PERCEPCJA WZROKOWA!!!!!!!!.doc

(53 KB) Pobierz
PERCEPCJA WZROKOWA: PAMIĘĆ WZROKOWA, SPOSTRZEGANIE, KOORDYNACJA

PERCEPCJA  WZROKOWA: PAMIĘĆ WZROKOWA, SPOSTRZEGANIE, KOORDYNACJA

WZROKOWO-RUCHOWA

UWAGI

1.      SPOSTRZEGANIE

Wyszukiwanie różnic
w obrazkach

Jakie różnice dzieci wyszukują?
Czy znajdują wszystkie różnice , czy tylko umieszczone po jednej stronie kartki, po prawej lub tylko po lewej?
 

Obrazki powinny zawierać zadania różnego typu:
a. na jednym występowanie elementu/na drugim brak( we wszystkich częściach kartki)
b.2-3 elementy obrócone w przestrzeni
by zaobserwować czy dziecko dostrzega stosunki przestrzenne(norma 6 lat)
c. elementy różniące się cechami, np.: inna faktura, zamalowana cześć itp

Czy wyróżnia różnice obróconych elementów
w przestrzeni?
 

Czy dziecko zauważa różnice w fakturze danych przedmiotów, wielkości, kształcie, ilości?

Jaka jest koncentracja uwagi dziecka przy wykonywaniu tych zadań?
Czy przy wykonywaniu zadania był samodzielny?

Czy chętnie wykonuje tego typu zadania?

2.SPOSTRZEGANIE

         Dobieranie w pary                       podobnych kształtów

 

Czy dziecko dostrzega podobieństwa pod względem kształtu w rozsypance elementów?

Na początku sprawdzamy na materiale kolorowym, następnie czarnobiałym, by przejść do łączenia wyszukiwania podobieństw i różnic na materiale abstrakcyjnym.

Czy dziecko łączy w pary obrazki według wskazanej kategorii? Czy dostrzega który element nie ma pary?

Czy samodzielnie wykonuje zadania oraz jaka jest motywacja do wykonywania tego typu zadań?

 

3.SPOSTRZEGANIE

Wyszukiwanie wzoru
w układzie elementów

Jaka jest koncentracja uwagi ?

Z jednej strony kartki jest narysowany wzór, który należy odszukać
w rzędzie elementów.
Podobnie jak przy wyszukiwaniu różnic można stopniować trudność- od różnicy prostej w kolorze, do złożonej odwrócony kształt i kilka różnic.

Wyszukanie jakich podobieństw sprawia trudność?

4.SPOSTRZEGANIE

Łączenie w zbiory elementów poprzez eliminowanie

Czy wyróżnia zbiory w przedstawionych elementach?
 

Ważne przy podawaniu odpowiedzi są argumenty dziecka, sprawdzamy bowiem wzrokowość.

Jaką nadaje nazwę?

Jak identyfikuje te elementy?


PAMIĘĆ WZROKOWA
 

 

Zapamiętywanie zidentyfikowanych elementów

Czy koncentruje się na zapamiętaniu elementów?

Wybieramy elementy znane dziecku, sprawdzamy czy dziecko nazwie te elementy.

Ile elementów udało się zapamiętać?

WIEK

POZIOM SPOSTRZEGANIA SYTUACJI NA OBRAZKU

3-4 LATA

- spostrzega i wymienia chaotycznie kilka przedmiotów lub ich elementy (konkrety)

4-5 LAT

- spostrzega i wymienia do kilkunastu przedmiotów (konkretów), utrzymując jakiś porządek (początek strukturalizacji spostrzeżeń). Zdarza się spostrzeganie cech przedmiotu

5-6 LAT

- spostrzega i opisuje czynności posługując się prostymi zdaniami z uwzględnieniem cech przedmiotu (do pozytywnej oceny wystarczą 2-3 zdania)

6-7 LAT

- spostrzega stosunki przestrzenne i nazywa (wymienia) je w zdaniach. Opis obrazka zaczyna mieć logiczną treść.

 

ZALECENIA DO WSPOMAGANIA I KORYGOWANIA PERCEPCJI WZROKOWEJ

Układanie elementów  z pamięci , układanie elementów według wcześniej wskazanej kolejności, składanie

pociętych obrazków ,uzupełnianie braków na obrazkach, dopasowywanie części obrazków do całości,

wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami, składanie pociętych kształtów z papieru ,różnicowanie położenia

elementów w przestrzeni, rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek, rozpoznawanie przedmiotów na

obrazkach pokazywanych bardzo krótko, wyszukiwanie „aburdów „ na obrazach.

Praca na  materiale literowym-wyszukiwanie podobnych i różnych kształtów, uzupełnianie
w ilustracjach lub sytuacji w sali brakujących detali.   Dobieranie obrazków odpowiednich do treści zagadek.

Sortowanie  lub  segregowanie przedmiotów, obrazków, kształtów, kolorów, różnych kategorii według

określonych cech lub zasad w celu ćwiczenia umiejętności prawidłowego ich rozpoznawania, różnicowania 

i wyodrębniania spośród wielu różnych, a także bardzo podobnych.

Identyfikowanie przedmiotów, obrazków, symboli graficznych wśród wielu różnych lub podobnych, wykorzystując loteryjki, domina, karty, zestawy obrazków. Szukanie różnic i podobieństw w przedmiotach i na obrazkach z przedmiotami i symbolami graficznymi – pozornie takich samych, uzupełnienie brakujących elementów przez dorysowanie, dołożenie, itp. Składanie według wzoru: obrazka z części, przez zastosowanie układanek – rozsypanek, klocków obrazkowych, układanie według wzoru przy zastosowaniu zabawek – układanki, mozaiki, układanki wtyczkowe, przybijanki, nawlekanki magnetyczne. Wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów znajdujących się w otoczeniu lub na obrazku, zapamiętywanie układu przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów, układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych     uprzednio wzorów, segregowanie, porządkowanie figur, przedmiotów, obrazków według różnych zasad. Układanie drobnych przedmiotów (pestki, fasolki, kamyki) w dowolne  wzorki, lub odtwarzanie wzoru- rytmy.

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin