Smolen_budzet gminy.pdf

(312 KB) Pobierz
249309657 UNPDF
Marek Smoleń
są: Konstytucja RP , ustawa o finansach pu-
blicznych , , ustawa o dochodach jednostek sa-
morządu terytorialnego 5 , samorządowe ustawy
ustrojowe oraz sporządzona w Strasburgu Eu-
ropejska Karta Samorządu Terytorialnego 7 .
Samorząd terytorialny został reaktywowa-
ny w Polsce w 990 roku po czterdziestoletniej
przerwie. Początkowo był jednostopniowy, gdyż
nie powołano wspólnot samorządowych wyższe-
go rzędu, tzn. powiatowych i wojewódzkich. Po-
wstały jedynie gminy, mające osobowość praw-
ną i wyposażone w mienie komunalne.
Istotnym elementem niezależności i samo-
dzielności jednostek samorządu terytorialnego
jest ich samodzielność finansowa. Konstytu-
cja RP gwarantuje jednostkom samorządu te-
rytorialnego udział w dochodach publicznych
na poziomie odpowiednim do przypadających
im zadań. Wszelkie zmiany w zakresie kom-
petencji i zadań samorządu terytorialnego po-
winny następować ze stosownymi korektami
w podziale dochodów publicznych. Źródła do-
chodów jednostek samorządu terytorialnego
w sposób szczegółowy wyznaczają jednak usta-
wy ustrojowe. W Konstytucji przyjęto regułę
ustawowego, a nie konstytucyjnego ich okreś-
lenia. Niezwykłą wagę i znaczenie niezależno-
ści oraz samodzielności finansowej samorządu
terytorialnego podkreślono również w Europej-
skiej Karcie Samorządu Terytorialnego. Karta
zawiera swoisty katalog podstawowych, a za-
Budżet samorządu
terytorialnego jako
instrument realizacji
zadań gminy
na przykładzie gminy
Lipinki
1. Wprowadzenie
Samorząd terytorialny stanowi element sek-
tora publicznego, a jednostki samorządu teryto-
rialnego zaliczone są do sektora finansów pu-
blicznych. Finanse samorządu terytorialnego
są integralną częścią publicznego systemu fi-
nansowego, obejmującego procesy związane
z gromadzeniem środków publicznych oraz z ich
rozdysponowaniem. Odpowiednio do pojęcia fi-
nansów publicznych, finanse samorządu teryto-
rialnego określane są jako zasoby i środki pie-
niężne oraz operacje finansowe, polegające na
gromadzeniu dochodów własnych i dochodów
wyrównawczych oraz przychodów, a także na
dokonywaniu wydatków i rozchodów przez jed-
nostki samorządu terytorialnego w celu sfinan-
sowania zadań własnych i zleconych im przez
państwo oraz zadań wspólnych . Podstawowy-
mi aktami prawnymi regulującymi obecnie go-
spodarkę finansową samorządu terytorialnego
2 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 7 kwietnia
997 r. (DzU nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
3 Ustawa z 26 listopada 998 r. o finansach publicz-
nych (tekst jednolity: DzU z 2003 r. nr 5, poz. 48 z późn.
zm.). 4 Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(DzU nr 69, poz.420).
5 Ustawa z 3 listopada 2003 r. o dochodach jedno-
stek samorządu terytorialnego (DzU nr 203, poz. 966
z późn. zm.).
6 Ustawa z 8 marca 990 r. o samorządzie gminnym
(tekst jednolity: DzU z 200 r. nr 42, poz. 59); ustawa
z 5 czerwca 998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jed-
nolity: DzU z 200 r. nr 42, poz. 592); ustawa z 5 czerwca
998 r. o samorządzie województwa (tekst jednolity: DzU
z 200 r. nr 42, poz. 590).
7 Europejska Karta Samorządu Terytorialnego spo-
rządzona w Strasburgu 5 października 985 roku (DzU
z 994 r. nr 24, poz. 607).
E. Chojna-Duch: Polskie prawo finansowe. Finan-
se publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
200, s. 57.
249309657.016.png
36
SAMORZĄD TERYTORIALNY NR
razem wzorcowych zasad, według których na-
leży kształtować system gospodarki finansowej
społeczności lokalnych 8 .
W sektorze jednostek samorządu terytorial-
nego wydatki zawsze determinują źródła ich
finansowania, dlatego też w niniejszym opra-
cowaniu przedstawię sposób, w jaki samorząd
terytorialny alokuje swoje środki finansowe
i realizuje zawarte w budżecie zadania. W od-
niesieniu do analizowanej gminy Lipinki zasto-
sowałem, zgodnie z art. ust. 2 ustawy o fi-
nansach publicznych, podział wydatków we-
dług przeznaczenia, wiążąc je z realizacją za-
dań, jakie dla poszczególnych jednostek okre-
ślają ustawy. Rozdzieliłem finansowanie zadań
własnych i zleconych gminy. Wśród wydatków
rozróżniłem wydatki bieżące i majątkowe (in-
westycyjne), z rozgraniczeniem na wydatki fa-
kultatywne i obligatoryjne.
W opracowaniu tym wskazałem główne
i cząstkowe cele zadań realizowanych przez ba-
daną gminę, przedsięwzięcia gospodarcze roz-
poczęte i zaczynane od podstaw, które zawarte
są w obligatoryjnym planie nakładów finanso-
wych inwestycji tej gminy na lata 2005–2006,
i fakultatywnym planie nakładów finansowych
inwestycji na lata 2007–203 oraz źródła ich fi-
nansowania, które stanowią odzwierciedlenie
przyjętego przez gminę kierunku działań.
Gmina Lipinki położona jest w południo-
wo-wschodniej części województwa mało-
polskiego, w powiecie gorlickim, i graniczy
z miastem i gminą Biecz na północy i na za-
chodzie z gminą Gorlice; na południu z gminą
Sękowa; na wschodzie z gminami Dębowiec
i Skołyszyn (leżącymi w województwie pod-
karpackim).
uchwały budżetowej na rok budżetowy i sta-
nowi roczny plan dochodów i wydatków oraz
przychodów i rozchodów tej jednostki, a tak-
że przychodów i wydatków zakładów budże-
towych, gospodarstw pomocniczych jednostek
budżetowych i środków specjalnych, a wresz-
cie funduszy celowych jednostki samorządu te-
rytorialnego 9 . Jest to zgodne z zasadą jedności
budżetu, według której w jednostkach samo-
rządu terytorialnego tworzy się tylko jeden za-
sób środków finansowych, którym są budżety
tych jednostek.
Uchwała budżetowa może określać, oprócz
limitów wydatków na okres roku budżetowego,
limity wydatków na wieloletnie programy inwe-
stycyjne, na zadania wynikające z kontraktów
wojewódzkich, a po wejściu Polski do Unii Eu-
ropejskiej również na programy i projekty reali-
zowane ze środków pochodzących z funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójności UE. Usta-
wa, przyjmując zasadę jednoroczności budżetu,
w pewnych sytuacjach pozwala na wydłużenie
czasu planowania budżetowego 0 . Obligatoryj-
nym załącznikiem do uchwały budżetowej jest
prognoza kwoty długu, zawierająca określenie
kwot i rodzajów tytułów dłużnych, z uwzględ-
nieniem ich specyfikacji, oraz dane za rok po-
przedni i lata, w których dług planowany zo-
stanie ostatecznie spłacony .
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej
wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w spra-
wie jej zmiany należą do wyłącznej kompetencji
organu wykonawczego jednostki samorządu te-
rytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta mia-
sta, zarządu powiatu i zarządu województwa).
Opracowując projekt uchwały budżetowej, wójt
2. Konstrukcja budżetu gminy
9 A. Borodo: Finanse publiczne Rzeczypospolitej Pol-
skiej. Zagadnienia prawne, Oficyna Wydawnicza Branta,
Bydgoszcz 2000, s. 0.
0 K. Mańk, A. Suszyńska: Jednostki samorządu te-
rytorialnego w świetle wymogów ustawy o finansach pu-
blicznych. Materiały szkoleniowe Kancelarii Prezesa Ra-
dy Ministrów: Reforma Administracji Publicznej, zeszyt
nr 9, ss. –2.
S.L. Owierczuk, J. Sieklucki: Prognoza kwoty długu
publicznego jednostek samorządu terytorialnego, Biuletyn
Informacyjny Regionalnej Izby Obrachunkowej w Byd-
goszczy, 2002, nr 3.
Podstawą samodzielnej polityki finansowej
gmin są ich budżety. Budżet jednostki samo-
rządu terytorialnego jest uchwalany w formie
8 W. Wójtowicz (red.): Zarys finansów publicznych
i prawa finansowego, Dom Wydawniczy ABC, 2003,
ss. 7–20.
249309657.017.png 249309657.018.png
Marek Smoleń, Budżet samorządu terytorialnego...
37
(zarząd) obligatoryjnie sporządza informację
o stanie mienia komunalnego. Jest ona istot-
nym uzupełnieniem projektowanego budżetu,
pozwalającym dokonać bieżącej oceny plano-
wanych dochodów i wydatków przez pryzmat
posiadanego majątku komunalnego.
Na wójcie (zarządzie) jako organie wyko-
nawczym jednostki samorządu terytorialne-
go spoczywa obowiązek wykonania budżetu.
W terminie 2 dni od daty przyjęcia uchwały
budżetowej organ ten opracowuje układ wy-
konawczy budżetu jednostki. Dokonuje tego
zgodnie z regułami klasyfikacji budżetowej,
czyli w podziale na działy, rozdziały i paragra-
fy. Kontrolę wykonania budżetu przez organ
wykonawczy sprawuje rada (sejmik) . Rada
rozpatruje sprawozdanie z wykonania budże-
tu w terminie do 30 kwietnia roku następnego
po roku sprawozdawczym. Przedłożone spra-
wozdanie stanowi podstawę do podjęcia de-
cyzji w sprawie udzielenia (lub nieudzielenia)
organowi wykonawczemu absolutorium z wy-
konania budżetu.
Podstawowym warunkiem właściwego wy-
konywania przez samorząd terytorialny jego za-
dań jest wyposażenie go w odpowiednie środki
finansowe. Uchwalona 3 listopada 2003 roku
ustawa o dochodach jednostek samorządu te-
rytorialnego zastąpiła obowiązującą do końca
2003 roku ustawę o dochodach jednostek samo-
rządu terytorialnego w latach 999–2003. Była to
tzw. ustawa epizodyczna, która początkowo mia-
ła obowiązywać przez dwa lata, ale w kolejnych
latach przedłużano każdorazowo jej obowiązy-
wanie. Stwarzało to sytuację niepewności co do
systemu dochodów samorządu w kolejnych la-
tach, gdyż obowiązywanie ustawy przedłużano
pod koniec kolejnego roku jej obowiązywania,
prowadząc jednocześnie prace nad nową ustawą,
tworząc stan niepewności, jakie rozstrzygnięcia
ustawowe ostatecznie zapadną .
3. Źródła dochodów budżetu gminy
Dochody podatkowe budżetu gminy to
przede wszystkim wpływy z ustalonych i po-
bieranych na podstawie odrębnych ustaw po-
datków lokalnych. Są to podatki: rolny, leśny,
od nieruchomości, od środków transportowych,
od posiadania psów, od spadków i darowizn od
czynności cywilnoprawnych, od działalności go-
spodarczej osób fizycznych – podatek płacony
w formie karty podatkowej.
Podatki lokalne zasilają wyłącznie budżety
gmin. Tego typu wpływów podatkowych nie
mają budżety powiatów i województw. Cha-
rakterystyczną cechą wskazanych dochodów
jest zagwarantowana konstytucyjnie możliwość
ustalania ich wysokości, ale jedynie w granicach
określonych w ustawach. Oznacza to, że gmina
nie ma prawa wprowadzać nowych ani likwido-
wać już istniejących obciążeń podatkowych, ale
będąc organem właściwym do wymiaru i pobo-
ru podatków może decydować o zastosowaniu
niektórych preferencji podatkowych, czy też re-
gulować wysokość stawek podatkowych – je-
dynie w ramach upoważnień określonych przez
obowiązujące ustawy. Gminy mają wpływ na
realizację swoich dochodów podatkowych na-
wet wówczas, gdy pobierane są one przez inne
organy podatkowe niż organy gminy. Przykła-
dem tego jest podatek od spadków i darowizn,
który pobierają urzędy skarbowe, jednak za-
stosowanie różnorodnych preferencji podat-
kowych (np. odroczenia terminu płatności czy
umorzenia zaległości) uzależniono od wniosku
lub zgody wójta (burmistrza, prezydenta mia-
sta). Tym samym zagwarantowano gminie bez-
pośredni wpływ na kształtowanie poziomu do-
chodów zasilających jej budżet.
Źródłem fakultatywnych dochodów gmin
jest samoopodatkowanie jej mieszkańców . Mo-
że być ono związane tylko z celami publiczny-
mi, mieszczącymi się w obrębie zadań i kom-
petencji organów gminy, i ma ograniczony za-
2 J. Zarzecki: Finanse, Wydawnictwo Wyższej
Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2003,
ss. 94–96.
3 E. Kornberger-Sokołowska: Dochody jednostek sa-
morządu terytorialnego, Warszawa 2002, s. 30.
4 Art. 54 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym
oraz art. 7 ustawy z 5 września 2000 r. o referendum lo-
kalnym (DzU nr 88, poz. 985 z późn. zm.).
249309657.019.png 249309657.001.png
38
SAMORZĄD TERYTORIALNY NR
Tabela 1
Dochody budżetu gminy Lipinki w latach 2002–2005
Wyszczególnienie 2002 r. 2003 r. 2004 r. 2005 r.
w tys. zł % w tys. zł % w tys. zł % w tys. zł %
Dochody ogółem,
w tym
9 768 00,00 9 462 00,00 0 84 00,00 266 00,00
Dochody własne
2 4 24,68 2 53 22,76 2 625 33,20 3 300 29,30
Dotacje celowe
952 9,98 387 4,66 2 333 2,68 62 4,30
Subwencje ogólne 5 404 55,32 5 92 62,57 5 855 54,4 6 354 56,40
Źródło: Opracowanie własne, na podstawie sprawozdania z realizacji budżetu gminy.
kres czasowy, wyznaczony przez cel, dla któ-
rego się go wprowadza, i po realizacji którego
prawo sięgania po to źródło finansowania wy-
gasa. W drodze samoopodatkowania nie można
uruchamiać stałego źródła zasilania wykonywa-
nych przez gminę zadań bieżących.
Ważnym źródłem dochodów gminy są tzw.
udziały w podatkach dochodowych od osób
prawnych i od osób fizycznych. Stanowią one
szczególną formę prawną podziału dochodów
z jednego, wspólnego dla budżetów samorządu
terytorialnego i budżetu państwa źródła podatko-
wego. Obok wpływów z podatków, dochodami
własnymi budżetów gmin są także opłaty: skar-
bowa, eksploatacyjna, targowa, miejscowa, ad-
ministracyjna, a także opłata prolongacyjna od
nieterminowo uiszczonych należności stanowią-
cych dochód gminy. Wśród dochodów o charak-
terze majątkowo-kapitałowym należy wyróżnić
przede wszystkim wpływy z majątku gminy (z je-
go sprzedaży, najmu, dzierżawy), a także dochody
uzyskiwane przez gminne jednostki budżetowe,
zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocni-
cze. Do dochodów gmin należą także:
a) subwencja ogólna oraz
b) dotacje celowe.
Subwencja ogólna dla gmin oraz powiatów
podzielona jest na części: wyrównawczą, rów-
noważącą oraz oświatową. Źródła dochodów sa-
morządu, jak np. podatek, opłata, subwencja lub
dotacja celowa, mogą mieć różną szczegółową
konstrukcję 5 . Subwencje przeznaczone są na fi-
nansowanie zadań własnych, natomiast dotacje
służą finansowaniu zarówno zadań własnych, jak
i zadań zleconych. W świetle regulacji prawnych
stosowanych w Polsce subwencje ogólne wystę-
pują obok i niezależnie od dotacji celowych .
Zakres i charakter dochodów budżetów gmin
warunkuje możliwość realizacji ich zadań. Po-
nieważ poziom ich dochodów własnych z re-
guły jest niewystarczający do sfinansowania
zakresu realizowanych przez nie zadań, nie-
zbędny jest sprawnie funkcjonujący mechanizm
zasilania zewnętrznego budżetu. Zasilanie ze-
wnętrzne, poprzez przekazywanie subwencji
i dotacji, daje gminom stabilne i wydajne źró-
dło dochodów, ale jednocześnie powoduje ich
uzależnienie od administracji rządowej, która
ma wpływ na wysokość i terminy przekazywa-
nia tych dochodów. Tabela przedstawia źró-
dła dochodów budżetu badanej gminy Lipinki
w latach 2002–2005.
5 A. Młynarczyk: Źródła dochodów jednostek samo-
rządu terytorialnego – pojęcie, konstrukcje prawne, ewo-
lucje, Szczecin 2002, s. 20.
6 A. Borodo: Samorząd terytorialny. System prawno-
-finansowy, wyd. 3, Warszawa 2004, ss. 65–66.
249309657.002.png 249309657.003.png 249309657.004.png
Tabela 2
Dochody własne gminy Lipinki w latach 2002–2005
Wyszczególnienie
2002 r.
2003 r.
2004 r.
2005 r.
Dochody
wykonane
w tys. zł
Struktura
dochodów
własnych
w %
Dochody
wykonane
w tys. zł
Struktura
dochodów
własnych
w %
Dochody
wykonane
w tys. zł
Struktura
dochodów
własnych
w %
Dochody
wykonane
w tys. zł
Struktura
dochodów
własnych
w %
Dochody ogółem
9 768 – 9 462 – 0 84 – 266
Dochody własne
2 4 00,00 2 53 00,00 2 625 00,00 3 300 00,00
z tego:
Podatek dochodowy od osób prawnych
0,99 ,70 5,0 57 4,76
Podatek dochodowy od osób fizycznych 573 23,76 0 29,25 84 32,04 090 33,06
Podatek rolny
6,76 267 2,40 275 0,50 9,80
podatek od nieruchomości
95 37,96 679 3,56 708 26,97 798 24,20
Podatek leśny
7 0,7 ,0 9 0,74 0,68
Podatek od środków transportowych 7 0,30 8 0,38 0 0,40 0,39
Podatek od dział. gosp. osób fizycznych
opłacany w formie karty podatkowej
0,08 0,5 0, 5 0,6
Podatek od spadków i darowizn
0,26 0,7 0 0,39 0,36
Podatek od czynności cywilnoprawnych 27 ,5 9 0,92 7 0,68 9 0,59
Wpływy z opłaty skarbowej
0,26 9 0,42 8 0,33 0,39
Wpływy z opłaty eksploatacyjnej 2,55 48 2,27 49 ,88 87 2,66
Dochody z majątku
74 3,08 74 3,46 82 3,3 0 3,36
Pozostałe dochody
532 22,0 349 6,24 7,78 9,59
Źródło: Opracowanie własne, na podstawie sprawozdania z realizacji budżetu gminy.
249309657.005.png 249309657.006.png 249309657.007.png 249309657.008.png 249309657.009.png 249309657.010.png 249309657.011.png 249309657.012.png 249309657.013.png 249309657.014.png 249309657.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin