Zarzadzanie_strategiczne_21.docx

(36 KB) Pobierz
Zarządzanie strategiczne

 

Zarządzanie strategiczne

Wykład 1

 

1.     Zarządzanie strategiczne jako proces

 

Podstawowe definicje

Zapewnienie sukcesu przedsiębiorstwu, które działa w warunkach silnej konkurencji, ciągłych zmian w systemie ekonomicznym, świadomości konsumentów stawia wysokie wymagania osobom odpowiedzialnym za kierowanie nim.

 

Wiele czynników w otoczeniu przedsiębiorstwa podlega ciągłym zmianom (np. kursy walut, ceny surowców, kierunek polityki czy wprowadzenie nowych technologii)

 

Trudna jest także do przewidzenia siła oddziaływania czynników zewnętrznych oraz czas ich wystąpienia.

Umiejętność szybkiego postrzegania zmian i trendów pozwala odpowiednio wcześnie rozpoznać pojawiające się zagrożenia, możliwe szanse, i nadarzające się okazje oraz możliwie podjęcie wielu środków dostosowanych do zaistniałej sytuacji.

 

Definicja 2

Strategicznie jest nastawione na formułowanie i wdrażanie długofalowej strategii przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa.

 

Koncepcja zarządzania , dyscypliną naukową i sztuką zmierzającą do określenia długookresowych celów organizacji oraz sposobów ich praktycznej realizacji.

 

Zarządzanie strategiczne to proces informacyjno- decyzyjny(wspomagany funkcjami planowania, organizacji, motywacji i kontroli) którego celem jest rozstrzygnięcie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa, o jego przetrwaniu i rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań otoczenia i węzłowych czynników własnego potencjału wytwórczego.

 

Zarządzanie strategiczne można przedstawić jako proces zł zony z trzech etapów: analizy, planowania, i zarządzania rozumianego jako realizacji opracowanej strategii.(G.Gierszewska)

 

Zarządzanie- cecha najważniejsza to jest elastyczność.

 

Zarządzanie strategiczne to proces nastawiony na formułowanie i wdrażanie strategii, która sprzyja wyższemu stopniowi……..(Gryffin)

 

Zadania ZS

O szczególnych zadań zarządzania strategicznego należy:

- formułowanie misji przedsiębiorstwa, zawierającej szeroka deklaracje zamierzeń,

- rozwój profilu firmy w aspekcie jej zdolności rozwojowe i ……….,

- badanie otoczenia w kontekście czynników determinujących pozycje strategiczna i konkurencyjna przedsiębiorstwa,

- ocena opinii strategicznych przedsiębiorstwa pod względem na dysponowane zasoby i wymogi otoczenia,

- dostosowanie najbardziej pożądanej opcji strategicznych do przyjętej misji,

- ustalanie celów perspektywicznych i opracowanie wersji rozwiniętej podstawowych strategii zarządzania przedsiębiorstwem skorelowanych z ja korzystniejszymi opcjami strategicznymi,

- sformułowanie szczegółowych celów rocznych i strategii krótkoterminowych, stosowanie do wybranych strategii podstawowych,

- implementacji wybranych strategii (budżetowa i alokacja zasobów, podziału zadań, dobór personelu………….

-  oszacowanie efektywności wdrażania strategii, uwzględniając przyszłe wymagania, zmiany,

 

Funkcje ZS

- zarządzanie strategiczne to szeroki proces analityczny, planowanie i zarządzanie,

-wymagający zbioru działań diagnostycznych przedsiębiorstwa i jego otoczenia,

umożliwiając zaprojektowanie i realizacje planu strategicznego,

- w zarz. strat. Potrzebna jest interakcja przedsiębiorstwa z otoczeniem, dopasowanie się do niego i zapewnienie korzyści jego pracownikom.

 

Przedsiębiorstwo nie wpływa na makrootoczenie.

 

Do najważniejszych funkcji z.s. według H. Ausloffa zaliczamy:

- prognozowanie kierunków zmian i rozwoju zachodzących w nich zjawisk

- rozwijanie własnego potencjału

-

-

 

Zasady z.s.

- otwartość

-kompleksowość

-kreatywność

-orientacja na wyniki

- współdziałanie

Otwartość

- taktownie świata jako wspólnego miejsca do zaopatrywania się , produkcji i handlu(tzw. Globalizacja zachowań przedsiębiorstw)

-uznanie ze najskuteczniejsze SA kontakty bezpośrednie, a nie sformalizowane,

- podkreślenie ,ze wzajemne zaufanie jest więcej warte dla wyników i klimatu społecznego niż najbardziej sprawne systemy organizacyjne

 

Kompleksowość

- rozwiązywanie problemów a nie tylko spełnienia funkcji (czynności), jest istota zarządzania,

- traktowanie organizacji jako części otoczenia. Które stanowi dla niej zbiór szans i zagrożeń oraz determinuje osiągniecie sukcesu w działaniu,

- uznawanie , ze dla rozwoju organizacji ważne jest zarówno……

 

Kreatywność

- zagospodarowanie wiedzy ludzkiej jest daleko ważniejsze niż zagospodarowanie zasobów rzeczowych,

- respektowanie zasady rerum nova rum cupidus (chciwy nowych rzeczy) przez wszystkich i wszędzie

- poszukiwanie i wspieranie liderów

- rozwijanie u ludzi……………….

 

Orientacja na wyniki!!!!!!!!!!!!!!!!!

- wypracowanie bogactwa zamiast jego liczenie lub uzyskanie go przez rozszerzenie formalnych kompetencji

- przyjecie uzyskiwanych wyników, a nie wykonywanie czynności, posiadanych dyplomów, czy cech osobowościowych za ……..

-

-

 

Współdziałanie

- poszukujemy partnerów zamiast działań podejmowanych w myśl prawa dżungli czy działań w pojedynkę,

- poszukiwanie konsensusow, negocjowanie,

- orientowanie form, procedur i metod organizacyjnych na współdziałanie , a nie na zapewnienie dominacji czy ochronę zajmowanych pozycji.

 

Strategia

- skuteczne funkcjonowanie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej wymaga aby formułowano ono swoje cele oraz sposoby ich osiągnięcia jak również by określało szanse powodzenia i zagrożenia z jakimi musi się liczyć w sowim rozwoju

- kierownictwo firmy powinno zatem programować jej zadania bieżące i przyszłe czyli opracowywać koncepcje całościowego rozwoju przedsiębiorstwa i jego przyszłej pozycji na rynku i w otoczeniu w nowoczesnym zarządzaniu mówi się wówczas o określeniu strategii firmy.

 

MODEL 7 S

W modelu systemu zarządzania 7 s ……

 

Strategia to plan działania

 

Podstawowym instrumentem z.s. jest strategia. Jej pojecie pochodzi z greckiego wyrazu…………….

 

Pojęcie strategii stanowiło pierwotnie cześć sztuki wojennej i obejmowało zagadnienia przygotowania i prowadzenia wojen,

 

Taka doktrynę strategiczna przedstawił już w 500 r pne chiński general Sun-Tsu w pracy „sztuka prowadzenia wojen”

 

Strategia

- wspomnianą różnorodność definiowania pojęcia strategii można zaprezentować wg autorów

1. Strategia to kompletny plan, który określa jakie decyzje będą podjęte w każdej możliwej sytuacji(Neumomn, Mrgiweteren)

2. Strategia dotyczy stworzenia planu wojny, określenia, poszczególnych kampanii wojennej oraz indywidualnych przedsięwzięć w ich ramach(Causewitz)

3. Strategia polega na przeanalizowaniu obecnej sytuacji i jej zmianie jeżeli jest to konieczne

4. Ciąg decyzji określających zachowanie w pewnych przedziałach czasu

5….

6. ….. Po jecie strategii odnosi się do formułowania głównych misji,……………

7. Strategia to proces określania długofalowych celów i zamierzeń organizacji oraz przyjecie kierunków działania , a także alokacji zasobów koniecznych do zrealizowania tych celów

8. Każde przedsiębiorstwo posiada strategie sformułowana wiadomo lub wynikowo . Strategia może być celowo opracowana w toku procesu planowania albo może…….

 

WIZJA MISJA CELE

WIZJA STRATEGICZNA

1.     Wizja stanowi pewien obraz przyszłości przedsiębiorstwa i jej docelowej pozycji na rynku,

2.     Jest zestawem dążeń i aspiracji związanych z działalnością przedsiębiorstwa, pewnym wyobrażeniem przyszłości powstałym na podstawie wyników różnego rodzaju analiz oraz własnej wyobraźni menedżera

- wizja jest nie tylko wynikiem wiedzy , praktyki……

 

Wizja

1.

2.

 

MISJA JAKO WIĄZKA CELÓW

1.

2.

3.

4. Misja jest to szczególny powód istnienia przedsiębiorstwa

 

POSUMOWANIE

 

 

Misja nie jest hasłem reklamowym, ma być informacja dla zespołu pracowników. Przez misje prezentujemy nasza firmę. W misji mówimy co robimy? Dla kogo to robimy? Dodajemy wartość dodana np. ochrona środowiska. Co , dla kogo to misja. Jak? - to już strategia.

 

Wizja

Misja

Cele strategiczne, powyżej 5 lat bardziej złożone , skomplikowane,

Cele taktyczne- 2,3,do 5 lat – cle pośrednie niecodzienne,

Cele operacyjne – do 1 roku – działanie bieżące to cel operacyjny.

 

Przykład MISJI

Nazywam się Jan Kowalski

Jestem kierowca taksówki

Moim zadaniem jest

Dowieść ciebie na miejsce bezpiecznie i na czas

 

 

 

 

 

 

Zarządzanie strategiczne

Wykład 20.03.2010

Analiza strategiczna:

- analiza makrootoczenia ( globalnego ),

- analiza mikrootoczenia ( konkurencyjnego )

- analiza potencjału firmy

Otoczenie organizacji to skomplikowany system wielu trendów i zdarzeń, które tworzą kontekst działania dla każdej instytucji

 

Otoczenie przedsiębiorstwa

                                                       

Otoczenie globalne

                                                                     

 

 

 

Otoczenie wewnętrzne

Zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie

- kwalifikacje ( dyplom, uprawnienia ),

- doświadczenie ( praktyka ),

- cechy osobowościowe,

- umiejętności ( można szlifować ),

- wiedza,

- image.

Zasoby przedsiębiorstwa

- zasoby ludzkie ( pracownicy liniowi, menedżerowie ),

- zasoby rzeczowe ( budynki, zaplecze, systemy informatyczne, sprzęt, oprogramowanie),

- zasoby finansowe ( kapitał własny, obcy – kredyty, leasing ),

- zasoby informacyjne ( informacje, bazy danych, analizy, wiedza )

Struktura przedsiębiorstwa – układ, hierarchia.

Kultura organizacji ( ubiór, atmosfera, zachowanie )

Cele , misje

Otoczenie globalne ( zewnętrzne, najdalsze )

- polityka i prawo ( partie polityczne które rządzą, ustawy, przepisy podatkowe),

Otoczenie globalne wpływa na przedsiębiorstwo ale nie może być odwrotnie – bezprawne.

- ekonomiczne ( stopy procentowe, inflacje, poziom bezrobocia, kursy walut, podatki, dostępność kredytów, poziom kosztów – energii, PKB, poziom rozwoju rynków kapitałowych ),

- społeczne ( poziom edukacji i wyszkolenie, styl życia, wartości, wiara, wzorce spożycia  - konsumpcji, postawy wobec pracy, ochrona zdrowia, moda, trendy, tradycja, otwartość na innowacje )

- technologiczne ( tempo zmian procesów, jakość naukowo – badawcza, technologie ekologiczne, innowacje, infrastruktura, nowe produkty, poziom kadry techniczno – badawczej ),

- demograficzne ( wielkość wzrostu populacji, tempo wzrostu produkcyjnego siły roboczej, struktura społeczna i etniczna, rozlokowanie geograficzne ludności, ruchy emigracyjne, równouprawnienie zatrudnienia kobiet w gospodarce ),

- międzynarodowe ( polityczno – prawne, społeczne, technologiczne które znajdują się poza granicami ).

Otoczenie konkurencyjne

- konkurencja ( ta sama branża, cel )

- klienci ( odbiorcy pośredni , końcowi ),

- dostawcy ( łańcuch podstawowy, pomocniczy – energia, transport ),

- substytuty ( kawa sypana i rozpuszczalna – substytut technologiczny – sposób parzenia, wytwarzania ),

- nowe wejścia ( nowi potencjalni konkurenci, ekonomiczne, technologiczne, formalne ).

Analiza makrootoczenia ( globalnego )

1.     analiza trendów makrootoczenia ( polityka i prawo, ekonomiczne)

2.     metody scenariuszowe,

3.     analiza PEST ( ekonomia, prawo i polityka, społeczna , technologiczna )

4.     analiza interesariuszy,

5.     analiza ekspercka ( delficka )

ad. 1 wyróżniamy determinanty, to co na nas wpływa, robimy to przynajmniej raz w roku

 

 

 

trendy

opis

wpływ

Ekonomiczny

- bezrobocie

- stopy procentowe

- kursy walut

Opisujemy jak wpływają na naszą firmę

Określany liczbowo od

-5 do +5

Może być negatywny

społeczne

 

 

 

Dane wtórne to te które są dostępne: gazety, media, GUS, firmy

Dane pierwotne to takie które tworzymy je sami: ilościowe i jakościowe analizy, wyciągamy sami wnioski z informacji.

Ad. 2 metody scenariuszowe – scenariusze symulacyjne, to co może się zdarzyć, stanów otoczenia. Najpierw musi być zrobiony punkt 1 i do tego dodajemy statystykę.

Scenariusz optymistyczny- analiza trendów – wędrówka w tył – doświadczenie z poprzednich lat

Scenariusz pesymistyczny – scenariusz przyszłości.

Ad. 5 metoda delficka – pozyskujemy dane od ekspertów. Metody heurystycznych –kreatywnego, twórczego myślenia ( burza mózgów, ankiety )

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin