kisperska-moron.pdf

(331 KB) Pobierz
PRACE NAUKOWE POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
z. 75
Transport
2010
Danuta Kisperska-Moro
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
MODEL SYSTEMU DYSTRYBUCJI W POLSCE
W ASPEKCIE KOMODALNOCI TRANSPORTU
TOWARÓW
Rkopis dostarczono, grudzie 2010
Streszczenie: W praktyce gospodarczej mona spotka bardzo rónorodne rozwizania procesów
dystrybucji, ksztatujce bezporednie i porednie kanay dystrybucji. Za porednictwem tych kanaów
produkty zostaj udostpnione klientom w sposób bezporedni lub poprzez firmy i instytucje
poredniczce. Istotnym elementem oceny sprawnoci tych kanaów dystrybucji jest poziom obsugi
klientów, uzaleniony w duym stopniu od skutecznoci koordynacji procesów logistycznych, a
zwaszcza transportu i magazynowania. W oparciu o studia literatury i analiz empiryczn
przypadków firm nalecych do rónych bran zidentyfikowano najczciej stosowane strategie
dystrybucji oraz typowe rozwizania logistyczne. Zbadano take procesy rozwoju nowoczesnych
kanaów handlu elektronicznego, które staj si powszechnym elementem wspóczesnych modeli
dystrybucji. Na tej podstawie sformuowano zaoenia modelu dystrybucji uwarunkowanego
komodalnoci transportu.
Sowa kluczowe: Kanay dystrybucji, procesy logistyczne, transport i magazynowanie
1.
WPROWADZENIE
Dystrybucja jest procesem udostpniania produktów i usug uytkownikom
zlokalizowanym w miejscach innych ni punkty wytwarzania wyrobów lub wiadczenia
usug. Procesy logistyczne natomiast maj na celu fizyczne przemieszczenie materiaów
bd produktów tak, aby zrealizowa wymagania klientów, a jednoczenie uczyni ten
proces przemieszczania ekonomicznym. W modelu dystrybucji dotyczy to procesów
magazynowania, zarzdzania zapasami, transportu, obsugi zamówie, itp. Procesy te,
rozpatrywane z punktu widzenia rónych podmiotów gospodarczych, mona traktowa
jednoczenie jako dziaania dystrybucyjne bd zaopatrzeniowe; mamy tu do czynienia
z tymi samymi procesami przepywu, widzianymi jedynie z rónej perspektywy
funkcjonalnej firmy 1 .
1 Kisperska-Moro D.: Wpyw tendencji integracyjnych na rozwój zarzdzania logistycznego, Wydawnictwo
Akademii Ekonomicznej, Katowice 1999
 
56
Danuta Kisperska-Moro
Model systemu dystrybucji zakada istnienie struktury tego systemu w postaci kanaów
dystrybucji (szerzej – kanaów marketingowych), stanowicych zbiór instytucji, agencji
i przedsibiorstw, które uczestnicz w przepywie dóbr, umoliwiajc dostarczenie
produktów uytkownikom, klientom przemysowym i konsumentom. Inaczej kanay
dystrybucji mona zdefiniowa jako „struktury skadajce si z jednostek organizacyjnych
firmy oraz zewntrznych agentów i dealerów, hurtowników oraz detalistów, poprzez
których sie towary, produkty i usugi docieraj na rynki zbytu” 2 . Kana dystrybucji
posiada sw struktur wewntrzn, ksztatujca si w oparciu o takie przesanki jak:
zapewnienie efektywnoci procesu dystrybucji, dopasowywanie asortymentu produktów
oferowanych przez producenta do potrzeb zgaszanych przez odbiorców oraz rutynizacja
i standaryzacja transakcji.
Model systemu dystrybucji powinien zakada uzyskanie nastpujcych rodzajów
uytecznoci: dogodno przestrzenna, odpowiednia wielko partii towarów,
akceptowalny czas oczekiwania na produkt, adekwatne do potrzeb zrónicowanie
produktu 3 . Procesy logistyczne w kanaach dystrybucji skierowane s przede wszystkim na
zwikszenie wartoci wymiennej i uytkowej produktów o walory: przestrzenny
i czasowy 4 . Wszystkie powysze rodzaje uytecznoci wyraaj cel funkcjonowania
kanaów dystrybucji, jakim jest zapewnienie naleytej jakoci obsugi klientów.
Powysze aspekty znalazy swe odzwierciedlenie w zaproponowanej koncepcji modelu
dystrybucji produktów, który oprócz przedmiotu zainteresowania w postaci tradycyjnej
optymalizacji strumieni przepywów transakcyjnych i fizycznych uwzgldnia procesy
realizacji celów przedsibiorstw. Tym samym model dystrybucji staje si komponentem
realizacji procesu zwikszania wartoci zarówno dla wacicieli przedsibiorstwa jak i dla
klientów firmy.
Naley jednoznacznie stwierdzi, e bdy popeniane w procesach dystrybucji prowadz
do rozbienoci pomidzy obsug oferowan przez dan firm a percepcj tej usugi ze
strony klienta. Sytuacj tak mona utosamia z niezadowoleniem klienta
z dostarczonej usugi dystrybucyjnej, nie odpowiadajcej jego oczekiwaniom 5 . Model
dystrybucji , zakadajc potencjalne wystpowanie tego rodzaju luk, musi zmierza
w kierunku ich eliminacji. Firmy, które chc uzyska przewag rynkow musz oferowa
poziom obsugi wyszy ni konkurencja.
Trzeba take pamita o tym, e wysoki poziom obsugi w systemach dystrybucji
zwizany jest z koniecznoci ponoszenia odpowiednich kosztów. Rosnce koszty
wynikaj m.in. z koniecznoci posiadania duych zapasów produktów, które maj
stanowi bufor bezpieczestwa w przypadku niespodziewanych zmian zapotrzebowania.
Równie koszty transportu mog wzrasta w miar oferowania ponadprzecitnego
2 Tak stwierdza definicja American Marketing Association przedstawiona przez M.J.Bakera: Dictionary of
Marketing and Advertising , wyd. II, Nichols Publishing,New York 1990, s.47
3 Bucklin L.P.: A Theory od Distribution Chanel Structure , IBER Special Publications, Berkeley, CA 1966;
Bucklin L.P.: Competition and Evolution in the Distributive Trades , Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ
1972, s.18-31
4 Walor przestrzenny wie si z faktem, i procesy logistyczne doprowadzaj sprawnie produkt na miejsce
jego przeznaczenia. Walor czasowy wynika z kolei z uwzgldnienia stosownego momentu dostawy,
wynikajcego bezporednio z wystpujcych potrzeb. Por. Ballou R.H.: Basic Business Logistics. Wydanie 2,
Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1987.
5 Logistyka dystrybucji. Praca zbiorowa pod red. K.Rutkowskiego, Szkoa Gówna Handlowa w Warszawie,
Warszawa 2005, s.133
813367844.098.png
 
Model systemu dystrybucji w Polsce w aspekcie komodalnoci transportu towarów
57
poziomu sprzeday. Tak wic w kanaach dystrybucji naley dy do umacniania takiego
poziomu obsugi, który pozwoli na istotny wzrost sprzeday, jednak maksymalizujcy
zyski uczestników tych kanaów. Oprócz rzeczywistych kosztów fizycznej dystrybucji
przy decyzjach o konfiguracji sieci dystrybucji naley dodatkowo uwzgldnia koszty
utraconych moliwoci sprzeday jako wyrazu dbaoci o odpowiedni poziom obsugi
klienta 6 .
Okrelone cechy strukturalne kanaów dystrybucji wynikaj take z wpywu czynników
technologicznych, kulturowych, fizycznych, spoecznych i politycznych 7 . Model
dystrybucji bezwzgldnie musi by rozwaany zarówno w aspekcie czynników
ekonomicznych, jak i tych pozaekonomicznych 8 . Struktura kanaów dystrybucji ksztatuje
si w sposób ewolucyjny, przechodzc od modeli wczeniejszych poprzez obecne
wymagania w kierunku przewidywanych struktur 9 .
ZAOENIA MODELOWANIA PROCESÓW
DYSTRYBUCJI W GOSPODARCE NARODOWEJ
2.
Stworzenie koncepcji docelowego modelu dystrybucji produktów w polskiej
gospodarce jest problemem niezwykle zoonym. Model systemu dystrybucji zakada
istnienie struktury tego systemu w postaci kanaów dystrybucji (szerzej – kanaów
marketingowych), stanowicych zbiór instytucji, agencji i przedsibiorstw, które
uczestnicz w przepywie dóbr, umoliwiajc dostarczenie produktów uytkownikom,
klientom przemysowym i konsumentom 10 .
Ksztatowanie kanaów dystrybucji nie moe przebiega w dowolny sposób.
Ich struktura wewntrzna ksztatuje si w oparciu o takie przesanki jak: zapewnienie
efektywnoci procesu dystrybucji, dopasowywanie asortymentu produktów oferowanych
przez producenta do potrzeb zgaszanych przez odbiorców oraz rutynizacja i standaryzacja
transakcji 11 . Czynniki te powoduj uksztatowanie rónego typu kanaów dystrybucji
funkcjonujcych w praktyce gospodarczej. Podstawowe formy obejmuj kanay
bezporednie i porednie. Kady z tych typów kanaów dystrybucji posiada swoje zalety
6 Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdraanie i kontrola , Gebethner & Ska, Warszawa 1994
7
Stern L.W., El-Ansary A.I., Coughlan A.T.: Kanay marketingowe, PWN, Warszawa 2002
8 Szersze omówienie czynników ksztatujcych struktur kanaów dystrybucji mona znale w Frazier G.L.,
Sawhney K., Shervani T.: Functions and Integration in Channels of Distribution , w: Review of Marketing
1990 , praca zbiorowa pod red. Zeithaml V.E., American Marketing Association, Chicago 1990, s.263-298
9 O takim charakterze dugoterminowych zmian struktury kanaów dystrybucji jest mowa w Dharma A.,
Dominguez L.V.: Channel Evolution: A Framework for Analysis , “Journal of the Academy of Marketing
Science”, t. 20, nr 1, zima 1992, s.1-15; Olson J., Granzin K.L.: Vertical Integration and Economic
Development: An Empirical Investigation of Channel Integration , “Journal of Global Marketing” 1994, t.7,
nr 3, s.7-39
10 Z.Spyra: Kanay dystrybucji. Ksztatowanie relacji , CeDeWu, Warszawa 2008, s.13
11 L.W.Stern, A.I.El-Ansary, A.T.Coughlan: Kanay marketingowe , PWN, Warszawa 2002, s. 19-23
813367844.119.png
 
58
Danuta Kisperska-Moro
i wady, które rozpatrywane s przez podmioty gospodarcze w sposób indywidualny,
dostosowujc struktur konkretnego systemu dystrybucji do swej sytuacji gospodarczej 12 .
W zakresie porednich kanaów dystrybucji wystpuje ogromne zrónicowanie typów
i form poredników pierwotnych i wtórnych, którzy stanowi pomost w procesie
przepywu produktów 13 . Pomidzy tymi podmiotami nawizywane s róne formy
wspópracy, przyjmujce bardzo czsto form okrelonych powiza umownych.
We wspóczesnych systemach dystrybucji najczciej spotykanymi formami okrelania
zasad wspópracy s umowy kooperacyjne, umowy o wycznoci sprzeday czy tez
umowy franczyzowe. Zasady powyszych rodzajów umów ksztatuj wspódziaanie
podmiotów wystpujcych w systemach dystrybucji 14 .
Gówni uczestnicy to gówne firmy przepywu produktów, speniajce rol dostawców
i poddostawców oraz klientów (porednich: wytwórców i poredników handlowych oraz
ostatecznych uytkowników); s to producenci ze sfery przemysu przetwórczego
i wydobywczego, rolnictwa oraz firmy sektora handlu: hurtownicy i detalici. Hurtownicy to
najbardziej zrónicowana pod wzgldem formy grupa firm, które mog przyjmowa posta
firm realizujcych klasyczny handel hurtowy, penicych funkcje agentów handlowych czy
biur sprzeday okrelonych producentów 15 .
Uczestnicy wyspecjalizowani w acuchach dostaw wystpuj w dwóch zasadniczych
grupach: specjalistów funkcjonalnych oraz specjalistów wspierajcych. Firmy specjalistyczne
funkcjonalne udostpniaj usugi gównym uczestnikom w zakresie: transportu,
magazynowania, kompletacji, merchandisingu, itp. Firmy wspierajce wiadcz lub uatwiaj
czonkom acucha dostaw usugi w dziedzinie: finansów, informacji, reklamy, ubezpiecze,
bada i konsultacji 16 .
Zrozumienie istoty i zasad dziaania jednostek gospodarczych w ramach kadej z tych
umów oraz dodatkowo poznanie podstaw legislacyjnych funkcjonowania okrelonych
struktur procesów dystrybucji jest podstaw do dalszego modelowania procesów
dystrybucji w skali caej gospodarki.
Punktem wyjcia analizy uwarunkowa aktualnego systemu dystrybucji w Polsce byo
zbadanie stanu i kierunków rozwoju systemu dystrybucji w Polsce. Model dystrybucji
produktów w skali gospodarki narodowej nie jest systemem autonomicznym, a wic nie
mona rozpatrywa go w oderwaniu od pozostaych sektorów gospodarki. Pozycj
systemu dystrybucji w gospodarce oraz w jej systemie logistycznym przedstawia
rysunek 1.
12 A. Czubaa, Dystrybucja produktów, PWE, Warszawa 2001, s. 25.
13 Podstawy marketingu , pr. zb. pod. red. J. Altkorna, Instytut Marketingu, AE w Krakowie, Kraków 2003,
s. 199
14 http://www.paiz.gov.pl/prawo/prawo_konkurencji/artykuly/umowy_dystrybucyjne.
15 D.Kisperska-Moro: acuchy dostaw czy acuchy poday , w: Annales Universitatis Mariae Curie-
Skodowska, Uniwersytet Marii Curie-Skodowskiej, Lublin 2003,
16 Ibidem.
813367844.011.png
 
Model systemu dystrybucji w Polsce w aspekcie komodalnoci transportu towarów
59
Rys. 1. Usytuowanie procesów dystrybucji w systemie logistycznym gospodarki narodowej
ródo: D. Kisperska-Moro: System logistyczny gospodarki polskiej, Akademia Ekonomiczna,, Katowice
1996, s.19
813367844.032.png 813367844.042.png 813367844.043.png 813367844.044.png 813367844.045.png 813367844.046.png 813367844.047.png 813367844.048.png 813367844.049.png 813367844.050.png 813367844.051.png 813367844.052.png 813367844.053.png 813367844.054.png 813367844.055.png 813367844.056.png 813367844.057.png 813367844.058.png 813367844.059.png 813367844.060.png 813367844.061.png 813367844.062.png 813367844.063.png 813367844.064.png 813367844.065.png 813367844.066.png 813367844.067.png 813367844.068.png 813367844.069.png 813367844.070.png 813367844.071.png 813367844.072.png 813367844.073.png 813367844.074.png 813367844.075.png 813367844.076.png 813367844.077.png 813367844.078.png 813367844.079.png 813367844.080.png 813367844.081.png 813367844.082.png 813367844.083.png 813367844.084.png 813367844.085.png 813367844.086.png 813367844.087.png 813367844.088.png 813367844.089.png 813367844.090.png 813367844.091.png 813367844.092.png 813367844.093.png 813367844.094.png 813367844.095.png 813367844.096.png 813367844.097.png 813367844.099.png 813367844.100.png 813367844.101.png 813367844.102.png 813367844.103.png 813367844.104.png 813367844.105.png 813367844.106.png 813367844.107.png 813367844.108.png 813367844.109.png 813367844.110.png 813367844.111.png 813367844.112.png 813367844.113.png 813367844.114.png 813367844.115.png 813367844.116.png 813367844.117.png 813367844.118.png 813367844.120.png 813367844.121.png 813367844.122.png 813367844.123.png 813367844.124.png 813367844.125.png 813367844.126.png 813367844.127.png 813367844.128.png 813367844.129.png 813367844.001.png 813367844.002.png 813367844.003.png 813367844.004.png 813367844.005.png 813367844.006.png 813367844.007.png 813367844.008.png 813367844.009.png 813367844.010.png 813367844.012.png 813367844.013.png 813367844.014.png 813367844.015.png 813367844.016.png 813367844.017.png 813367844.018.png 813367844.019.png 813367844.020.png 813367844.021.png 813367844.022.png 813367844.023.png 813367844.024.png 813367844.025.png 813367844.026.png 813367844.027.png 813367844.028.png 813367844.029.png 813367844.030.png 813367844.031.png 813367844.033.png 813367844.034.png 813367844.035.png 813367844.036.png 813367844.037.png 813367844.038.png 813367844.039.png 813367844.040.png 813367844.041.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin