rozwój inteligencji emocjonalnej. 7 kroków do wewnętrznej przemiany full.pdf

(16018 KB) Pobierz
Idź do
Rozwój inteligencji emocjonalnej.
7 kroków do wewnêtrznej
przemiany
Autorzy: Patrick E. Merlevede, Denis Bridoux,
Rudy Vandamme
T³umaczenie: Julia Szajkowska
ISBN: 978-83-246-1256-7
Format: B5, stron: 416
Przykładowy
rozdział
Spis treści
Katalog ksiazek
Nowości
Bestesllery
Wczuj siê w swoje ¿ycie
Rozpoznawaj i kontroluj emocje w³asne oraz innych ludzi
Uzyskaj swobodny dostêp do emocji, które Ci pasuj¹
Zmotywuj siê
Zadawaj w³aœciwe pytania
Naucz siê stosowaæ programowanie neurolingwistyczne w modelowaniu zachowañ
Wykorzystuj inteligencjê emocjonaln¹ w ¿yciu prywatnym oraz zawodowym
Inteligencja emocjonalna jest z³o¿onym systemem zachowañ, predyspozycji, wierzeñ
i wartoœci, które pozwalaj¹ Ci skutecznie realizowaæ w³asn¹ wizjê samego siebie,
postawione cele, zawodowe ambicje i prywatne marzenia. Wysoki wspó³czynnik EQ
umo¿liwia doskona³e okreœlanie nastrojów, uczuæ i innych stanów ducha, zmienianie ich
oraz wywo³ywanie tylko tych po¿¹danych. Jest to niezbêdne do rozpoznawania emocji
innych ludzi oraz budowania pozytywnych relacji z otoczeniem.
Nowatorski podrêcznik, który trzymasz w rêku, tak ró¿ni siê od s³awnego dzie³a Daniela
Golemana oraz innych ksi¹¿ek i prac na temat inteligencji emocjonalnej, jak program
motoryzacyjny od kursu prawa jazdy. Czym jest sucha wyk³adnia bez obrazowych
przyk³adów i sposobów zastosowania jej w Twoim przypadku? Oprócz opisania
solidnych teoretycznych podstaw, które mog¹ byæ pomocne nawet podczas zajêæ na
wyspecjalizowanych kierunkach, autorzy Rozwoju inteligencji emocjonalnej postanowili
pomóc Ci we wprowadzeniu w ¿ycie wszystkich tych zagadnieñ. Stworzyli szereg
æwiczeñ oraz praktyczny 14-dniowy program zdobywania m¹droœci emocjonalnej.
Dziêki zdobyczom nauki oraz praktyce psychoterapeutów i trenerów ksi¹¿ka ta
wykorzystuje techniki neurolingwistyczne — takie jak bramy, kotwice, rytua³y, poziomy
logiczne i inne — w celu pokazania, jak nale¿y zarz¹dzaæ w³asnymi stanami emocjonalnymi
oraz jak mo¿na m¹drze wykorzystaæ wiedzê do zarz¹dzania innymi ludŸmi i relacjami
z nimi.
Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zamów cennik
Zamów informacje
o nowościach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
783724470.023.png 783724470.024.png 783724470.025.png 783724470.026.png 783724470.001.png 783724470.002.png 783724470.003.png 783724470.004.png 783724470.005.png 783724470.006.png 783724470.007.png 783724470.008.png 783724470.009.png 783724470.010.png 783724470.011.png 783724470.012.png 783724470.013.png 783724470.014.png 783724470.015.png 783724470.016.png 783724470.017.png 783724470.018.png 783724470.019.png 783724470.020.png 783724470.021.png 783724470.022.png
 
Spis treści
O autorach ..................................................................................................................9
Podziękowania ........................................................................................................13
Słowo wstępne ........................................................................................................15
Co znajduje się w książce i jak z niej korzystać ...............................................17
Wprowadzenie .........................................................................................................21
Czym jest inteligencja? ...........................................................................................22
Założenia przyjęte w tej książce ............................................................................29
Podstawowe emocje — zrozum siłę uczuć .........................................................39
Gospodarowanie własnymi emocjami .................................................................39
Emocje, zdrowie i dobre samopoczucie ...............................................................43
Lekcja 1: Poradź sobie z własnymi emocjami ...................................................49
Wstęp — wołanie o odpowiedzialność za własne życie ...................................50
Splatanie emocji i doświadczenia .........................................................................53
Asocjacja i dysocjacja ..............................................................................................65
Przypadki ..................................................................................................................76
Ćwiczenia do tej lekcji ............................................................................................86
Lekcja 2: Poziomy doświadczenia i porozumiewania się ...............................93
Wprowadzenie — poziomy Twojego funkcjonowania ....................................94
Podstawowy model neurologicznych poziomów doświadczenia ..................95
Znaczenie emocji ...................................................................................................107
Potęga przekonań emocjonalnych .....................................................................117
Jak podnieść swoją inteligencję emocjonalną,
stosując zasadę poziomów logicznych? .......................................................120
Dodatek do lekcji 2. Teoria kryjąca się za modelem ........................................127
Ćwiczenia do tej lekcji ..........................................................................................130
Lekcja 3: Zaplanuj swój sukces ..........................................................................137
Wprowadzenie — modele efektywności ...........................................................138
Model TOTE — struktura elastycznych planów ..............................................141
Wnioski — kilka rad dotyczących rozwoju emocjonalnego ..........................162
Zastosowanie nr 1. Dzielenie celów z innymi ludźmi .....................................163
Zastosowanie nr 2. Oczekiwania i struktura szczęścia ....................................166
Ćwiczenia do tej lekcji ..........................................................................................171
5
Lekcja 4: Dowiedz się, jak postrzegasz świat
i jak możesz panować nad tym, co Tobą kieruje .......................... 177
Wprowadzenie ...................................................................................................... 178
Systemy reprezentacji — w jaki sposób człowiek tworzy
swój wewnętrzny świat? ................................................................................ 179
Submodalności — w jaki sposób kształtujesz własną rzeczywistość? ......... 191
Inteligencja emocjonalna a stosowanie struktury
subiektywnego doświadczenia ..................................................................... 198
Wnioski — tworzenie struktury Twojego subiektywnego doświadczenia ... 203
Metaprogramy — filtry Twoich myśli ............................................................... 204
Wnioski — wzorce Twoich emocji ..................................................................... 232
Ćwiczenia do tej lekcji .......................................................................................... 234
Lekcja 5: Inteligencja emocjonalna w firmie .................................................. 241
Pozycje percepcyjne — zrozumienie dla siebie i innych ............................... 242
Projekcja — czego możesz dowiedzieć się o sobie dzięki irytacji? ............... 252
Model jakościowej współpracy ........................................................................... 254
Spójrz na swój związek z innej perspektywy .................................................. 259
Relacje towarzyskie — w jaki sposób wprowadzasz emocje
do swoich metod porozumiewania się? ...................................................... 264
Ćwiczenia do tej lekcji .......................................................................................... 269
Lekcja 6: Zadawaj właściwe pytania ................................................................ 273
Kontrprzykład — czego NIE robić ..................................................................... 274
Wprowadzenie ...................................................................................................... 275
Model podstawowy — trzy handlowe zasady „dobrego pytania” .............. 280
Metamodel — pytania w radzeniu sobie z emocjami ..................................... 288
Ćwiczenia do tej lekcji .......................................................................................... 307
Lekcja 7: Odnoś sukcesy w relacjach z samym sobą i z innymi ................. 317
Wprowadzenie — maestria budowania i utrzymywania związku .............. 318
Sztuka kalibracji — czego możesz dowiedzieć się z mowy ciała .................. 321
Nawiąż dobry kontakt z samym sobą ............................................................... 330
Nawiązywanie dobrego kontaktu z czyimiś myślami i doświadczeniami .... 331
Dobry kontakt z innymi — jak go osiągnąć? .................................................... 332
Skąd wiesz, że nawiązałeś dobry kontakt? ....................................................... 337
Poziomy dobrego kontaktu ................................................................................. 340
Zastosowania ......................................................................................................... 345
Wniosek — zdolności obserwacyjne kluczowym składnikiem
Twojej inteligencji emocjonalnej .................................................................. 352
Ćwiczenia do tej lekcji .......................................................................................... 354
6
Wnioski: ustalanie połączeń, zyskiwanie mądrości emocjonalnej .............357
Nowe zdolności emocjonalne ..............................................................................357
Tworzenie pełnego modelu kompetencji ..........................................................360
Kilka ćwiczeń na koniec .......................................................................................366
Rekapitulacja .........................................................................................................369
Poza inteligencję emocjonalną ............................................................................369
Wniosek — od inteligencji emocjonalnej do mądrości emocjonalnej ..........372
14-dniowy program: Lista zajęć na nadchodzące dwa tygodnie .................375
Bibliografia i dalsza lektura ................................................................................377
Przegląd literatury poświęconej neurolingwistyce ..........................................377
Pozostałe źródła .....................................................................................................382
Internet ....................................................................................................................384
Rozwiązania ćwiczeń ...........................................................................................385
Dodatek A: Programowanie neurolingwistyczne ..........................................387
Dodatek B: Wykorzystanie metaprogramów w rekrutacji i zarządzaniu ....393
Słowniczek .............................................................................................................399
Skorowidz ..............................................................................................................407
7
Lekcja 5:
Inteligencja emocjonalna
w firmie
„Człowiek zawsze stanowił największą zagadkę ludzkości”.
Alfred Korzybski
Cele
Rozwiniesz poziom empatii przez poznanie modelu pozycji per-
cepcyjnych 1 .
Nauczysz się patrzeć na świat oczyma innych ludzi, z którymi
będziesz chciał się porozumiewać.
Zdobędziesz pełen ogląd sytuacji, patrząc na całość pod różnymi
kątami.
Nauczysz się korzystać z uzyskanej perspektywy, aby reagować
odpowiednio w potencjalnie konfliktowych sytuacjach, mając do
dyspozycji więcej danych na temat struktury uwikłanych w nią
związków.
Założenia neurolingwistyczne
W rozdziale tym przyjmiemy następujące założenia neurolingwistyczne:
Mapa nie jest terenem. Każdy człowiek patrzy na świat przez swoje oso-
biste filtry, kierując się własnym doświadczeniem życiowym.
Każde zachowanie jest najlepszym możliwym wyborem dostępnym w danej
chwili. Jeśli człowiek byłby świadom istnienia „lepszego zachowania”,
zgodnego z jego standardami, to zdecydowałby się właśnie na nie.
Związki tworzą systemową całość. Znaczenie sposobu porozumiewania
się, z jakiego korzystasz, opiera się na reakcjach, jakie wywołuje on
w innych ludziach. Aby zmienić czyjeś zachowanie, musisz najpierw
wprowadzić zmiany we własnym.
Najbardziej elastyczny element systemu kontroluje cały system.
1
W neurolingwistyce posługujemy się pojęciami: „pierwsza, druga, trzecia, czwarta pozycja i meta-
pozycja”. Pojęcia te wyjaśnimy w dalszej części lekcji.
241
Zgłoś jeśli naruszono regulamin