TIM11.pdf

(2931 KB) Pobierz
4324300 UNPDF
Cena detaliczna 1,- zł
Nr 11
Październik '98
MIKE
STERN
(czytaj na stronach 4-5)
Ponadto w numerze:
• Mamy 5 lat!
Jubileusz Generalnego Importera instrumentów
i sprzętu muzycznego firmy YAMAHA
• Keyboardy domowe serii PSR
Zapraszamy do zabawy!
• DJX (PSR-D1)
Ciasto z samych rodzynek
• DG100-212
Potęga Physical Modeling w służbie gitarzystów
• 01V – Digital Mixing Console
• Stałe rubryki
• Stałe rubryki
MIKE
STERN
Ponadto w numerze:
• Mamy 5 lat!
Jubileusz Generalnego Importera instrumentów
i sprzętu muzycznego firmy YAMAHA
• Keyboardy domowe serii PSR
Zapraszamy do zabawy!
• DJX (PSR-D1)
Ciasto z samych rodzynek
• DG100-212
Potęga Physical Modeling w służbie gitarzystów
• 01V – Digital Mixing Console
4324300.017.png 4324300.018.png 4324300.019.png 4324300.020.png 4324300.001.png 4324300.002.png 4324300.003.png
 
Skromny jubileusz
5 lat działalności Generalnego Importera instrumentów i sprzętu muzycznego
firmy YAMAHA
Z ostatniej chwili...
Dosłownie tuż przed zamknięciem bieżącego
numeru dotarły do nas informacje o nowych pro-
duktach firmy YAMAHA, jakie jeszcze w tym roku
pojawią się w sprzedaży.
5 lat działalności Generalnego Importera instrumentów i sprzętu muzycznego
firmy YAMAHA
To już 5 lat, od kiedy na scenie importerów pol-
skiego rynku muzycznego pojawiła się firma ProMu-
sica. Od początku swej działalności firma skupia swą
działalność przede wszystkim na promocji i sprzedaży pro-
duktów jednej tylko firmy – YAMAHA. I nikogo kto zna,
choć w ogólnym zarysie, profil produkcji tego giganta
w przemyśle muzycznym, nie powinien dziwić ten fakt.
Jak zwykle, początki nie były łatwe, tak jak niełat-
wy (i chwilami nieprzewidywalny) był nasz rynek. Trze-
ba przyznać, że import szerokiej gamy, często wysoce
specjalistycznych produktów, to przedsięwzięcie nie la-
da. Wymagający, choć jednocześnie bardzo pomocny,
partner zza zachodniej granicy (YAMAHA Europa)
stale „podnosi poprzeczkę” i stawia przed firmą wciąż
nowe zadania. Pozostaje to jednak w całkowitej zgodzie
z kierunkami rozwoju, jakie postawili sobie na samym
początku kierujący firmą Panowie: Jacek Łoziński i Ma-
rek Ostrowski . W ciągu tych kilku lat obserwowany jest
faktycznie znaczny postęp, zaś znak firmowy YAMAHA
kojarzy się dzisiaj każdemu jednoznacznie z produkta-
mi najwyższej jakości.
Warto zaznaczyć, że firma ProMusica zawsze sta-
wała frontem do Klienta. Znajduje to wyraz przede
wszystkim w prowadzonej od kilku lat batalii o rozwój
sieci profesjonalnie działających placówek handlowych
na terenie całego kraju. Szczególną wagę firma przywią-
zuje do poziomu wiedzy sprzedawców, bowiem handel
instrumentami i sprzętem muzycznym nie należy do za-
jęć łatwych. Temu celowi służy również wydawany od 3
lat (tak się szczęśliwie składa, że redakcja również ob-
chodzi swój skromny jubileusz) biuletyn informacyjny
YAMAHA-TIM, w którym na bieżąco staramy się in-
formować Państwa o nowościach, tendencjach i wydarze-
niach w świecie instrumentów i urządzeń YAMAHA.
A dzieje się tu bardzo wiele. YAMAHA wprowadza nowe
produkty, ale także (a raczej przede wszystkim) zupeł-
nie nowe technologie. To właśnie poznanie i umiejętne
wprowadzenie na rynek tychże technologii i produktów
wymaga największego wysiłku ze strony importera.
Dodajmy, że firma ProMusica, jako pierwsza w naszym
kraju zdecydowała się również na profesjonalne tłuma-
czenia i opracowania polskojęzycznych instrukcji ob-
sługi, dzięki którym Klienci mają znacznie mniej pro-
blemów z obsługą swoich instrumentów. Nie bez zna-
czenia pozostaje również stała obecność produktów
YAMAHA w fachowej prasie muzycznej (Muzyk, Estra-
da i Studio, Gitara i Bas, Świat Gitary, Jazz Forum,
Jazzi Magazine) i to zarówno w formie testów chętnie
przeprowadzanych przez redakcje, jak i w postaci kolo-
rowych stron informacyjnych, poświęconych wybranym
instrumentom lub grupom towarowym.
Pomysły na wyjście do Klienta nie kończą się jednak
tylko na serwisie informacyjnym. Od lat ProMusica
organizuje zakrojone na różną skalę prezentacje instru-
mentów i sprzętu muzycznego YAMAHA na terenie
całego kraju. Jedną z ciekawszych „tras prezentacyj-
nych” były prowadzone w siedzibach wielu Akademii
Muzycznych pokazy instrumentów dętych w przekroju
nieosiągalnym dotychczas w żadnym z profesjonalnych
sklepów. Firma 5-krotnie uczestniczyła również we
wrocławskich Targach Muzycznych INTERMEDIA, a
w ubiegłym roku zdecydowała się dodatkowo na zorga-
nizowanie w Warszawie imprezy pod nazwą Dni Yama-
hy – wystawy, połączonej z prezentacjami i koncertami
gwiazd polskiej sceny muzycznej.
Dodajmy do tego wszystkiego aktywną działalność
firmy na polu upowszechniania kultury muzycznej w ogóle:
wsparcie dla zyskującego sobie coraz większą popular-
ność programu Szkół Muzycznych YAMAHA w Polsce,
prowadzenie na specjalnych warunkach (w oparciu o obo-
wiązujące przepisy) importu instrumentów dla szkół i
akademii muzycznych, a także wspomaganie przedsię-
wzięć kulturalnych odbywających się na terenie całego
kraju (wymieńmy tylko: Festiwal Piosenki Polskiej w
Opolu, Jazz nad Odrą, Festiwal Chopinowski w Dusz-
nikach i wiele innych).
Cały personel firmy pracuje tak wytrwale, że jubi-
leusz 5-lecia firmy minął (12 października) bez fanfar,
a nawet symbolicznej lampki szampana. Życzmy im
zatem dalszej wytrwałości i sukcesów, a przede wszyst-
kim zadowolenia z pracy jaką wykonują.
Przy okazji pragniemy poinformować Państwa rów-
nież, że firma ProMusica nie weźmie udziału w Tar-
gach Intermedia ’98 . Nie znaczy to jednak, że w bieżą-
cym roku zrezygnowała całkowicie z promocji instru-
mentów i sprzętu muzycznego produkowanego przez
firmę YAMAHA. Jak zapewne część z Państwa zdążyła
się już zorientować, organizowana jest trasa promocyj-
no-koncertową grupy Mike’a Sterna. Już sama postać
tego doskonałego muzyka, gitarzysty grającego na spe-
cjalnie (według jego pomysłów) skonstruowanym mo-
delu gitary YAMAHA Pacifica, powinna przyciągnąć
uwagę nieco bardziej wyrobionej muzycznie publicz-
ności, bowiem przede wszystkiom do niej adresowana
jest promocyjna część trasy. O artyście, towarzyszących
mu muzykach i terminach piszemy obszernie na stro-
nach 4-5. Poniżej przedstawiamy zakres prezentowa-
nych instrumentów i sprzętu muzycznego:
Syntezatory i samplery – w tej grupie pojawią się nowe
i najnowsze osiągnięcia z zakresu zaawansowanej elek-
troniki;
Gitary, wzmacniacze, systemy MIDI do gitar tutaj
zaprezentowana zostanie szeroka paleta gitar elektry-
cznych, basowych, klasycznych, akustycznych i elektro-
akustycznych;
Zestawy perkusyjne – prezentacja bębnów akustycz-
nych i elektronicznych;
Systemy nagłośnieniowe (PA) i miksery cyfrowe .
Wiele produktów prezentowanych będzie
po raz pierwszy w Polsce!
ZAPRASZAMY!
MS5P – aktywne monitory
nie tylko do domowego studia...
2-drożne, aktywne monitory, zasilane w syste-
mie Bi-amp (osobne wzmacniacze dla pasma wyso-
kich i niskich częstotliwości) w obudowie bass-reflex.
Uwagę zwracają przede wszystkim całkowicie nowe
konstrukcje głośników, jakie zastosowano do budo-
wy zestawów MS5P.
Tytanowe, kopuł-
kowe głośniki wysoko-
tonowe charakteryzu-
ją się szerokim kątem
promieniowania (120 0 ), zachowując przy tym jed-
nolitą dyspersję bez zniekształceń i „koloryzacji”
dźwięku. Zastosowana technologia ekranów ma-
gnetycznych i niezwykle małe rozmiary całości spra-
wiają, że MS5P można bezpiecznie umieszczać w
sąsiedztwie wszelkich urządzeń audio, video i kom-
puterów. Nowość stanowi również wspomniany wcze-
śniej system zasilania głośników, zapewniający prak-
tycznie całkowitą eliminację zniekształceń. 40W mo-
cy kierowanej do głośnika niskotonowego oraz 27W
– do wysokotonowego (razem 67W) powoduje pow-
stawanie znacznie większego pola akustycznego, niż
można byłoby spodziewać się po klasycznej kon-
strukcji monitora rozmiarów MS5P. Dopasowanie
charakterystyki pracy ze-
stawu do akustyki pomie-
szczenia zapewniają rów-
nież wbudowane przełą-
czniki korekcji (4 wartoś-
ci korekcji dla 60Hz i 3 – dla 15kHz). System zasila-
ny może być sygnałami liniowymi w standardzie XLR
(+4dB/10k
YAMAHA TIM
Czasopismo użytkowników
instrumentów i sprzętu
muzycznego firmy YAMAHA
Wydawca:
PRO MUSICA sp. z o.o.
05-092 Łomianki-Dąbrowa, ul. Graniczna 17
tel./fax (0-22) 751 15 12, 751 87 88, 751 87 89
Internet: http://www.promusica.com.pl
e-mail: handlowy@promusica.com.pl
), częstotliwość
podziału wynosi 2.5kHz, maksymalne ciśnienie aku-
styczne wytwarzane na osi zestawu w odległości 1m
– 101dB, zaś odstęp sygnału od szumu w sekcji
wzmacniacza jest nie mniejszy niż 100dB.
Cały zestaw oferuje wyrównaną charakterystyką
częstotliwościową w paśmie 50Hz – 40kHz. Sprawia
to, że MS5P idealnie nadają się do masteringu, zaró-
wno w domowym, jak i post-produkcyjnym studio, gdzie
coraz częściej pracuje się z wysokiej jakości sygnałami.
Jak na oferowane możliwości, a przede wszyst-
kim jakość dźwięku, cena MS5P w Polsce wydaje się
nader atrakcyjna i wynosi: 646,- DM (za sztukę).
Produkt jest już dostępny w sprzedaży.
Redakcja i przygotowanie:
GS MEDIA – Grzegorz Szajuk
53-514 Wrocław, ul. Lubuska 66/11
tel./fax (0-71) 616 071
e-mail: gsmedia@wroc.net
Druk:
Drukarnia KORAB s.c.
51-411 Wrocław, ul. Średzka 61
tel./fax (0-71) 349 23 34
2
Skromny jubileusz
Nr 11
Październik '98
) lub Jack (-10dB/10k
4324300.004.png 4324300.005.png 4324300.006.png 4324300.007.png
Nr 11
Info
Znaki wodne nie tylko
na banknotach...
Z problemem ochrony własności intelektualnej
borykamy się nie tylko w naszym kraju. Równolegle
z wprowadzeniem do obrotu prawie 3000 profesjo-
nalnie zaaranżowanych plików MIDI w standardzie
XG (dostępnych wyłącznie w wirtualnym sklepie
YAMAHA: http://www.yamaha.co.uk/shop/default.asp )
firma wprowadza nowoczesną technologię „znaków
wodnych” – MIDI Watermark Technology – w for-
mie oprogramowania pod nazwą MidiStamp .
Idea „znaku wodnego” w przypadku danych
cyfrowych funkcjonuje już od kilku lat, zaś najbar-
dziej spektakularnym zastosowaniem tego zabez-
pieczenia była do tej pory ochrona danych graficz-
nych. Mimo to, pesymiści twierdzili, że zastosowa-
nie tego typu zabezpieczenia nie będzie możliwe bez
uszkodzenia głównych danych w plikach muzycz-
nych SMF. Firma YAMAHA znalazła jednak roz-
wiązanie. MidiStamp – program narzędziowy –
umieszcza w plikach MIDI zarówno widoczne, jak
i całkowicie ukryte informacje dodatkowe, które w
żaden sposób nie mogą być usunięte przez użytko-
wnika. Niewidoczne informacje umieszczone przez
MidiStamp pozostają w pliku nawet wtedy, gdy
poddany zostanie on jakiejkolwiek edycji (takiej jak
zmiany tempa, instrumentacji, usunięcie standar-
dowych danych Copyright, zapisanych w nagłówku
jako dane tekstowe Meta-event). Poza tym plik
pozostaje całkowicie zgodny z obowiązującym for-
matem SMF, co zapewnia jego poprawne odtwarza-
nie przy użyciu oprogramowania i sprzętu wspie-
rających ten standard.
Firma YAMAHA jest przekonana, że nowa
technologia zostanie pozytywnie oceniona zarówno
przez producentów jak i użytkowników plików MI-
DI. Oczywiście, oznaczanie danych „znakami wod-
nymi” w żaden sposób nie wpływa na możliwość ich
bezprawnego kopiowania. Posiada jednak nieza-
przeczalny aspekt psychologiczny: oznaczone przy
użyciu MidiStamp pliki zawsze będą zawierały dane
o ich oryginalnym twórcy i prawach autorskich.
Powinno to spowodować wzrost podaży muzyki,
dostępnej w formie plików MIDI, twórcy i dys-
trybutorzy w mniejszym stopniu będą się kłopotać
stratami spowodowanymi przez nielegalne kopio-
wanie i dystrybucję, zaś wydawcy powinni oczekiwać
zwiększenia dochodów, pochodzących z udzielania
licencji. Należy również oczekiwać, że zmniejszone
ryzyko pojawiania się nielegalnych kopii spowoduje
wzrost sprzedaży i obniżenie cen.
W najbliższym czasie firma YAMAHA zamie-
rza wyposażyć swoje programowe odtwarzacze
MIDI w funkcję podglądu zapisanych w plikach
„znaków wodnych” (MidiStamp Viewer). Niewy-
kluczone zatem, że również nowe generacje instru-
mentów ze zintegrowanymi odtwarzaczami plików
MIDI będą posiadać to cenne rozszerzenie. Piraci,
strzeżcie się!
Odpowiedzi na pytania dotyczące nowej tech-
nologii uzyskają Państwo pod adresem e-mail: xg-
info@emi.yamaha.co.jp (oczywiście w języku an-
gielskim).
Standard XG w natarciu...
MU 128 , to produkt, który bije na głowę wszyst-
kich rywali w klasie systemów DTM (Desktop Mu-
sic). Moduł opracowany na bazie znanego już w na-
szym kraju MU100R stanowi niezwykle ciekawą pro-
pozycję dla wszystkich (kompozytorów), którzy sta-
wiają na produkcję najwyższej jakości utworów w no-
woczesnym standardzie XG.
MU128 oferuje 128-głosową polifonię, 64-krot-
ny multitimbral i może być rozszerzony jednocześ-
nie przez 3 sprzętowe plug-in'y serii PLG. Znaczące
ulepszenie w stosunku do MU100R stanowi nowa
pamięć WaveROM z dodanymi brzmieniami z ka-
tegorii „Orchestral”. W połączeniu z modułem syn-
tezy VL (PLG100-VL) staje się idealnym narzędziem
pomocnym w tworzeniu realistycznie brzmiących
solowych partii instrumentów dętych na tle całego
zespołu orkiestrowego. Mniej zorientowanym Czytelnikom należy się chyba kil-
ka słów wyjaśnienia, na temat rozszerzeń sprzętowych dostępnych dla MU100R/
MU128. W chwili obecnej dostępne są 3 rodzaje tzw. modułów typu plug-in:
• PLG100-VL (Virtual Acoustic) , to moduł VL70-m wykonany w postaci karty
wpinanej do MU100R/MU128. Moduł oferuje 1-głosową syntezę Virtual Acoustic (VA)
i, podobnie jak VL70-m, dysponuje 256 gotowymi brzmieniami (Preset), 6 brzmie-
niami Custom, oraz pamięcią umożliwiającą zapisanie dodatkowych 64 brzmień skonstruowanych przez użytko-
wnika. Brzmienia generowane przy użyciu syntezy VA charakteryzuje się niespotykanym realizmem i udostępnia
naturalną ekspresję, nieosiągalną przy użyciu innych, znanych technologii syntezy dźwięku. Rozszerzenie PLG100-
VL instalowane jest standardowo w module MU100R.
• PLG100-VH (Vocal Harmony) , to moduł harmonizera wokalnego. Urządzenie potrafi wygenerować 3 do-
datkowe głosy realistycznie brzmiącej harmonii wokalnej na podstawie zdefiniowanych przez użytkownika para-
metrów (ręcznie lub za pośrednictwem MIDI) sygnału z mikrofonu, podawanego na wejście A/D Input. Rozsze-
rzenie PLG100-VH instalowane jest standardowo w module MU100R.
• PLG100-DX (Advanced DX/TX) , to moduł, który zapewnia dostęp do legendarnego toru syntezy FM, skon-
struowanego identycznie jak w „kultowym” instrumencie YAMAHA DX7 w 16-głosowej polifonii. Parametry pracy
tego, jak i pozostałych rozszerzeń, można kontrolować z poziomu programu sekwencerowego YAMAHA XGWorks,
który w wersji Lite (2.0) dołączany jest do MU128 na płycie CD-ROM.
MU128 wydaje się być kuszącą propozycją, chociaż w chwili obecnej nie znamy ani ceny, ani terminu
pojawienia się tego urządzenia w Polsce.
PLG100-DX
PLG100-VL
PLG100-VH
WAVEFORCE – WF -192XG
Standard XG na szynie PCI
WF-192XG posiada zainstalowany na pokładzie
„pełnokrwisty” syntezator standardu XG. Moduł
brzmieniowy udostępnia 676 brzmień instrumetal-
nych oraz 21 zestawów perkusyjnych – wszystko w
64-głosowej polifonii. Typowy dla standardu XG
procesor efektów zawiera 3 niezależne sekcje: Re-
verb (8 rodzajów), Chorus (8 rodzajów) oraz Varia-
tion (36 rodzajów). Niezwykły dodatek stanowi
również programowy syntezator S-VA (Software
Virtual Acousic) oparty o technologię Sondius-XG™,
o której pisaliśmy poprzednim razem. Aby go wyko-
rzystać potrzebna będzie jednak naprawdę silna
maszyna, wyposażona w Pentium II.
Wyposażenie dodatkowe WF-192XG właściwie
nie odbiega od obowiązujących w chwili obecnej stan-
dardów, choć niewątpliwie uwagę zwraca bogate
oprogramowanie dostarczane w komplecie: XGWorks
Lite – sekwencer, Classic 100 – kolekcja 100 utwo-
rów MIDI do słuchania i programem do tworzenia
prostych prezentacji graficznych, Ystation 32 – wy-
sokiej klasy „centrum” obsługi multimediów, S-YXG50
– programowy syntezator standardu XG, Tiny Wave
Editor – program narzędziowy do edycji sampli oraz
multimedialne „wtyczki” internetowe MIDPLUG i
Sound VQ . Całość uzupełniają również 2 gry, w któ-
rych ścieżki dźwiękowe korzystają w pełni z możli-
wości oferowanych przez standard XG.
Dzięki zastosowaniu złącza PCI, karta świetnie
radzi sobie z rejestracją i odtwarzaniem sygnałów au-
dio (wspiera tryb Full Duplex), oferując szeroki wa-
chlarz częstotliwości próbkowania (do 48kHz włącz-
nie). Wymaga instalacji oprogramowania DirectX
w wersji 5.0 lub późniejszej.
Propozycja z pewnością warta rozważenia pod
kątem wyposażenia komputera jako centrum do-
mowej rozrywki.
Info
Czytaj również
na stronie 23!
3
Październik '98
4324300.008.png 4324300.009.png 4324300.010.png 4324300.011.png 4324300.012.png 4324300.013.png
Nr 11
MIKE
Październik '98
W dniach 20-26 października b.r. od-
będzie się trasa koncertowo-promocyj-
na znakomitego gitarzysty Mike’a Ster-
na, obejmująca swym zasięgiem więk-
sze miasta naszego kraju. Artyście to-
warzyszyć będzie zespół w składzie:
Lincoln Goines (bas), Richie Morales
(perkusja) oraz Bob Malach (saksofon).
Koncerty organizowane są przez firmy
YAMAHA Europa oraz Pro Musica – Ge-
neralnego Importera instrumentów i sprzę-
tu muzycznego YAMAHA w Polsce. Im-
prezom towarzyszyć będą prezentacje
najnowszych produktów firmy YAMAHA,
włączając w to syntezatory, systemy na-
głośnieniowe, miksery cyfrowe, urzą-
dzenia peryferyjne oraz wszelkiej maści
gitary i sprzęt gitarowy. Dodatkową atrak-
cją trasy koncertowej będą, poprzedza-
jące każdy koncert, warsztaty dla gitarzy-
stów, prowadzone przez tego wspania-
łego muzyka.
STERN
Mike Stern, to znakomity gitarzysta osadzony w prawdziwej, jazzowej tradycji, doskonale
łączący naturalny liryzm i łatwość wypowiedzi w różnych stylach muzycznych z wyśmienitą
techniką. To jeden z najlepszych muzyków swojego pokolenia.
Andy Aledort, Guitar World
Mike Stern , urodzony w Nowym Jorku w 1953 r., rozpoczął swoją życiową przygodę
z gitarą w wieku 12 lat, naśladując takich „gigantów” jak B.B, King, Eric Clapton i Jimi Hendrix.
W roku 1971 podjął studia w Berklee College of Music w Bostonie, gdzie dogłębnie poznawał
kierunki muzyczne reprezentowane przez takie nazwiska jak: Miles Davis, John Coltrane, McCoy
Tyner czy Bill Evans. Tajniki instrumentu odkrywał razem z Patem Methenym i Mickiem
Goodrickiem pod okiem Wesa Montgomery’ego oraz Jima Hall’a. Z polecenia
Pata Metheny’ego, w 1976 roku dołączył do grupy Blood, Sweet & Tears , z którą
związany był przez 2 lata, biorąc udział w nagraniach albumów More Than Ever
oraz Brand New Day . W zespole zetknął się także z dwoma muzykami (Don Alias
i Jaco Pastorius), którzy w późniejszym czasie wielokrotnie z nim współ-
pracowali.
Rok 1978, to współpraca z Billem Cobhamem, muzyka w stylu fusion i wy-
stępy w nowojorskim klubie Bottom Line. Wówczas to zwrócił na niego uwa-
gę sam Miles Davis, proponując mu współpracę w świeżo kompletowanym
zespole. Sam Stern mówi o tym: To była wielka szansa dla mnie. Właściwie
trudno opisać słowami to doświadczenie. Chłonąłem wszystko, uczyłem się
wiele i nawet teraz, gdy pracuję nad tyloma projektami on wciąż mnie
przytłacza. Było trudno, jednak, mimo wielu zmian personalnych wytrwałem
przy nim.
Mike dołączył do grupy Milesa Davisa w 1981 roku i działał w niej do
1983, biorąc udział w realizacji albumów: Man with the Horn , We Want
Miles oraz Star People . W latach 1983-1984 koncertował z Jaco Pas-
toriusem i jego zespołem Word of Mouth , zaś w 1985, ponownie z ze-
społem Davisa, odbył długie i wyczerpujące tournee. Latem 1986 r.
spotkał Davida Sanborna a następnie otrzymał angaż w „zelektryfi-
kowanej” formacji Steps Ahead , grając u boku takich nazwisk jak:
Michael Brecker, Mike Mainieri, Victor Bailey i Steve Smith.
Debiut Sterna, jako solisty, stanowi album Upside Downside (Atlantis
Records, 1986), w którego realizacji brali udział tacy muzycy jak David
Sanborn, Jaco Pastorius, saksofonista Bob Berg, basiści Mark Egan i Jeff
Andrews, klawiszowiec Mitch Forman oraz perkusiści Dave Weckl i Steve
Jordan. W tym samym roku dołączył do kwintetu Michaela Breckera, stanowiąc
w nim poważną „siłę napędową” przez 2 lata. Przez cały czas związany z wy-
twórnią Atlantis Records, Stern nagrywa kolejne albumy: Time In Place (1988),
Jigsaw (1989), Odds or Evens (1991). W roku 1989 tworzy własną formację z Bo-
bem Bergiem oraz Dennisem Chambersem (dr) i Lincolnem Goinesem (bg),
która przetrwała do roku 1992, biorąc udział w realizacji albumu Odds or Evens .
4
MIKE
STERN
4324300.014.png 4324300.015.png
Nr 11
Październik '98
Rok 1992, to odrodzenie formacji Brecker Bro-
thers, która dzięki Mike’owi Sternowi odnosi suk-
cesy przez kolejne 2 lata. W 1994 Stern koncertuje
ze swoim trio w składzie: Jeff Andrews/Lincoln
Goines (bg) oraz Dave Weckl/Ben Perowsky (dr).
Nie zaniedbuje jednocześnie pracy nad kolejnymi
albumami: Standards (And Other Songs) (1992), Is
What It Is (1994), Between The Lines (1996) oraz
Give And Take (1997).
Przez ponad 20 lat swej kariery artystycznej
Mike Stern dał się poznać jako muzyk wszech-
stronny, plasując się wysoko w czołówce gitarzystów
swojego pokolenia. Niezwykły talent i stała goto-
wość do muzycznych uniesień sprawiają, że z powo-
dzeniem udaje mu się w przekonujący sposób łączyć
świat rocka i jazzu. O ile frazowanie i zamiłowanie
do repertuaru bebop'owego pozwalają umieścić go
w obozie jazzmanów, o tyle często zaskakująca dra-
pieżność i korzystanie z urządzeń takich jak distor-
tion, sustain czy delay wyraźnie akcentuje rockową
estetykę.
Jazzującą naturę Sterna chyba najbardziej sły-
chać na płycie Standards (And Other Songs) , za-
wierającej bardzo osobiste interpretacje takich
utworów jak: Nardis (Miles Davis), Peace (Horace
Silver), Moment's Notice (John Coltrane) i Straight
No Chaser (Thelonius Monk). Ten album przyniósł
mu zresztą tytuł Najlepszego Gitarzysty Roku 1993
w plebiscycie czytelników i krytyków magazynu Gui-
tar Player .
Kolejne 2 albumy Is What It Is oraz Between The
Lines uzyskały nominacje do prestiżowej nagrody
Grammy, a sam Stern również nominowany był do
tej nagrody w kategorii solistów. W tym samym cza-
sie artysta publicznie wyraża swoją pogardę dla
wszelkich tendencji „szufladkowania” muzyki twier-
dząc, że potrzebne jest zupełnie inne, bardziej kon-
struktywne, podchodzenie do tych zagadnień. Mówi:
Słucham muzyki dla niej samej... Przyszywanie etykie-
tek, to naprawdę nie moja sprawa. Nie ma znaczenia
czy jest to prosty jazz, rock, country czy cokolwiek
innego. Ważne jest by pochodziło z serca. Jeśli tak jest,
możesz to nazwać jak chcesz. Dla mnie muzyka jest
tym, czym jest.
noskim pojawiają się takie nazwiska jak: Gato Bar-
bieri, Tito Puente, Mongo Santamaria, Paquito
d’Rivera, Tania Maria, Michael Camilo i Dave. Jest
współautorem (razem z perkusistą Robby’m Ame-
en’em) podręcznika zatytułowanego: Applying Afro-
Cuban Rhythms to Jazz. Funk and Rock for Bass and
Drums , który został niezwykle pozytywnie oceniony
przez takich muzyków jak: Will Lee, Dennis Cham-
bers, John Pattitucci oraz Ruben Blades. W kwar-
tecie Mike’a Sterna (1989-1992) dał się poznać z
nieco innej strony, prezentując bardziej agresywny
jazzowo-funkowy styl gry. W świecie jazzu jest sze-
roko znany i ceniony. W ostatnich latach nagrywał
i koncertował z takimi sławami, jak: Eliane Elias,
Dave Grusin, Bob Mintzer, Bob Moses, Dizzy Gilles-
pie, Sonny Rollins, John Scofield i Leni Stern.
Richie Morales , perkusista, kompozytor, muzyk
uniwersalny. Przez wiele lat „siła napędowa” for-
macji Spyro Gyra. Dał się poznać z różnych stron: od
jazz-fusion w Brecker Brothers , przez latin jazz z
Gato Barbierim i Davem Valentinem po bardziej
tradycyjne brzmienie z Dave'm Brubeckiem i Car-
lem Simonem. Występował i nagrywał wspólnie z:
Al Di Meola Electric Project , Bill Evans Super Band ,
Grover Washington Jr. i Dianne Reeves oraz grupą Mi-
ke’a Sterna. Jest również liderem własnej formacji,
wykonującej zarówno standardy jazzowe jak i włas-
ne kompozycje. Podstawy techniki i różnorodne as-
pekty swojej stylistyki przedstawił na kasecie wideo
zatytułowanej Hitting the Groove .
s s s s s
t t t t t
W trasie koncertowo-promocyjnej, Mike’owi
Sternowi towarzyszą artyści o niemniej ciekawych
życiorysach:
Bob Malach, saksofonista tenorowy, to muzyk,
któremu nie jest obcy zarówno jazz jak i pop. Pra-
cował nad projektem Steve’a Millera Born 2B Blue
oraz z gitarzystą Robbenem Fordem, z którym w os-
tatnim czasie zagrał wiele ciekawych koncertów w
nowojorskich klubach. Współpracował również z pio-
nierem stylu fusion Stanley’em Clarke oraz znako-
mitym pianistą/kompozytorem Horacym Silverem.
W nagraniu jego debiutanckiego albumu Mood
Swing brali udział Dr. John, Robben Ford oraz Russ
Ferrante (Yellowjackets).
Lincoln Goines , basista, rówieśnik Sterna, zna-
komity sideman świetnie czujący zarówno instru-
menty elektryczne jak i akustyczne. Posiada nie-
zwykłą zdolność łączenia latynoskich linii basowych
z motywami proponowanymi przez perkusistów,
wprowadzając świeżość brzmienia w formacjach
jazzowych zorientowanych na ten trudny styl. W jego
życiorysie artystycznym związanym z nurtem laty-
Trasa koncertowo-promocyjna Mike’a Sterna,
to niezwykła okazja aby zobaczyć i usłyszeć jak
brzmią instrumenty firmy YAMAHA w rękach zna-
komitych muzyków. Serdecznie zapraszamy.
Co, gdzie, kiedy?
20.10.98 POZNAŃ – Klub „Blue Note”
ul. Św. Marcin 80/82, tel. (061) 853 60 81, wew. 237
Prezentacja instrumentów: od godz. 11 do 16
Warsztaty gitarowe M. Sterna: godz. 16:30
Koncert grupy M. Sterna: godz. 20:30
Organizator miejscowy: Agencja „Music Collection” – Arnold Kozłowski,
tel. (061) 853 30 47
24.10.98 WARSZAWA – Jazz Klub „Akwarium”
ul. E. Plater 49, tel. (022) 620 50 72
Prezentacja instrumentów: od godz. 11 do godz. 16
Warsztaty gitarowe: godz. 16:30 (Sala Kongresowa PKiN, Plac Defilad 1)
Koncert Jazz Jamboree ’98: godz. 20:00
Organizator miejscowy: Agencja „Akwarium” – Wojciech Szadkowski,
tel. (022) 627 01 95
21.10.98 GLIWICE – Teatr Muzyczny
ul. Nowy Świat 55, tel. (032) 231 88 13
Prezentacja instrumentów: od godz. 11 do 18 (foyer Teatru)
Warsztaty gitarowe M. Sterna: godz. 16:30 (sala Teatru)
Koncert grupy M. Sterna: godz. 19:30 (sala Teatru)
Organizator miejscowy: W. K. MANAGEMENT – Wojciech Kurdziel,
tel. (032) 238 27 96; Teatr Muzyczny – Wojciech Całka, tel. (032) 231 88 13
25.10.98 ŁÓDŹ – Łódzki Dom Kultury
ul. Traugutta 18, tel. (042) 633 98 00
Prezentacja instrumentów: od godz. 11 do godz. 16
Warsztaty gitarowe M. Sterna: godz. 16:30
Koncert grupy M. Sterna: godz. 20:30
Organizator miejscowy: Andrzej Woszczyk, tel. (042) 636 66 12
22.10.98 KRAKÓW – Klub 38
ul. Budryka 4, tel. (012) 638 13 45
Prezentacja instrumentów: od godz. 11 do 16
Warsztaty gitarowe M. Sterna: godz. 16:30
Koncert grupy M. Sterna: godz. 20:30
Organizator miejscowy: Impresariat OMNI MUZ – Mieczysław Czarnecki,
tel. (012) 422 20 85
26.10.98 Gdynia Teatr Miejski
ul. Bema 26, tel. (058) 620 88 37
Prezentacja instrumentów: od godz. 11 do godz. 18
Warsztaty gitarowe M. Sterna: godz. 16:30
Koncert grupy M. Sterna: godz. 20:30
Organizator miejscowy: Agencja Koncertowa „Colosseum”
– Jarosław Tylicki, tel. (058) 620 28 36
23.10.98 WROCŁAW – Centrum Sztuki „Impart”
ul. Mazowiecka 17, tel. (071) 343 29 62
Prezentacja instrumentów: od godz. 12 do godz. 18 (sala kameralna)
Warsztaty gitarowe M. Sterna: godz. 16:30
Koncert grupy M. Sterna: godz. 20:00
Organizator miejscowy: Fabryka koncertowa – Mirosław „Klekot” Walczak,
tel. (0601) 55 75 44; Sklep Muzyczny – E.Ostrowska, tel. (071) 62 37 38.
ZAPRASZAMY
5
4324300.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin