Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
Wydział Zarządzania i Modelowania Komputerowego
Kierunek - Ekonomia
Podmioty sektora
finansów publicznych
Przygotowali:
Paulina Cynk
Paulina Czapla
Agnieszka Komisarczyk
Anna Matyjasek
Łukasz Osuch
Kielce 2009
1. Narodowy Fundusz Zdrowia 4
1.1 Informacje ogólne 4
1.2 Główne organy NFZ 4
1.3 Zadania NFZ 5
2. Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej 6
3. Kolumny transportu sanitarnego 7
3.1 Zadania 7
3.2 Osobowość prawna 7
3.3 Źródła finansowania 7
3.4 Stosowane przepisy 7
4. Uczelnia publiczna 8
4.1 Prawo 8
4.2 Trójstopniowy system studiów 8
4.3 Nowa ustawa 8
4.4 Rodzaje uczelni publicznych 8
4.5 Statusy 9
4.6 Zadania uczelni 9
4.7 Prowadzenie działalności gospodarczej 9
4.8 Tworzenie, łączenie i likwidacja uczelni 10
4.9 Nadzór 10
4.10 Jednostka organizacyjna 10
4.11 Organy kolegialne 10
4.12 Administracja i gospodarka 11
4.13 Mienie uczelni 11
4.14 Źródła finansowania 11
4.15 Fundusze pomocowe 12
4.16 Przedstawiciele szkolnictwa wyższego 12
5. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej 13
5.1 Informacje ogólne 13
5.2 Przystąpienie do egzaminu 13
5.3 Zadania KSAP 13
5.4 Kształcenie 13
6. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego 15
6.1 Informacje ogólne 15
6.2 Rozporządzenie 15
6.3 Zadania 15
6.4 Zarząd 16
6.5 Źródła finansowania 16
7. Instytucja kultury 17
7.1 Informacje ogólne 17
7.2 Instytucje kultury w Polsce: 17
7.2.1 Instytut Adama Mickiewicza 17
7.2.2 Instytut Książki 17
7.2.3 Narodowy Instytut Fryderyka Chopina 17
7.2.4 Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków 18
7.2.5 Polski Instytut Sztuki Filmowej 18
7.2.6 Archiwa Państwowe 18
7.2.7 Instytut Teatralny 18
7.2.8 Filmoteka Narodowa 19
7.2.9 Narodowy Instytut Audiowizualny 19
7.2.10 Narodowe Centrum Kultury 19
7.2.11 Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków 19
8. Polska Akademia Nauk 20
8.1 informacje ogólne 20
8.2 Historia PAN 20
8.3 Prezesi PAN 20
8.4 Instytucja skupiająca uczonych 20
8.5 Sieć instytutów: 21
8.6 Zadania 21
9. Jednostki badawczo-rozwojowe 22
9.1 Informacje ogólne 22
9.2 Zadania 22
9.3 Co zaliczamy do JBR? 22
9.4 Ustawa 22
9.5 Organy JBR 23
9.6 Źródła finansowania 24
10. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych 25
10.1 Informacje ogólne 25
10.2 Zadania 25
10.3 Kompetencje instytutu 25
10.4 Działalność Instytutu 26
10.5 Kierownictwo 26
10.6 Rada Instytutu 27
Bibliografia 28
Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) to państwowa jednostka organizacyjna działająca na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135). Fundusz wypełnia w polskim systemie opieki zdrowotnej funkcję płatnika: ze środków pochodzących z obowiązkowych składek ubezpieczenia zdrowotnego, NFZ finansuje świadczenia zdrowotne udzielane ubezpieczonym i refunduje leki.
Stworzenie NFZ było częściową realizacją obietnic wyborczych SLD. Podobnie jak wiele innych partii politycznych, Sojusz deklarował w wyborach 2001 roku likwidację kas chorych. Proponował zastąpienie ich kilkoma funduszami zdrowia. Po wyborach zwyciężyła inna koncepcja, forsowana przez ministra zdrowia Mariusza Łapińskiego – powołania jednej, scentralizowanej instytucji rządowej. Projekt ustawy wpłynął do Sejmu latem 2002 roku i mimo sprzeciwu wielu środowisk został 23 stycznia 2003 roku uchwalony przez Sejm (ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, Dz. U. Nr 45, poz. 339). 7 stycznia 2004 Trybunał Konstytucyjny orzekł, że znaczna część przepisów ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia jest niezgodna z Konstytucją. Trybunał zakwestionował m.in. brak precyzji przepisów, brak gwarancji równego dostępu do świadczeń medycznych, iluzoryczność prawnych gwarancji opieki medycznej – brak precyzyjnego określenia co przysługuje ubezpieczonym, wyjęcie finansów funduszu spod kontroli parlamentu i ubezpieczonych, konfliktogenne uregulowanie przepisów określających relacje między prezesem NFZ a ministrem zdrowia. Sejm został zmuszony uchwalić nową ustawę w 2004 r.
Głównymi organami NFZ są: Rada i Prezes Funduszu, a także rady oddziałów wojewódzkich Funduszu i ich dyrektorzy. 10-osobową Radę Funduszu powołuje premier na 5-letnią kadencję. Prezesa Funduszu powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego ds. zdrowia po zasięgnięciu opinii Rady Funduszu (art. 102 ust.2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.) Struktura organizacyjna NFZ składa się z Centrali i Oddziałów Wojewódzkich. Te ostatnie działają w każdym województwie. Najważniejszym dokumentem Narodowego Fundusz Zdrowia jest roczny plan finansowy. Fundusz ma do dyspozycji rocznie ok. 48 mld. zł
Do zadań NFZ należy przede wszystkim:
· określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
· przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, a także monitorowanie ich realizacji i rozliczanie,
· finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych świadczeniobiorcom innym niż ubezpieczeni spełniającym kryterium dochodowe;
· opracowywanie, wdrażanie, realizowanie i finansowanie programów zdrowotnych;
· wykonywanie zadań zleconych, w tym finansowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w szczególności realizacja programów zdrowotnych;
· monitorowanie ordynacji lekarskich;
· promocja zdrowia;
· prowadzenie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych;
· prowadzenie wydawniczej działalności promocyjnej i informacyjnej w zakresie ochrony zdrowia.
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SPZOZ) jest to jednostka organizacyjna, utworzona przez jeden z poniższych podmiotów:
· ministra lub centralny organ administracji rządowej,
· wojewodę,
· jednostkę samorządu terytorialnego,
· państwową uczelnię medyczną lub państwową uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.
SPZOZ jak każdy zakład opieki zdrowotnej prowadzi działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od swoich niepublicznych odpowiedników odróżnia się tym, że stanowi w 100% własność publiczną, bez możliwości prawnej udziału podmiotów prywatnych oraz specyficznym systemem zarządzania i wewnętrznego ustroju niespotykanym w innych sektorach gospodarki. Charakteryzuje go między innymi brak możliwości upadłości i brak odpowiedzialności finansowej dyrektora za długi przekraczające majątek firmy co powoduje brak bieżącej motywacji wśród osób zarządzających do racjonalizowania kosztów działania i profilu SPZOZ.
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej posiada osobowość prawną, samodzielność działania, źródło utrzymania czerpie głównie ze środków przekazywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zamian za świadczenia zdrowotne udzielone osobom ubezpieczonym w Funduszu. Zakład może również udzielać świadczeń zdrowotnych poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (odpłatnie), ale tylko osobom nie ubezpieczonym w NFZ, zaś od osób ubezpieczonych może pobierać opłaty tylko za świadczenia zdrowotne określone w obowiązujących przepisach jako świadczenia nie finansowane ze środków publicznych (np. operacje zmiany płci, implanty stomatologiczne). Działalność SPZOZ regulują przepisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
Kolumny transportu sanitarnego zajmują się przewozem osób lub materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielenia świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. Do zadań kolumn transportu sanitarnego należy także pozostawanie w gotowości do wykonywania tego przewozu oraz zabezpieczenie łączności bezprzewodowej. Kolumny transportu sanitarnego działają na podstawie ustawy z 30 sierpnia 1991r o zakładach opieki zdrowotnej.
Kolumny transportu sanitarnego otrzymują osobowość prawną z chwilą ich wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Organem założycielskim i nadzorującym kolumny transportu sanitarnego jest sejmik województwa. Do kompetencji sejmiku należy także ich przekształcanie i likwidowanie. Tworzenie, przekształcenie i likwidacja kolumny następuje w drodze uchwały. Szczegółowe kwestie związane z funkcjonowaniem kolumny transportu sanitarnego określa jej statut, a za jej zarządzanie odpowiada kierownik.
Źródłem finansowania kolumn transportu sanitarnego są m.in.:
...
gosicka