnie opisy.

 

6. Przed malowaniem zwilż farby wodą, a gdy rozmiękną nabieraj je na pędzel takimi ruchami, jakby pędzel głaskał farbę. Nie przyciskaj pędzla zbyt mocno, bo szybko się zniszczy.

 

7. Pomalowane prace można utrwalić lakierem do włosów, bezbarwną pastą do butów lub podłogi dopiero po dokładnym wyschnięciu i utwardzeniu się farb, najlepiej po kilku dniach.

 

Wielkie porządki

 

8. Posegreguj i ułóż wszystkie materiały i narzędzia na właściwych miejscach, żeby można z nich było ponownie skorzystać.

 

9. Dokładnie umyj używane pędzle, narzędzia i naczynia.

 

10. Pozamykaj szczelnie wszystkie farby, masy i kleje. Jeżeli farby się zabrudziły, oczyść je osobnymi dla każdego z kolorów wilgotnymi tamponami waty lub spłucz pod bieżącą wodą.

 

11. Uprzątnij stół, zdejmij gazety, a folię przetrzyj wilgotną ściereczką.

 

Techniki rysunkowe dla dzieci

 

 

 

 

Jest to najbardziej znana i powszechnie stosowana technika, jednak najczęściej kojarzona z rysowaniem ołówkiem lub kredkami. Są jednak i...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin