new_age.pdf

(132 KB) Pobierz
New_Age
HerezjeKultySekty
RuchNewAge
RuchNewAge
Ruch New Age jest głęboko zakorzeniony w religiach Wschodu, które istnieją od tysięcy lat.
JednakŜe w latach 60-ych XX-go stulecia wyłonił się jako nowa duchowa siła w krajach
Zachodu i wkrótce zaczął powaŜnie oddziaływać na kulturę krajów i narodów świata
zachodniego.
Definicja
a) Ruch New Age oznacza w skrócie transformację:
- jednostki - polegającą na głębokich doświadczeniach (szczególnie duchowych i
psychologicznych);
- kultury;
- całej ludzkości.
Transformacja ta obejmuje szerokie spektrum moŜliwości, od cudownego uzdrawiania po
ochronę środowiska i pokój dla całego świata. Wiele z jej płaszczyzn przemawia do opinii
publicznej, gdyŜ nikt przecieŜ nie będzie występował przeciw zdrowiu ciała, wspieraniu
ruchów ekologicznych lub przeciw pokojowi. Problemy zaczynają się wówczas, gdy
zaczynamy uświadamiać sobie metodologię tego ruchu. Tu właśnie rysuje się wyraźne
podobieństwo pomiędzy kulturą New Age a kulturą chrześcijaństwa.
Ogólnie mówiąc, jest to duchowy, społeczny i polityczny ruch, zmierzający do przemiany
jednostek i społeczeństw poprzez mistyczne oświecenie, mający nadzieję przynieść światu
utopijną erę, „Nowy Wiek” (New Age) harmonii i rozwoju. Nie ma on Ŝadnej kwatery
głównej lub agend, łączy w sobie rozmaite luźno związane ze sobą jednostki, grupy działaczy,
biznesmenów, grupy profesjonalne, duchowych przywódców i ich uczniów lub wyznawców.
Wydają ogromne ilości czasopism, ksiąŜek i taśm audio i video, promujących ich
światopoglądy i wizje.
b) Guru New Age są nauczycielami, szczególnie uzdolnionymi w zaspokajaniu ciekawości
nowych zainteresowanych zdobywaniem wiedzy i doświadczeń z kręgu New Age. Tacy guru
mogą dla owych poszukujących przyjąć następujące role:
- mogą słuŜyć im jako prowadzący ich przez jakiś czas mistrz-nauczyciel;
- mogą być dla nich mędrcami i nauczycielami dojrzałości;
1
HerezjeKultySekty
- mogą słuŜyć jako początkowi instruktorzy, przekazujący energię nowym adeptom.
NiezaleŜnie jednak od tego, którą z tych ról przyjmą, guru zawsze uzyskują wysoką, znaczącą
pozycję w kręgach ruchu, przypisuje im się autorytet i obdarza szacunkiem.
Dlaczegoludzieprzyjmująwiaręnewage?
Jedno z najbardziej złoŜonych pytań, jakie moŜna w tej kwestii postawić, to właśnie pytanie -
"dlaczego?" Jeśliby ludzie rozumieli implikacje przyjęcia systemu wiary i praktykowania
technik New Age, większość z nich prawdopodobnie nigdy nie postawiłaby na tych ścieŜkach
nawet pierwszego kroku. Zatem kluczową sprawą jest zrozumienie psychologicznych,
emocjonalnych i osobistych powodów, dla których ludzie przyłączają się do tego ruchu.
PoniŜsza lista przedstawia podstawowe załoŜenia filozofii New Age.
a) Wielu ludzi doświadcza dokuczliwych, negatywnych nacisków w swoim Ŝyciu. Poszukują
więc moŜliwości ucieczki od poczucia "bycia przygnębionym przez Ŝycie". Legalne narkotyki
słuŜą wielu milionom ludzi jako lekarstwa na ich wszelkie dolegliwości - od depresji po
manię. JednakŜe zazwyczaj nie niosą one świadomości zwycięstwa nad problemami, dlatego
dotknięci trudnościami Ŝycia ludzie wciąŜ szukają jakiejś alternatywy, która podniosłaby ich z
poczucia Ŝyciowej klęski.
b) Inni zarabiają duŜe pieniądze, mają piękne domy, wszystkie dostępne wygody Ŝycia i
cieszą się duŜym szacunkiem jako wybitni fachowcy w swojej dziedzinie. JednakŜe nie widzą
sensu ani korzyści z celów, które realizują i do których dąŜą. Mają poczucie beznadziejności
swojego miejsca w świecie i poszukują czegoś, co mogłoby ich Ŝyciu nadać głębsze
znaczenie, a zwłaszcza zanegować "kompleks grzesznika", który wielu z nich wynosi z
tradycji swoich kościołów i denominacyjnych teologii.
c) Wielu ludzi poszukuje "natychmiastowej" zmiany. Niektórzy mieszkańcy zachodniego
świata pragną być pacjentami, poddanymi takiej terapii, która da błyskawiczne, oczekiwane
przez nich rezultaty. New Age oferuje takie moŜliwości poprzez zastosowanie szczególnych
technik.
d) Promotorzy New Age malują skrajnie obiecujący obraz ich własnej, osobistej przemiany,
zdobywając szeroki publiczny posłuch. „Witaminy" New Age są popularnym narzędziem,
urzekającym ludzi, będących w psychicznych "dołkach": „Medytacja New Age będzie
odświeŜać, oŜywiać odnawiać całe twoje Ŝycie, musisz jedynie spróbować!". Ich reklamy i
osobiste wystąpienia wydają się wielu bardzo pociągające; większość ludzi pragnie
uzdrowienia, radości, nowej świadomości, nowych związków z ludźmi i nowego początku w
swoim Ŝyciu. JednakŜe liderzy New Age bardzo rzadko wypowiadają się na temat religijnego
charakteru ruchu. Polecając na przykład lepsze sposoby leczenia specjalnymi mieszankami
ziół, zwracają się do chorych i do tych, którzy potrzebują poprawy swego stanu zdrowia.
Zdolni są zachwycić szerokie audytorium bez jakiejkolwiek wzmianki o duchowych
konsekwencjach ich działalności.
e) Mówią teŜ o nowych mistycznych przeŜyciach, co bez wątpienia ma związek z religią,
jednakŜe przedstawiają to bez religijnego bagaŜu nazywania kogokolwiek grzesznikiem, nie
wspominają teŜ o potrzebie upamiętania się ani teŜ o zrezygnowaniu z pewnych rzeczy w
2
swoim dotychczasowym Ŝyciu, a więc ani słowa o uświęceniu, i tak dalej. Hasła New Age
odwołują się do ludzkiego ego, zarazem bez wspominania o jakiejkolwiek odpowiedzialności
człowieka za jego poprzednie zachowania.
f) Początkowo doświadczenie transformacji prowadzi do wiary w moŜliwości dalszego
rozwijania obszaru przemian. Jest to jak dziecko i cukierek: pierwszy smak jest zachwycający
i motywuje dziecko do dalszego poszukiwania doświadczeń w tej sferze. Dla zwolenników
New Age to pierwsze doświadczenie ulgi, odświeŜenia lub uzdrowienia zachęca ich do
eskalacji wraŜeń. Rozpoczynają więc długi pościg innych technik New Age, mając nadzieję
znaleźć jeszcze więcej tego, co dane im było doświadczyć na początku.
g) I wreszcie, praktykujący New Age nie musza przyłączać się do Ŝadnej grupy ani
organizacji aby brać czynny udział w ruchu. Jest to ruch, którego działania toczą się w
całkowitej swobodzie. Ci, którzy są jego uczestnikami, mają nawet wyraźne skłonności do
indywidualizowania raczej, niŜ kolektywizacji, swych poczynań, co ludziom Zachodu wydaje
się idealizowaniem osobistej wolności człowieka.
Łatwo zrozumieć, dlaczego tak wielu ludzi fascynuje się ruchem New Age, szczególnie
spośród tych, znajdujących się w głównym nurcie naszej cywilizacji. Wraz z pojawieniem się
trzydzieści lat temu kultury narkotyków, schyłkiem popularności głównych, tradycyjnych
chrześcijańskich kościołów i denominacji, z czym zbiegł się wzrost ilości czasu wolnego od
pracy, trudno się dziwić, Ŝe naturalną konsekwencją tego wszystkiego jest wciąŜ rosnąca
otwartość wielu ludzi na moŜliwości, proponowane przez wiarę i techniki z kręgu New Age.
Systemwiary
System wiary w ruchu New Age jest jasno zdefiniowany i wspólny dla znakomitej większości
liderów ruchu. JednakŜe prawda jest w kręgu New Age generalnie pojmowana
niekognitywnie (pozapoznawczo) i przede wszystkim eksperymentalnie. A zatem odkrycie
prawdy jest obszarem doświadczeń, a zasady i wyznania wiary mają wartość drugorzędną.
Odrzucają oni ortodoksyjne poglądy chrześcijańskie oraz zorganizowane społeczności
biblijne. Przedstawiciele ruchu New Age mają wspólny system wiary, choć rzadko
systematyzowany jako system teologiczny czy filozoficzny; i raczej nie słuŜy to jednoczeniu
się ruchu - przeciwnie, panuje w nim generalna tendencja indywidualistyczna. Wszyscy
jednak zgodnie podkreślają waŜność zastąpienia norm o typie uniwersalnym - podkreślaniem
doświadczenia i transformacji. Ruch New Age stoi zatem w ostrej opozycji wobec
chrześcijaństwa.
Zwróć uwagę, Ŝe poniŜsza lista wierzeń całkowicie podporządkowana jest osobistym,
subiektywnym doświadczeniom. Tak długo, dopóki to stałe doświadczenia wykreślają linię
wiary, jest ona stabilna. Jeśli jednak sfera doświadczeń ulega zmianie, wraz z nią przemianie
ulega system wiary. Jest to spowodowane tym, Ŝe: "wciąŜ wzrastamy w naszych
doświadczeniach; wiara nasza moŜe być zatem definiowalna jedynie odnośnie danej chwili, w
świetle naszych aktualnych przeŜyć. Prawdziwym nauczycielem jest doświadczenie. Jesteśmy
więc w stanie wierzyć jedynie na takim poziomie, jakiego sami doświadczyliśmy; im bardziej
zatem wzrastamy w naszych doświadczeniach, tym bardziej wzrastamy w naszej wierze."
Człowiek taki moŜe na przykład wierzyć, Ŝe medytacja jest kluczem do osobistej
transformacji. Medytując, moŜe napotkać "duchowy byt", "duchowego przewodnika", który
poprowadzi go ku "głębszemu poznaniu". W konsekwencji człowiek taki będzie coraz głębiej
staczał się w duchową niewolę.
3
a) Bóg
Jest bezosobową, niezróŜnicowaną Jednością, nierozdzielną od stworzenia. Jest "to"
nieustannie rozszerzająca się moc, prowadząca do wyŜszej świadomości, tak, iŜ moŜemy stać
się świadomi owej energetycznej siły, wypełniającej nas samych, "to" ma moc, jest całym
wszechświatem, i jeśli kaŜdy akceptuje fakt, iŜ Bóg jest wszystkim, poniewaŜ wszystko jest
Bogiem, wówczas wszyscy staniemy się jednym z kaŜdym na świecie. Pogląd taki to
panteizm. Słowo "panteizm" wywodzi się z greki i stanowi zlepek dwóch słów: "pan", co
znaczy "wszystko" oraz "teizm" - oznaczającego "boskość". A zatem dla nich wszystko jest
boskie. KaŜdy moŜe więc twierdzić, Ŝe jest Bogiem: Hitler, Stalin, itd. Zło jest dobre i dobro
teŜ jest dobre. Nic nie moŜe być złe, poniewaŜ wszystko jest bogiem, który jest dobry.
Odpowiedź:
Bóg jest osobowym, transcendentnym Stwórcą, zasadniczo róŜnym od stworzenia.
2 Moj. 3:14-15
A Bóg rzekł do MojŜesza: Jestem, który jestem. I dodał: Tak powiesz do synów izraelskich:
"Jestem" posłał mnie do was! I mówił dalej Bóg do MojŜesza: Tak powiesz synom
izraelskim: Pan, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie
do was. To jest imię moje na wieki i tak mnie nazywać będą po wszystkie pokolenia.
Jer. 29:11
Albowiem Ja wiem, jakie myśli mam o was - mówi Pan - myśli o pokoju, a nie o niedoli, aby
zgotować wam przyszłość i natchnąć nadzieją.
Izaj. 42:8
Ja, Pan, a takie jest moje imię, nie oddam mojej czci nikomu ani mojej chwały bałwanom.
1 Jan. 3:20
śe, jeśliby oskarŜało nas serce nasze, Bóg jest większy niŜ serce nasze i wie wszystko.
Doświadczenie, na którym tak bardzo polegają wyznawcy New Age, zaprzecza ich
podstawowemu twierdzeniu, Ŝe człowiek jest dobry. Człowiek jest ze swej natury zły, jak
czytamy w Rz 3:11-23. A Izaj. 43:10 „Wy jesteście moimi świadkami mówi Pan - i moimi
sługami, których wybrałem, abyście poznali i wierzyli mi, i zrozumieli, Ŝe to Ja jestem, Ŝe
przede mną Boga nie stworzono i po mnie się go nie stworzy” mówi nam, Ŝe jest tylko jeden
Bóg i Ŝe nie ma innego. JednakŜe Rz 1:21-32 wyjaśnia skierowaną w dół spiralę "prawd"
New Age: po pierwsze, odrzucają oni Boga jako swój autorytet, następnie Jego objawienie, a
takŜe Jego moralne zasady. W konsekwencji stają się otwarci na wszelką wiarę i na kaŜdego
ducha. Są zatem prawdziwie zwiedzeni przez własne grzechy.
b) Trójjedyność Boga lub trójca
4
Trójca jest wieczna, równa się jedności. Ściślej, chodzi o dwa pierwiastki - inteligencję i moc.
Kiedy obie tchną, rodzi się dziecko; to dziecko jest miłością. A zatem trójca - to ojciec, matka
i dziecko.
Odpowiedź:
Izaj. 44:6
Tak mówi Pan, Król Izraelski i jego Odkupiciel, Pan Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja jestem
ostatni, a oprócz mnie nie ma Boga.
Ezech. 34:20
Dlatego tak mówi do nich Wszechmocny Pan: Oto Ja sam rozsądzę między owcami tłustymi
a owcami chudymi.
Dz.Ap. 17:31
GdyŜ wyznaczył dzień, w którym będzie sądził świat sprawiedliwie przez męŜa, którego
ustanowił, potwierdzając to wszystkim przez wskrzeszenie go z martwych.
1 Tym. 4:10
GdyŜ trudzimy się i walczymy dlatego, Ŝe połoŜyliśmy nadzieję w Bogu Ŝywym, który jest
Zbawicielem wszystkich ludzi, zwłaszcza wierzących.
c) Jezus Chrystus
Większość z osób, zaangaŜowanych w New Age, nie moŜe zaakceptować Chrystusa jako
jedynego Syna BoŜego, poświęconego przez miłość Ojca dla ratowania ludzkości z grzechu.
Nie mogą teŜ uznać krwi Jego ofiary ani uwierzyć, Ŝe jest On ostatecznym objawieniem i
Objawicielem Boga, zwłaszcza, według nich, dziś, gdy zarówno ludzka świadomość, jak i
moŜliwości otrzymywania nowych objawień szybko się rozwijają. Czym jest Chrystus?
Charakterystyczna jest tu następująca wypowiedź: "W jakiejkolwiek postaci jestem
zamknięty, nie jestem jej więźniem, poniewaŜ mogę ją zmienić"; jest to takŜe myśl, dająca
podstawy dla uzasadnienia siły ewolucji w obszarze stworzenia. Jezus był tylko jedną z wielu
manifestacji bardziej rozwiniętej świadomości, podobnie, jak Budda. ZbliŜył się do wzoru i
stał się Chrystusem. W swoim poprzednim Ŝyciu przezwycięŜył cielesne poŜądliwości i
wskazał drogę do wyŜszego duchowego Ŝycia. Był wszakŜe tylko człowiekiem: "Chrystus"
jest w nas. Jezus pokazał nam tkwiące w nas moŜliwości; jesteśmy mu równi.
Odpowiedź:
J 1:1,14,18; 3:16 - "monogeneza". 1P 2:24 - Jezus z nikim nie dzieli swego tronu. J 10:38; Mt
11:4-5; J 20:28; Tt 2:13; Mt 28:1; Hbr 1:1-3; J 14:6.
d) Odkupienie
Jezus nie poniósł kary za nasze zło ani teŜ nie będzie nikogo sądził. SłuŜył On jedynie jako
przykład - my równieŜ moŜemy dojrzeć do boskości. Uświęcenie jest obce Bogu, a idea ta
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin