_WYKŁADY.doc

(328 KB) Pobierz

PRAWO ADMINISTRACYJNE – WYKŁADY (część ogólna)                           

 

Egzamin ustny – 3 pytania losowe

Aktualność aktów prawnych

Literatura:

§         Zimmermann

§         Boć

§         Wierzbowski

§         Niewiadomski – sędzia NSA

§         Sztal (sędzia NSA)

§         periodyk: Gdańskie Studia Prawnicze

§         leksykon prawa administracyjnego

 

11-12 konsultacje, sala 3020

Zerówka – od początku maja na konsultacjach, średnia 4,5 z ćwiczeń

Strona internetowa – program wykładu i ćwiczeń

 

ADMINISTRACJA PUBLICZNA – ZAGADNIENIA OGÓLNE

 

ADMINISTRACJA

§         Administratio – pomoc, służba, zarząd, zarządzenie

§         Administro – kierować, porwadzić, zarządzać, zawiadywać, wykonywać zarządzenia, pełnić służbę, pracować

§         Ministro – posługiwać, służyć, podawać, nalewać, dostarczać, opatrywać

 

§         Pewna działalność skierowana na zewnątrz (służyć komuś, kierować kimś)

§         Działania, akcja między pomiotem czynnym a podmiotem administrowanym

§         Funkcja kierowania, zarządzania, organizowania (ujęcie przedmiotowe)

§         Zespół podmiotów realizujących w/w funkcji (ujęcie podmiotowe)

§         System (zbiór) podmiotów (elementów)

ü       uporządkowanych

ü       zhierarchizowanych

ü       połączonych między sobą wewnętrznymi relacjami

ü       powołanych do realizacji celów usytuowanych poza systemem (w otoczeniu systemu)

§         zapewnia zorganizowane działanie (bez tego praktycznie anarchia czyli antyteza prawa)

 

ADMINISTRACJA W UJĘCIU SYSTEMOWYM

§         Elementy połączone ze sobą hierarchicznie, powiązane ze sobą

§         W systemie jest zawsze otoczenie – otoczeniem jesteśmy my

§         System nie jest zamknięty hermetycznie – musi byc otwarty na otoczenie (kanały informacyjne – wejście, wyjście)

ü       Podania

ü       Podatki, cła, akcyzy (utrzymują administrację przy życiu i żeby był z tego efekt) – administracja jako silnik (przy wkładzie 100% na wyjściu są straty bo wewnątrz następuje zużycie)

§         Admninistracja jest warunkiem sine qua non funkcjonowania państwa

 

 

















              II







                              









                  otoczenie

















                           50%, 60%, 70%              100%











              III









































 



















 

 

 

 

 

 

 

 

UJĘCIE PRAWNE

§         głównym aktem normatywnym jest Konstytucja

ü       art. 7 Konstytucji – zasada legalizmu – organy władzy pańśtwowej działają na podstawie i w granicach Konstytucji

ü       administracja jest zdeterminowana prawem

§         grupy norm prawa oddziaływujące i determinuące administacje:

I.                    Prawo ustroju administracji (prawo wewnętrzne administracji):

1.       Zasada działania

2.       Ulokowanie

3.       Relacje z pozostałymi podmiotami administracji publicznej

II.                  Prawo administracyjne materialne (prawo administracujne w sensie ścisłym) - normy wyposażające organ w kompetencje do realizacji prawa, z jednej strony wposaża organ w kompetencjie z drugiej kieruje sie w stronę otoczenia

III.               Prawo formalne administracyjne – procedury (kontrolne, egzekucyjne itp.) – kierują się zarówno do organów jak i do otoczenia (adrestatów działania administracji – obywateli)

 

Adminstracja

§         prywatna, publiczna

§         funkcje administracji występują w każdym zorganizowanym działaniu

§         sfery oddziaływania prawa  na administrację publiczną:

ü       tworzenie

ü       umiejscowienie w systemi

ü       wyznaczanie zakresu działania

ü       określenie powiązań w systemie

ü       określenie trybu ich realizacji

§         zakres działania – katalog merytorycznych obszarów aktywności administracji publicznej, przypisanych danemu podmiotowi administracji (kojarzone z prawem ustrojowym)

§         kompetencja – uprawnienie i równocześnie obowiązek podmiotu daministracji publicznej do podjęcia działań w prawie przypisanej formie w celu realizacji zadań należącycj do jego zakresu działania

§         modalności w prawie

ü       uprawnienie – płaszczyzna życia otoczenia (organizacji tworzonych przez obywateli)

ü       obowiązek - płaszczyzna życia otoczenia (organizacji tworzonych przez obywateli)

ü       kompetencja – płaszczyzna funkcjonowania państwa

 

GENEZA I ROZWÓJ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO ORAZ NAUKI PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

§         Montesquieu (1689 – 1755) o podziale władz w Państwie (w pracy o „Duchu praw”) – 1748 De l’esprit des lois)

§         Zasada podziału władz i wzajemnej kontroli według Monteskiusza

§         Usytuowanie administracji publicznej w aparacie państwa według zasady podziału władz

§         Rewolucja francuska jako źródło pobudzenia nowego wymiaru administracji (gdy na jednostkę zaczęto mówić obywatel a już nie poddany)

§         Sądowa kontrola administracji na Wyspach Brytyjskich

ü       podporządkowanie władzy wykonawczej prawu stanowionemu prez parlament

ü       podporządkowanie władzy wykonawczej temu samemu prawu, któremu podporządkowani są poddani

ü       władza pod rządami prawa powszechnego

ü       sprawowana przez sądy powszechne

§         Uwarunkowania powstania sądownictwa administracyjnego we Francji

ü       Conseil d’Etat jako organ administracji w części o kompetencjach państwowych

ü       działał w porewolucyjnej Francji

ü       specjalistyczna instytucja do kontrolowania działań administracji (przed rewolucją kontrolował monarcha)

ü       orzecznictwo wypracowywało nowe standardy

 

KONCEPCJE POJĘCIA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

§         Przyczyny stałej aktualności pytania o pojęcie prawa administracyjnego

ü       brak kodyfikacji prawa administracyjnego

ü       złożony przedmiot regulacji (poczęcie, akta stanu cywilnego, koncesje, akta zgonu, itd..)

ü       niezwykle podatne na wahania

 

§         M. Jaroszyński

ü       Administracja państwowa - działalność organów państwowych polegająca na bezpośredniej organizacji praktycznej realizacji zadań paśtwa

ü       Prawo administracyjne – gałąż prawa, która obejmuje ogół norm regulujących stosunki społeczne, wynikające w procesie administracyjnej działalności organów państwowych

 

§         J. Starościak –

w opraciu o prawne formy działania administracji

ü       Prawo administracyjne – gałąź prawa, która reguluje działalność organów państwowych podejmowaną w cellu wykonania ustalonych prawem zadań organizatorskich, wypełnianych w swoistych formach prawnych, a formy te to:

o        Stanowienie ogólnie obwiązujących przepisów – rangi podustawowej

o        Wydawanie aktów administracyjnych (indywidualne – decyzje)

o        Zawieranie porozumień administracyjnych

o        Zawieranie umów (cywilno-prawnych np: przetarg na zakup)

o        Prowadzenie działalności społeczno-organizatorskiej

o        Wykonywanie czynności materialno-technicznych (indywidualne ale nie zmieniające sytuacji prawnej np: ewidencje)

w oparciu o pojęcie stosunku administracyjno-prawnego

ü       Prawo administracyjne – przepisy które mogą stanowić podstawę nawiązania stosunku administracyjno-prawnego

 

§         Stelmachowski - w opraciu o metody regulacji stosunków społecznych

ü       Metoda cywilistyczna

o        równorzędność stron stosunku prawnego

brak władztwa w stosunkach

ü       Metoda karnistyczna i administracyjna

o        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin