CELE:- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi).- Ćwiczenia głoski sz w izolacji.- Ćwiczenia słuchu fonematycznego – słuchowe różnicowanie głosek s – sz- Ćwiczenia oddechowe – wydłużanie fazy wydechowej.POMOCE: pacynki – chłopiec, dziewczynka, płyta CD „Piosenki ortofoniczne”, symbole głosek s – sz, słomki, szklanka z sokiem, miseczka z ryżem, obrazki i przedmioty z głoską s –sz, rysunek chłopca i dziewczynki bez elementów twarzy.PRZEBIEG:1. Powitanie – pacynki się przedstawiają i zapraszają dziecko do wspólnej zabawy.2. "Gimnastyka języka"Na początku jest rozgrzewkaJęzykowa wprzód wywieszka.Cały język wyskakujeWszystkim nam się pokazuje.Brawo! Brawo! (kląskanie)W dół i w górę.W lewo , w prawoPięknie ćwiczy!Brawo! Brawo! (kląskanie)Już rozgrzewka zakończonaZąbki liczyć przyszła pora!Język ząbki polerujeKażdy dotknie i wyczuje.3. Wyodrębnianie głoski w nagłosie w wyrazach Szymek, Sylwia. Obserwacja układu artykulatorów w lustrze. Symboliczne oznaczenie sz - kółeczko, strzałka w górę, s - uśmiech, strzałka w dół.4. Dorysowywanie elementów twarzy: oczy nos, usta (zgodnie z układem warg w czasie wybrzmiewania głoski s – sz w imieniu)5. „Szumiąca przyroda” – piosenka ortofonicznaSzymek i Sylwia poszli na spacer, słyszeli jak szumi przyroda (prowadzący śpiewa, a dziecko szumi:Szumi, szumi wietrzyk – szszsz..Szumi, szumi deszczyk – szszsz...Szumią, szumią drzewa – szszsz...Wiosna (lato, jesień, zima) wita nas!Szumi, szumi woda – szszsz...Szumi, szumi las – szszsz...Szumią, szumią pola – szszsz...Wiosna wita nas!6. Zabawa oddechowa: "Obiad"Po długim spacerze Szymek i Sylwia poczuli się głodni. Sylwia przygotowała sok, a Szymek ryż – dmuchanie przez słomkę do małej ilości soku w szklance i ryżu w miseczce.7. Zabawa „Co zjadł Szymek, a co Sylwia?”Wybieranie produktów (obrazki) z głoską sz dla Szymka, a z głoską s dla Sylwii.s – ser, masło, kapusta, mięso, sałatasz – pietruszka, groszek, gruszka, szynka8. Zabawa "Robimy porządki"Rodzice Szymka i Sylwii lubią, gdy mają w swoich rzeczach porządek. Pokaż im, jakie to proste – przedmioty, w których nazwie jest głoska s ułóż na stole, a te z głoską sz – w szafie.Prowadzący wypowiada nazwę przedmiotu, dziecko wyróżnia głoskę s lub sz, wybrzmiewa i kładzie przedmiot w odpowiednim miejscu.s - serce, skakanka, serwetka, spinka, samochód, słońcesz – żołnierz, bandaż, szpulka, szpilka, szminka, szampon, szyszka, szalik, nóż, talerz, kalendarz 9. Pożegnanie z Szymkiem i Sylwią – przesyłanie całusków.
jakubowskamarta