ADMINISTRACJA (publiczna) – słowo pochodzi z łaciny
ADMINISTRO; -ARE – służyć, kierować, zarządzać, przyjść z pomocą, rządzić.
Tłumaczenie rządzić przyjęte jest w języku polskim, choć po łacinie też brzmi GUBERNO; -ARE.
Rządzenie
Dotyczy funkcji i działalności wykonywanej przez ośrodki władzy politycznej sprawujące władzę publiczną.
Są zmienne (wyborcy).
a
Jest to zarządzanie.
Organy administracji publicznej (OAP).
Co do zasady stanowią przeciwwagę dla ośrodków władzy politycznej odpowiedzialnej za rządzenie
Postuluje się, by były stałe.
OAPy, które łączą rządzenie i administrowanie à naczelne organy administracji publicznej (NOAP).
- Rada Ministrów
- Prezes RM
- Ministrowie
Organy, które powinny wyłącznie administrować à centralne organy administracji publicznej (COAP). Np. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji.
à jeden z wielu wytworów społeczeństwa zorganizowanego w państwo, o charakterze sformalizowanym w oparciu o normy prawne.
à jest systemem i organizacją.
Cel istnienia to służenie człowiekowi w codziennym trudzie.
WŁADZA (art. 10 Konstytucji RP (K RP) ) (OAPy)
1.) USTAWODAWCZA:
- wpływa na obsadę personalną administracji publicznej
- funkcja kontrolna wobec administracji publicznej
- określa prawne podstawy działania administracji publicznej (AP)
2.) WYKONAWCZA:
- w jej obrębie usytuowana jest administracja publiczna
- stanowienie prawa w formie rozporządzeń aktów prawa miejscowego
3.) SĄDOWNICZA:
- wpływ na spory cywilnoprawne z organem administracji publicznej po stronie uczestnika postępowania
- funkcja kontrolna (badanie zgodności z prawem aktów wydanych przez organy AP
ADMINISTROWANIE – pewien rodzaj działalności publicznej
FUNKCJA PAŃSTWA – potrzebny do tego jest system podmiotów.
Jedność funkcji i podmiotów je realizujące.
SYSTEM = ADMINISTRACJA – zbiór podmiotów, charakteryzujących się pewnymi cechami; elementy tworzące całość, które są logicznie uporządkowane i dobrane w sposób zaplanowany.
OAPy i inne instytucje (podmioty
Zorganizowanego działania)
Administracja
Występuje między nimi zjawisko hierarchizacji, rodzące zjawisko relacji między nimi. Są nimi więzi organizacyjne, które nie zawsze oznacza to, że OAPy i inne instytucje są w relacji nadrzędności i podrzędności jednocześnie.
Najważniejszą cechą organizacji jest CEL.
Suma celów jednostkowych poszczególnych organów składa się na cel główny.
Dopuszcza się dostatecznie prawidłowy stopień działalności.
Cel jest realizowany dla OTOCZENIA (SPOŁECZEŃSTWA).
Między systemem a otoczeniem są kanały informacyjne.
Dla sprawnego działania system potrzebuje energii (środki finansowe, rzeczowe, osobowe).
PRAWO ADMINISTRACYJNE à NA EXAMIE
DEFINICJA MAURYCEGO JAROSZYŃKIEGO – to ogół norm regulujących stosunki społeczne wynikające w procesie administracyjnej działalności organów państwowych.
DEFINICJA JERZEGO STAROŚCIAKA TEŻ NA EXAMIE.
DEFINICJA FRANCISZKA LONGCHAMPS’A DE BERIER (on sam miał brata Romana, który opracowywał zobowiązania) – twierdził, by osobno szukać pojęcia administracji (przedmiotowo) i pojęcie prawa administracyjnego (prawniczo).
Badanie mechanizmów norm a nie w oparciu o pojęcie administracji.
Prawo odnoszące się do struktury administracji.
WACŁAW DAWIDOWICZ – patron katedry prawa administracyjnego WPiA UG.
Sądził, że warto czytać teoretyków prawa.
ADMINISTRACJA – to pewien sformalizowany wytwór społeczności zorganizowanej w państwo.
Organizacja to nie sam zespół faktów zespół norm tylko szczególnym powiązaniem jednych i drugich.
Organizacja i administracja à zjawisko złożone.
Łączą element powinności i rzeczywistości. (układ normatywny zanurzony w rzeczywistości).
Prawo administracyjne à zjawisko normatywne.
ADMINISTRACJA – system podmiotów realizujących pewną funkcję
ORGANIZACJA – DEF TADEUSZA KOTARBIŃSKIEGO – całość, w której wszystkie składniki współprzyczyniają się dla powodzenia całości, zaś warunkiem sine qua non, współprzyczyniania jest fakt, że pomagają sobie do osiągnięcia określonego celu.
CECHY ADMINISTRACJI:
à istnienie dla realizacji celu
à współdziałanie poszczególnych części całości
à cel jest trwały tak, jak organizacja – trwałość organizacji w granicach trwałości celu
à obowiązek realizacji celu
PAŃSTWO BĘDZIE TRWAŁO DOPÓKI DOPÓTY ADMINISTRACJA BĘDZIE TRWAŁA.
CEL ADMINISTRACJI – zarządzanie sprawami publicznymi, służenie społeczeństwu, kierowanie życiem publicznym.
Prowadzi nieprzerwaną, zorganizowaną działalność zmierzającą do zaspokajania indywidualnych i zbiorowych potrzeb ludzi w społecznościach wynikających ze współżycia.
Celem administracji jest realizacja interesu publicznego, zadań publicznych (norma zadaniowa, określenie w celu).
Prawo administracyjne jako prawo realizacji interesu publicznego.
Administracja działa na rzecz dobra wspólnego (kategoria aksjologiczna oparta na art. 1 K RP).
ZADANIA PUBLICZNE:
- administracja orzecznicza – wydawanie orzeczeń, decyzji administracyjnych
- administracja świadcząca – świadczenie usług
- budowa i utrzymywanie infrastruktury
- organizowanie transportu zbiorowego
- dostarczanie wody, gazu, energii elektrycznej
- gromadzenie i usuwanie odpadów
- utrzymywanie urządzeń użyteczności publicznej
- ochrona środowiska, zdrowia, praw konsumenta, porządku i bezpieczeństwa publicznego
- edukacja i oświata, szkolnictwo wyższe
- pomoc społeczna, opieka socjalna
- ochrona zabytków, działalność kulturalna
- gospodarka przestrzenna (NA EXAMIE)
- ustalanie przeznaczenia terenów
- administracja cmentarna
ADMINISTRACJA à ma dwojakie cele – każdy z tych dwóch celów jest realizowany za pomocą dwóch odrębnych zespołów norm.
Cel
Wewnętrzny
Zewnętrzny
Sfera działania
Wewnętrzna
Zewnętrzna
Treść celu
Zaspokajanie potrzeb samej administracji warunkuje prawidłową realizację celu zewnętrznego. Polega ono na kształtowaniu sytuacji organizacyjno-prawnej administracji.
Zaspokajanie indywidualnych i zbiorowych potrzeb jednostek i grup społecznych. Cel ten jest ważniejszy. Polega na kształtowaniu sytuacji prawnej obywateli.
Relacje
OAP OAP
OAP – organ administracji publicznej
Prawo ustrojowe administracji publicznej (PUAP) – zespół norm stanowiących podstawę realizacji celu wewnętrznego.
OAP O
O – obywatel (jednostka):
- osoba fizyczna
- osoba prawna
- jednostka organizacyjna pozbawiona osobowości prawnej
- obywatel
- podmiot grupowy
- cudzoziemiec
Prawo administracyjne (PA) – zespół norm stanowiących podstawę realizacji celu zewnętrznego:
- materialny charakter
- powszechnie obowiązująca
Więź względnie trwała, stabilna (póki istnieją normy ją regulujące).
Wyznaczanie sytuacji prawnej
ON
OP
ON (organ nadrzędny) – zwierzchni, wyższego rzędu.
OP (organ nadrzędny) – podległy, niższego rzędu.
Wyznaczanie sytuacji prawnej – charakter jednostronnie, prawnie wiążący.
Sytuacja.
Odwołanie się do wyniku prawa administracyjnego.
...
gosicka