KLASYFIKACJE PODATKÓW
OSOBISTE
RZECZOWE
PAŃSTWOWE
SAMORZĄDOWE
POŚREDNIE
BEZPOŚREDNIE
PRZYCHODOWE
DOCHODOWE
MAJĄTKOWE
KONSUMPCYJNE
LOKALNE
ANALITYCZNE
SYNTETYCZNE
OD STANU
OD OBROTU
NOMINALNE
REALNE
OD PRZYROSTU
SELEKTYWNE (AKCYZY}
OGÓLNE
RZECZYWISTE
NALEŻNE
FISKALNE
INTERWENCYJNE
MIAROWE
RYNKOWE
Źródło: Opracowanie własne.
KLASYFIKACJA PODMIOTOWA PODATKÓW
PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH
PODATEK OD POSIADANIA PSÓW
PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB PRAWNYCH
PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG
PODATEK OD CZYNNOŚCI CYWILNOPRAWNYCH
PODATEK AKCYZOWY
PODATEK OD SPADKÓW I DAROWIZN
PODATEK OD GIER
PODATEK ROLNY
KARTA PODATKOWA
PODATEK LEŚNY
TYPY PODATKU DOCHODOWEGO
(SYNTETYCZNY)
CEDULARNY
(ANALITYCZNY)
TEORIA ŹRÓDEŁ
TEORIA PRZYROSTU CZYSTEGO MAJĄTKU
DOCHÓD RYNKOWY
MODEL BRYTYJSKI
MODEL PRUSKI
MODEL ROMAŃSKI
MODEL MIESZANY
PODATEK LINIOWY
CECHY PODATKU DOCHODOWEGO
1. ZASADA POWSZECHNOŚCI PODMIOTOWEJ
2. ZASADA POWSZECHNOŚCI PRZEDMIOTOWEJ
3. ZASADA OPODATKOWANIA CZYSTEGODOCHODU W UJĘCIU PODMIOTOWYM
4. ZASADA OPODATKOWANIA CZYSTEGO DOCHODOU W UJĘCIU PRZEDMIOTOWYM
Źródło: Opracowanie własne
TYPOLOGIA PODATKÓW OBROTOWYCH
obrotowe
ogólne specjalne specyficzne od obrotu majątkiem
opłaty stemplowe
od loterii
od weksli
giełdowy
od totalizatora
ubezpieczeniowy
akcyzy, monopole
jednofazowy wielofazowy wszechfazowy
brutto netto brutto netto
(kaskadowy)
potrącanie potrącenie
podatku obrotu
Podatki osobowe i rzeczowe
· Podatki osobowe uwzględniają w konstrukcji głównie podmiot opodatkowania, zwłaszcza stosunki osobiste podatnika, stan rodziny, liczbę dzieci (podatek od spadków i darowizn).
· Podatki rzeczowe nawiązują w swojej konstrukcji głównie do cech przedmiotu opodatkowania bez uwzględniania osoby z nim związanej (podatek akcyzowy, podatek od nieruchomości).
Podatki miarowe i rynkowe
· Miarowe to takie podatki, które konstruowane są z uwzględnieniem całokształtu sytuacji faktycznych i prawnych związanych z danym podmiotem (podatek dochodowy od osób fizycznych).
· Rynkowe podatki tworzone są głównie w celu dostarczenia dochodów budżetowych, poprzez położenie nacisku na samo źródło opodatkowania (akcyza).
Podatki fiskalne i interwencyjne
· Fiskalne podatki służą pokrywaniu potrzeb finansowych państwa poprzez przesuwania dochodu narodowego od jednostki na rzecz ogółu (pogłówne).
· Interwencyjne podatki służą do oddziaływania na procesy gospodarcze lub społeczne. Tego rodzaju podatki nie muszą uwzględniać zdolności do świadczenia podatnika (podatek od ponadnormatywnego wzrostu wynagrodzeń).
Podatki rzeczywiste i należne
· Podatki rzeczywiste są uzależnione od faktycznych wyników działalności gospodarczej.
· Należne to podatki, których wysokość jest względnie stała i niezależna od efektywności gospodarowania (pogłówne, podatki oparte na katastrach gruntowych, karta podatkowa).
Przychodowe
Przede wszystkim są to podatki rzeczowe, których konstrukcja nie uwzględnia osoby podatnika. Wysokość podatku zależy od zewnętrznych znamion dochodowości podatnika (powierzchnia, rodzaj, jakość gruntu rolnego bądź leśnego). Podatki te są łatwe w wymiarze i poborze. Pobór u źródła w znacznym stopniu łagodzi ich ciężar. Ich prostota może być uważana również za ich wadę, ponieważ utrudnia ona sprawiedliwy rozkład podatku. Współczesna rola podatków przychodowych sprowadza się do uzupełniania wpływów z podatków dochodowych i obrotowych (podatek rolny, podatek leśny).
Dochodowe
Obciążają dochód podatnika, co oznacza konieczność uwzględniania kosztów podatkowych. Poza tym podatki dochodowe poprzez swą konstrukcję (zwolnienia, odliczenia, stawki, rodzaj skali) pozwalają uwzględniać zdolność podatkową podatnika. Podatki dochodowe uważane są za nowoczesne konstrukcje podatkowe stanowiąc jednocześnie wydajne źródło dochodów publicznych. Wadą tej grupy podatków jest ich znaczne skomplikowanie oraz wysokie koszty poboru.
Podatki majątkowe
Obciążają zarówno posiadanie majątku (podatek od nieruchomości) jak i obrót nim. Pierwotnie stanowiły formę opodatkowania wartości majątku. Ich stopień skomplikowania może być różny.
Podatki konsumpcyjne
Opodatkowanie konsumpcji stanowi wyraz ekonomicznego podejścia do kwestii przedmiotu opodatkowania. W ujęciu formalnym wyróżnia się raczej podatki obrotowe, w których de facto opodatkowuje się pewne czynności, a nie obrót, który w większości przypadków stanowi przychód podatnika. Opodatkowanie obrotu częściowo oznacza więc opodatkowanie przychodu. Podatki konsumpcyjne pierwotnie obciążały konsumpcję wybranych dóbr. Były wydajne, tanie i proste w poborze (akcyzy). Ich odczuwalność ze względu na sposób poboru była i jest niewielka. Historycznie miały one większe znaczenie w krajach romańskich (Francja, Hiszpania) niż w krajach anglosaskich. W obecnych systemach podatkowych dominuje powszechny ogólny podatek konsumpcyjny o charakterze podatku od wartości dodanej. Podatki selektywne nadal jednak funkcjonują, często ze względów fiskalnych, czasami zaś jako wyraz pewniej tradycji (akcyza od soli).
Struktura obciążeń fiskalnych w krajach OECD w latach 1965-1999
Podatki i parapodatki
1965
1975
1985
1995
1999
%
Dochodowy od osób fizycznych
gosicka