PREAMBUŁA
Kodeks ten został stworzony przez nauczycieli i dla nauczycieli. Zawiera normy, zasady etyczne, wskazania, a także obowiązki i prawa nauczycieli. W założeniu pełnić one powinny role drogowskazów, tak, by nauczyciele mogli zarówno w życiu osobistym jak i pracy zawodowej kierować się szeregiem niezbywalnych wartości takich jak:
1. DOBRO;
2. PRAWDA;
3. WOLNOŚĆ;
4. ODPOWIEDZIALNOŚC;
5. PODMIOTOWOŚC;
6. PRAWOŚĆ;
7. UCZCIWOŚĆ;
8. SPRAWIEDLIWOŚĆ.
Kodeks ten ma pomóc w utożsamianiu się nauczycieli ze swoją grupą zawodową i jej etosem.
I. Pedagog wobec wychowanka:
Wskazania pozytywne:
1. Troszcz się o dobro ucznia;
2. Stwarzaj warunki dla indywidualnego rozwoju każdego ucznia;
3. Dbaj o zapewnienie każdemu uczniowi możliwości odniesienia sukcesu;
4. Szanuj wolność i autonomię każdego ucznia;
5. Organizuj jak najlepsze warunki sprzyjające samorozwojowi ucznia;
6. Szanuj godność ucznia w procesie kształcenia i wychowania;
7. Przejawiaj akceptację wobec różnorodności elementów sytuacji dydaktyczno – wychowawczych;
8. Dbaj o wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia w sferach: intelektualnej, duchowej, moralnej, estetycznej, fizycznej i społecznej;
9. Twórz relacje podmiotowe z podopiecznymi;
10. Kształtuj u uczniów poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje, działania i ich konsekwencje.
Wskazania negatywne:
1. Nie hamuj samodzielności ucznia;
2. Nie kieruj się stereotypami i nie etykietuj ucznia;
3. Nie narzucaj swojej wizji świata i swojego sposobu myślenia;
4. Nie faworyzuj żadnego z uczniów;
5. Nie zamykaj się na doświadczenia uczniów.
I. Pedagog wobec współpracowników:
1. Bądź otwarty na współpracę;
2. Solidaryzuj się ze swoją grupą zawodową, nie tracąc przy tym autonomii;
3. Godnie reprezentuj stan nauczycielski;
4. Podejmuj działania sprzyjające integracji i kształtujące pozytywne relacje w gronie pedagogicznym;
5. Dziel się autentyczną wiedzą i doświadczeniem.
1. Nie podważaj autorytetu innych nauczycieli;
2. Nie kwestionuj kompetencji współpracowników;
3. Nie przyczyniaj się do powstawania konfliktów i złej atmosfery w miejscu pracy.
II. Pedagog wobec nauki:
1. Przekazuj wiedzę zgodnie z założeniami nauki;
2. Przejawiaj krytyczny stosunek wobec informacji i ich źródeł;
3. Dąż do doskonalenia i poszerzenia swoich kompetencji zawodowych przez samokształcenie.
1. Nie zniekształcaj obrazu rzeczywistości przez fałszowanie głoszonych przez siebie prawd.
III. Pedagog i społeczeństwo:
1. Respektuj ogólnie przyjęte zasady w społeczeństwie;
2. Szanuj i przekazuj normy służące dobru wspólnemu;
3. Reprezentuj godnie dobre imię szkoły i stan nauczycielski;
4. Przygotowuj uczniów do aktywnego i kompetentnego uczestnictwa w życiu społecznym;
1. Nie bądź rzecznikiem żadnej ideologii;
2. Nie kształtuj postaw wrogości wobec odmienności: kulturalnej, religijnej i etnicznej;
3. Nie bądź bierny wobec wszelkich przejawów patologii w środowisku uczniowskim, nauczycielskim i rodzicielskim.
IV. Pedagog – prawa i obowiązki:
1. Wykonuj swe zadania dydaktyczne i wychowawcze w sposób sumienny i rzetelny;
2. Bądź konsekwentny w przestrzeganiu norm etycznych zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym;
3. Masz prawo do autonomii;
4. Masz prawo do samorealizacji;
5. Masz prawo do odmowy wykonywania poleceń niezgodnych z własnym sumieniem i światopoglądem;
6. Masz prawo do wyrażania własnych odczuć i przekonań.
2
lucin