WYKŁADY.doc

(37 KB) Pobierz
Kodeks Cywilny (KC) - Ze Stycznia 1965 roku jest ustawą wielo-tematyczną a także podstawowym aktem prawnym rangi ustawowej

FINANSE PUBLICZNE (SAMORZĄDOWE) - ĆWICZENIA.

 

Finanse publiczne - To środki pieniężne wydawane w celu zaspokojenia potrzeb publicznych (Zaspokajane pośrednio i bezpośrednio).

 

Finanse osobiste - To środki pieniężne wydawane w celu zaspokojenia potrzeb osobistych.

 

Źródła wpływów do budżetu gminy -

 

- Podatek rolny, leśny, od osób publicznych, od osób fizycznych, od nieruchomości, CIT, PIT, od środków transportu, od czynności cywilno-prawnych, od spadku, od darowizny.

- Opłaty skarbowe.

- Koncesja, pozwolenie na sprzedaż alkoholu.

 

Subwencja - To środki pieniężne, które nie mają ściśle określonego celu (Subwencja oświatowa), jest przyznawana raz na jakiś czas.

Gminy nie maja wpływu na wielkość kwot subwencji.

Statystycznie 73% dochodów gminy stanowią subwencje.

 

Dotacja - To środki pieniężne, które mają ściśle określony cel.

Jeżeli dotacja wynosi więcej niż realizowany cel to różnice trzeba zwrócić do budżetu.

Dotacja jest przyznawana cyklicznie.

Gminy nie maja wpływu na wielkość kwot dotacji.

Statystycznie 73% dochodów gminy stanowią dotacje.

 

Finanse - To zasoby pieniężne, operacje na tych zasobach oraz normy prawne ich dotyczące, w zależności od podmiotów dysponujących tymi zasobami.

 

Finanse publiczne - To publiczne zasoby pieniężne, gospodarowanie nimi oraz normy prawne regulujące te zjawiska.

 

Finanse prywatne - To prywatne zasoby pieniężne.

 

Kategorie odróżniające finanse publiczne od prywatnych - Finanse publiczne objęte są władztwem państwowym, w związku, z czym są obwarowane przymusem państwowym, rozmiary finansów publicznych są zdecydowanie większe niż finansów prywatnych, finanse publiczne prowadzone są w interesie społecznym i służą realizowaniu celów publicznych, tylko państwu przysługuje prawo emisji pieniądza.

 

Zakres i struktura finansów publicznych - Finanse publiczne obejmują: organizację finansową państwa, opracowywanie, uchwalanie i wykonywanie budżet i ustawy finansowej oraz kontrolę ich wykonania, dochody publiczne, wydatki publiczne, organizację i operację skarbu publicznego, organizację i operacje finansowe zdecentralizowanych związków publicznych, organizację i instrumenty działania banku centralnego państwa.


Funkcje finansów publicznych - Wyróżniam funkcje:

 

Fiskalna - Polega na dostarczaniu państwu i innym podmiotom publicznym dochodów przeznaczonych na realizację ich zadań.

 

Redystrybucyjna - Polega na gromadzeniu środków finansowych przez określony fundusz i rozdzielaniu ich określonym podmiotom.

 

Stymulacyjna - Sprowadza się do oddziaływania za pomocą rozwiązań i ukierunkowania strumieni finansowych na zachowanie różnych podmiotów.

 

Ewidencyjno-kontrolna - Polega na kontroli przebiegu procesów gospodarczych za pomocą analizy kształtowania się przepływów finansowych.

 

Alokacyjną - Skłanianie za pomocą instrumentów właściwych finansom publicznym do efektywnej alokacji środków.

 

Rozdzielczą - Podział dochodu i majątku.

 

Stabilizacyjną - Zapewnianie pełnego wykorzystania czynników produkcji.

 

Deficyt budżetowy - To różnica pomiędzy dochodami a wydatkami budżetu.

Deficyt jest zawsze ujemny, czyli jeśli wydatki są większe od dochodów.

Jeśli jest odwrotnie (dochody większe od wydatków) wtedy powstaje nadwyżka budżetowa.

 

Deficyt rzeczywisty - Jest faktyczną różnicą między wydatkami a dochodami w danym okresie tzn. roku budżetowym.


Deficyt strukturalny - Jest wielkością symulowana, powstająca w warunkach, gdy dochody i wydatki są realizowane przy pełnym wykorzystaniu zdolności wytwórczych gospodarki.


Deficyt cykliczny - Jest rezultatem cyklu koniunkturalnego ożywienia lub recesji wpływające na dochody i wydatki budżetowe a wiec w warunkach, gdy gospodarka nie funkcjonuje przy pełnym wykorzystaniu zdolności wytwórczych.

Jak łatwo zauważyć deficyt cykliczny zawsze różni się od rzeczywistego i strukturalnego.

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin