3
1.Zdolność świadka i biegłego w pa
2.Decyzja organu odwoławczego w pa i op
3.Egezkucja z tytułów obcych
1.Organizacja społeczna i jej pozycja w pa.
2.Metody ustalania właściwości sądu administracyjnego. Regulacja zawarta w ustawie psa
3.Niedopuszczalność egzekucji
1. System zasad w post. admin. 2. Tryb składania skargi do wsa i gwarancje skuteczności wniesienia. 3. Sytuacja osoby trzeciej w post. Egzekucyjnym
1. Decyzja administracyjna i jej struktura. 2. Przesłanki wznowienia postępowania sądowo-administracyjnego i jego zakres przedmiotowy. 3. Umorzenie postępowania egzekucyjnego.
1.Kontrola prokuratorska w kpa
2.Dopuszczalność skargi w psa
3.Środki zaskarżenia w postępowaniu egzekucyjnym i psa
1.Forma wszczęcia postępowania w pa i op
2.Dopuszczalność dowodu w psa
3.Nadzór w postępowaniu egzekucyjnym
1.Postanowienie o przekazaniu, postanowienie o zwrocie w postępowaniu ogólnym i szczególnym (chodzi o art. 65 i 66 k.p.a.)
2.Obalenie prawomocności orzeczeń sądu administracyjnego
3.Zawieszenie postępowania egzekucyjnego
1.Czynności weryfikacyjne postępowania skargowego
2.Wymagania formalne podania, skutki braku
3.Legitymacja skargi do WSA
1. Geneza polskiego prawa o postępowaniu administracujnym. 2. Granice rozporządzalności prawem odwołania i zażalenia. 3. Zasady pokrywania kosztów w postępowaniu administracyjnym.
1.Wywłaszczenie praw nabytych
2.Zasada pisemności
3.Zawieszenie i umorzenie w psa
1.Pojęcie kodyfikacji pa
2.Przesłanki uchylenia decyzji, postanowienia w trybie wznowienia postępowania
3.Prawomocność orzeczeń sądu admin. Granice powagi rzeczy osądzonej
1.Przesłanki dopuszczalności ugody.
2.Relacje między weryfikacją w trybie adm. i na drodze sądowej.
3.Zakres stosowania postępowania skargowo wnioskowego.
1.Wlasciwosc delegacyjna w post. adm. i podatkowym.
2.Decyzja nieistniejąca.
3.Roszczenia odszkodowawcze w pa lub psa
1. Właściwość instancyjna. Sposób ustalenia 2. Instytucja nadzoru i instytucja odwołalności w postępowaniu administracyjnym i podatkowym. 3. Wyjatki od związania skargą kasacyjną
1.Właściwość organów w pa i op (pojęcie, rodzaje, sposób ustalenia, skutki naruszenia)
2.Postanowienia zaskarżalne do WSA (egz. i zabezp. też)
3.Wierzyciel w postępowaniu egzekucyjnym.
1.Koncepcja legitymacji strony w doktrynie i kpa
2.Moc skargi do sądu admin.
3.Granice postępowania rozpoznawczego w postęp. Odwoławczym
1.Pojecie i klasyfikacja dowodów
2.Relacje między trybami zwykłym a nadzwyczajnym
3.Formy postępowania rozpoznawczego przed WSA (rozprawa, postępowanie uproszczone)
1.Domniemanie prawidłowości decyzji
2.Prawo pomocy w postępowaniu sadowo-administracyjnym
3.Stosunek postępowania skargowo-wnioskowego do orzekającego
1.Kompetencja ogólna
2.Przesłanki przywrócenia terminu w postępowaniu sądowoadm.
3.Środki zaskarżenia w postępowaniu w sprawie wydawania zaświadczeniach
1.Skarga na bezczynność organu adm.
2.Sankcje nieważności w odwołaniu-dopuszczalność
3.Nieważność orzeczenia w sądówce
1.Pojęcie postępowania administracyjnego (tryby/stadia/rodzaje)
2.Postępowanie wstępne w postępowaniu sądowoadm.
3.Zarzut
1.Kontrola zewnętrzna- rozstrzyganie sporów o właściwość między organami a sądami
2.Kontrola wykonania decyzji przez organ
3.Zbieg egzekucji
1.Wpływ postępowania cywilnego na administracyjne (pa i op)
2.Granice rozpoznania w skardze do WSA a granice rozpoznania w skardze kasacyjnej
3.Ochrona wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym przed bezczynnością org. egz
1.Rodzaje ochrony strony w pa i op
2.Skarga na niewykonanie wyroku WSA
3.Zasada wyboru środka egzekucyjnego
1.Moc dowodowa dokumentów prywatnych w pa i op (sposób obalenia, przeciwdowód)
2.Skarga na akty Pr. miejscowego i uchwały
3.Formy współpracy z państwami zagranicznymi
1.Funkcja ochronna
2.Przesłanki nieważności decyzji w pa i op
3.Podstawy zaskarżalności postanowienia w sadowoadmin.
1.Obowiązek współdziałania organów, skutki nieprzestrzegania..
2.Wymogi formalne skargi do WSA/NSA i konsekwencje braków (niestety nie wiem czy chodziło o skargę do WSA czy NSA, możliwe, że to 2 odrębne zestawy :> )
3.Postępowanie zabezpieczające
1) Wielość stron a współuczestnictwo formalne 2) Roszczenia odszkodowawcze w postępowaniu administracyjnym i podatkowym. Tryb dochodzenia. 3) Właściwość WSA a NSA
1. Instytucje służące realizacji zasady szybkości postępowania w kpa i op. Obrona strony przed bezczynnością organu 2. Dopuszczalność sankcji nieważności w postępowaniu odwoławczym (jest niedopuszczalna!)3. Unieważnienie prawomocnych orzeczeń sądów administracyjnych
1.Zasady postępowania dowodowego
2.Granice rozpoznania skargi kasacyjnej
3.Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym
1 instytucje realizacji zasady prawdy obiektywnej w k.p.a i o.p 2 granice rozporządzalności prawem skargi w postępowaniu sądowo-administracyjnym 3 tytuł wykonawczy
1.Zakres postępowania administracyjnego ogólnego i przesłanki jego wyznaczenia
2.Skarga kasacyjna a zażalenie w sądowo-administracyjnym.
3.Tytuł egzekucyjny w postępowaniu egzekucyjnym
1.Relacja między trybami nadzwyczajnymi
2.Gwarancje wykonania orzeczenia
3.Strona a podmiot na prawach strony
1. Rozprawa w postępowaniu administracyjnym i podatkowym. Tryb organizacji i przeprowadzenia. 2. Pojęcie i klasyfikacja środków zaskarżenia. 3. Reprezentacja stron w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
1.Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych w kpa i op
2.Prawo odwołania i zażalenia w kpa i op
3.Sytuacja zobowiązanego w pe
1.Umorzenie postępowania admin.
2.Legitymacja do skargi kasacyjnej. Przymus zastępstwa
3.Przesłanki negatywne w trybach nadzwyczajnych
1.Postępowanie administracyjne ogólne a szczególne
2.Teoria wadliwości decyzji. System weryfikacji.
3.Samokontrola a mediacja w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
1.Wyłączenie pracownika, organu, członka org.
2.Postępowanie rozpoznawcze w kpa
3.Zasada zagrożenia, konsekwencje prawne naruszenia
1.Doręczenia w kpa i op
2.Postanowienia o zwrocie, przekazaniu….
3.Usunięcie wad nieistotnych
1.Formy postępowania wyjaśniającego w kpa i op
2.Sytuacja, stosunek egzekucji administracyjnej i sądowej (chodziło o zbieg)
3.Zakaz reformationis in peius w kpa i sądowoadmin.
1.Koncepcja legitymacji procesowej w doktrynie
2.Zasada zagrożenia. Konsekwencje prawne naruszenia
3.Wyłączenie pracownika i organu…
1.Dopuszczalność/Niedopuszczalność skargi do WSA
2.Przedmiot trybów nadzwyczajnych
3.Instytucje wyznaczające kompetencję szczególną
1.Zasada czynnego udziału stron. Wyjątki i skutki naruszenia.
2.Środki bezwzględnie suspensywne w pa i op
3.Postanowienia WSA, zaskarżalność, wyjątki
1.Pojęcie kodyfikacji
1.Funkcja prewencyjna i represyjna postępowania administracyjnego albo sądowego
2.Skarga do WSA na akty nadzoru
3.Postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń
1. strona, a podmiot na prawach strony 2. Rodzaje wyroków WSA i ich podstawy prawne 3. Postępowanie egzekucyjne uproszczone
1.Decyzja ostateczna a prawomocna
2.Ochrona skarżącego w postęp.
3.Prawomocne orzeczenie sądu admin. a tryby nadzwyczajne w postęp. admin
1.Funkcje prawa administracyjnego procesowego ze względu na porządek prawny.
2.Uchylenie lub zmiana decyzji prawidłowej lub dotkniętej wadą niekwalifikowaną
3. Podstawy skargi kasacyjnej. Wymogi materialne - konsekwencje ich braku.
1. Terminy. Pojęcie i rodzaje. Sposób obliczania i konsekwencje uchybienia dla stron i organu.
2. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji. 3. Moc środków odwoławczych w egzekucji (rodzaje zarzutów i ich moc)
1.Doręczenia i ich skutki prawne w op i pa
2.Tryby usuwania wad nieistotnych
3.Skarga na inne akty i czynności WSA
1.Koszty i opłaty w pa i op
2.Legitymacja do wniesienia odwołania i zażalenia
3.Obowiązki i uprawnienia organu w psa
1.Oświadczenie stron a przesłuchanie strony
2.Orzeczenia NSA
3.Koszty egzekucji
1.Definicja i struktura postanowienia
2.Sankcja nieważności w wyrokach WSA
3.Wszczęcie postępowania egzekucyjnego
1.Instytucja ochrony trwałości decyzji
2.Zakres i przesłanki skargi na bezczynność do WSA
3.Stosunek postępowania egzekucyjnego do orzekającego.
1.Moc dowodów w pa i op
2.Zaskarżalność decyzji do WSA
3.Organ egz. – rodzaje właściwości, sposób ustalenia
1.Wymogi podania w postępowaniu administracyjnym i podatkowym. Konsekwencje niedochowania. 2.Konstrukcja legitymacji do złożenia skargi do WSA. 3.Czynnosci weryfikacyjne postępowania skargowe (uniwersalnego).
1. Prokurator w k.p.a. 2. Niedopuszczalność skargi do WSA 3. Środki administracyjnej obrony w postępowaniu egzekucyjnym
1. Decyzja nieistniejąca 2. Organizacja społeczna w k.p.a. 3. Zarzut w postępowaniu egzekucyjnym
1 Domniemanie i uprawdopodobnienie 2 Doręczenie w post adm. i sadowo-administracyjnym. 3 Koszty egzek.
1. Koszty i opłaty w post. Adm. i podatkowym. 2. Legitymacja do wniesienia odwołania i zażalenia 3. Obowiązki i uprawnienia organu w SA
1. Spory o właściwość w kpa i op. 2. Stadia w postępowaniu w sprawie wznowienia postępowania w kpa i op. 3. Skarga na przewlekłość postępowania sądowo-administracyjnego.
1. Zawieszenie postępowania administracyjnego i podatkowego 2. Zakres zastosowania ustawy egzekucyjnej 3. Zastosowanie sankcji wzruszalności w SA
1. Moc dowodów w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu podatkowym. 2. Zaskarżalność decyzji do wojewódzkiego sądu administracyjnego. 3. Organ egzekucyjny. Właściwość, ustalanie, rodzaje. 1. Właściwość w kpa 2. Zaskarżalność postanowień do wojewódzkiego sądu administracyjnego. 3. Wierzyciel.
1.Sytaucja zobowiązanego w post egz. 2.Prawo zażalenia i prawo odwołania w kpa i op. 3.Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych w kpa i op.
2/1. Organizacja społeczna i jej pozycja w pa.
Organizacja społeczna – rozumie się przez to organizacje zawodowe, samorządowe, spółdzielcze i inne organizacje społeczne. Przyznanie praw procesowych strony organizacji społecznej jest uzależnione od spełnienia łącznie dwóch przesłanek:
- jest to uzasadnione celami statutowymi organizacji – co ma miejsce wtedy, gdy sprawa będąca przedmiotem danego postępowania mieści się w zadaniach organizacji określonych w statucie,
- zachodzi potrzeba ochrony interesu społecznego – z czym będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy skutki decyzji wpływać będą na sytuację prawną nie tylko strony, ale również innych podmiotów, na otoczenie.
Organizacja społeczna ma następujące prawa procesowe:
- żądania wszczęcia postępowania w indywidualnej sprawie – regułą jest, że gdy chodzi o przyznanie uprawnienia, to postępowanie jest wyznaczane na wniosek strony, gdy zaś chodzi o nałożenie na stronę obowiązku, o pozbawienie lub ograniczenie uprawnień, to następuje to z urzędu. Prawo procesowe stanowi, że gdy organ wszczyna postępowanie z urzędu w sprawie, w której prawo materialne wymaga wniosku strony, a robi to mając na uwadze ważny jej interes, to musi w toku postępowania uzyskać zgodę strony na jego prowadzenie, jeżeli zgody takiej nie uzyska, musi postępowanie umorzyć. Organizacja społeczna może żądać wszczęcia postępowania wtedy, gdy przepisy prawa materialnego dopuszczają wszczęcie postępowania z urzędu. Organ administrujący, uznając żądanie organizacji społecznej za uzasadnione, wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania z urzędu. Na postanowienie odmowne organizacja społeczna może wnieść zażalenie, a następnie skargę do NSA.
- dopuszczenia jej do już toczącego się postępowania – niezależnie od tego, czy zostało ono wszczęte na wniosek strony, czy z urzędu. Dopuszczenie organizacji społecznej do postępowania następuje w drodze postanowienia. Na postanowienie odmowne służy organizacji zażalenie, a następnie skarga do NSA. Organ musi postanowienie odmowne uzasadnić pod względem faktycznym i prawnym. Zasadność odmowy będzie poddana kontroli organu wyższego stopnia oraz kontroli NSA. Do kpa wprowadzono przepisy o udziale organizacji społecznej na prawach strony w celu poddania kontroli społecznej działania organów administrujących. Poza tym wprowadzono rozwiązanie, w myśl którego skarga pochodząca od osób trzecich stanowi materiał rozpoznawany z urzędu przez organ, a wnoszą ten materiał też podmioty nie mające interesu prawnego w sprawie. Organizacja społeczna dopuszczona już do postępowania ma prawa strony zgodnie z art.31 § 3. Organ administrujący ma obowiązek powiadomienia organizacji społecznej o wszczęciu postępowania w sprawie innej osoby, jeżeli organ ten uzna, że organizacja może być zainteresowana udziałem w tym postępowaniu ze względu na swoje cele statutowe i gdy leży to w interesie społecznym.
2/2 Metody ustalania właściwości sądu administracyjnego. Regulacja zawarta w ustawie psa.
Zgodnie z art. 184 Konstytucji i art. 2 ustawy – Prawo o ustroju sądów administracyjnych: „Sądami administracyjnymi są Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy administracyjne.
Właściwość rzeczową i miejscową wojewódzki sądów administracyjnych reguluje art. 13 ustawy psa. Artykuł 13 par 1 przyjął zasadę, że wojewódzkie sądy adm. są właściwe we wszystkich sprawach sądowo administracyjnych – z wyjątkiem spraw dla których zastrzeżona jest właściwość Naczelnego Sądu Adm. Wojewódzkie sądy adm. są właściwe do rozpoznawania wyżej wymienionych skarg.
Właściwość miejscową reguluje art. 13 par 2, stanowiąc : „Do rozpoznawania sprawy właściwy jest wojewódzki sąd administracyjny, na którego obszarze właściwości ma siedzibę organ adm. publicznej, którego działalność została zaskarżona. Od tej reguły może zostać wprowadzone rozwiązanie szczególne, a mianowicie art. 13 par 3 przyznaje Prezydentowi RP delegację ustawową, d przekazania w drodze rozporządzenia, wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu rozpoznania spraw określonego rodzaju innego sądu adm. jeżeli wymagają tego względy celowości
Wojewódzki sąd adm. właściwy w chwili wniesienia skargi, pozostaje właściwy aż do ukończenia postępowania choćby podstawy właściwości zmieniły się w toku sprawy, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
...
gosicka