prezentacja.doc

(508 KB) Pobierz
Narodowy Fundusz Zdrowia



Politechnika Świętokrzyska w  Kielcach

Wydział Zarządzania i Modelowania Komputerowego

Kierunek - Ekonomia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podmioty sektora

finansów publicznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przygotowali:

Paulina Cynk

Paulina Czapla

Agnieszka Komisarczyk

Anna Matyjasek

Łukasz Osuch

 

 

 

Kielce 2009


Spis treści

1. Narodowy Fundusz Zdrowia              4

1.1 Informacje ogólne              4

1.2 Główne organy NFZ              4

1.3 Zadania NFZ              5

2. Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej              6

3. Kolumny transportu sanitarnego              7

3.1 Zadania              7

3.2 Osobowość prawna              7

3.3 Źródła finansowania              7

3.4 Stosowane przepisy              7

4. Uczelnia publiczna              8

4.1 Prawo              8

4.2  Trójstopniowy system studiów              8

4.3 Nowa ustawa              8

4.4 Rodzaje uczelni publicznych              8

4.5 Statusy              9

4.6 Zadania uczelni              9

4.7 Prowadzenie działalności gospodarczej              9

4.8 Tworzenie, łączenie i likwidacja uczelni              10

4.9 Nadzór              10

4.10 Jednostka organizacyjna              10

4.11 Organy kolegialne              10

4.12 Administracja i gospodarka              11

4.13 Mienie uczelni              11

4.14 Źródła finansowania              11

4.15 Fundusze pomocowe              12

4.16 Przedstawiciele szkolnictwa wyższego              12

5. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej              13

5.1 Informacje ogólne              13

5.2 Przystąpienie do egzaminu              13

5.3 Zadania KSAP              13

5.4 Kształcenie              13

6. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego              15

6.1 Informacje ogólne              15

6.2 Rozporządzenie              15

6.3 Zadania              15

6.4 Zarząd              16

6.5 Źródła finansowania              16

7. Instytucja kultury              17

7.1 Informacje ogólne              17

7.2 Instytucje kultury w Polsce:              17

7.2.1 Instytut Adama Mickiewicza              17

7.2.2 Instytut Książki              17

7.2.3 Narodowy Instytut Fryderyka Chopina              17

7.2.4 Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków              18

7.2.5 Polski Instytut Sztuki Filmowej              18

7.2.6 Archiwa Państwowe              18

7.2.7 Instytut Teatralny              18

7.2.8 Filmoteka Narodowa              19

7.2.9 Narodowy Instytut Audiowizualny              19

7.2.10 Narodowe Centrum Kultury              19

7.2.11 Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków              19

8. Polska Akademia Nauk              20

8.1 informacje ogólne              20

8.2 Historia PAN              20

8.3 Prezesi PAN              20

8.4 Instytucja skupiająca uczonych              20

8.5 Sieć instytutów:              21

8.6 Zadania              21

9. Jednostki badawczo-rozwojowe              22

9.1 Informacje ogólne              22

9.2 Zadania              22

9.3 Co zaliczamy do JBR?              22

9.4 Ustawa              22

9.5 Organy JBR              23

9.6 Źródła finansowania              24

10. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych              25

10.1 Informacje ogólne              25

10.2 Zadania              25

10.3 Kompetencje instytutu              25

10.4 Działalność Instytutu              26

10.5 Kierownictwo              26

10.6 Rada Instytutu              27

Bibliografia              28




1. Narodowy Fundusz Zdrowia

 

1.1 Informacje ogólne

Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) to państwowa jednostka organizacyjna działająca                 na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135). Fundusz wypełnia w polskim systemie opieki zdrowotnej funkcję płatnika: ze środków pochodzących z obowiązkowych składek ubezpieczenia zdrowotnego, NFZ finansuje świadczenia zdrowotne udzielane ubezpieczonym i refunduje leki.

Stworzenie NFZ było częściową realizacją obietnic wyborczych SLD. Podobnie jak wiele innych partii politycznych, Sojusz deklarował w wyborach 2001 roku likwidację kas chorych. Proponował zastąpienie ich kilkoma funduszami zdrowia. Po wyborach zwyciężyła inna koncepcja, forsowana przez ministra zdrowia Mariusza Łapińskiego – powołania jednej, scentralizowanej instytucji rządowej. Projekt ustawy wpłynął do Sejmu latem 2002 roku         i mimo sprzeciwu wielu środowisk został 23 stycznia 2003 roku uchwalony przez Sejm (ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, Dz. U. Nr 45, poz. 339). 7 stycznia 2004 Trybunał Konstytucyjny orzekł, że znaczna część przepisów ustawy           o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia jest niezgodna                             z Konstytucją. Trybunał zakwestionował m.in. brak precyzji przepisów, brak gwarancji równego dostępu do świadczeń medycznych, iluzoryczność prawnych gwarancji opieki medycznej – brak precyzyjnego określenia co przysługuje ubezpieczonym, wyjęcie finansów funduszu spod kontroli parlamentu i ubezpieczonych, konfliktogenne uregulowanie przepisów określających relacje między prezesem NFZ a ministrem zdrowia. Sejm został zmuszony uchwalić nową ustawę w 2004 r.

1.2 Główne organy NFZ

Głównymi organami NFZ są: Rada i Prezes Funduszu, a także rady oddziałów wojewódzkich Funduszu i ich dyrektorzy. 10-osobową Radę Funduszu powołuje premier na 5-letnią kadencję. Prezesa Funduszu powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego ds. zdrowia po zasięgnięciu opinii Rady Funduszu (art. 102 ust.2 ustawy                 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.) Struktura organizacyjna NFZ składa się z Centrali i Oddziałów Wojewódzkich. Te ostatnie działają w każdym województwie. Najważniejszym dokumentem Narodowego Fundusz Zdrowia jest roczny plan finansowy. Fundusz ma do dyspozycji rocznie ok. 48 mld. zł


1.3 Zadania NFZ

Do zadań NFZ należy przede wszystkim:

·         określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej       w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,

·         przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, a także monitorowanie ich realizacji i rozliczanie,

·         finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych świadczeniobiorcom innym niż ubezpieczeni spełniającym kryterium dochodowe;

·         opracowywanie, wdrażanie, realizowanie i finansowanie programów zdrowotnych;

·         wykonywanie zadań zleconych, w tym finansowanych przez ministra właściwego             do spraw zdrowia, w szczególności realizacja programów zdrowotnych;

·         monitorowanie ordynacji lekarskich;

·         promocja zdrowia;

·         prowadzenie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych;

·         prowadzenie wydawniczej działalności promocyjnej i informacyjnej w zakresie ochrony zdrowia.

 


2. Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej

Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SPZOZ) jest to jednostka organizacyjna, utworzona przez jeden z poniższych podmiotów:

·         ministra lub centralny organ administracji rządowej,

·         wojewodę,

·         jednostkę samorządu terytorialnego,

·         państwową uczelnię medyczną lub państwową uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.

SPZOZ jak każdy zakład opieki zdrowotnej prowadzi działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od swoich niepublicznych odpowiedników odróżnia się tym,                 że stanowi w 100% własność publiczną, bez możliwości prawnej udziału podmiotów prywatnych oraz specyficznym systemem zarządzania i wewnętrznego ustroju niespotykanym w innych sektorach gospodarki. Charakteryzuje go między innymi brak możliwości upadłości i brak odpowiedzialności finansowej dyrektora za długi przekraczające majątek firmy co powoduje brak bieżącej motywacji wśród osób zarządzających                            do racjonalizowania kosztów działania i profilu SPZOZ.

Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej posiada osobowość prawną, samodzielność działania, źródło utrzymania czerpie głównie ze środków przekazywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zamian za świadczenia zdrowotne udzielone osobom ubezpieczonym w Funduszu. Zakład może również udzielać świadczeń zdrowotnych poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (odpłatnie), ale tylko osobom nie ubezpieczonym w NFZ, zaś od osób ubezpieczonych może pobierać opłaty tylko za świadczenia zdrowotne określone w obowiązujących przepisach jako świadczenia nie finansowane ze środków publicznych (np. operacje zmiany płci, implanty stomatologiczne). Działalność SPZOZ regulują przepisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.


3. Kolumny transportu sanitarnego

3.1 Zadania

Kolumny transportu sanitarnego zajmują się przewozem osób lub materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielenia świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. Do zadań kolumn transportu sanitarnego należy także pozostawanie w gotowości do wykonywania tego przewozu oraz zabezpieczenie łączności bezprzewodowej. Kolumny transportu sanitarnego działają na podstawie ustawy    z 30 sierpnia 1991r o zakładach opieki zdrowotnej.

3.2 Osobowość prawna

Kolumny transportu sanitarnego otrzymują osobowość prawną z chwilą ich wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Organem założycielskim i nadzorującym kolumny transportu sanitarnego jest sejmik województwa. Do kompetencji sejmiku należy także ich przekształcanie i likwidowanie. Tworzenie, przekształcenie i likwidacja kolumny następuje    w drodze uchwały. Szczegółowe kwestie związane z funkcjonowaniem kolumny transportu sanitarnego określa jej statut, a za jej zarządzanie odpowiada kierownik.

3.3 Źródła finansowania

Źródłem finansowania kolumn transportu sanitarnego są m.in.:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin