wychowanie-do-zycia-w-rodzinie.doc

(85 KB) Pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE „FELICJA KALINOWASKA” PODRĘCZN

WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE   „FELICJA KALINOWASKA” PODRĘCZNIK DLA GIMNAZJUM III ETAP EDUKACYJNY

 

Podręcznik zrecenzowali:

v     prof. dr hab. Roman Ossowski – z rekomendacji Akademii Bydgoskiej

v     prof. dr hab. Aleksander Nalaskowski – z rekomendacji Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika

v     prof. dr hab. Barbara Kasprzak- – z rekomendacji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza

v     prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz- – z rekomendacji Towarzystwa Rozwoju Rodziny

 

Koncepcja człowieka prezentowana w książce :

¨      człowiek „ to pojęcie o znaczeniu antropologicznym i biologicznym

¨      różnica pomiędzy „człowiekiem” a pozostałymi istotami żywymi

¨      spojrzenie na „człowieka” z punktu widzenia religii

¨      spojrzenie na dziecko jako najmłodszego „człowieka”

¨      przedstawienie okresów życia człowieka

 

Koncepcja rodziny zawarta w książce:

 

ü      przygotowanie do roli rodziców- dojrzałość do małżeństwa , ukazanie wartości małżeństwa

ü      zadania rodziny

ü      czym jest rodzina

ü      problemy i konflikty rodzinne

ü      dziecko w rodzinie

ü      przemoc domowa

ü      funkcje rodziny

 

 

Obraz i rola kobiety prezentowane w książce:

¨      kobieta jest matką

¨      matka jest osobą, która towarzyszy dziecku na co dzień we wszystkich jego sprawach

¨      u matki szuka się uznania , ona pomaga w rozwiązywaniu problemów

¨      matka jest oparciem dla młodych

¨      matka jest ona ważna w procesie dojrzewania

 

 

 

 

Obraz i rola mężczyzny prezentowane w książce:

 

o       mężczyzna jest ojcem

o       ojciec rzadziej niż matka jest wymieniany jako partner w rozmowach

o       kontakty z ojcem nie są tak częste i bezpośrednie jak z matką

o       młodym ludziom zależy na uznaniu ojca, zwłaszcza chłopców

 

Rodzaje związków i ich ocena:

ü      przyjaźń

ü      stan zauroczenia

ü      miłość platoniczna

ü      pierwsze związki uczuciowe

ü      miłość od pierwszego wejrzenia

ü      związki przez Internet

      Codzienność jest tłem, na którym powstają i kształtują się nasze uczucia. W naszym życiu ważna jest przyjaźń. Jej podstawą są doświadczenia wyniesione z domu rodzinnego. Wartość przyjaźni ujawnia się zwłaszcza w trudnych sytuacjach życiowych. Prawdziwa przyjaźń jest wyrazem dojrzałości psychicznej, empatii, szanowania inności i niepowtarzalności innych ludzi. Innym stanem od przyjaźni jest stan zauroczenia, który jest swoistym rodzajem miłości. Jest to stan gdzie nie myślimy racjonalnie, zapominamy o swoich powinnościach i zobowiązaniach. Może się zdarzyć, że zakochanie znika szybko, tak jak się pojawiło. W okresie szkolnym pojawiają się pierwsze związki uczuciowe polegające na spędzaniu razem czasu. Chodzenie z sobą nie trwa wiecznie, może się skończyć zerwaniem lub narzeczeństwem. W tej fazie młodzi muszą sobie zadać pytanie o granice przeżywania uczuć. Każdy związek wnosi w życie młodych ludzi nowe przeżycia, nie są one koniecznie dobre.

 

Koncepcja miłości:

 

Ø      miłość młodzieńcza- to czas, kiedy znajomość lub przyjaźń między dwojgiem młodych ludzi przekształca się w „chodzenie ze sobą”.

Ø      Miłość- w okresie młodzieńczym kojarzy się z cierpieniem, jest porażeniem, chwilą olśnienia, pojawia się niespodziewanie, towarzyszy jej smutek spowodowany nieobecnością osoby ukochanej. Istotą miłości pełnej, prawdziwej jest  pragnienie uszczęśliwienia drugiej osoby, myślenie o jej potrzebach i ich zaspakajanie, respektowanie hierarchii wartości w życiu. Miłość prawdziwa to dostrzeganie i docenianie daru, jakim jest druga osoba ofiarująca siebie w sposób altruistyczny i całkowity. W miłości najważniejsze jest dobro  osoby ukochanej.

Ø      Miłość to podstawa i fundament małżeństwa.

 

Etyka seksualna prezentowana przez autorkę:

à        Inicjacja seksualna- to odbycie pierwszego stosunku. Ważny jest sposób decydowania się na inicjację, ważne są warunki w jakich ona przebiega i poczucia wzajemnej odpowiedzialności, bardzo ważne jest uczucie, które łączy młodych ludzi.

à        Antykoncepcja- to metoda sterowania płodnością oraz środki w celu zapobiegania zapłodnieniu. Wyróżniamy tu:

 

v     Metody sztuczne kierowania płodnością:

¨      Prezerwatywę

¨      Kapturki zakładane na szyjkę macicy

¨      Diagmy

¨      Globulki

¨      Pianki

¨      Kremy dopochwowe

¨      Pigułki

¨      Implanty podskórne

¨      Wkładki domaciczne

¨      Zastrzyki hormonalne

 

v     Naturalne metody sterowania płodnościąLopierają się wyłącznie na znajomości fizjologii płodności mężczyzny i kobiet:

¨      Kalendarzyk małżeński

¨      Metoda termiczna

¨      Metoda Billingsów

¨      Metoda objawowo – termiczna

 

à        Aborcja- wydalenie płodu z macicy zanim osiągnie zdolność do samodzielnego życia. Jest ona dopuszczalna w 3 przypadkach:

¨      Zagrożenie życia matki i zagrożenie jej zdrowia

¨      Gdy ciąża powstała na podstawie gwałtu kazirodztwa

¨      Gdy  badania prenatalne wykazują ciężkie i nieodwracalne uszkodzenie płodu

Poza tymi przypadkami przerywanie ciąży będzie karalne.

 

 

 

 

Wartości prezentowane w książce:

§         Zdolność do wartościowania i posiadania systemu wartości jest jedną z właściwości człowieka.

§         Internalizacja wartości– uzewnętrznianie, przyjmowanie za własne.

§         Rodzina jest nadal najwyżej cenioną wartością opartą o uczuciach- jest wartością u której leży miłość i odpowiedzialność.

 

 

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE   „FELICJA KALINOWASKA ĆWICZENIA  DLA GIMNAZJUM III ETAP EDUKACYJNY

 

Ćwiczenia zrecenzowali:

 

v     Pod względem merytorycznym i dydaktycznym:

 

¨      prof. dr hab. Roman Ossowski

¨      dr

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin