planowanie-w-firmie full.pdf

(7927 KB) Pobierz
718410312 UNPDF
Tytu³: Planowanie w firmie
Autorzy: Donald Waters
T³umaczenie: El¿bieta Wiercioch
ISBN: 83-7197-849-9
Liczba stron: 200
Wszelkie organizacje k³ad¹ obecnie coraz wiêkszy nacisk na proces planowania.
Jest to spowodowane w du¿ej mierze wzrostem miêdzynarodowej konkurencji, stale
ulepszanymi procesami produkcyjnymi, wiêkszym naciskiem na jakoæ produktu i stale
zmieniaj¹cymi siê oczekiwaniami klientów. Obecnie organizacje zdaj¹ sobie sprawê z
faktu, ¿e tylko wtedy odnios¹ sukces, je¿eli bêd¹ dostarczaæ produkty, spe³niaj¹ce
wymagania klientów. Niniejsza ksi¹¿ka zajmuje siê tematyk¹ zarz¹dzania operacyjnego,
omawiaj¹c j¹ ca³ociowo, bior¹c pod uwagê równie¿ inne, niezbêdne obszary
dzia³alnoci organizacji.
Zwracaj¹c uwagê na kwestie strategiczne, ksi¹¿ka pokazuje mened¿erom, jak mog¹
pomóc swoim organizacjom odnieæ sukces w wymagaj¹cym rodowisku biznesu.
718410312.002.png 718410312.003.png 718410312.004.png 718410312.005.png 718410312.001.png
Spis treci
Wstp
9
Rozdział 1. Operacje, proces i menederowie
11
Operacje tworz produkty ....................................................................................................11
Menederowie operacyjni ....................................................................................................12
Decyzje podejmowane w ramach zarzdzania operacyjnego ..............................................13
Inne wane decyzje ..............................................................................................................16
Podsumowanie rozdziału......................................................................................................18
Literatura..............................................................................................................................18
Rozdział 2. Strategia operacyjna
19
Poziomy decyzyjne...............................................................................................................19
Decyzje strategiczne.............................................................................................................21
Strategia operacyjna .............................................................................................................26
Inne decyzje podejmowane w ramach zarzdzania operacyjnego.......................................27
Podsumowanie rozdziału......................................................................................................30
Literatura..............................................................................................................................31
Rozdział 3. Planowanie i projektowanie produktu
33
Produkty i procesy................................................................................................................33
Cykl ycia produktu .............................................................................................................34
Operacje a cykl ycia produktu............................................................................................36
Rozwój nowych produktów..................................................................................................41
Równoległy proces rozwoju.................................................................................................44
Projekt produktu...................................................................................................................46
Podsumowanie rozdziału......................................................................................................50
Literatura..............................................................................................................................50
Rozdział 4. Prognozowanie popytu
51
Planowanie procesu..............................................................................................................51
Poziomy planowania produkcji............................................................................................53
Metody prognozowania........................................................................................................55
6
I Planowanie w firmie
Błd prognozy ......................................................................................................................60
Podsumowanie rozdziału......................................................................................................63
Literatura..............................................................................................................................64
Rozdział 5. Projektowanie procesu
65
Planowanie procesu..............................................................................................................65
Przedsi0biorstwa skoncentrowane na procesie.....................................................................66
Projekt procesu.....................................................................................................................68
Proces technologiczny..........................................................................................................74
Automatyzacja usług............................................................................................................75
Wybór odpowiedniego poziomu technologicznego...............................................................76
Rozplanowanie rónych rodzajów procesów.......................................................................78
Podsumowanie rozdziału......................................................................................................81
Literatura..............................................................................................................................81
Rozdział 6. Planowanie procesu
83
Planowanie zasobów ............................................................................................................83
Wydajno45 procesu...............................................................................................................84
Podej4cie do kwestii planowania wydajno4ci ......................................................................85
Planowanie wydajno4ci........................................................................................................87
Okres obj0ty planem.............................................................................................................89
Modyfikacje wydajno4ci ......................................................................................................91
Plany zagregowane...............................................................................................................96
Szczegółowy harmonogram produkcji...............................................................................100
Podsumowanie rozdziału....................................................................................................101
Literatura............................................................................................................................101
Rozdział 7. Krótkoterminowe harmonogramy
103
Planowanie a przygotowanie harmonogramu ....................................................................103
Harmonogram pracy maszyn..............................................................................................104
Harmonogram materiałów..................................................................................................108
Projekt pracy.......................................................................................................................112
Kontrola harmonogramów .................................................................................................115
Podsumowanie rozdziału....................................................................................................116
Literatura............................................................................................................................117
Rozdział 8. MRP oraz JIT
119
Zaleny i niezaleny popyt.................................................................................................119
Planowanie potrzeb materiałowych (MRP) .......................................................................120
Operacje just-in-time (JIT).................................................................................................125
Podsumowanie rozdziału....................................................................................................134
Literatura............................................................................................................................135
Spis tre2ci
I
7
Rozdział 9. Zarz4dzanie jako2ci4
137
Definicje jako4ci.................................................................................................................137
Pomiar jako4ci....................................................................................................................137
Kontrola jako4ci .................................................................................................................139
Koszty jako4ci ....................................................................................................................143
Kompleksowe zarzdzanie jako4ci (TQM) ......................................................................147
Podsumowanie rozdziału....................................................................................................152
Literatura............................................................................................................................153
Rozdział 10. Metody oceny wyników i ich ulepszanie
155
Metody oceny wyników.....................................................................................................155
Produktywno45...................................................................................................................157
Wyniki porównawcze.........................................................................................................160
Ulepszanie procesu.............................................................................................................162
Motywowanie pracowników..............................................................................................170
Podsumowanie rozdziału....................................................................................................174
Literatura............................................................................................................................174
Rozdział 11. Zarz4dzanie ła5cuchem dostaw
175
Logistyka............................................................................................................................175
Lokalizacja .........................................................................................................................178
Zaopatrzenie.......................................................................................................................185
Fizyczna dystrybucja..........................................................................................................189
Znaczenie logistyki.............................................................................................................191
Podsumowanie rozdziału....................................................................................................192
Literatura............................................................................................................................192
Skorowidz
193
Rozdział 3.
Planowanie
i projektowanie produktu
Produkty i procesy
Według Michaela Hammera misja firmy jest formułowana po to, aby stworzy warto
dla jej klientów. To stwierdzenie wzmacnia pogl#d, $e organizacja tylko wtedy odnosi
sukcesy, jeli wytwarza produkty, których nabywcy pragn#. Rozdział 2. dostarczył infor-
macji o tym, jak strategia operacyjna podchodzi do, raczej ogólnego, poj(cia zadowo-
lenia klientów i opisuje, jakie rodzaje produktów przedsi(biorstwo mo$e wytwarza.
Nast(pne decyzje zwi#zane s# z przyj(ciem tej ogólnej koncepcji produktów i jej uszcze-
gółowieniem w celu stworzenia rzeczywistych projektów produktów. Stanowi to pod-
staw( planowania produktu.
Planowanie produktu dotyczy wszystkich decyzji zwi#zanych z wprowadzaniem
nowych, dokonywaniem zmian w istniej#cych i wycofaniem przestarzałych
produktów z rynku.
Jego celem jest zapewnienie, $e organizacja dostarcza produkty, których
nabywcy pragn#.
W praktyce jest prawie niemo$liwe oddzielenie projektu produktu od procesu wykorzy-
stanego do jego produkcji. Cechy ka$dego produktu zale$# od procesów — produkowane
masowo posiłki serwowane podczas podró$y samolotem ró$ni# si( od posiłków przygo-
towywanych osobicie przez szefa kuchni. W przypadku wielu usług poł#czenie mi(dzy
produktem a procesem jego wytwarzania jest tak cisłe, $e trudno wyznaczy lini( oddzie-
laj#c# produkt oferowany, na przykład przez poczt(, od procesów zastosowanych do jego
dostarczenia.
Niemniej jednak wa$nym pytaniem, które przedsi(biorstwa powinny sobie zada jest to,
czy s# skoncentrowane na produkcie i widz# si( przede wszystkim jako wytwórc( produktu,
czy s# skoncentrowane na procesie — widz#c si( głównie jako wykorzystuj#ce procesy.
Przedsi(biorstwo, które prowadzi zakład zajmuj#cy si( butelkowaniem, jest
skoncentrowane na procesie, natomiast przedsi(biorstwo wytwarzaj#ce butelkowan#
lemoniad( jest skoncentrowane na produkcie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin