19-IIp.doc

(212 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

TEMAT: CHCEMY DBAĆ O WŁASNOŚĆ

 

Nie kradnij.

 

Cel dydaktyczny: zapoznać dzieci z treścią VII przykazania

Cel wychowawczy: doprowadzenie do postawy poszanowania dla własnej, cudzej i wspólnej własności.

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa:

 

 

2.

Sprawdzenie:

-          Obecności

-          Zeszytów

-          Podręczników

-          Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Posłuchajcie pewnego opowiadania i spróbujcie powiedzieć czy Ewelinka dobrze postąpiła.

(nag. 22).

Ewelinka dostała od taty nowe kredki. Z ogromną radością siadła przy biurku i zaczęła rysować. Chciała namalować domek z ogródkiem, drzewko i kwiatki jak na wsi, u babci, ale nic się jej nie udaje. Wzięła kolejną kartkę i próbuje zacząć od nowa, potem jeszcze raz i drugi... Wreszcie nie wytrzy­mała i zdenerwowana rzuciła kredkami o podłogę, tak że każda kredka złamała się na kilka części.

 

Zatem jak postąpiła dziewczynka?

Co było złego w postępowaniu Ewelinki?

Jak powinna ona postąpić?

 

(nag. 23).

Posłuchajcie tej samej historii z innym zakończeniem i powiedzcie czy takie winno być postępowanie by podobać się Panu Bogu.

 

Ewelinka dostała od taty nowe kredki. Z ogromną radością siadła przy biurku i zaczęła rysować. Chciała namalować domek z ogródkiem, drzewko i kwiatki jak na wsi, u babci, ale nic się jej nie udaje. Wzięła kolejną kartkę i próbuje zacząć od nowa, potem jeszcze raz i drugi... Zniecierpliwiona nieudanymi rysunkami dziewczynka ma ochotę zniszczyć kredki, ale przypomniała sobie, że tata prosił, aby je bardzo szanowała. Po chwili namysłu postanowiła poprosić starszą siostrę o pomoc w namalowa­niu babcinego domu.

 

Które zakończenie się wam bardziej podoba?

A które postępowanie podoba się Panu Jezusowi?

 

A teraz jeszcze inna historia, o Wojtku. Posłuchajcie co on zrobił:

(nag. 24).

Wojtek bardzo chciałby mieć nowy rower, ale jego rodziców nie stać na to. Z zazdrością patrzy jak Jurek jeździ na swoim rowerze, który dostał niedawno od wujka. Któregoś dnia nadarzyła się okazja. Jurek oparł swój rower o drze­wo i pobiegł grać w piłkę. Wojtek bez zastanowienia chwycił rower, posta­nawiając pojeździć w pobliskim parku.

 

Co zrobił Wojtek?

Jak powinien postąpić?

To posłuchajcie jak postąpił:

(nag. 25)

Wojtek bardzo chciałby mieć nowy rower, ale jego rodziców nie stać na to. Z zazdrością patrzy jak Jurek jeździ na swoim rowerze, który dostał niedawno od wujka. Wojtek jednak wie jaka to brzydka skłonność, stara się za wszelką cenę zwalczyć w sobie złe myśli. Któregoś dnia dał nawet

Jurkowi w prezencie chorągiewkę, aby ten mógł ją przy­mocować do kierownicy. A kiedy Jurek odłożył rower, Wojtek zwrócił się z prośbą do kolegi by dał mu przez chwilę pojeździć.

 

Co myślicie o takim postępowaniu?

Dobrze. A czy pamiętacie pierwsze opowiadanie?

O kim ono było? (o Ewelince)

Co złego zrobiła dziewczynka? (zniszczyła kredki)

A co złego zrobił Wojtek? (ukradł rower)

Jak myślicie o którym przykazaniu będziemy dzisiaj rozmawiać.

Jak ono brzmi?

 

TEMAT: CHCEMY DBAĆ O WŁASNOŚĆ

 

Nie kradnij.

Słuchowisko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka 

 

 

 

 

Słuchowisko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

 

 

Słuchowisko

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

 

Słuchowisko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

 

Nagranie CD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagranie CD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagranie CD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagranie CD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Wymiar egzystencjalny:

Jak widzicie Bóg, który pragnie dla nas dobra i chce, abyśmy cieszyli się z wielu rzeczy, którymi nas obdarowuje sam lub przez innych ludzi - stawia przed nami zadanie. Wzywa nas, byśmy szanowali własność swoją i innych. Dziś powiemy sobie o poszanowaniu własności, zarówno tych rzeczy, które sami posiadamy, jak i tych, które należą do innych ludzi, albo są naszą wspólną własnością.

 

Jasiu spróbuj wymienić kilka rzeczy które należą do ciebie.

Małgosiu a ty wymień kilka rzeczy, które należą do innych np. do siostry.

Tomek ty może wymień to co należy np. do całej klasy?

 

Jak myślicie - czy może ktoś bez waszej wiedzy zabrać rzecz należącą tylko do was?

Jak nazywamy takiego człowieka, który zabiera nasze rzeczy bez pozwolenia? (Złodziejem).

Pogadanka

 

5.

Wymiar biblijny:

Posłuchajcie do czego wzywa nas Pan Jezus.

 

Wj 20,2-3. 7-8. 12-15

„Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli. Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie! Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, gdyż Pan nie pozostawi bezkarnie tego, który wzywa Jego imienia do czczych rzeczy. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić. Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi, którą Pan, Bóg twój, da tobie. Nie będziesz zabijał. Nie będziesz cudzołożył. Nie będziesz kradł.”

 

Które przykazania odczytaliśmy przed chwilą?

Czy znajdowało się tu przykazanie o którym mówimy dzisiaj?

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin