Notatki z Brzeskiego.doc

(145 KB) Pobierz
Prawo administracyjne

 

 

IUS ADMINISTRATAE

 

ADMINISTRACJA (publiczna) – słowo pochodzi z łaciny

 

ADMINISTRO; -ARE – służyć, kierować, zarządzać, przyjść z pomocą, rządzić.

Tłumaczenie rządzić przyjęte jest w języku polskim, choć po łacinie też brzmi GUBERNO; -ARE.

 

Rządzenie

 

Dotyczy funkcji i działalności wykonywanej przez ośrodki władzy politycznej sprawujące władzę publiczną.

Są zmienne (wyborcy).

a

Administrowanie

 

Jest to zarządzanie.

Organy administracji publicznej (OAP).

Co do zasady stanowią przeciwwagę dla ośrodków władzy politycznej odpowiedzialnej za rządzenie

Postuluje się, by były stałe.

 

OAPy, które łączą rządzenie i administrowanie à naczelne organy administracji publicznej (NOAP).

-          Rada Ministrów

-          Prezes RM

-          Ministrowie

 

Organy, które powinny wyłącznie administrować à centralne organy administracji publicznej (COAP). Np. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji.

 

ADMINISTRACJA

à jeden z wielu wytworów społeczeństwa zorganizowanego w państwo, o charakterze sformalizowanym w oparciu o normy prawne.

à jest systemem i organizacją.

 

Cel istnienia to służenie człowiekowi w codziennym trudzie.

 

 

WŁADZA (art. 10 Konstytucji RP (K RP) ) (OAPy)

 

1.)   USTAWODAWCZA:

-          wpływa na obsadę personalną administracji publicznej

-          funkcja kontrolna wobec administracji publicznej

-          określa prawne podstawy działania administracji publicznej (AP)

 

2.)   WYKONAWCZA:

-          w jej obrębie usytuowana jest administracja publiczna

-          stanowienie prawa w formie rozporządzeń aktów prawa miejscowego

 

3.)   SĄDOWNICZA:

-          wpływ na spory cywilnoprawne z organem administracji publicznej po stronie uczestnika postępowania

-          funkcja kontrolna (badanie zgodności z prawem aktów wydanych przez organy AP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADMINISTROWANIE – pewien rodzaj działalności publicznej

FUNKCJA PAŃSTWA – potrzebny do tego jest system podmiotów.

 

Jedność funkcji i podmiotów je realizujące.

 

SYSTEM = ADMINISTRACJA – zbiór podmiotów, charakteryzujących się pewnymi cechami; elementy tworzące całość, które są logicznie uporządkowane i dobrane w sposób zaplanowany.

OAPy i inne instytucje (podmioty

Zorganizowanego działania)

 

                                                                                                                Administracja

                                                                                                 

Występuje między nimi zjawisko hierarchizacji, rodzące zjawisko relacji między nimi. Są nimi więzi organizacyjne, które nie zawsze oznacza to, że OAPy i inne instytucje są w relacji nadrzędności i podrzędności jednocześnie.

 

Najważniejszą cechą organizacji jest CEL.

Suma celów jednostkowych poszczególnych organów składa się na cel główny.

Dopuszcza się dostatecznie prawidłowy stopień działalności.

Cel jest realizowany dla OTOCZENIA (SPOŁECZEŃSTWA).

Między systemem a otoczeniem są kanały informacyjne.

Dla sprawnego działania system potrzebuje energii (środki finansowe, rzeczowe, osobowe).

 

PRAWO ADMINISTRACYJNE à NA EXAMIE

DEFINICJA MAURYCEGO JAROSZYŃKIEGO – to ogół norm regulujących stosunki społeczne wynikające w procesie administracyjnej działalności organów państwowych.

 

DEFINICJA JERZEGO STAROŚCIAKA TEŻ NA EXAMIE.

 

DEFINICJA FRANCISZKA LONGCHAMPS’A DE BERIER (on sam miał brata Romana, który opracowywał zobowiązania) – twierdził, by osobno szukać pojęcia administracji (przedmiotowo) i pojęcie prawa administracyjnego (prawniczo).

Badanie mechanizmów norm a nie w oparciu o pojęcie administracji.

Prawo odnoszące się do struktury administracji.

 

WACŁAW DAWIDOWICZ – patron katedry prawa administracyjnego WPiA UG.

Sądził, że warto czytać teoretyków prawa.

 

ADMINISTRACJA – to pewien sformalizowany wytwór społeczności zorganizowanej w państwo.

Organizacja to nie sam zespół faktów zespół norm tylko szczególnym powiązaniem jednych i drugich.

 

Organizacja i administracja à zjawisko złożone.

Łączą element powinności i rzeczywistości. (układ normatywny zanurzony w rzeczywistości).

Prawo administracyjne à zjawisko normatywne.

 

ADMINISTRACJA – system podmiotów realizujących pewną funkcję

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORGANIZACJA – DEF TADEUSZA KOTARBIŃSKIEGO – całość, w której wszystkie składniki współprzyczyniają się dla powodzenia całości, zaś warunkiem sine qua non, współprzyczyniania jest fakt, że pomagają sobie do osiągnięcia określonego celu.

CECHY ADMINISTRACJI:

à istnienie dla realizacji celu

à współdziałanie poszczególnych części całości

à cel jest trwały tak, jak organizacja – trwałość organizacji w granicach trwałości celu

à obowiązek realizacji celu

PAŃSTWO BĘDZIE TRWAŁO DOPÓKI DOPÓTY ADMINISTRACJA BĘDZIE TRWAŁA.

 

CEL ADMINISTRACJI – zarządzanie sprawami publicznymi, służenie społeczeństwu, kierowanie życiem publicznym.

Prowadzi nieprzerwaną, zorganizowaną działalność zmierzającą do zaspokajania indywidualnych i zbiorowych potrzeb ludzi w społecznościach wynikających ze współżycia.

Celem administracji jest realizacja interesu publicznego, zadań publicznych (norma zadaniowa, określenie w celu).

Prawo administracyjne jako prawo realizacji interesu publicznego.

Administracja działa na rzecz dobra wspólnego (kategoria aksjologiczna oparta na art. 1 K RP).

 

ZADANIA PUBLICZNE:

-          administracja orzecznicza – wydawanie orzeczeń, decyzji administracyjnych

-          administracja świadcząca – świadczenie usług

-          budowa i utrzymywanie infrastruktury

-          organizowanie transportu zbiorowego

-          dostarczanie wody, gazu, energii elektrycznej

-          gromadzenie i usuwanie odpadów

-          utrzymywanie urządzeń użyteczności publicznej

-          ochrona środowiska, zdrowia, praw konsumenta, porządku i bezpieczeństwa publicznego

-          edukacja i oświata, szkolnictwo wyższe

-          pomoc społeczna, opieka socjalna

-          ochrona zabytków, działalność kulturalna

-          gospodarka przestrzenna (NA EXAMIE)

-          ustalanie przeznaczenia terenów

-          administracja cmentarna

 

 

ADMINISTRACJA à ma dwojakie cele – każdy z tych dwóch celów jest realizowany za pomocą dwóch odrębnych zespołów norm.

 

 

C   E   L

Cel

Wewnętrzny

Zewnętrzny

Sfera działania

Wewnętrzna

Zewnętrzna

Treść celu

Zaspokajanie potrzeb samej administracji warunkuje prawidłową realizację celu zewnętrznego. Polega ono na kształtowaniu sytuacji organizacyjno-prawnej administracji.

Zaspokajanie indywidualnych i zbiorowych potrzeb jednostek i grup społecznych. Cel ten jest ważniejszy. Polega na kształtowaniu sytuacji prawnej obywateli.

 

Relacje

      OAP                            OAP

 

OAP – organ administracji publicznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawo ustrojowe administracji publicznej (PUAP) – zespół norm stanowiących podstawę realizacji celu wewnętrznego.

      OAP                                 O

 

O – obywatel (jednostka):

-          osoba fizyczna

-          osoba prawna

-          jednostka organizacyjna pozbawiona osobowości prawnej

-          obywatel

-          podmiot grupowy

-          cudzoziemiec

 

Prawo administracyjne (PA) – zespół norm stanowiących podstawę realizacji celu zewnętrznego:

-          materialny charakter

-          powszechnie obowiązująca

 

Wg Dawidowicza

PRAWO SYSTEMU

PRAWO UKŁADU

Więź względnie trwała, stabilna (póki istnieją normy ją regulujące).

 

Wyznaczanie sytuacji prawnej

ON

 

                                OP

 

ON (organ nadrzędny) – zwierzchni, wyższego rzędu.

OP (organ nadrzędny) – podległy, niższego rzędu.

Wyznaczanie sytuacji prawnej – charakter jednostronnie, prawnie wiążący.

Sytuacja.

Odwołanie się do wyniku prawa administracyjnego.

                                                      

 

                                                      

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin