autyzm_mat_cz_6.pdf

(74 KB) Pobierz
Autyzm u dzieci
– charakterystyka zaburzeń
rozwoju osób z autyzmem
Ewa Pisula
Wydział Psychologii
Uniwersytet Warszawski
Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl
797550933.002.png
Zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu
bodźców sensorycznych
w zależności od kryteriów stwierdza się je
u 42- 88% osób z autyzmem
William Goldfarb (1956) zaobserwował, że dzieci
z autyzmem częściej posługują się zmysłem węchu,
smaku i dotyku niż wzroku lub słuchu.
797550933.003.png
Zaburzenia polegają zazwyczaj na
niedowrażliwości lub nadwrażliwości sensorycznej.
Przejawiają się m. in. w:
- fascynacji określonymi obiektami,
- unikaniu pewnej stymulacji,
- paradoksalnych reakcjach na bodźce (siła reakcji
jest niedostosowana do siły stymulacji),
- łatwości doprowadzenia do przestymulowania.
797550933.004.png
Według Olgi Bogdashiny (2003) osoby z autyzmem
odbierają wiele bodźców, nie interpretując ich i nie
rozumiejąc.
Odbierają świat taki, jaki jest, bez odwoływania się do
swojej wcześniejszej wiedzy lub doświadczeń.
797550933.005.png
Wg Bogdashiny (2003) zaburzenia dotyczą przede wszystkim:
- fragmentaryczności percepcji (zw. z ograniczoną zdolnością
do odczytywania znaczenia całości),
- „dosłowności” (interpretacji bodźców w jeden, sztywny
sposób, zgodnie z ich podstawowym znaczeniem),
- wyodrębniania figury z tła (dokonywania selekcji informacji
i wychwytywania wśród nich właściwych dla odczytania
znaczenia danej stymulacji),
- czasu percepcji .
797550933.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin