Uczenie się przez symulację
Symulacja jest metodą uczenia się, która przybliża uczestnikom wybrany wycinek rzeczywistości, dzięki czemu uczestnicy przyswajają określone umiejętności i pojęcia nadające się do przeniesienia w świat realny.
· Uczestnicy odgrywają role w wyznaczonej scenerii w celu opanowania konkretnych umiejętności
· Najczęściej odtwarza prawdziwe sytuacje
· Uczestnicy w trakcie symulacji zmagają się z czynnikami charakterystycznymi dla danej sytuacji – uczą się, poznając konsekwencje własnych poczynań
· Dostarcza informacji zwrotnej pokazując skutki zachowań, dzięki czemu możliwa jest modyfikacja własnych reakcji
· Podstawowym warunkiem przebiegu symulacji jest wyposażenie uczestników w pojęcia, informacje niezbędne do podjęcia działania
· Może mieć charakter rywalizacji, współpracy
Fazy symulacji:
· Orientacyjna – przedstawienie tematu, pojęcia, które symulacja obejmuje, objaśnienie zasad symulacji. Jest niezbędna do zorganizowania pracy i nadania jej odpowiedniego kierunku
· Przygotowawcza – przedstawienie scenariusza, zasad, ról, procedur, reguł, celów symulacji; przydzielenie ról uczestnikom; upewnienie się, czy uczestnicy rozumieją o co chodzi w całej symulacji i w poszczególnych rolach
· Rozegranie symulacji, w której nauczyciel pełni rolę opiekuna i rozjemcy; w trakcie trwania symulacji możliwe jest przerywanie w celu uzyskania przez uczestników informacji zwrotnych, przeprowadzenia oceny ich działania, wyjaśnienia błędów i nieporozumień
· Omówienie – nauczyciel skupia uwagę uczestników na tym, co się wydarzyło, na wyniesionych wrażeniach, procesie symulacji, porównaniu jej z rzeczywistością, powiązaniu z treścią przedmiotową, ocenie i przekonstruowaniu projektu symulacji
Warunki skuteczności symulacji pedagogicznej:
· Umiejętne włączenie symulacji przez nauczyciela do programu nauczania
· Wydobycie z symulacji dydaktycznych i wychowawczych walorów
· Nadanie sensu czynnościom wymaganym przez grę, dzięki czemu przebiega proces samokształcenia
Efekty dydaktyczne:
· Zdolność samodzielnego uczenia się
· Opanowanie wiadomości i umiejętności programowych
· Zaufanie do własnych procesów poznawczych
Efekty wychowawcze:
· Wykorzystywanie informacji zwrotnych
· Niezależność w roli ucznia
· Wrażliwość na związki przyczynowo-skutkowe
Zalety:
· Kształtowanie pojęć i umiejętności
· Rozwija zdolności współpracy i współzawodnictwa, myślenie krytyczne, zdolność podejmowania decyzji, empatię, wiedzę, poczucie własnej skuteczności, świadomości roli przypadku, konieczności stawiania czoła konsekwencjom własnego działania
· Możliwość wypróbowania różnych sposobów zachowania oraz wyciągania wniosków z sukcesów i porażek
· Pozwala doświadczyć sytuacji niedostępnych bezpośrednio w naturalnej postaci
Bibliografia:
Bruce Joyce, Emily Calhooun, David Hopkins, Przykłady modeli uczenia się i nauczania
lucin