zp4.doc

(879 KB) Pobierz
Powyższy diagram jest w zasadzie analizowany w taki sam sposób, jak diagram w notacji CnW w przejściach do przodu i od końca

Powyższy diagram jest w zasadzie analizowany w taki sam sposób, jak diagram w notacji CnW w przejściach do przodu i od końca. W tym wypadku w przejściu do przodu otrzymuje się najwcześniejsze możliwe terminy rozpoczęcia czynności wychodzących z węzła, natomiast przejście od końca daje najpóźniejsze dopuszczalne terminy zakończenia wszystkich czynności wchodzących do węzła. Należy pamiętać, że do obliczeń trzeba przyjmować czas trwania czynności pozornych równy O. Diagram sieciowy w notacji CnŁ równoważny z przedstawionym na rys. 4 pokazano na rys. 19. Kompletna analiza  sieci jest taka sama, jak dla diagramu CnW

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Zarządzanie projektami wg metodyki PRINCE2[1]

 

5.1 Historia

Metodyka PRINCE powstała w 1989 roku dzięki brytyjskiej organizacji rządowej CCTA (Central Computer and Telecommunications Agency – obecnie wchłoniętej przez Office of Government Commerce). Została ona oparta na wcześniejszej metodyce, znanej pod nazwą PROMPT, a opracowanej przez Simpact System Ltd. w roku 1975.. W sposób naturalny PROMPT został zastąpiony w 1989 roku metodyką PRINCE, kiedy to po raz pierwszy ją zaprezentowano. W chwili obecnej metodyka ta jest publicznie dostępna i może być używana przez wszystkich. PRINCE jest marką zastrzeżoną przez CCTA.

W roku 1996 powstała nowa, unowocześniona wersja tej metodyki pod nazwą PRINCE2. Brytyjska firma SPOCE dostosowała tę nową wersję do potrzeb szerszej rzeszy użytkowników, wywodzących się zarówno z grona wielkich korporacji finansowych, jak i niewielkich firm usługowych. Powstał produkt znany powszechnie na rynku brytyjskim jako "PRINCE2 z ludzką twarzą". Ta zaawansowana metodyka została przez SPOCE wzbogacona o wiele unikatowych funkcji i narzędzi, znakomicie ułatwiających posługiwanie się nią. Prace te na rynku polskim kontynuuje firma CRM S.A, która w roku 1999 przetłumaczyła i uzupełniła tę metodykę dostosowując ją do wymagań rynku polskiego.

Na mocy zawartych porozumień CRM S.A. jest jedynym dystrybutorem i właścicielem praw do przetłumaczonej i rozszerzonej przez siebie wersji tego produktu, oferowanego w Polsce pod nazwą PRINCE2-SPOCE-CRM.

 

5.2 Podstawowe pojęcia metodyki PRINCE2

 

Projekt

PRINCE2 definiuje projekt jako środowisko zarządcze, stworzone w celu dostarczenia jednego(lub więcej) produktu biznesowego wynikającego z  konkretnej potrzeby biznesowej. Charakterystyki projektu według PRINCE2 są podobne do PMI (Project Management Institute) i wyglądają następująco – projekt posiada:

1.     skończony, określony czas trwania;

2.     zdefiniowane i mierzalne produkty biznesowe;

3.     odpowiedni zestaw czynności aby opracować produkty biznesowe;

4.     zdefiniowaną pulę zasobów;

5.     strukturę organizacyjną i zdefiniowane odpowiedzialności w zakresie zarządzania projektem.

 

Udziałowcy projektu

PRINCE2 definiuje następujące grupy udziałowców projektu (definicje zawierają się w zbiorach zdefiniowanych w ogólniejszym podejściu PMI):

1.     Klienci, którzy zlecają pracę i będą czerpać korzyści z efektów końcowych;

2.     Użytkownicy, którzy będą używać produkt końcowy;

3.     Dostawcy, którzy dostarczają specjalistyczną wiedzę, umiejętności lub towary i usługi;

4.     Podwykonawcy, którzy dostarczają produkty lub usługi dostawcy.

 

Cykl życia projektu

Definicja cyklu życia projektu metodyki PRINCE2 jest określana jako „ścieżka prowadząca przez różne czynności projektu do wyprodukowania produktu tego projektu”. Ścieżka czynności to po prostu etapy projektu z określonymi produktami, które są przecież efektami czynności w procesie.

 

Procesy zarządzania projektami

PRINCE2 podobnie jak PMI stworzył procesowe podejście do zarządzania projektami. PRINCE2 wymusza, aby każdy projekt realizowany zgodnie z tą metodyką wykorzystywał w pewnym stopniu każdy z ośmiu procesów, do których należą:

1) Proces Rozpoczęcia Projektu;

2) Proces Inicjacji projektu;

3) Kontrola Etapu Projektu;

4) Zarządzanie Dostarczeniem Produktu.;

5) Zarządzanie Granicami Etapu Projektu;

6) Kierowanie Projektem;

7) Planowanie;

8) Zamknięcie Projektu.

 

Opis procesów:

1.     Proces Rozpoczęcia Projektu (Starting up a Project [2]– SU) – jest to proces, którego celem jest przygotowanie wszystkich warunków wstępnych koniecznych do inicjacji projektu. Rozpoczęcie procesu wymaga na wejściu Mandatu Projektu, który określa przyczynę powołania projektu i ogólne wymagania produktu. Proces powinien być zrealizowany w bardzo krótkim czasie;

2.     Proces Inicjacji projektu (Initiating a Project - IP) – celem tego procesu jest:

­            definicja sposobów zapewnienia wymaganej jakości projektu i produktu,

­            zaplanowanie i oszacowanie kosztów projektu,

­        dokumentacja i potwierdzenie, że projekt posiada Uzasadnienie Biznesowe (Business Case),

­            zapewnienie, że inwestycja wysiłku wymaganego przez projekt jest uzasadniona biorąc pod uwagę ryzyka z nim związane;

­            umożliwienie Radzie Projektu przejęcia własności projektu;

­            dostarczenie linii bazowej (kosztorysu, harmonogramu według których będą mierzone postępy projektu) na potrzeby procesu podejmowania decyzji;

­            zatwierdzenie przydziału zasobów do następnej fazy projektu.

Kluczowym produktem Procesu Inicjacji jest Dokument Inicjacji Projektu, który definiuje co, dlaczego, kto, kiedy i jak będzie realizowane w projekcie;

3.     Kontrola Etapu Projektu (Controlling a Stage - CS) – proces opisuje czynności kontrolne Kierownika Projektu w zakresie przydziału prac, zapewnienia, że etap przebiega zgodnie z planem i reakcji na niespodzianki;

4.     Zarządzanie Dostarczeniem Produktu (Managing Product Delivery - MP) – celem procesu jest dostarczenie zaplanowanych produktów poprzez następujące czynności:

­            Kierownik Zespołu ustala z Kierownikiem Projektu szczegóły dotyczące Pakietów Roboczych,

­            Szacowanie postępów prac i regularne prognozowanie wyników;

­            Pilnowanie wykonania prac;

­            Zapewnienie jakości produktów zgodnie z wymaganymi kryteriami;

­            Zatwierdzenie kompletnych produktów.

Do ważniejszych produktów tego procesu należą: aktualizacje Dziennika Jakości, Uzasadnienia Biznesowego, Dziennika Ryzyka, Raporty Punktów Kontrolnych.

5.     Zarządzanie Granicami Etapu Projektu (Managing Stage Boundaries - SB) – proces ma za zadanie opracować informacje, na podstawie których Rada Projektu podejmie decyzję o dalszej kontynuacji projektu. Główne produkty procesu to:

a)     Raport z Końca Etapu – dostarczany Radzie Projektu przez Kierownika Projektu, zawierający informacje o osiągnięciach etapu,

b)    Aktualne parametry pokazujące postępy projektu względem zatwierdzonego uprzednio Planu Etapu;

c)     Plan Etapu dla kolejnego etapu projektu lub Plan Wyjątkowy, dla których wymagane jest zatwierdzenie;

d)    Zweryfikowany i zaktualizowany Plan Projektu (Project Plan), Dziennik Ryzyka (Risk Log), Kontekst Biznesowy (Business Case), Dziennik Doświadczeń (Lessons Learned Log);

e)     Udokumentowane zmiany w strukturze lub zatrudnieniu zespołu projektu.

6.     Kierowanie Projektem (Directing a Project - DP)– proces rozpoczyna się w momencie rozpoczęcia całego projektu i trwa do samego końca. Proces jest realizowany przede wszystkim przez Radę Projektu, w której zasiadają przedstawiciele biznesu, użytkowników i dostawców. Proces kierowania projektem można rozpatrywać w czterech głównych obszarach:

a)     Inicjacja – właściwe rozpoczęcie projektu;

b)    Granice etapu – zaangażowanie dodatkowych zasobów po sprawdzeniu dotychczasowych rezultatów;

c)     Kierowanie „ad hoc” – monitorowanie przez Radę Projektów postępów, udzielanie porad i wskazówek, reakcja na poważniejsze zagrożenia dla planów lub korzyści;

d)    Zamknięcie projektu – potwierdzenie wyników projektu i doprowadzenie projektu do „kontrolowanego” końca;

7.     Planowanie (Planning – P) – analogicznie jak w podejściu promowanym przez PMI planowanie jest jednym z ważniejszych procesów w zarządzaniu projektami zgodnie z metodyką PRINCE2. Proces ten jest powtarzany wielokrotnie w cyklu życia projektu. Oprócz planu produktami procesu są również:

a)           Lista Kontrolna Produktów (Product Checklist) – tabela produktów, które mają powstać. Tabela powinna posiadać wolne miejsce na planowane i rzeczywiste daty dostarczenia szkicu produktów;

b)           Dziennik Ryzyka zaktualizowany na podstawie ryzyk zidentyfikowanych w procesie planowania.

8.     Zamknięcie Projektu (Closing a Project) – większość prac w tym procesie sprowadza się do przygotowania informacji dla Rady Projektu umożliwiających uzyskanie akceptacji zakończenia projektu.

Przy każdym z powyższych procesów należy sobie odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu dany proces powinien zostać wykorzystany w projekcie (z uwzględnieniem warunku, że każdy proces jest obowiązkowy).

5.3   Metodyka PRINCE2

1) Charakterystyka metodyki zarządzania projektami

Metodyka zarządzania projektami powinna być wybierana dla każdego projektu w zależności od jego skomplikowania. Projekty zostały podzielone następująco:

·        projekty łatwe - realizowane tzw. Ścieżką Skróconą,

·        projekty średnio skomplikowane - realizowane tzw. Szybką Ścieżką,

·        projekty skomplikowane - realizowane tzw. Trybem Projektowym.

 

Role projektowe

              Metodyka PRINCE2 przewiduje następujące role projektowe:

1) Rada Projektów;

2) Właściciel Biznesowy Projektu;

3) Kierownik Produktu;

4) Komitet Sterujący Projektu;

5) Kierownik Biznesowy Projektu (KBP);

6) Kierownik Techniczny Projektu/Programu (KTP);

7)Kierownik Strumienia Projektowego;

8) Analityk Biznesowy;

9) Moderator;

10) Centrum Kompetencyjne (CK);

11) Członek zespołu projektowego;

12) Opiekun Klienta Biznesowego.

Opis ról:

Rada Projektów: powinna skupiać dyrektorów wyższego szczebla zarządzania. Rada obraduje zwykle raz w tygodniu i zatwierdza projekty do realizacji w każdej z faz oceny projektu.

Właściciel Biznesowy Projektu: osoba w organizacji (zwykle pełniąca funkcję Dyrektora odpowiedniego pionu) inicjująca projekt, ustalająca jego cele oraz  zapewniająca budżet i zasoby do jego realizacji.

Zadania i uprawnienia:

·  Przewodniczy Komitetowi Sterującemu projektu;

·  Odpowiada za realizację celów biznesowych projektu przed Zarządem;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin