budzet.doc

(206 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

WYDATKI PUBLICZNE

 

 

1.              Ogólne charakterystyka budżetu państwa              2

2.              Wydatki publiczne              3

3.              Problematyka racjonalizacji w gospodarce budżetowej              3

4.              Wydatki budżetu w roku 2002              3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.       Ogólne charakterystyka budżetu państwa

Pojęcie budżetu określić można w zależności, od tego, na co bardziej kładziemy nacisk.[1] W ustawie o finansach publicznych art. 61 definiuje budżet państwa zaś art. 109 budżet jednostek samorządu terytorialnego. Bez względu jednak, jakiego podmiotu dotyczy budżet ma kilka cech wspólnych:

ü      jest zestawieniem przewidywanych dochodów i wydatków,

ü      uchwalany jest w formie ustawy/uchwały budżetowej,

ü      uchwalany na okres jednego roku kalendarzowego,

ü      odpowiada określonym zasadom budżetowym,

ü      pełni funkcję: redystrybucyjną, sygnalizacyjno-kontrolną[2],

Ogólną definicję przedstawić można jako: „Budżet jest podstawowym planem finansowym, uchwalanym przez organy przedstawicielskie, w którym ustala się w sposób dyrektywny zadania polegające na bezzwrotnym gromadzeniu i rozdziale scentralizowanych zasobów pieniężnych, stosownie do planowanych zadań publicznych[3].

Podstawowymi funkcjami, jakie realizuje się zarówno na szczeblu budżetu centralnego jak i budżetów lokalnych są[4]:

1)     funkcja fiskalna - polegającą na gromadzeniu dochodów poprzez różne formy świadczeń na rzecz państwa (podatki, opłaty itp.) oraz finansowaniu rożnych ogniw aparatu państwowego i określonych zadań podejmowanych przez państwo,

2)     funkcja redystrybucyjna - oznaczającą wtórny podział dochodu narodowego W tej funkcji państwo ściąga do swej dyspozycji część dochodu narodowego i przekazuje go w różnej postaci określonym grupom społecznym (np. świadczenia na rzecz bezrobotnych, finansowanie świadczeń emerytalnych, zasiłków chorobowych itp.),

3)     funkcja stymulacyjna - polegającą na oddziaływaniu na koniunkturę i wzrost gospodarczy W tej funkcji występuje oddziaływanie zarówno systemu dochodów, jaki wydatków budżetowych np. wysokie opodatkowanie zysków może wpływać hamująco na inwestycje, ogólne zaś obniżenie stopy opodatkowania dochodów działa stymulujące na popyt społeczny i pobudza koniunkturę Wzrost wydatków państwa na cele inwestycyjne oraz na finansowanie zamówień publicznych przyczynia się do ożywienia w różnych dziedzinach gospodarki narodowe)

Stopień realizacji powyższych funkcji na każdym z tych poziomów (centralnym czy lokalnym) zależy w znacznej mierze od znaczenia, jakie w systemie administracji publicznej posiada władza centralna a jakie władze lokalne. Najczęściej w gestii budżetów lokalnych znajdują się takie działy jak gospodarka komunalne, mieszkaniowa, oświata, ochrona zdrowia, kultura, utrzymanie porządku publicznego, infrastruktura lokalna. Władze lokalne realizują zadania własne, a także przekazywane im przez szczebel centralny. Finansują je z własnych dochodów a także z subwencji przekazywanych przez budżet centralny. Istnienie tego rodzaju subwencji jest koniecznością wobec dużego zróżnicowania stopnia dochodowości władz lokalnych, będącego z kolei rezultatem różnego poziomu rozwoju gospodarczego poszczególnych rejonów administracji kraju.

Tendencją we współczesnych państwach jest wzrost zakresu zadań realizowanych przez władze lokalne, a więc także wzrost roli budżetów terenowych w finansowaniu tych zadań. Jest to tendencja społecznie postępowa, sprzyja, bowiem wyzwalaniu lokalnych inicjatyw w rozwiązywaniu zadań, istotnych dla państwa jako całości jak i dla społeczności lokalnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.       Wydatki publiczne

Wydatki są głównym instrumentem realizacji alokacyjnej funkcji finansów publicznych. Wielkość wydatków i ich struktura jest uwarunkowana historycznie, jak i zdeterminowana realizowaną przez władze publiczne doktryną społeczno-gospodarczą. Zależą wiec one głównie od:

ü      zakresu finansowania przez państwo zadań publicznych,

ü      zakresu finansowania przez państwo usług społecznych,

ü      skali ingerencji państwa w procesy gospodarcze,

ü      wydajności fiskalnej państwa mierzonej stopniem redystrybucji dochodów.

 

W teorii i w praktyce występuje wiele klasyfikacji wydatków publicznych. Do klasycznych podziałów należy wyodrębnienie wydatków ze względu na ich przeznaczenie na cele bieżące lub średnio- i długookresowe. Rozróżnia się więc wydatki:

Ø      bieżące,

Ø      kapitałowe (majątkowe).

Udział tych drugich w wydatkach ogółem jest o tyle ważny, że państwo za ich pośrednictwem może oddziaływać na rozwój regionów, ograniczanie bezrobocia czy też procesy restrukturyzacji poszczególnych branż.

Analiza danych zawartych w tabeli poniżej wskazuje na systematyczny wzrost wydatków w wartościach nominalnych. W 2000 r. wzrosły one w porównaniu z 1991 r. ośmiokrotnie. Przy czym, wydatki kapitałowe utrzymują się ciągle na bardzo niskim poziomie, przy tendencji spadkowej w latach 1999-2000 i stanowią zaledwie 7% wydatków całego sektora finansów publicznych.

 

Wysokość i udział wydatków sektora finansów publicznych w PKB w latach 1991-2000

Wyszczególnienie

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

(w mld zł)

Wydatki ogółem

1. Wydatki bieżące

2. Wydatki kapitałowe

36,6 33,7 2,9

57,5 53,6 3,9

77,8 72,7 5,1

106,2 99,8 6,4

142,1 133,4 8,7

178,7 166,3 12,4

213,6 196,8 16,8

241,6 221,6 20,0

272,8 253,5 19,3

297,6 276,8 20,8

(w % PKB)

Wydatki ogółem

1. Wydatki bieżące

2. Wydatki kapitałowe

45,2 41,6 3,6

50,1 46,7 3,4

50,0 46,7 3,3

47,4 44,5 2,9

46,4 43,5 2,9

46,4 43,2 3,2

45,5 41,9 3,6

44,0 40,4 3,6

44,8 41,6 3,2

44,0 40,9 3,1

Źródło: Wydatki publiczne Teoria i zastosowanie  Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej 2000 str. 145

Kolejny, najczęściej stosowany podział oparty jest na kryterium szczebla władzy wydatkującej środki publiczne. Rozróżnia się wydatki:

v     rządowe,

v     samorządowe.

Czasami stosuje się według tego samego kryterium podział na wydatki: centralne, regionalne, lokalne.

Rozróżnienie to jest o tyle istotne, że pozwala na analizę stopnia faktycznej decentralizacji władzy w państwie. Powszechnie przyjmuje się, że władze samorządowe (ponieważ są bliżej obywateli) lepiej znają potrzeby zbiorowości lokalnych i regionalnych, łatwiej także poddają się one kontroli. W praktyce stwarza to szansę na efektywniejsze wydatkowanie środków publicznych przez samorządy niż przez władze centralne.

 

Udział wydatków budżetowych w PKB według kryterium szczebla władzy wiatach 1991-2000 (w %)

Wyszczególnienie

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

Wydatki rządowe Wydatki samorządowe

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin