KPA.doc

(1416 KB) Pobierz

 

Zagadnienia Ogólne              2

Podstawowe pojęcia i funkcje postępowania administracyjnego              2

Pojęcie postępowania administracyjnego, jego rodzaje i tryby              3

Zasady postępowania administracyjnego              4

Zasady ogólne postępowań, a prawo wspólnotowe              4

Naczelne i ogólne zasady postępowania administracyjnego              5

Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego              9

Zasady ogólne postępowania podatkowego              9

Zasady ogólne postępowania sądowoadministracyjnego              12

Kodyfikacja i przemiany polskiego prawa o postępowaniu administracyjnym              13

Postępowanie administracyjne              13

Sądownictwo administracyjne              14

Źródła postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego              15

Zakres stosowania kpa do poszczególnych postępowań              15

Postępowania administracyjne poza regulacją kpa              17

Instytucje procesowe postępowania administracyjnego              20

Podmioty postępowania administracyjnego              20

Organ administracyjny jako podmiot prowadzący postępowanie              20

Strona w postępowaniu administracyjnym              25

Podmioty na prawach strony, inni uczestnicy i pełnomocnicy procesowi stron              28

Przedmiot postępowania administracyjnego              32

Postępowanie administracyjne ogólne i podatkowe              32

Czynności procesowe              32

Czynności procesowe wszczęcia postępowania              33

Czynności procesowe o charakterze technicznym              36

Środki dyscyplinujące tok czynności postępowania              41

Czynności orzecznicze w postępowaniu              43

Dowody i postępowanie wyjaśniające              45

Charakterystyka i podział dowodów              45

Zasady postępowania dowodowego              49

Formy postępowania dowodowego              50

Orzekanie w sprawie w postępowaniu administracyjnym              51

Decyzja              52

Ugoda administracyjna              54

Postanowienie              54

Rektyfikacja aktów              54

Weryfikacja orzeczeń w toku instancji              55

Odwołanie od decyzji              55

Zażalenie na postanowienie              57

Weryfikacja orzeczeń w trybach nadzwyczajnych              57

Wadliwość decyzji administracyjnej              57

Wznowienie postępowania              58

Stwierdzenie nieważności              61

Wzruszalność decyzji              65

Postępowanie sądowoadministracyjne              66

Zagadnienia ogólne              66

Sąd powszechny w kontroli administracji publicznej              66

Charakterystyka postępowania sądowoadministracyjnego              67

Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego              70

Sąd administracyjny              70

Inne podmioty postępowania              72

Czynności procesowe              73

Pisma procesowe i doręczenia              73

Posiedzenia sądowe              74

Terminy              76

Koszty postępowania              77

Postępowanie przed WSA              79

Skarga do sądu administracyjnego              79

Postępowanie wstępne i mediacyjne              81

Postępowanie rozpoznawcze              83

Zawieszenie i umorzenie postępowania              83

Orzeczenia WSA              84

Środki odwoławcze od orzeczeń WSA              87

Skarga kasacyjna              87

Zażalenia              89

Obalanie prawomocnych orzeczeń WSA – wznowienie i unieważnienie              90

Zagadnienia Ogólne

 

Podstawowe pojęcia i funkcje postępowania administracyjnego

 

Stosunek prawa procesowego do prawa materialnego

 

Teorie te zakładają pewne zróżnicowanie ważności regulacji, które formalnie są tej samej rangi jeśli chodzi o moc prawną(przeważnie normy o randze ustawowej).

 

1 – Prymat prawa materialnego, prawo procesowe pełni rolę wtórną, instrumentalną. Procedura jest tylko komplementarna wobec instytucji z prawa materialnego. To jest relacja norma pierwotna(materialna)          – norma wtórna(procedura). Procedura musi być dostosowana do prawa materialnego i umożliwić jego wykonywanie.

 

2 – Procedura jest całkowicie autonomiczna wobec prawa materialnego. Jest prawo tzw. ”prawo dobrych zasad” czyli instytucje prawa materialnego, które wskazują na pożądane relacje, a prawo procesowe jest zbiorem gwarancji zachowania tych norm. Prawo materialne obejmuje wszystkie podmioty, ale gwarancje proceduralne dotyczą konkretnej osoby w konkretnej sytuacji, a więc są najważniejsze z punktu widzenia jednostki. Prawo zaczyna ulegać proceduralizacji, co oznacza, że zwiększa się liczba procedury w stosunku do prawa materialnego, gdyż tylko odpowiednia procedura jest w stanie zapewnić realizację i obronę interesów zainteresowanych jednostek. Gwarancje te dają wolność i autonomię jednostki.

 

3 – Prawo procesowe pełni funkcję instrumentalną wobec prawa materialnego natomiast jest taka część norm prawa procesowego, które mają ograniczoną autonomię, co oznacza, że bez względu na to jakie prawo materialne jest stosowane to zapewnia się pewne instrumenty uniwersalne dla stosowania procedury(najbardziej szerokie gwarancje – prawo do obrony, prawo do odwołania się od decyzji itp.)

Zakłada się, że prawo procesowe ma być urzeczywistnieniem prawa materialnego ale zawiera też swoją wewnętrzną moralność, czyli pewne ogólne zasady na których opiera się cała procedura.

 

Generalnie w doktrynie dominuje pogląd 2 i 3, czyli silnie rysuje się autonomia prawa proceduralnego        w stosunku do prawa materialnego. Prof. Borkowski preferuje 3 pogląd, gdyż uważa, że zbytnia autonomia procedury może prowadzić do nadużycia prawa i przewlekania procesów, co w konsekwencji powoduje brak realizacji norm prawa materialnego.

 

Funkcje postępowania administracyjnego

 

Funkcje – to typowe i zamierzone, odpowiadające wyznaczonemu celowi, efekty działania określonego urządzenia prawnego.

 

Doktryna wyróżnia 3 podstawowe funkcje postępowania administracyjnego:

1)       Funkcja ochronna – polega na zagwarantowaniu przestrzegania prawa przez stosowanie środków przymusu i poszanowanie interesu społecznego i indywidualnego. W praktyce funkcja ochronna przejawia się tym, że procedura zapewnia poszanowanie interesu społecznego, interesu ogółu,        ale także indywidualnego interesu jednostki w taki sposób, że podczas załatwiania sprawy administracyjnej organ prowadzący ma wydać takie rozstrzygnięcie, które będzie najbardziej korzystne z punktu widzenia tych interesów, a więc zawsze wiąże się z wyważeniem ważności tych interesów w konkretnym przypadku.

2)       Funkcja instrumentalna – regulacja postępowania administracyjnego wprowadza jednolite              i opisane prawem schematy, według których działają organy administracji, jest to ustalenie procedury ogólnej, która jest przestrzegana przy rozpatrywaniu indywidualnych przypadków, jest to także wyznaczenie pewnych standardów działania.

3)       Postępowanie administracyjne ma gwarantować efektywność i skuteczność działania procedury(jest to niezbędny aby realizować zasady prawa materialnego w ograniczonym przepisami czasie). Procedura w większym stopniu niż prawo materialne indywidualizuje interes jednostki i zapewnia jego ochronę poprzez odpowiednie instytucje prawne.

 

Postępowanie administracyjne zawiera pewne elementy prewencji i represji, jako część prawa publicznego w określonych przypadkach może być opatrzona przymusem państwowym. Przejawia się to w gwarancjach praworządności działania organów administracji publicznej:

·         Gwarancje prewencyjne – wszystkie instytucje procesowe służące ustaleniu stanu faktycznego, który zgodnie z zasadą prawdy obiektywnej ma być podstawą wydania rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

·         Gwarancje represyjne – całokształt instytucji prawnych, które mają na celu eliminację z obrotu prawnego wadliwych decyzji lub postanowień(np. weryfikacja decyzji w toku instancji administracyjnych lub weryfikacja w nadzwyczajnych trybach zaskarżenia).

 

Pojęcie postępowania administracyjnego, jego rodzaje i tryby

 

Pojęcie postępowania administracyjnego(od początku skodyfikowania w Polsce) – jest to normatywnie regulowany ciąg czynności procesowych, pewien zespół układających się kolejno działań, w którym biorą udział organy i uczestnicy postępowania, które zmierzają do rozstrzygnięcia sprawy poprzez decyzję czyli akt administracyjny indywidualny oraz weryfikacja tej decyzji w toku instancji administracyjnej.

 

·         Postępowanie jest regulowane prawem powszechnie obowiązującym(ustawa, rozporządzenie)

·         Jest to sekwencja postępujących po sobie w konkretnej kolejności czynności – wyjaśnienie okoliczności, sprawdzenie zdolności do czynności uczestników, określenie kompetencji organu, wydanie rozstrzygnięcia(jeśli istnieje osoba do której może być skierowane rozstrzygnięcie – a nie jak dziadek nie żyje, a rodzina wnioskuje o rewaloryzacje emerytury).

·         W postępowaniu administracyjnym organ administracyjny który przeprowadza procedurę musi brać pod uwagę interes publiczny, interes uczestników, czuwać nad zgodnością z prawem działań własnych i wszystkich uczestników procesu – jest to pewnego rodzaju postępowanie atrybucyjne(stwierdzające jakieś prawa, przyznające pewne korzyści) które co prawda nie ma charakteru kontradyktoryjnego, a więc tylko po części organ administracyjny jest sędzią we własnej sprawie.

·         Procedura kończy się wydaniem aktu administracyjnego o charakterze indywidualnym(akt ten jest władczy, jednostronny i może być opatrzony przymusem państwowym za którym stoi domniemanie ważności i legalności, chyba, że zostanie ono podważone w odpowiedniej procedurze). W wyniku takiego aktu dochodzi do ustalenia obowiązków lub ustalenia praw.

 

Postępowanie sadowo-administracyjneregulowany przez normy proceduralne ciąg czynności procesowych sądów administracyjnych i innych uczestników postępowania, którego celem jest rozstrzygniecie sporu dotyczącego legalności działania bądź zaniechania podmiotów wykonujących administrację publiczną w sprawach administracyjnych.

W postępowaniu administracyjnym jest władczość postępowania i brak kontradyktoryjności, natomiast skarga do sądu administracyjnego powoduje, ze skarżący jest stroną przeciwną przed niezawisłym sądem      w stosunku do organu administracyjnego (organ administracyjny traci władczość, ale zyskuje pozycje strony w postępowaniu i ma takie same prawa co skarżący).

Postępowanie to różni się od postępowania przed sądem powszechnym tym, że sąd administracyjny nie orzeka o istocie sprawy, tylko o zgodności z prawem działania lub zaniechania organu administracji.

Sąd administracyjny otwiera tylko drogę do ponownego rozstrzygnięcia sprawy przez organy administracyjne (tym razem zgodnie z prawem).

 

Rodzaje postępowań administracyjnych

 

1.       Postępowanie ogólne(opisane w kpa) które znamionuje tym, że podmioty biorące udział w postępowaniu są opisane abstrakcyjnie, tak aby objąć jak największy krąg podmiotów.

2.       Postępowanie administracyjne szczególne...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin