ABC_grafiki_komputerowej_i_obrobki_zdjec_abcgr3.pdf

(614 KB) Pobierz
ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
ABC grafiki komputerowej
SPIS TREœCI
i obróbki zdjêæ
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Aleksandra Tomaszewska-Adamarek,
Roland Zimek
ISBN: 83-246-0596-7
Format: B5, stron: oko³o 250
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Czasy, w których pojêcie „grafika komputerowa” kojarzy³o siê ze wzorkami kreœlonymi
na monitorach komputerów za pomoc¹ myœlników i kropek, wydaj¹ siê dziœ niemal
prehistori¹. Wspó³czesna grafika komputerowa to odrêbna dziedzina informatyki,
a mo¿liwoœci aplikacji graficznych pozwalaj¹ nie tylko na tworzenie publikacji
drukowanych i animacji komputerowych, ale równie¿ na poprawianie nieudanych
fotografii. Na rynku dostêpna jest ogromna iloœæ programów graficznych
umo¿liwiaj¹cych zarówno profesjonalistom, jak i amatorom rozwijanie talentu
i realizowanie nawet najbardziej niezwyk³ych pomys³ów.
„ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjêæ” to wprowadzenie do grafiki komputerowej
przeznaczone dla tych, którzy chc¹ poznaæ jej mo¿liwoœci i znaleŸæ aplikacjê
odpowiedni¹ do swoich potrzeb. Przedstawiono tu dwa najpopularniejsze programy —
CorelDRAW X3 do grafiki wektorowej oraz Photoshop CS2 do grafiki bitmapowej.
Czytaj¹c tê ksi¹¿kê, poznasz ró¿nice pomiêdzy tymi aplikacjami i dowiesz siê, do czego
mo¿na je stosowaæ. Nauczysz siê korzystaæ z narzêdzi rysunkowych, filtrów i efektów,
a tak¿e przygotujesz elementy publikacji drukowanych i przeprowadzisz korekty
cyfrowych fotografii.
Instalacja programu CorelDRAW X3
Podstawowe narzêdzia rysunkowe
Transformowanie obiektów
Praca z tekstem
Kontury i wype³nienia
Modyfikowanie obiektów
Instalacja programu Photoshop
Zarz¹dzanie plikami graficznymi za pomoc¹ przegl¹darki Bridge
Interfejs u¿ytkownika Photoshopa
Korzystanie z warstw
Narzêdzia malarskie
Korekcja barwna i tonalna obrazów
Nawet jeœli nie planujesz kariery grafika komputerowego, podstawowa wiedza na temat
grafiki pozwoli Ci zrealizowaæ artystyczne marzenia.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
650997171.005.png 650997171.006.png 650997171.007.png 650997171.008.png
SPIS TREŚCI
I
Edycja grafiki wektorowej ............................... 11
1
Wstęp ........................................................................... 15
Co nowego w programie? ............................................................... 15
Wymagania systemowe .................................................................. 16
Różnice między rysunkiem rastrowym a wektorowym ............... 16
2
Pierwsze kroki .............................................................. 21
Instalacja programu CorelDRAW X3 ............................................. 21
Uruchamianie programu ................................................................ 24
Wygląd ekranu ................................................................................ 26
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków ....................... 30
Zapisywanie rysunków ............................................................. 30
Otwieranie rysunków ............................................................... 32
Drukowanie rysunków ............................................................. 33
Przydatne informacje ..................................................................... 34
Doker Hints ..................................................................................... 36
3
Podstawy rysunku wektorowego .................................... 39
Rysowanie prostych obiektów ....................................................... 39
Prostokąty, elipsy, wielokąty, gwiazdy i spirale ..................... 39
Kształty podstawowe ............................................................... 43
Obiekty z 3 punktów ................................................................ 44
Uproszczone rysowanie ............................................................ 44
Nadawanie kolorów obiektom ....................................................... 46
Transformacje obiektów ................................................................ 48
650997171.001.png
ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć
Tworzenie kopii obiektu ................................................................ 51
Tworzenie kopii obiektu podczas transformacji ..................... 51
Kopiowanie obiektu w określonych odstępach ....................... 52
Kolejność obiektów ........................................................................ 53
Wybieranie obiektów ..................................................................... 54
Grupy obiektów .............................................................................. 55
Blokowanie obiektów ..................................................................... 56
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów ....................................... 57
Przykłady ........................................................................................ 60
Gwiazda z prostokąta ............................................................... 60
Rysunek z pochylonych obiektów ........................................... 61
Litera C z kwadratów ............................................................... 62
Przesłanianie obiektów ............................................................ 64
Szachownica Polskiego Lotnictwa Wojskowego ..................... 66
Gwiazda z kołem ...................................................................... 68
4
Praca z tekstem .............................................................71
Wprowadzanie i formatowanie tekstu .......................................... 71
Okno Format Text .......................................................................... 73
Formatowanie znaków ............................................................. 74
Formatowanie akapitów .......................................................... 75
Wyrównywanie obiektów względem tekstu ................................ 81
Wstawianie znaków specjalnych .................................................. 82
Przykłady ........................................................................................ 83
Tekst z cieniem ......................................................................... 83
Cień tekstu oświetlonego z przodu .......................................... 84
Obrócony tekst w skali szarości .............................................. 84
Obrót tekstu .............................................................................. 85
5
Używanie wypełnień i konturów .....................................87
Zmiana ustawień domyślnych ....................................................... 88
Wypełnienie jednolite (Uniform Fill) ............................................. 89
Wypełnienie tonalne (Fountain Fill) .............................................. 93
Wypełnienie deseniem (Pattern Fill) ............................................. 95
Wypełnienie teksturą (Texture Fill) .............................................. 96
Wypełnienie postscriptowe (PostScript Texture) ......................... 98
Okno dokowane (Color Docker Window) ...................................... 99
Kontury obiektów ........................................................................... 99
Szybkie wypełnianie części wspólnej .......................................... 103
Przykłady ...................................................................................... 104
Efekt przycisku ....................................................................... 105
Dwukolorowy tekst ................................................................ 106
6
Precyzyjne rysowanie ..................................................107
Linijki ............................................................................................ 109
Siatka ............................................................................................ 111
Prowadnice ................................................................................... 113
Dynamiczne prowadnice .............................................................. 115
Przyciąganie do obiektów ............................................................ 117
4
650997171.002.png
Spis treści
Przykłady ...................................................................................... 120
Efekt siatki na kuli ................................................................. 120
Kompozycja figur utworzona
przy użyciu przyciągania do obiektów ................................ 123
Piramida z trójkątów .............................................................. 124
Tarcza zegara .......................................................................... 127
7
Edycja krzywych ......................................................... 129
Rysowanie linii ............................................................................. 129
Rysunek odręczny (Freehand Tool) ........................................ 130
Krzywe Béziera (Bezier Tool) ................................................. 132
Środki artystyczne (Artistic Media Tool) ............................... 133
Pisak (Pen Tool) ....................................................................... 136
Łamana (Polyline Tool) ........................................................... 136
Krzywa z 3 punktów (3 Point Curve Tool) ............................ 137
Interakcyjny łącznik (Interactive Connector Tool) ............... 137
Krzywe Béziera ............................................................................. 139
Zmiana kształtu krzywych ........................................................... 141
Zmiana kształtu obiektów ............................................................ 145
Przykłady ...................................................................................... 147
Modyfikacja kształtu litery .................................................... 147
Serce z dwóch węzłów ........................................................... 149
Róża wiatrów .......................................................................... 151
8
Modyfikacje obiektów .................................................. 155
Pędzle ............................................................................................ 155
Pędzel rozmazujący (Smudge Brush) ..................................... 156
Pędzel chropowaty (Roughen Brush) ..................................... 157
Przycinanie i usuwanie ................................................................ 158
Kadrowanie (Crop Tool) .......................................................... 158
Nóż (Knife Tool) ...................................................................... 159
Gumka (Eraser Tool) ............................................................... 160
Inteligentne usuwanie segmentów (Virtual Segment Delete) .... 160
Łączenie obiektów ........................................................................ 161
Kształtowanie ............................................................................... 162
Spawanie (Weld) ..................................................................... 163
Przycinanie (Trim) .................................................................. 164
Część wspólna (Intersect) ....................................................... 165
Proste przycinanie (Simplify) ................................................. 166
Przód bez tyłu (Front Minus Back) ........................................ 166
Tył bez przodu (Back Minus Front) ....................................... 167
Przykłady ...................................................................................... 167
Przecięty napis ........................................................................ 167
Jaskółka .................................................................................. 169
Flaga olimpijska ...................................................................... 170
Kwiatek ................................................................................... 173
9
Praca z bitmapami ....................................................... 179
5
650997171.003.png
ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć
II Edycja grafiki rastrowej .................................185
Wstęp do części II ........................................................................ 185
Co o Photoshopie wiedzieć wypada? ........................................... 185
Rzut oka na historię sztuki .......................................................... 186
Malarstwo ............................................................................... 187
Druk ........................................................................................ 188
Fotografia ................................................................................ 189
Sieć WWW .............................................................................. 190
Co nowego? ................................................................................... 190
10 Photoshopa czas zacząć ................................................195
Uruchamianie programu .............................................................. 196
Ekran główny .......................................................................... 196
Praca z dokumentami .................................................................. 197
Tworzenie nowego dokumentu ............................................. 198
Otwieranie dokumentu w programie Photoshop .................. 200
Elementy okna obrazu ........................................................... 201
Adobe Bridge — przeglądarka plików nowej generacji ........ 203
Zapisywanie plików ................................................................ 211
Nawigacja ..................................................................................... 213
Zmiana skali podglądu obrazu ............................................... 214
Skąd brać obrazy? ........................................................................ 217
Skanowanie ............................................................................. 217
Adobe Stock Photos ................................................................ 219
Kończenie pracy ........................................................................... 224
Zamykanie obrazu .................................................................. 224
Zamykanie przeglądarki Adobe Bridge .................................. 225
Kończenie pracy z programem Photoshop ............................ 225
11 Okno widokowe, czyli jak korzystać
z prostych narzędzi ......................................................227
Zmiana rozmiarów i rozdzielczości ............................................. 228
Automatyczne skalowanie obrazu ......................................... 228
Zmiana rozmiarów obrazu ..................................................... 229
Przeskalowywanie obrazu do określonych rozmiarów ........ 230
Zmiana rozdzielczości obrazu ................................................ 231
Obszar roboczy ............................................................................. 232
Zmiana wielkości obszaru roboczego .................................... 232
Kadrowanie obrazu ................................................................ 235
Kilka słów o pasku opcji narzędzia Kadrowanie (Crop) ........ 238
Obracanie obrazu .................................................................... 239
Zaznaczanie ............................................................................ 240
Pasek narzędziowy ....................................................................... 247
Pasek narzędziowy — narzędzie po narzędziu ..................... 248
Główne menu poleceń .................................................................. 250
Menu Plik (File) ....................................................................... 250
Menu Edycja (Edit) ................................................................. 250
6
650997171.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin