Repetytorium ZLog.pdf

(324 KB) Pobierz
Roman Pietroń, Zarządzanie logistyką. Repetytorium do wykładu 2006/2007.
REPETYTORIUM
„Zarządzanie logistyką”
1. Co to jest logistyka?
Istnieje wiele znaczeń i interpretacji słowa "logistyka". Hipotezy dotyczące etymologii tego słowa oparte są na: łacińskim
locus , greckim logos i francuskich: logis , loger , logement . Sam termin logistyka pojawia się w historycznych traktatach o
wojskowości, ale także i w dziedzinie matematyki (obliczeń praktycznych lub logiki). Etymologia słowa "logistyka": locus
[łac.] - miejsce, przestrzeń; logos [grec.] - słowo, nauka, rachunek; logis [franc.] - miejsce, przestrzeń; loger , logement
[franc.] - zakwaterowanie, wyekwipowanie.
Logistyka obejmuje koordynację przepływów dóbr i informacji wewnątrz firmy oraz pomiędzy firmą i jej klientami i
dostawcami . W innym ujęciu logistyka to związana z czasem alokacja zasobów . Zakres rozpatrywanych w logistyce
przepływów zasileniowych poszerza się - np. istnieje propozycja włączenia także przepływów zasobów energetycznych,
finansowych i wiedzy. Rozwój logistyki to historia integracji zadań, funkcji i procesów gospodarczych.
Definiowanie logistyki:
1. Aspekt przedmiotowy: organizacja przepływu (przemieszczania i składowania) dóbr i informacji wewnątrz firmy oraz
pomiędzy firmą i jej klientami i dostawcami (również: związana z czasem alokacja zasobów)
2. Aspekt zarządzania: "nowy sposób (filozofia) zarządzania" przedsiębiorstwami polegający na orientacji na: integrację
(systemowość, łańcuch, sieć dostaw), rynek, czas, przepływy.
3. Aspekt naukowy: dziedzina (jeszcze nie dyscyplina lub nauka) wiedzy wykorzystująca elementy interdyscyplinarne:
ekonomii, organizacji i zarządzania, informatyki, teorii systemów.
2. Co jest celem logistyki?
Celem współcześnie pojmowanej gospodarczej logistyki cywilnej jest zwiększenie konkurencyjności i efektywności
ekonomicznej firm przez odpowiednie zarządzanie składowaniem i przepływem dóbr (surowców, materiałów,
półproduktów, wyrobów i usług finalnych) od dostawcy do odbiorcy końcowego (klienta) . Zatem celem logistyki jest:
zmniejszenie kosztów , redukcja cykli czasowych , maksymalizacja poziomu obsługi
ZASADA 9W (9R) W LOGISTYCE:
Logistyka powinna spełniać następujące cechy: WŁAŚCIWY KLIENT, WŁAŚCIWY PRODUKT, WŁAŚCIWA ILOŚĆ,
WŁAŚCIWA JAKOŚĆ, WŁAŚCIWE MIEJSCE, WŁAŚCIWY CZAS, WŁAŚCIWY KOSZT, WŁAŚCIWY SPOSÓB,
WŁAŚCIWY DOSTAWCA
3. Co to jest produkt logistyczny?
PRODUKT LOGISTYCZNY
Jest to zbiór życzeń i oczekiwań klienta co do towarów lub usług o postaci i jakości dóbr przemieszczanych i
przechowywanych w systemach logistycznych.
STRUKTURA PRODUKTU LOGISTYCZNEGO
1. Postać fizyczna produktu (własności, cechy)
2. Postać ładunkowa produktu (waga, wymiar, opakowanie)
3. Postać finalna (oczekiwania odbiorcy, usługi dodatkowe)
4. Co to jest usługa logistyczna?
Proces organizowania, kierowania i kontroli (sterowania) przepływem dóbr i informacji w przedsiębiorstwie - zarządzania
działalnością logistyczną realizowany przez specjalistyczną firmę (3PL). Jest to zatem zorganizowane przez firmę zewnętrzną
transportowanie, magazynowanie produktów logistycznych wraz z pełną obsługą formalno-prawną.
5. Jak rozumiesz pojęcia: zarządzanie logistyką, zarządzanie logistyczne?
ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ
Proces organizowania, kierowania i kontroli (sterowania) przepływem dóbr i informacji w przedsiębiorstwie - zarządzania
działalnością logistyczną. Pojęcie zarządzania logistyką odnosi się do poziomu operacyjnego (rzadziej taktycznego lub
strategicznego) logistyki. Oznacza zmniejszenie znaczenia logistyki w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwa.
ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE
Pojęcie zarządzania logistycznego odnosi się zazwyczaj do poziomu strategicznego funkcjonowania logistyki. Oznacza
zwiększenie znaczenia logistyki w procesie zarządzania w przedsiębiorstwie - całość procesów zarządzania strategicznego
i funkcjonalnego w przedsiębiorstwie jest podporządkowana koncepcjom logistycznym (orientacja integracyjna, rynkowa,
czasowa i przepływowa).
767032278.047.png 767032278.058.png 767032278.069.png 767032278.073.png 767032278.001.png 767032278.002.png 767032278.003.png 767032278.004.png 767032278.005.png 767032278.006.png 767032278.007.png 767032278.008.png 767032278.009.png
 
6. Scharakteryzuj relacje: logistyka-marketing, logistyka-finanse, logistyka-reengineering.
LOGISTYKA A MARKETING
Częścią wspólną zakresów działania logistyki i marketingu są: proces zaopatrzenia przedsiębiorstwa (rynek zaopatrzenia)
oraz proces dystrybucji dóbr na rynkach zbytu (rynek dystrybucji). W tych obszarach powinna następować ścisła
współpraca funkcjonalna (lub zadaniowa) logistyki i marketingu.
Controlling w logistyce powinien być rozumiany jako „funkcja przekrojowa”, dostrajająca planowanie i koordynację
zakładowych obszarów cząstkowych (podsystemów), obejmujących wszystkie poziomy decyzyjne, co ma zapobiegać ich
suboptymalizacji – sprzecznej z domeną i celami całej firmy.
7. Wyjaśnij pojęcia: logistyka marketingowa, marketing logistyczny.
LOGISTYKA MARKETINGOWA
Pojęcie logistyki marketingowej odnosi się do obszarów logistyki (zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji i ochrony środowiska
zazwyczaj podporządkowywanych działaniom funkcjonalnym marketingu (logistyka jako narzędzie dla efektywnego
marketingu na poziomie strategicznym).
MARKETING LOGISTYCZNY
Pojęcie marketingu logistycznego odnosi się do obszarów i działań marketingowych zazwyczaj podporządkowywanych
działaniom funkcjonalnym logistyki (marketing jako narzędzie efektywnej logistyki realizowanej na poziomie operacyjnym i
strategicznym).
8. Podaj główne zasady logistyki.
Orientacja na czas: Szybkie przygotowanie materiałów, informacji; Redukcja szczebli hierarchicznych zarządzania;
Struktury proste; Ograniczenie faz decyzyjnych; Uzgadnianie celów odniesionych do czasu; Redukcja przestojów
Orientacja rynkowa: Dostosowanie organizacji do strategii rynkowej; Różnicowanie działalności według grup klientów;
Tworzenie struktur działania; Dostosowanie organizacji do zmian otoczenia
Orientacja na integrację: Integracja przepływów materiału i informacji; Integracja podstawowych funkcji; Redukcja
organizacyjnych sfer nieokreśloności; Unikanie organizacji sprzecznej z przepływami; Dążenie do całościowej
odpowiedzialności
Orientacja na przepływy: Sterowanie na podstawie zasady ciągłości; Decentralizacja funkcji sterowania; Centralizacja funkcji
strategicznych; Synchronizacja procesów logistycznych; Zapewnienie sprawności przepływu informacji
9. Jakie znasz reguły działań logistycznych?
REGUŁY LOGISTYCZNE
Reguły logistyczne stanowią swoiste maksymy zarządzania logistycznego. Ich podstawą jest doświadczenie w praktyce
gospodarczej oraz wykorzystanie praw ekonomicznych. Reguły są podstawą złożonych strategii logistycznych firm. Na
szczeblu przedsiębiorstwa jako całości stosowane są reguły substytucji i komplementarności. Pozostałe reguły stosowane
są najczęściej na szczeblu jednostki organizacyjnej firmy.
-
Reguła substytucji i komplementarności
-
Reguła zróżnicowanej dystrybucji
-
Reguła strategii mieszanej
-
Reguła racjonalizacji i standaryzacji
-
Reguła konsolidacji
-
Reguła opóźniania (odraczania)
10. Scharakteryzuj znane Ci strategie logistyczne przedsiębiorstw.
KONKURENCYJNE STRATEGIE LOGISTYCZNE
Strategia logistyczna jest jedną ze strategii funkcjonalnych przedsiębiorstwa (obok innych, np. marketingowej, finansowej,
produkcyjnej, inwestycyjnej. Strategie logistyczne są sposobem działania konkurencyjnego firm w zakresie zaopatrzenia,
magazynowania, transportu i dystrybucji dóbr. Stąd też trudno rozdzielić pojęcie strategii logistycznej od strategii
konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
Analizowane w kontekście modeli branż M.E.Portera strategie logistyczne mogą być sprowadzone do trzech sytuacji
zdobywania i utrzymania przewagi rynkowej. Możliwe są także kombinacje strategii. Firma może budować swoją przewagę
logistyczną poprzez: Różnicowanie , Koncentracja , Niski koszt , (lub podejście mieszane)
Z punktu widzenia rosnącego poziomu zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwie można wyróżnić następujące
strategie logistyczne: Integracja funkcji i procesów , Konsolidacja , Zmniejszanie/eliminacja zapasów , Skracanie
cykli , Różnicowanie obsługi klienta , Kooperacja w relacji "dostawca-odbiorca" , Outsourcing logistyczny ,
Innowacje logistyczne .
- 2 -
767032278.010.png 767032278.011.png 767032278.012.png 767032278.013.png
 
Strategia logistyczna powinna spełniać następujące warunki:
1) powinna być spójna z pozostałymi strategiami funkcjonalnymi firmy i razem z nimi tworzyć optymalną
kombinację działań dla wprowadzenia strategii konkurencyjnej firmy
2) musi obejmować wszystkie zakresy działalności firmy i harmonizować je w aspektach logistycznych.
W budowaniu strategii logistycznych wykorzystuje się następujące metody (modele) analiz strategicznych: Analiza SWOT,
Koncepcja cyklu życia produktu, Model macierzy BCG (BCG ABB), Koncepcja łańcucha wartości, Metoda Pareto,
Metoda profilu firm, Metoda 4M (Ishikawy), Model sektorów M.E.Portera, strategii rynkowych K.Ohmae.
STRATEGIE RYNKOWE FIRM
Model Kenichi Ohmae (japoński konsultant)
Produkty istniejące
Produkty nowe
Frontalna konkurencja
Budowanie funkcjonalnej odmienności
(np. Caterpillar, Otis)
Agresywna inicjatywa
(np. Polaroid, biała czekolada)
Unikanie
konkurencji
Relatywna przewaga
(np. McDonald's, "fast food")
Maksymalizacja, satysfakcja
Odbiorcy
STRATEGIE LOGISTYCZNE FIRM
Znane sposoby dostarczania
Nowe sposoby dostarczania
Konfrontacja ze strategiami
logistycznymi konkurentów
Maksymalizacja konkurencji
(np. eliminacja pośredników)
Uruchomienie nowej drogi do klienta
Unikanie konfrontacji ze strategiami
logistycznymi konkurentów
Zmiana form dystrybucji
(np. Family Frost, Timex)
Maksymalizacja poziomu obsługi
rynku
(np. Amway, Oriflame, Avon)
11. Jaki jest zakres działań podejmowanych w logistyce?
ZAKRES DZIAŁAŃ W LOGISTYCE
ZAOPATRZENIE (ZAKUPY), GOSPODARKA ZAPASAMI (STEROWANIE), TRANSPORT (RUCH, TABOR), OBSŁUGA
ZAMÓWIEŃ (OBSŁUGA KLIENTA), GOSPODARKA MAGAZYNOWA (SKŁADOWANIE), GOSPODARKA
OPAKOWANIAMI, GOSPODARKA ODPADAMI, KOORDYNACJA LOGISTYCZNA
ZAKRES WSPÓŁDZIAŁAŃ W LOGISTYCE
PRODUKCJA, MARKETING, FINANSE I KSIĘGOWOŚĆ, WPROWADZANIE NOWYCH WYROBÓW, GOSPODARKA
KADRAMI, INWESTYCJE
12. Scharakteryzuj współczesne trendy i tendencje w logistyce firm.
TENDENCJE W LOGISTYCE 2002 (wg badań firm doradczych A.T.Kearney, Datagroup i innych)
- Konsolidacja produkcji i systemów logistycznych
- Powstawanie sieci logistycznych (np. Keiretsu , wirtualnej logistyki)
- Wykorzystanie specjalizowanych operatorów logistycznych (ang. third/fourth party logistics, outsourcing )
- Zmniejszenie zakresu dodawania wartości , głębokości przerobu (np. dostawy modułowe)
- Ograniczanie liczby dostawców , silniejsze związki współpracy, powstawanie grup zakupowych (np. marketing
partnerski, Keiretsu , ECR, JIT II)
- Rozwój logistycznych zintegrowanych systemów informatycznych (systemy LRP, ERP)
- Zjawisko " turbologistyki " - zastosowania "nowych" metod, technik i technologii zarządzania w nowym otoczeniu
(np. TBM, TQM, Kaizen , BM, QR, ECR, BPR, LM, JIT)
- Rozszerzenie zakresu i poziomu integracji funkcji logistycznych (np. włączanie finansów i wykorzystania
wiedzy, logistyka miast, regionów i ponadnarodowa)
- Wzrost znaczenia logistyki ochrony środowiska , tzw. "zielonej logistyki" (np. recykling opakowań, materiałów i ich
utylizacja).
- Zmniejszenie znaczenia kosztów magazynowania (ograniczenie redukcji)
- Wzrost znaczenia kosztów transportu (przyczyny: globalizacja, kryzys paliwowy, kongestie, warunki prawne)
- Wzrost znaczenia E-Business , M-Business w logistyce (Internet, B2B, B2C, C2C, ...)
13. Jakie znasz metody identyfikacji i oceny sprawności łańcuchów logistycznych?
NARZĘDZIA LOGISTYKI
1. ANALIZA SWOT
Zastosowanie: ustalenie strategii logistycznej, audyt logistyczny
- 3 -
767032278.014.png 767032278.015.png 767032278.016.png 767032278.017.png 767032278.018.png 767032278.019.png 767032278.020.png 767032278.021.png 767032278.022.png 767032278.023.png 767032278.024.png 767032278.025.png 767032278.026.png 767032278.027.png 767032278.028.png 767032278.029.png 767032278.030.png
2. ZASADA PARETO I KLASYFIKACJE ABC/XYZ
Zastosowanie: zróżnicowanie zarządzania na każdym poziomie logistyki
3. METODY OPTYMALIZACYJNE I BADAŃ OPERACYJNYCH
Zastosowanie: optymalizacja decyzji logistycznych na każdym poziomie logistyki
4. METODY PROGNOZOWANIA I SYMULACJI
Zastosowanie: racjonalizacja decyzji logistycznych na każdym poziomie logistyki, opis zjawisk i procesów
systemowych
5. METODA 4M (Diagram Ishikawy)
Zastosowanie: identyfikacja i opis przyczyn złego funkcjonowania logistyki
6. METODA TBM ( Time Based Management )
Zastosowanie: kompresja czasu w łańcuchu logistycznym (usuwanie strat czasu), ientyfikacja i opis przyczyn złego
funkcjonowania logistyki
7. ANALIZA EKSPERTOWA
Zastosowanie: Identyfikacja systemu logistycznego, audyt logistyczny, współpraca z dostawcami
8. METODA IDEF (IDEF0, IDEF2, IDEF3), BPM ( Business Process Management )
Zastosowanie: identyfikacja i opis systemu i procesów logistycznych
9. METODY ANALIZ WSKAŹNIKOWYCH
Zastosowanie: zaopatrzenie, zarządzanie zapasami, gospodarka magazynowa, gospodarka odpadami, obsługa klienta
10.METODY AUDYTOWE
Zastosowanie: współpraca z dostawcami, zaopatrzenie, gospodarka magazynowa, gospodarka odpadami, obsługa
klienta
14. Podaj czynniki wyboru sposobu fizycznej dystrybucji towarów w łańcuchu logistycznym.
Dystrybucja fizyczna to:
Obsługa zamówień
Transport
Utrzymywanie magazynów
Utrzymywanie zapasów
Czynniki wyboru dystrybucji fizycznej to:
Rynek docelowy
Konkurencja
Czynniki ekonomiczne
Czynniki prawne
Czynniki technologiczne
Marketing (strategie) przedsiębiorstwa
Zasoby przedsiębiorstwa
Dotychczasowe doświadczenia w dystrybucji
15. Co to jest klasyfikacja ABC?
Zasada Pareto 80/20, metoda ABC - podstawowe narzędzie logistyki
Klasyfikacja ABC oparta jest na prawie Wilfredo Pareto. Większość wartości ("cenności") pozycji asortymentowych
(surowców, materiałów, wyrobów gotowych) tworzona jest przez ilościową mniejszość pozycji asortymentowych. Zasada ta
stosowana jest do podziału wszystkich asortymentów wg ich cenności z punktu widzenia różnych kryteriów, np.:
1) wartości wykorzystania (wartości finansowej zapasów),
2) stopnia niezbędności wykorzystania (np. w zaopatrzeniu, w produkcji),
3) krytycznego znaczenia dla utrzymania ciągłości procesów,
4) okresu przechowywania (np. krótkiego czasu),
5) długości czasu dostawy (np. długiego czasu dostawy),
6) podatności na kradzieże,
7) wymiaru lub wagi asortymentu (np. dużych gabarytów, dużej wagi),
8) przydatności czasowej asortymentu (np. zmiany lub unowocześnianie procesów),
9) warunków przechowywania asortymentów (np. wymagania specjalnego składowania).
Dla wyodrębnionych w ten sposób grup (klas) A, B, C (D,...) stosowane jest odmienne podejście logistyczne.
Wg udziału ilościowego i wartościowego podział jest następujący:
A - 20/80 (5/75)
B - 30/15 (20/20)
C - 50/5 (75/5)
Algorytm postępowania przy sporządzaniu klasyfikacji ABC jest następujący:
1. Obliczyć wartość wykorzystania (rozchodu, zużycia, sprzedaży) każdej pozycji asortymentowej zapasu (iloczyn ilości
zapasu i jego wartości jednostkowej).
2. Posortować tabelę pozycji asortymentowych wg wartości wykorzystania od największej do najmniejszej.
- 4 -
767032278.031.png 767032278.032.png 767032278.033.png 767032278.034.png 767032278.035.png 767032278.036.png 767032278.037.png 767032278.038.png 767032278.039.png 767032278.040.png
 
3. Obliczyć sumę ilości pozycji asortymentowych zapasu.
4. Obliczyć udział procentowy ilości każdej pozycji asortymentowej w sumie ilości wszystkich pozycji asortymentowych
zapasu.
5. Obliczyć sumę wartości wykorzystania wszystkich pozycji asortymentowych zapasu.
6. Obliczyć udział procentowy wartości wykorzystania każdej pozycji asortymentowej w sumie wartości wykorzystania
wszystkich pozycji asortymentowych.
7. Obliczyć skumulowane ilościowe i wartościowe udziały procentowe pozycji asortymentowych.
8. Podjąć decyzję o podziale pozycji asortymentowych zapasu na klasy A, B, C.
16. Co to jest klasyfikacja XYZ?
KLASYFIKACJA WG PROGNOZY POPYTU
Metoda XYZ
Podstawą klasyfikacji XYZ jest podział pozycji asortymentowych na grupy, które opisują typ (sposób) zapotrzebowania na
dany asortyment. Klasa X zawiera pozycje asortymentowe, na które istnieje regularne zapotrzebowanie (popyt). Klasa Y
zawiera pozycje asortymentowe, dla których występują sezonowe wahania w zapotrzebowaniu. Z kolei klasa Z składa się z
tych pozycji asortymentowych, na które występuje sporadyczne (okazjonalne) zapotrzebowanie. Dla potrzeb praktycznych
przyjmuje się następującą charakterystykę klas:
X - zużycie z wahaniami do 20% (10%) stałego zużycia (wysoka dokładność prognozy),
Y - zużycie z silnymi wahaniami od 20% do 50% (od 10% do 25%) stałego zużycia (średnia dokładność prognozy),
Z - zużycie z silnymi wahaniami powyżej 50% (25%) stałego zużycia (niska dokładność prognozy).
Pozycjom asortymentowym przyporządkowywana jest ocena punktowa wahań zapotrzebowania. Dla klasy Z (niestałe
zaopatrzenie) przydzielana jest ocena punktowa 1-3 (np. 0-10%: 10 pkt, 10-20%: 9 pkt). Dla klasy Y (wahające się
zaopatrzenie) przydzielana jest ocena punktowa 4-8 (np. 20-26%: 8 pkt, 26-32%: 7 pkt, 32-38%: 6 pkt, 38-42%: 5 pkt, 42-
50%: 4 pkt). Dla klasy X (stałe zaopatrzenie) przydzielana jest ocena punktowa 9-10 (np. 50-66.7%: 3 pkt, 66.7-83.3%: 2
pkt, 83.3-100%: 1 pkt).
Przykład alokacji punktów:
Punkty
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Wahania
(83.3,100]
(66.7,83.3] (50,66.7]
(42,50]
(38,42]
(32,38]
(26,32]
(20,26]
(10,20]
[0,10]
17. Scharakteryzuj przydatność analiz ABC/XYZ w działaniach logistycznych.
KLASYFIKACJA MIESZANA (ABC/XYZ):
Stosowanie metody ABC/XYZ jest korzystniejsze niż oddzielnie każdej z metod elementarnych. Metoda mieszana ułatwia
racjonalizację gospodarki asortymentowej (materiałowej, zapasami). Interpretacja metody podana jest w tabeli.
Tab. ABC/XYZ
Dokładność
Wartość
prognozy
A
B
C
X
Wysoka wartość, wysoka
dokładność prognozy
Średnia wartość, wysoka
dokładność prognozy
Niska wartość, wysoka
dokładność prognozy
Y
Wysoka wartość, średnia
dokładność prognozy
Średnia wartość, średnia
dokładność prognozy
Niska wartość, średnia
dokładność prognozy
Z
Wysoka wartość, niska
dokładność prognozy
Średnia wartość, niska
dokładność prognozy
Niska wartość, niska
dokładność prognozy
Interpretacja:
Asortymenty z pola XA powinny być traktowane w logistyce ze szczególną starannością (utrzymywanie relatywnie niskich poziomów
bezpieczeństwa zapasów). Z kolei asortymenty z z pola ZC powinny być zarządzane rutynowo (niska wartość) ale z utrzymywaniem relatywnie
wysokich poziomów zapasów bezpieczeństwa (niska dokładność prognozy).
ZASTOSOWANIE KLASYFIKACJI ABC/XYZ:
1. Zwiększenie poziomu obsługi dostaw materiałowych
2. Redukcja czynności administracyjnych zarządzania materiałami
3. Wskazanie obszarów wysokich kosztów
4. Identyfikacja materiałów do JIT, zarządzania dostawami
5. Identyfikacja ważnych dostawców/odbiorców
6. Rozmieszczenie materiałów w magazynie
7. Zróżnicowanie organizacji systemu dostaw
8. Organizacja procedur inwentaryzacyjnych
18. Co to jest benchmarking ?
BENCHMARKING to rodzaj systematycznego procesu zarządzania, który pomaga menedżerom w monitorowaniu
najlepszych wzorców procesów gospodarczych. Pierwsze zastosowanie: firma Xerox Corporation (USA) w latach 70.
- 5 -
 
767032278.041.png 767032278.042.png 767032278.043.png 767032278.044.png 767032278.045.png 767032278.046.png 767032278.048.png 767032278.049.png 767032278.050.png 767032278.051.png 767032278.052.png 767032278.053.png 767032278.054.png 767032278.055.png 767032278.056.png 767032278.057.png 767032278.059.png 767032278.060.png 767032278.061.png 767032278.062.png 767032278.063.png 767032278.064.png 767032278.065.png 767032278.066.png 767032278.067.png 767032278.068.png 767032278.070.png 767032278.071.png 767032278.072.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin