ZACHOWANIA ORANIZACYJNE.docx

(22 KB) Pobierz

ZACHOWANIA ORANIZACYJNE

Definicja wg Bakke:

Organizacja – to system zróżnicowanych i skoordynowanych działań wykorzystujących zasoby ludzkie i materialne.

Definicja wg Sherwooda:

Organizacja – zespół zasobów dzięki, którym duże grupy utrzymują wzajemne stosunki konieczne do realizacji celów.

Definicja wg Kotarbińskiego

              Organizacja – jest to całość założenia z części, które przyczyniają się do jej powodzenia.

Organizacja w znaczeniu:

a)      Rzeczywistym np.: biuro

b)      B) czynnościowym np.: przygotowanie konferencji

c)      C) atrybutowe (efekt końcowy) np. : biuro, szkoła zorganizowana

Elementy modelu organizacji:

C+ Z – L  (cele + zadania – ludzie)

ŚrT – SO (środki techniczne – struktura organizacyjna)

Cele i zachowania wpływają na:

·         Dobór pracowników

·         Motywację

·         Strukturę, działy

·         Obieg informacji

·         Wymuszają specyficzną technikę pracy

Ludzie wpływają na:

·         Strukturę

·         Środki techniczne

·         Ustanawiają podział pracy i poziom odpowiedzialności

Środki techniczne:

·         Weryfikują cele i zadania

·         Decydują o strukturze (specjalizacja stanowisk)

Struktura organizacyjna – wpływa na cele i zadania jeżeli struktura zła to złe wykonanie zadań i odwrotnie

Typologia organizacji wg Etzioniego:

a)      Dobrowolne

    1. Zróżnicowane cele np. Komitet Rodzicielski
    2. Dodatek do jakiejś organizacji
    3. Praca bez wynagrodzenia
    4. Każdy może iść do góry i każdy może spisać
      1. Formalne
        1. Kluby
        2. Partie
        3. Grupy wsparcia
      2. Nieformalne – występują do formalnej równolegle, nie działają przeciw

b)      Przymusowe

    1. Człowiek podlega izolacji od pozostałych członków społeczeństwa
    2. Silna hierarchizacja
    3. Działania pod presją, pod przymusem
    4. System kar
    5. Bardzo silne zbórokratyzowanie np. więzienie, szpitale psychiatryczne, wojsko
      1. Struktury nieformalne są przeciwległe do formalnych

c)      Utylitarne

    1. Korzyści praktyczne dla jednostki
    2. Kalkulacje kosztów i zysków np. związki zawodowe górników

Podział organizacji wg Crozier’a

I.                    Klasyczna szkoła zarządzania, w której człowieka traktowano jak trybik w maszynie:

    1. Zarządzanie naukowe
    2. Zarządzanie administracyjne (Fayola)
    3. Zarządzanie biurokratyczne (Max Weber)

II.                  Model współdziałania (Folled, E. Mayo)

 

ORGANIZACJA MECHANISTYCZNA (nawiązuje do szkoły klasycznej)

ORGANIZACJA ORGANICZNA (nawiązuje do modelu współdziałania)

a)      a) Kryterium otoczenia

Otoczenie stabilne

Otoczenie niestabilne

b)      b) sam sposób zorganizowania

Hierarchiczna struktura, kontrola zadań, celów, pionowa komunikacja

Sieciowa struktura władzy, wzajemne powiązania

c)      c) sankcje

Kary wynikające z umowy o pracę

Kary ze wspólnoty interesów

d)      d) komunikacja

Pionowa w formie poleceń instrukcji wydanych przez szefa

Pionowa i pozioma 9porady, informacje)

e)      e) informacje

Ważne informacje tylko dla szefa

Rozsiane po całej organizacji

f)       f) zadania

sztywno określane, mocno wyspecjalizowane

Stale dostosowywane do potrzeb, bardziej rozległe

g)      g) role

Ściśle określane prawem, przepisami

Wykraczanie poza role

h)      zachowanie

Posłuch, podporządkowanie, pracownik musi być lojalny

Zaangażowanie wzbudza lojalność

 

Organizacja biurokratyczna – jest to model przeciwstawiany do behawioralnego.

12 zasad biurokracji:

·         system przepisów praw – postrzegany przez wszystkich członków (np. scisle okre…ślone w regulaminie pracy)

·         praca wg zasad nieregulowana przepisami (np. nie można złożyć podania na papierze podaniowym tylko na odpowiednim formularzu)

·         organizacja tworzy ciągły i spójny system owiązany przepisami (np. kontrast pomiędzy działaniami)

·         urząd wymaga określonych kompetencji a praca jest racjonalnie podzielona 9np. poczta polska)

·         urzędnik przestrzega tylko praw swojego urzędu 9jeżeli nie chce, nie musze pomagać)

·         hierarchiczna organizacja wewnętrzna (kto za co odpowiada)

·         sprawy załatwiane są interpersonalnie

·         urzędnicy dobierani są na stanowiska wg kompetencji, wiedzy

·         ścisłe rozpracowanie przynależności i kwestii służbowych

·         zakres władzy wynika z kompetencji

·         wynagrodzenia i awanse są przez prawa ale przede wszystkim wynikającej ze stażu pracownika i jego sprawności

·         podleganie ścisłej dyscyplinie

POZYTYWY BIUROKRACJII:

·         mniejsza konfliktowość

·         mniej stresowa praca

·         subordynacja

·         sprawiedliwość

·         jednoznaczność

·         szybkość działania

·         precyzja działania

NEGATYWY BIUROKRACJI:

·         utrudniony przepływ informacji

·         zasłanianie się przepisami

·         unikanie odpowiedzialności

·         sztywność zachowań ludzkich

·         nadrzędność struktury

·         brak kreatywności

·         nadmiar przepisów

Temat: Władza

Władza – jest to możliwość wywierania wpływu na zachowania innych w taki sposób aby jednostka zrobiła coś czego w przeciwnym zrazie nigdy by nie zrobiła.

Cechy władzy:

·         groźba

·         swoboda ale ograniczona

·         zależność

Groźba – nie musi być wykorzystywana, sugerowana, zmuszana do działania

Mechanizmy kontroli społecznej:

·         perswazja

·         plotka

·         ośmieszenie

·         odrzucenie

·         zależność

Źródła władzy:

1)      emocjonalne

    1. osobowość przywódcy (pewność siebie, ambicja, stanowczość, inteligencja, odwaga, odporność na stres)

2)      racjonalne

    1. podporządkowujemy się ze względu na szacunek wobec tych cech
    2. odczuwana potrzeba władzy
    3. charyzma (łatwość tworzenia uczuć innych)

Mc. Clelland uporządkował potrzeby:

1)      potrzeba władzy

2)      potrzeba osiągnięć

3)      potrzeba obfitości (podporządkowania)

    1. granie na emocjach
    2. paternalizm – traktowanie z góry
    3. uczucia, emocje (miłość, strach, silne emocje)

Przyporządkowujemy się:

1)      Socjalizacja – przystosowanie społeczne

2)      Ze względu na role społeczne

3)      Ze względu na strach przed negatywnymi konsekwencjami

4)      Ze względu na korzyści

5)      Ze względu na szacunek wobec innych

6)      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin