Punkty Karne - Wykaz.pdf

(116 KB) Pobierz
14_03 pkt_karne.pdf
Poniedziałek
14 marca
2005
Nr 21
PUNKTY KARNE DLA KIEROWCÓW
Kosztowne łamanie przepisów
Punktowanie
nie zawsze skuteczne
karnych określa wykro-
czenia dotychczas nie-
podlegające rejestracji punkto-
wej oraz 55 przypadków naru-
szenia przepisów ruchu dro-
gowego, za które przypisywa-
na jest zerowa liczba punk-
tów, co jednak także jest reje-
strowane na koncie kierowcy
i ma znaczenie przy później-
szym podejmowaniu decyzji
o nałożeniu mandatu lub in-
nej kary.
1 stycznia 2003 r. weszło
w życie rozporządzenie mini-
stra spraw wewnętrznych i ad-
ministracji w sprawie postę-
powania z kierowcami naru-
szającymi przepisy ruchu dro-
gowego (DZU nr 236, poz.
1998). Wprowadziło ono wie-
le istotnych zmian w stosunku
do poprzednio obowiązują-
cych przepisów, zachowując
jednocześnie indywidualne
konta, na których każdy kie-
rowca ma zapisywane kolejne
swoje punkty karne. Kartote-
ka z takimi kontami jest pro-
wadzona w każdej komendzie
wojewódzkiej policji.
Policjant nakładający
mandat karny jest obowiąza-
ny poinformować ukaranego
o liczbie punktów, które będą
mu przypisane – mówi komi-
sarz Krzysztof Dymura z Wy-
działu Ruchu Drogowego
KWP w Krakowie. – Dodatko-
wo, w celu jednoznacznej in-
formacji, liczba punktów kar-
nych zapisywana jest na blan-
kiecie odcinka mandatu.
Jeżeli czyn popełniony
przez kierowcę narusza wię-
cej niż jeden przepis ruchu
drogowego, policjant – oprócz
możliwości nałożenia manda-
tu karnego w wysokości do
1 tys. zł – ma obowiązek zare-
jestrować w ewidencji wszyst-
kie wykroczenia, przypisując
każdemu z nich odpowiednią
liczbę punktów karnych.
Zero nie znaczy nic
Gdy kierowca spowoduje
katastrofę lub wypadek, nie
przypisuje się mu punktów za
wykroczenie, lecz za prze-
stępstwo. I zawsze jest to 10
punktów. Tyle samo można
dostać, nie udzielając pomocy
ofiarom wypadku, omijając ja-
dący w tym samym kierunku
pojazd, który zatrzymał się,
aby przepuścić pieszych, ja-
dąc po spożyciu – czyli mając
pomimo takiego obowiązku,
hełmu ochronnego odpowia-
dającego odpowiednim wa-
runkom technicznym (2 pkt)
oraz naruszenie obowiązku
jazdy prawostronnej (2 pkt).
W nowym wykazie punk-
tów karnych znalazła się tak-
że bardzo długa lista naru-
szeń przepisów ruchu drogo-
wego, za które przypisywana
jest zerowa liczba punktów,
co jednak także jest rejestro-
wane na koncie kierowcy. Ta-
kich przypadków jest w sumie
aż 55. Dotyczą one zarówno
jazdy bez wymaganych
uprawnień, jak i np. rozmowy
przez telefon komórkowy. Ta-
ki wpis nie zmienia co prawda
sumy punktów, natomiast jest
za konkretne naruszenie prze-
pisów po upływie 1 roku od
jego popełnienia.
W tej chwili graniczna su-
ma dopuszczalnych punktów
dla kierowców posiadających
prawo jazdy do jednego roku
wynosi 20, a dla kierowców
bardziej doświadczonych,
o stażu powyżej roku – 24
wyjaśnia komisarz Dymura . –
Po przekroczeniu przez kie-
rowcę pierwszej z tych gra-
nicznych wartości, komen-
dant wojewódzki występuje
z wnioskiem o cofnięcie takiej
osobie uprawnień do prowa-
dzenia pojazdu. W przypadku
zarejestrowania na koncie
kierowcy bardziej doświadczo-
nego co najmniej 25 punktów,
Kiedy w 1993 r. polskim kierowcom oprócz mandatów
zaczęły zagrażać także punkty karne, wydawało się, że
dla piratów drogowych nadchodzą trudne czasy. Nic
z tego. W policyjnych rejestrach są dziś nazwiska setek
tysięcy osób, które popełniły wykroczenia i przestępstwa
drogowe. Wiele z nich straciło prawa jazdy, a na naszych
drogach i ulicach nadal jest niebezpiecznie.
Taryfikator punktowy, wzorowany na rozwiązaniach
stosowanych w innych krajach europejskich, miał być
dodatkowym batem na kierowców łamiących prawo. Lista
punktowanych wykroczeń była początkowo skromniejsza
niż teraz. Niestety, bardzo szybko pojawiły się problemy
z egzekwowaniem nowych przepisów, a zwłaszcza
z wyeliminowaniem z ruchu tych, którzy zaliczyli tzw.
oczko; wówczas limit wynosił tylko 21 punktów karnych,
czyli o 3 mniej niż obecnie. Przepisy zobowiązywały
takich kierowców do zgłaszania się na ponowne
zdawanie egzaminu na prawo jazdy, ale w praktyce było
z tym kiepsko, bo możliwości przepływu informacji na
terenie kraju były znikome. Oznaczało to, że kierowca ze
Szczecina ukarany w Krakowie praktycznie pozostawał
bezkarny. Nic dziwnego, skoro nie było ogólnopolskiego
systemu komputerowego.
Minęło kilkanaście lat. Punkty karne na pewno są teraz
bardziej dotkliwe, a załogi radiowozów szybko mogą
sprawdzić w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji,
czy zatrzymany kierowca nie jest piratem drogowym
z przeszłością. I mogą natychmiast zatrzymać mu prawo
jazdy, uniemożliwiając dalszą jazdę.
System nie jest jeszcze doskonały, a zawsze znajdą się
tacy, którzy mimo sądowych zakazów prowadzenia
samochodu czy braku uprawnień, będą siadali
za kółkiem. Funkcjonariusze policji drogowej przyznają
jednak, że teraz kierowcy szybciej godzą się na przyjęcie
mandatu karnego niż na zapisanie im punktów karnych.
Wielu nawet prosi o wyższą grzywnę, ale bez punktów.
Niestety, jest to niemożliwe.
Są też i tacy, którzy namawiają stróżów prawa do
przyjęcia łapówki. – Najczęściej dotyczy to zawodowych
kierowców albo jeżdżących po kraju bardzo szybko
i ostro przedstawicieli handlowych, dla których zakaz
prowadzenia samochodu to zagrożenie bytu – przyznają
funkcjonariusze małopolskiej drogówki.
Obecnie w małopolskiej bazie danych kierowców, którzy dostali punkty karne, jest
aż ponad 295 tys. nazwisk. W tej grupie jest kilkaset osób, które mają 20 i więcej
punktów, co oznacza, że w razie następnego wykroczenia mogą stracić prawo jazdy.
W tym roku komendant wojewódzki już 9 razy wystąpił o cofnięcie uprawnień
młodym kierowcom, a 66 bardziej doświadczonych zostało skierowanych na
ponowny egzamin sprawdzający ich umiejętności.
Wykaz punktów karnych – str. B
we krwi od 0,2 do 0,5 promila
alkoholu oraz przekraczając
dozwoloną prędkość o ponad
50 km na godzinę.
Nowe przepisy wprowadzi-
ły także punkty za wykrocze-
nia dotychczas niepodlegające
rejestracji punktowej, m.in.
naruszenie przez kierującego
obowiązku używania pasów
bezpieczeństwa (2 pkt.), prze-
wożenie dziecka w pojeździe
w sposób niezgodny z przepi-
sami (3 pkt.), przewożenie pa-
sażerów niezgodnie z przepi-
sami (1 pkt.), nieużywanie,
wskazówką dla policji lub są-
du grodzkiego przy podejmo-
waniu decyzji o nałożeniu
mandatu lub innej kary.
Rok na przedawnienie
Kierowcy nadal mają wąt-
pliwości, czy liczba zgroma-
dzonych punktów karnych
jest w całości kasowana pod
koniec każdego roku, czy też
każda kara ma swój czas waż-
ności. Jak wyjaśniają policjan-
ci, obowiązuje tzw. kroczący
system rejestracji punktów, co
polega na usunięciu punktów
występujemy z wnioskiem
o kontrolne sprawdzenie kwa-
lifikacji w zakresie wszystkich
posiadanych przez niego kate-
gorii praw jazdy. A więc jeżeli
ktoś ma uprawnienia do pro-
wadzenia aut osobowych, cię-
żarowych i np. ciągników,
musi zaliczyć trzy osobne eg-
zaminy.
Wnioski sporządza się wy-
łącznie na podstawie wpisów
ostatecznych, czyli za naru-
szenia stwierdzone prawo-
mocnymi wyrokami sądów
lub mandatami karnymi.
Jak uniknąć ponownego egzaminu?
6 punktów mniej
Sprawdź,
ile masz
na koncie!
Każdy kierowca może uzy-
skać informację na temat stanu
swojego konta punktowego. Mo-
że to być informacja ustna albo pi-
semne zaświadczenie. Dysponen-
tem informacji zawsze jest właści-
wa terytorialnie jednostka woje-
wódzka policji; w przypadku Ma-
łopolski – Komenda Wojewódzka
Policji w Krakowie, ul. Mogilska
109. W pokoju 502A można uzy-
skać stosowne zaświadczenie co-
dziennie od poniedziałku do piąt-
ku w godz. 9–15. Wystarczy zło-
żyć podanie na specjalnym druku
dostępnym na miejscu oraz
wnieść opłatę skarbową w wyso-
kości 5 zł (za podanie) i 11 zł (za
zaświadczenie).
UWAGA: komenda nie jest
urzędem administracyjnym
i nie ma tam możliwości zaku-
pu znaczków skarbowych; trze-
ba je mieć przy sobie.
Minuta i po prawie jazdy
Seryjni piraci
Gdy zbliżasz się do 24–punktowego limitu
karnego, a wiesz, że twoje auto jest lub będzie ci
niezbędne, nie ryzykuj utraty prawa jazdy oraz
ponownego egzaminu. Tym bardziej że nowe
przepisy dają możliwość zmniejszenia liczby
punktów.
Jeżeli w ciągu roku kierowca uzbiera więcej
niż 24 punkty, jest zobowiązany do ponownego
zaliczenia egzaminu teoretycznego i praktyczne-
go. A to – jak potwierdza praktyka ośrodków ru-
chu drogowego – nie jest wcale takie proste. Pro-
blemy mają zwłaszcza ci kierowcy, którzy zda-
wali egzamin na prawo jazdy wiele lat temu, a te-
raz jeżdżą już na pamięć i wyczucie, nierzadko
zapominając o podstawowych przepisach czy
o kolejności wykonywania manewrów.
Aby uniknąć ponownego egzaminu, należy
wziąć udział w specjalnym szkoleniu i zmniej-
szyć liczbę swoich punktów o 6 – radzi Roksana
Głuchowska z Małopolskiego Ośrodka Ruchu
Drogowego w Krakowie. – Podczas sześciogo-
dzinnego szkolenia, prowadzonego przez poli-
cjanta i psychologa, są omawiane najczęściej po-
pełniane błędy, skutki naruszania przepisów dro-
gowych oraz psychologiczne aspekty zachowania
kierowców. W szkoleniu można uczestniczyć raz
na pół roku. Dotyczy to tylko kierowców, którzy
mają prawo jazdy dłużej niż rok i nie przekroczy-
li sumy 24 punktów karnych. Ktoś, kto ma cho-
ciażby jeden punkt więcej, zdaje ponownie egza-
miny na prawo jazdy.
Najbliższe szkolenie w Krakowie jest plano-
wane na połowę kwietnia. Co kilka tygodni takie
kursy oferują także ośrodki ruchu drogowego
w Tarnowie i Nowym Sączu. Kierowca, który nie
zdaje na koniec żadnego egzaminu, płaci za na-
ukę 200 zł.
Oto wykaz adresów i telefonów małopolskich
ośrodków ruchu drogowego, gdzie można ustalić
termin szkolenia:
Kraków, ul. Koszykarska 33 (tel. 656–56–20,
656–17–18, 656–18–36); Nowy Sącz, ul. Wyspiań-
skiego 22 (tel. 449–08–88); Tarnów, ul. Okrężna
4a (tel. 626–99–11, 626–95–12).
Policjanci przyznają, że
największe problemy mają
z kierowcami, którzy popełnili
kilka wykroczeń równocze-
śnie i twierdzą, że w Polsce
nie sumuje się kar, tak jak
w USA. Akurat w przypadku
punktów karnych jest u nas
tak jak za oceanem i czasem
zdarzają się takie zbiegi wyda-
rzeń, gdy za jednym zama-
chem sprawca przekracza cały
limit punktów.
Wykroczeniem drogowym,
za które najczęściej są nalicza-
ne punkty karne, jest oczywi-
ście przekroczenie prędkości.
Jak wynika ze statystyk, równie
często, szczególnie ostatnio,
można je otrzymać za jazdę
bez zapiętych pasów bezpie-
czeństwa, niewłączanie świateł
w okresie jesienno–zimowym
oraz wyprzedzanie w miej-
scach niedozwolonych.
Sytuacje, w których kierow-
cy popełniają jednocześnie kil-
ka wykroczeń, nie są wcale
rzadkie, aczkolwiek na pewno
nie codziennie trafiają się tacy,
którym trzeba od razu odebrać
prawo jazdy po podsumowaniu
wszystkiego, czego dopuścili
się na drodze. Jak twierdzą
funkcjonariusze krakowskiej
drogówki, polski kierowca jed-
nak „potrafi”.
Mieliśmy delikwenta, któ-
ry nie dość, że przekroczył ogra-
niczenie prędkości w mieście
o 50 km na godzinę, to jedno-
cześnie wyprzedzał na przejściu
dla pieszych, wcześniej przeje-
chał skrzyżowanie na czerwo-
nym świetle i jechał, podobnie
jak jego pasażer, bez pasów
– opowiada jeden z policjan-
tów. – Za pierwsze wykroczenie
dostał 10 punktów, za drugie 9,
a za trzecie 6. Do tych w sumie
już 25 punktów, które skutko-
wały zatrzymaniem mu prawa
jazdy, doszły jeszcze punkty za
jazdę bez pasów. Ostatecznie
było ich 28. Młody kierowca,
który dostał tysiąc złotych man-
datu i praktycznie w minutę
stracił prawo jazdy, był bardzo
zaskoczony obrotem sprawy.
W podobnych, chociaż już
nie tak skrajnych, sytuacjach
bardzo często znajdują się tak-
że kierowcy zarejestrowani
przez fotoradary. Przypadki,
gdy w czasie jednego dnia takie
osoby kilka razy przekraczały
znacznie prędkość, a urządze-
nie robiło im za każdym razem
zdjęcie, są nader częste przede
wszystkim na drogach lokal-
nych. Takich seryjnych piratów
drogowych nader często reje-
strują także nieoznakowane ra-
diowozy z wideokamerami.
W czwartek w „Dzienniku Polskim”
Jak kupić i sprzedać samochód osobowy
W najbliższy czwartek, w specjalnym dodatku
przygotowanym dla naszych Czytelników przez redakcję
dziennika „Gazeta Prawna”, zamieścimy poradnik dla tych,
którzy zamierzają kupić lub sprzedać samochód osobowy.
* Jakie dane musi zawierać umowa kupna–sprzedaży
* Kto wypełnia deklarację PCC–1
* Jak korzystnie spłacać kredyt na samochód
* Nowości w ubezpieczeniach
* Jak sprowadzić samochód z zagranicy
Jeśli planujesz kupno lub sprzedaż samochodu – koniecznie przeczytaj!
N owy wykaz punktów
175120466.001.png
B
Poniedziałek 14 marca 2005
Punkty karne dla kierowców
Rodzaj czynu
Liczba
punktów
Rodzaj czynu
Liczba
punktów
Czyny o charakterze szczególnym
Popełnienie przestępstwa drogowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości,
w staniu po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Nieudzielanie pomocy ofiarom wypadku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości
lub będąc pod wpływem środka odurzającego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Spowodowanie innego niż kolizja drogowa zagrożenia
bezpieczeństwa ruchu drogowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Nieprawidłowe zachowanie się kierujących wobec pieszych
Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku,
lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu . . . . . . . . . . . . . . .8
Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem,
który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu
przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej,
używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności
poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych
Niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej
do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Niezastosowanie się do:
– sygnałów świetlnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
– sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania
ruchem drogowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
– sygnałów i poleceń dawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego . . . . . . . . . . . . .6
Niestosowanie się do znaków:
– B–2 „zakaz wjazdu” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– B–1 „zakaz ruchu w obu kierunkach” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– B–21 „zakaz skrętu w lewo” lub B–22 „zakaz skrętu w prawo” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– C–1 do C–12 „nakaz jazdy...” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– F–10, F–10a do F–10g, określających kierunki na pasach ruchu
lub sposób ich wykorzystania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– N–7a do N–7g „strzałka kierunkowa” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– N–3 „linia podwójna ciągła” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– B–31 „pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
– B–3 do B–7 „zakaz wjazdu...” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
– B–13 do B–19 „zakaz wjazdu...” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Niestosowanie się do pozostałych, nie wyszczególnionych
w niniejszym katalogu znaków i sygnałów drogowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Nieprzestrzeganie przepisów obowiązujących na skrzyżowaniach
lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu lub toru jazdy pojazdów
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
– na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
– na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
– pojazdom szynowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
– rowerzystom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
– podczas zmiany pasa ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu
lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– podczas włączania się do ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– podczas cofania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Nieułatwienie przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Naruszenie zakazu zawracania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących prędkości
Przekroczenie prędkości:
– powyżej 50 km/h . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
– od 41 do 50 km/h . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
– od 31 do 40 km/h . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
– od 21 do 30 km/h . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
– od 11 do 20 km/h . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
– od 6 do 10 km/h . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierującym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Naruszenie przepisów dotyczących wyprzedzania
Nieupewnienie się co do możliwości wyprzedzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Wyprzedzanie z niewłaściwej strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Naruszenie zakazu wyprzedzania:
– na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
– przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– na skrzyżowaniach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
– na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Niestosowanie się do znaku B–25 lub B–26 „zakaz wyprzedzania” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Używanie świateł zewnętrznych
Niestosowanie się podczas jazdy do obowiązku używania wymaganych przepisami świateł:
– od zmierzchu do świtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
– w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
– w okresie od świtu do zmierzchu od 1 października do ostatniego dnia lutego . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
– w tunelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
– przez kierującego motocyklem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Naruszenie warunków dopuszczalności używania świateł przeciwmgłowych:
– przednich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
– tylnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Pozostawienie pojazdu bez wymaganego przepisami oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Inne
Naruszenie zakazu cofania:
– na drodze ekspresowej lub autostradzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
– w tunelu, na moście lub wiadukcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Omijanie pojazdu z niewłaściwej strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Naruszenie przepisów określających warunki oraz zakazy zatrzymywania lub postoju . . . . . . . . . . . .1
Kierowanie pojazdem pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Umieszczanie w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe
wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci
niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie . . . . . . . . . .3
Wyposażenie pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu
kontrolno–pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego lub działanie
to zakłócające albo przewożenie w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym
na gotowość jego użycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Naruszenie obowiązku „jazdy prawostronnej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Naruszenie obowiązku używania pasów bezpieczeństwa przez kierującego pojazdem . . . . . . . . . . . . . .2
Przewożenie dziecka w pojeździe w sposób niezgodny z przepisami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Nieużywanie, pomimo takiego obowiązku, hełmu ochronnego odpowiadającego
odpowiednim warunkom technicznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Naruszenia, którym przypisano zerową wartość punktową
Kierowanie pojazdem
– pomimo orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
– nie mając do tego wymaganych uprawnień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
– nie mając przy sobie wymaganych dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie zakazu korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego
trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Wjeżdżanie na pas między jezdniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Zwiększanie prędkości przez kierującego pojazdem wyprzedzanym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie obowiązku zatrzymania pojazdu w takim miejscu i na taki czas,
aby umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdów komunikacji publicznej
– w przypadku braku wysepki dla pasażerów na przystanku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Przejeżdżanie przez przejazd kolejowy pojazdu lub zespołu pojazdów o długości
przekraczającej 10 m i niemogących rozwinąć prędkości powyżej 6 km/h
bez uprzedniego upewnienia się, że w czasie potrzebnym na przejazd
nie nadjedzie pociąg lub bez uzgodnienia czasu przejazdu z dróżnikiem kolejowym . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie zakazu:
– objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd,
jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone . . . . . . . . . . . . . .0
– wjeżdżania na przejazd, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca
do kontynuowania jazdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie przez kierującego zakazu:
– wjeżdżania na skrzyżowanie, jeśli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca
do kontynuowania jazdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
– rozdzielania kolumn pieszych 0
Naruszenie zakazu holowania na autostradzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Używanie „szperacza” podczas jazdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Bezpodstawne korzystanie z ułatwień w ruchu drogowym przez kierującego
pojazdem uprzywilejowanym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Niestosowanie się, przez kierującego pojazdem uprzywilejowanym, do sygnałów
dawanych przez osobę kierującą ruchem
Używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się
w pojeździe lub poza nim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Zakrywanie świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych
lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Oddalenie się kierującego od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu
Ciągnięcie za pojazdem osoby na nartach, sankach,
wrotkach lub innym podobnym urządzeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Używanie opon z umieszczonymi w nich na trwale elementami przeciwślizgowymi . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach na drodze niepokrytej śniegiem . . . . . . . . . . . . . .0
Wjeżdżanie między jadące w kolumnie rowery jednośladowe albo pojazdy
uprzywilejowane oraz pojazdy jednostek podporządkowanych ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych oraz ministrowi obrony narodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie przepisów dotyczących przewozu dzieci lub młodzieży przez:
– kierującego pojazdem przewożącym dzieci lub młodzież oraz autobusem szkolnym . . . . . . . . . . . . . . .0
– kierującego innym pojazdem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie przepisów dotyczących przewozu osób niepełnosprawnych przez:
– kierującego pojazdem przewożącym osoby niepełnosprawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
– kierującego innym pojazdem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie przepisów o obowiązku wysyłania przez pojazdy żółtych sygnałów błyskowych . . . . . . . . . . .0
Bezpodstawne używanie żółtego sygnału błyskowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie przepisów dotyczących jazdy w zorganizowanych kolumnach, w tym:
– przekroczenie dopuszczalnej liczby pojazdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
– niezachowanie wymaganej odległości między kolumnami lub pojazdami w kolumnie . . . . . . . . . . . . . .0
Oznakowanie tablic rejestracyjnych oraz umieszczanie z przodu lub z tyłu pojazdu znaków,
napisów lub przedmiotów ograniczających czytelność tych tablic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Używanie pojazdu na obszarze zabudowanym w sposób powodujący uciążliwości
związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Umieszczenie na pojeździe znaku określającego inne państwo niż to,
w którym pojazd został zarejestrowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Pozostawienie pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Przejazd bez zezwolenia:
– pojazdu z ładunkiem powodującym przekroczenie określonych gabarytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
– zespołu pojazdów o większej niż dopuszczalna liczbie pojazdów bądź długości . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób:
– powodujący przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej
lub dopuszczalnej ładowności pojazdu 0
– naruszający stateczność pojazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
– utrudniający kierowanie pojazdem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
– ograniczający widoczność drogi lub zasłaniający światła, urządzenia sygnalizacyjne,
tablice rejestracyjne lub inne tablice albo znaki, w które pojazd jest zaopatrzony . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Niezabezpieczenie ładunku umieszczonego na pojeździe przed zmianą położenia
lub wywoływaniem nadmiernego hałasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Przewożenie ładunku o odrażającym wyglądzie lub wydzielającego odrażającą woń
– bez odpowiedniego zabezpieczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Przewożenie ładunku nieoznaczonego lub oznaczonego w niewłaściwy sposób . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Niezabezpieczenie urządzeń służących do mocowania ładunku przed rozluźnieniem się,
swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie przepisów o przewozie ładunków sypkich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Ciągnięcie przyczepy o rzeczywistej masie całkowitej większej niż dopuszczalna
w odniesieniu do określonego rodzaju pojazdu ciągnącego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Przewóz osób pojazdem nieprzeznaczonym lub nieprzystosowanym do tego celu . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Przewóz osób w liczbie przekraczającej liczbę miejsc
określonych w dowodzie rejestracyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie warunków przewozu osób w przyczepach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Naruszenie warunków dopuszczalności przewozu osób samochodem ciężarowym
poza kabiną kierowcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Palenie tytoniu lub spożywanie pokarmów w czasie jazdy przez kierującego
przewożącego osobę pojazdem silnikowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
REDAKTOR ODPOWIEDZIALNY: Anna Sibistowicz
asibisto@dziennik.krakow.pl Adres do korespondencji:
„Dziennik Polski”, ul. Wielopole 1, 31–072 Kraków,
PUNKTY KARNE
DLA KIEROWCÓW
Teksty przygotował
MAREK DĘBICKI
mdebicki@dziennik.krakow.pl
Dni wydań: poniedziałek, wtorek,
środa, czwartek, sobota
175120466.002.png 175120466.003.png 175120466.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin