02.pdf

(125 KB) Pobierz
Microsoft Word - 02.doc
dr Ilona Molenda-Grysa
F INANSE PUBLICZNE
Wykþad 2
Prawne podstawy finansw publicznych: konstytucyjne zasady finansw publicznych;
ustawa o finansach publicznych; instytucje sektora finansw publicznych; dochody
i wydatki publiczne; rachunkowoĻę.
Sektor finansw publicznych w gospodarce narodowej: zakres sektora finansw
publicznych..
Normy prawne regulujĢce problematykħ finansw publicznych tworzĢ rozbudowany
system aktw prawnych rŇnej rangi Î od Konstytucji do zarzĢdzeı ministrw. RozlegþoĻę
prawnych regulacji ma w znacznej mierze swoje Ņrdþo w zþoŇonoĻci problemw finansw
publicznych i w ich znaczeniu dla funkcjonowania caþego paıstwa i gospodarki. Nie bez
znaczenia sĢ jednak rwnieŇ specyficzne cechy polskiego systemu budŇetowego, takie jak
np. ogromne zrŇnicowanie form organizacyjnych instytucji zaliczanych do sektora
finansw publicznych czy wystħpowanie niezwykle licznych rodzajw dochodw
publicznych.
1
177215430.001.png
P ODSTAWY PRAWNE FINANSìW PUBLICZNYCH W P OLSCE
Konstytucja RP
Ustawa o finansach publicznych
Ustawy budŇetowe
Ustawy kompetencyjne
Ustawy powoþujĢce paıstwowe fundusze celowe
i agencje Skarbu Paıstwa
Ustawa o porħczeniach i gwarancjach
udzielanych przez Skarb Paıstwa
Ustawa o dochodach jednostek samorzĢdu terytorialnego
Ustawa o dziaþach administracji rzĢdowej
Ustawa o ksztaþtowaniu wynagrodzeı
w paıstwowej sferze budŇetowej
RozporzĢdzenia o szczegþowych zasadach
finansowania inwestycji z budŇetu paıstwa
Ustawa o warunkach dopuszczalnoĻci i nadzorowaniu
pomocy publicznej dla przedsiħbiorstw
Ustawa o NajwyŇszej Izbie Kontroli
Inne (np. ustawa o zamwieniach publicznych)
2
177215430.002.png
K ONSTYTUCYJNE ZASADY FINANSìW PUBLICZNYCH
Prawne podstawy finansw publicznych sĢ w Polsce bardzo rozproszone. Kilka
najwaŇniejszych regulacji znajduje siħ w X rozdziale Konstytucji RP, zatytuþowanym
Finanse publiczne. Istota zapisw konstytucyjnych sprowadza siħ do tego, aby
podstawowe decyzje dotyczĢce finansw publicznych mogþy byę podejmowane tylko
w drodze ustawy (art. 216), m.in. takie jak:
- gromadzenie Ļrodkw finansowych ,
- wydawanie Ļrodkw finansowych ,
- nabywanie, zbywanie i obciĢŇanie majĢtku Skarbu Paıstwa (Narodowego Banku
Polskiego i paıstwowych osb prawnych) ,
- ustanawianie monopolu ,
- zaciĢganie przez paıstwo poŇyczek ,
- udzielanie gwarancji i porħczeı finansowych .
Konstytucja gwarantuje, Ňe podatki i inne daniny publiczne takŇe mogĢ byę
nakþadane tylko ustawowo (art. 217).
Konstytucja wytycza jedynie podstawowe zasady uchwalania i wykonywania
budŇetu paıstwa, ale ogranicza inicjatywħ ustawodawczĢ w zakresie ustawy budŇetowej,
przypisujĢc jĢ tylko rzĢdowi.
Konstytucja odbiera prezydentowi prawo weta w stosunku do ustawy
budŇetowej czy ustawy o prowizorium budŇetowym Î sĢ to jedyne przypadki,
w ktrych prezydent nie ma prawa weta (art. 224).
Konstytucja daje prezydentowi prawo rozwiĢzania parlamentu w przypadku,
kiedy w ciĢgu czterech miesiħcy od otrzymania projektu ustawy budŇetowej nie jest
on w stanie uchwalię ustawy budŇetowej (art. 225).
Podstawowa materia finansw publicznych jest regulowana przez kilkanaĻcie ustaw
i kilkadziesiĢt rozporzĢdzeı wydanych na ich podstawie. NajwaŇniejsza jest ustawa
o finansach publicznych , nastħpnie ustawy kompetencyjne , ustawa o dziaþach
administracji rzĢdowej (oraz rozporzĢdzenia o utworzeniu Ministerstwa Finansw
i o szczegþowym zakresie jego dziaþania), ustawa o dochodach jednostek samorzĢdu
terytorialnego , ustawa o ksztaþtowaniu wynagrodzeı w paıstwowej sferze budŇetowej ,
3
rozporzĢdzenie o szczegþowych zasadach finansowania inwestycji z budŇetu paıstwa
(wydane na podstawie ustawy o finansach publicznych), ustawa o porħczeniach
i gwarancjach udzielanych przez Skarb Paıstwa , ustawa o warunkach dopuszczalnoĻci
i o nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiħbiorcw i inne (np. ustawa
o zamwieniach publicznych, ustawa o Narodowym Planie Rozwoju Î regulujĢca m.in.
zasady wspierania rozwoju regionalnego) oraz ustawa o NajwyŇszej Izbie Kontroli ,
ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych i coroczne ustawy budŇetowe . Tak wiħc
wraz z rozporzĢdzeniami Rady Ministrw i ministra finansw regulujĢcymi materiħ
finansw publicznych prawne podstawy finansw publicznych sĢ rozproszone w okoþo
setce rŇnych aktw prawnych.
U STAWA O FINANSACH PUBLICZNYCH
Ustawa o finansach publicznych zajmuje w systemie prawa finansw publicznych
kluczowe miejsce. Formalnie ma ona takĢ samĢ rangħ prawnĢ, jak inne ustawy dotyczĢce
finansw publicznych. Jednak ze wzglħdu na zakres omawianej problematyki stanowi ona
oĻ caþego systemu.
Obecnie obowiĢzujĢca ustawa o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104
z pŅn. zm.) zostaþa uchwalona 30 czerwca 2005 r. i weszþa w Ňycie z dniem l stycznia
2006 r. Jest to trzecia w okresie po roku 1990 ustawa regulujĢca podstawy gospodarki
budŇetowej. Poprzedzaþy jĢ:
- ustawa z 5 stycznia 1991 r. Î Prawo budŇetowe,
- ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
Zmian w prawie finansw publicznych byþo jednak znacznie wiħcej, gdyŇ kaŇda
z wymienionych ustaw byþa nowelizowana wiħcej niŇ dwadzieĻcia razy.
Ustawa o finansach publicznych okreĻla:
¤ zasady i sposoby zapewnienia jawnoĻci i przejrzystoĻci finansw publicznych ,
¤ formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansw publicznych ,
¤ zasady planowania i dysponowania Ļrodkami publicznymi ,
¤ zasady kontroli finansowej i audytu wewnħtrznego w jednostkach sektora finansw
publicznych ,
4
177215430.003.png
¤ zasady zarzĢdzania paıstwowym dþugiem publicznym oraz procedury ostroŇnoĻciowe
i sanacyjne wprowadzane w razie nadmiernego zadþuŇenia ,
¤ sposb finansowania deficytu i zasady operacji finansowych dokonywanych przez
jednostki sektora finansw publicznych ,
¤ zakres projektowanych i uchwalanych budŇetw opartych na dochodach publicznych ,
¤ zasady opracowywania projektw i uchwalania budŇetw Î oddzielnie dla budŇetu
paıstwa i dla budŇetw jednostek samorzĢdu terytorialnego ,
¤ zasady i tryb wykonywania budŇetw oraz rozliczania wykonania budŇetw Î
rwnieŇ oddzielnie dla budŇetu paıstwa i dla budŇetw jednostek samorzĢdu
terytorialnego ,
¤ zasady i tryb gospodarowania Ļrodkami pochodzĢcymi z budŇetu Unii Europejskiej
oraz z innych Ņrdeþ zagranicznych niepodlegajĢcymi zwrotowi .
Ustawa o odpowiedzialnoĻci za naruszenie dyscypliny finansw publicznych
okreĻla:
1) zasady i zakres odpowiedzialnoĻci za naruszenie dyscypliny finansw publicznych,
2) organy wþaĻciwe w sprawach o naruszenie dyscypliny finansw publicznych,
3) tryb postħpowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansw publicznych,
4) katalog kar .
Ustawa o finansach publicznych zostaþa obudowana duŇĢ liczbĢ aktw
wykonawczych. NajwaŇniejsze z nich dotyczĢ:
a) klasyfikacji dochodw i wydatkw oraz przychodw i rozchodw publicznych ,
b) sprawozdawczoĻci budŇetowej ,
c) zasad gospodarki finansowej jednostek i zakþadw budŇetowych oraz
gospodarstw pomocniczych jednostek budŇetowych ,
d) zasad emisji skarbowych papierw wartoĻciowych ,
e) szczegþowych zasad wykonywania budŇetu paıstwa .
Na podstawie ustawy o finansach publicznych corocznie sĢ teŇ wydawane
rozporzĢdzenia o trybie prac nad projektem ustawy budŇetowej (tzw. nota budŇetowa) oraz
rozporzĢdzenie w sprawie tzw. wydatkw niewygasajĢcych , czyli wydatkw, ktre mogĢ
5
177215430.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin