PRAWO_ADMINISTRACYJNE_wyk éady.doc

(149 KB) Pobierz
PRAWO ADMINISTRACYJNE

PRAWO ADMINISTRACYJNE

WYKŁADY 2007/2008

 

Administracja publiczna – pewien szczególny rodzaj administracji.

Administracja – służenie, kierowanie celowe, podejmowanie pewnych działań zorganizowanych nieprzypadkowych dążących do pewnego określonego celu.

 

Administracja publiczna – wyróżnia jej publiczny charakter

              - dążenie do pewnych działań zmierzających do nie prywatnego celu

 

Próby definiowania administracji publicznej:

- negatywne :

              - coś co nie da się zdefiniować – wskazuje na jej złożoność

              - opiera się o 3-podział władzy – władza wykonawcza to adm. publiczna

 

- pozytywne:

/o charakterze podmiotowym/

administracją publiczną jest to czym zajmują się podmioty podmioty adm. publicznej

                            - ma 2 podstawowe wady: ignotum per ignotum, zadania z zakresu adm.

                            publicznej wykonują różne podmioty np. podmioty pr. prywatnego

 

/o charakterze opisowym/

element powinnościowy – administracja ma znamię publiczności, zadania, cele które będzie realizowała nie mogą  być celami prywatnymi

O interesie publicznym możemy mówić wtedy gdy ma ono umocowanie w adm. publ.

Wszystkie środki, finanse którymi dysponuje adm. publ. mają być przeznaczone na

realizację celów publicznych

 

korzystanie przez adm. publ  z władztwa administracyjnego pozwala na rozgraniczenie - adm. prywatna nie ma władztwa administracyjnego

              - adm. publ. może podejmować akty prawne które mają charakter władczy,

decydują o charakterze prawnym zwracających się do niej podmiotów

np. pozwolenie na budowę, wstrzymanie, rozbiórkę, specjalny dobóry budynku, koncesję, zezwolenia

 

- prawo do egzekwowania obowiązków które to akty nakazują

uchwała rady parafialnej                   uchwała rady gminnej

/jest niczym wg prawa/           /ma umocowanie prawne - tworzy obowiązki/

             

              ● administracja publiczna jest związaną prawem -  skrępowana przepisami prawa

adm. prywatna – wolność można robić wszystko jeśli nie popada w kolizję np. prawa cywilnego

adm. publ jest związana prawem powszechnie obowiązującym wyjątkowo aktem prawa miejscowego jeśli ustawa/rozporządzenie na to pozwala

              - związanie adm. publ. w sferze materialno – prawnej

              Jeśli adm. publ. chce podjąć działania w sprawie jednostki musi zajrzeć do

prawa materialnego czy ma do tego kompetencje

pr. materialne adm zakreśla granicę adm. publ ingerowania w sferę praw

jednostki

- płaszczyzna procesowa/ postępowania

Istotne jest czy organ ma kompetencję oraz jak tej kompetencji użyje – może

użyć tylko wg reguł procesowych zawartych w k.p.a

 

- płaszczyzna ustrojowo-prawna

Uprawnienia organów adm. publ mogą być wykonywane przez konkretne

organy mające odpowiednie umocowanie

 

              ● kontrola sądowa administracji publicznej

              Adm. publ musi być poddana kontroli sądowej zazwyczaj przez sądy administracyjne

              - decyzje administracyjne

              - bezczynność administracji

              - akty prawa miejscowego podejmowane przez organy adm. publ.

              Nie ma takich działań adm. publicznej które nie podlegałyby kontroli

 

              Organy sądowe są podmiotami zewnętrznymi, nie są umiejscowione w adm. publ.:

              - apolityczność administracji publicznej

              związana prawem lub interes publiczny

              o obsadzie organów adm. publicznej/dobór kadr decydować powinny kryteria

merytoryczne

 

- inne cechy administracji publicznej

              - bezosobowość – na wpływ działań nie powinna mieć wpływu żadna osoba,

podmiot

- działania adm. publ. częstokroć powodują określone zmiany w rzeczywistości /odróżnia adm. publ od sądu/

- adm publ działa z własnej inicjatywy, sąd działa na wniosek

- podmioty realizujące zadania adm. publ będą to podmioty szczególne zazwyczaj organy adm. publ.

 

Cechy te stanowią rozgraniczenie administracji publicznej od prywatnej

Stworzenie pozytywnej definicji materialnej nie jest możliwe, nie ma łącznika który pozwoliłby na zbudowanie definicji materialnej.

 

 

FUNKCJE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

 

Historyczny podział

- gestia – funkcja władcza – adm. publ określa uprawnienia o charakterze władczym

- piecza – część adm. świadczącej – udziela świadczenia na rzecz podmiotów

 

Podział współczesny:

● władcza /reglamentacyjna, reglamentacyjno-porządkowa/ -

   dysponuje określonym władztwem  administracyjnym

             

              - funkcja policyjna /policja administracyjna/ -

organy adm. publ są zobligowane aby zwalczać niebezpieczeństwo naruszenia

wartości /życie, wolność, klęska żywiołowa/

policja sanitarna – bardzo rozległy zakres zadań i kompetencji

 

- funkcja nadzorcza

Nadzór nad podmiotami jednostkami organizacyjnymi określa standardy

bezpieczeństwa, obrotu publicznego kontroluje, dba żeby te standardy były w życiu

publicznym przestrzegane np. standard miar i wag

 

- funkcja reglamentacyjna

Administracja publiczna będzie kompetentna aby reglamentować określone jednostki

Np. koncesja, zezwolenia, pozwolenie na broń

Łączy wszystkie podfunkcje – adm. powinna dbać/chronić pewne dobro wspólne,

życie i zdrowie ludzi, spokój i porządek życia publicznego

 

● świadcząca

   Administracja ma obowiązki wobec obywateli nie tylko uprawnienia

 

              - pomoc społeczna

              Jednostki znajdujące się w określonej sytuacji powinny mieć możliwość uzyskania

pomocy od adm. publ aby dalej egzystować   np. zasiłki, becikowe, dodatki

mieszkaniowe

 

- funkcja szczególna - świadczenia szczególne

Wiąże się z rzeczami powszechnego użytku np. drogi publiczne, instytucje adm. publ

- świadczenie pewnych usług

ze strony amd. publicznej musi dbać/zarządzać określa zasady korzystania z tych rzeczy

- świadczenia zakładów

Adm zakłada zakłady aby te usługi publiczne były przez adm realizowane

 

● właścicielska

   Administracja publiczna jest właściciele pewnych przedsiębiorstw o charakterze komercyjnym  - przedsiębiorstwa użyteczności publicznej np. wodociągi

Majątek administracyjny – potrzebny do tego aby administracja mogła realizować zadania

 

 

PRAWO ADMINISTRACYJNE

 

Nie jest skodyfikowane

- ten zespół norm który rguluje organizację oraz zasady działania organów adm. publicznej

 

III podejścia do definiowania/interpretacji

- prawo adm. – zespół norm które reguluje działanie wszystkich organów administracji publicznej oraz norm prawa cywilnego

- prawo adm. – tylko i wyłącznie zespół norm które nie będą należały do przepisów prawa cywilnego

- prawo adm. – obejmuje część norm cywilno prawnych które zkaładaja podporządkowanie wobec państwa

 

Systematyka prawa administracyjnego

 

- prawo ustrojowe – organizacja administracji publicznej – całej struktury, zakładów administracyjnych /brak kodeksu/

- prawo materialne – uprawnienia administracji publicznej, prawa i obowiązki administracji publicznej, prawa i obowiązki jednostki wobec administracji publicznej /brak kodeksu/

 

-prawo procesowe – zasady podejmowania określonych działań przez organy administracji publicznej /w dużej części skodyfikowane/

 

Część ogólna prawa administracyjnego -  w sensie normatywnym nie istnieje, nie można jej zaliczyć do systematyki, jest wytworem doktryny

 

Obecnie tendencje do dekodyfikacji postępowania pr. adm

 

Inna systematyka:

- prawo zewnętrzne – te normy określają relację między państwem/organem adm. publ a  jednostką – kreowane tylko w aktach prawa powszechnie obowiązującego!!!!

 

- prawo wewnętrzne – sfera wewnętrzna działania administracji publicznej – instrukcje, wytyczne, okólniki, zarządzenia

 

Cechy prawa administracyjnego:

- prawo publiczne – uprawnienia /zadania/ interes państwa

- normy pr. adm mają charakter bezwzględnie obowiązujący /normy IUS CODEX/

- normy w dużej części kształtują układ podporządkowania org. adm. publ dysponuje pewną władzą często dookreślony do sytuacji praw jednostki

 

Zasady ogólne prawa administracyjnego:

 

-  zasada legalności

Organy administracji publicznej mają prawo czynić to na co prawo im pozwala. Każde działanie organu adm. publ musi opierać się na wyraźnej ustawowej podstawie, stanowiącej legitymacje dla amd. publ, a niezawisły sąd staje się gwarantem tego, aby te działania miały właśnie takie umocowanie.

 

              - sąd jest po to aby można było ocenić czy organ adm publ miał legitymacje ingerując

w interes jednostki

 

              - legitymacja może wynikać z elementu podstawowego:

                            - legitymacja ma ch. Subsydiarny – uzupełniający wyjątkowy charakter

                            - akt podstawowy musi mieć umocowanie w ustawie

 

              - art. 7 Konst.

              Organy administracji publicznej działają na podstawie i w granicach prawa

 

              - wiąże administrację publiczną na etapie stosowanie i tworzenia prawa

              Tworzenie prawa przez org, adm publ musi uznawać nadrzędność Konst i ustaw

              Podejmowanie aktor prawotwórczych wymaga legitymacji

              Akt prawotwórczy musi mieścić się w zakresie ustawowym

 

              - sądowa kontrola legalności aktów podstawowych

 

 

-  zasada równości

-Art. 32 Konst

Wszyscy są równi wobec prawa

 

- może być rozumiana jako równość w sensie formalnym – równość w stosowaniu

prawa

W sensie materialnym – równość w procesie stanowienia prawa, zasada skierowana do

prawotrówrcy – nie może Stanowic praw uprzywilejujących/ dyskryminujących

określonych podmiotów bez uzasadnienia

 

- zasada proporcjonalności

              - konieczność wyważenia dobra publicznego – interesu publicznego i interesu

jednostki

              - środki które będzie stosowała adm publ muszą pozostawać w pewnej proporcji do

celów jakie adm chce osiągnąć

 

              III podstawowe nakazy:

              ● nakaz konieczności – stosowanie środków które są absolutnie konieczne aby

              określony cel osiągnąć

              ● nakaz przydatności – adm może stosować tylko takie srodki które są

użyteczne/przydatne dla realizacji określonego celu

              ● nakaz miarkowania/adekwatności – ingerencja adm publ powinna być podejmowana

na tyle na ile jest to niezbędne w określonej sytuacji/do określonego celu

 

              - nie ma wyraźnego umocowania w Konst

              Art. 31 ust 3 K pośrednie umocowanie

 

- zasada jawności działań administracji publicznej

Działania w dużej części są tajne

Wszystkie działania powinny być jawne

Art. 61 Konst 

Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne

prawo informacji – obywatele, osoby które nie są osobami fizycznymi nie maja dostępu

Ustawa z 2001 poszerza uprawnienia w sensie podmiotowym  - dostep ma każdy

 

Prawo do jawności – wszystkie dzialania podejmowane w zakresie władzy publicznej

- do podmiotów zarządzających mieniem publicznym/majątkiem

- formy dostępu do informacji publicznej – udostępnianie dokumentów, prawo wstepu na posiedzenia organów kolegialnych wybranych w wyborach i nagrywania /utrwalania dźwięku i obrazu/

Ustawa – biuletyn informacji publicznej

- udostępnianie informacji na wniosek

Udostępnianie podlega ochronie sądowej jeśli organ odmawia informacji

 

- zasada prawa do sądu

Art. 45 ust 1 Konst

Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy niezależny bezstronny i niezawisły sąd

Prawo aby ten organ który gwarantuje ochronę prawną był organem sądowym

Gwarancja dostępu do sądu /gwarancja prawna/

Zapewnienie właściwego przebiegu postępowania sądowego

Gwarancja szybkości i skuteczności wykonywania orzeczeń sądowych

 

Prawo do procesu

Aby jednostka mogła bronić swojego interesu w postępowaniu prowadzonym przez organy adm publ

 

 

ŻRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

 

Kategorie aktów normatywnych które kreują problematykę jednostki wobec państwa

Konstytucja z 1997 – rozchwiany system źródeł prawa

                               Zamknięty system źródeł prawa / ujęcie przedmiotowe – nie da się go do      

                              ma charakter podmiotowy                                                  końca zamknąć/

                               /rozporządzenia/    

 

Charakterystyka aktów prawa powszechnego  

KONSTYTUCJA

Znaczenia dla prawa adm

- K kształtuje standardy praw i wolności obywatelskich

-                             prawa materialnego adm – ustawodawstwo adm musi się do K dostosować

 

Stosowanie K – ustawodawca musi uwzględniać standardy zawarte w K

Pojęcie bezpośredniego stosowania nie jest pojęciem czysto technicznym

Normy K są skonstruowane na zasadzie ogólności i nie nadają się do czysto bezpośredniego stosowania

Normy K nie określają sytuacji karnych

 

III możliwości stosowania bezpośredniego norm K przez organy adm:

● wyjątkowo – samostosowanie

– wtedy kiedy norma K ma charakter samowykonalny – nie odsyła do innych ustawowych regulacji 

- wtedy kiedy mimo odesłania tej normy do ustawy – ustawa nie została podjęta

 

● współstosowanie norm K z normami prawa administracyjnego

Organ adm publ który wykonuje normę ustawową  powinien to tak czynić /przy interpretacji/ aby realizować standardy norm Konstytucyjnych

K mówi o pełnym odszkodowaniu za szkody spowodowane przez org. adm.

 

● teoretyczny

Administracja stosując normy pr adm dostrzega sprzeczność norm adm z normami K

Administracja nie ma prawa stwierdzić niekonstytucyjności

 

Administracja – odwrócenie hierarchii – bardziej związana jest z aktami prawa miejscowego niż z przepisami ustawy czy Konst

 

 

 

 

USTAWA

Podstawowe źródło pr. adm

 

Rola w źródłach :

- zasada zwierzchnictwa ustawy – uprawnienie do wydawania aktów prawa miejscowego wynikają z ustawy i musza być z nią zgodne

- zasada wyłączności ustawy – pewne kwestie mogą być regulowane tylko w ustawie /prawa i wolności jednostki/

- możliwość bezpośredniego stosowania

- samoistność ustawy

 

UMOWY MIĘDZYNARODOWE RATYFIKOWANE

- umowy ratyfikowane za zgodą ustawową

 

Art. 89 ust 1 K

Umowy które wiążą się z suwerennością państwa

Mają skutek bezpośredni – stają się automatycznie częścią naszego porządku prawnego

Zasada pierwszeństwa przed ustawami

Umowy zawierane z organizacjami międzynarodowymi lub organami organizacji międzynarodowych – przekazanie uprawnień organów władzy publicznej – akceptacja w drodze referendum lub ustawy

Na równym poziomie z ustawą

 

- umowy ratyfikowane przez prezydenta

 

ROZPORZĄDZENIA

Kreowane przez organy administracji publicznej na szczególnych zasadach

 

● rozporządzenia podejmowane na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie

Definicja ustawowa

- związki między rozporządzeniem a ustawą mają charakter formalny

- związki te muszą mieć charakter merytoryczny – rozporządzenie ma dookreślać ustawę

   Rozporządzenie ma charakter wykonawczy – ma zajmować się tym czym ustawa nie powinna

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin