5.Etyka.III.pdf

(81 KB) Pobierz
5.Etyka.III
J. A. Stuchliński * Wykłady z etyki III – wykład 5
5. W YKŁAD Z ETYKI III
Z DZIEJÓW MORALNO Ś CI I ETYKI
ZACHODNIEJ
Przystępuję do prezentacji tematyki właściwej
niniejszego wykładu, poświęconego WYBRANYM
ELEMENTOM DZIEJÓW MORALNOŚCI I ETYKI ZACHODNIEJ .
U WAGA : Informacje dodatkowe, pozwalające
rozwinąć prezentowane tu ujęcia, naleŜy czerpać z
odpowiednich fragmentów podręcznika: Władysław
Tatarkiewicz Historia filozofii , 3 tomy (było wiele
wydań tego podręcznika).
W PROWADZENIE
T ŁO DZIEJÓW ZACHODNIEJ PROBLEMATYKI MORALNEJ
I ZWI Ą ZANYCH Z NI Ą STANOWISK ETYCZNYCH
Kształtowanie się moralno ś ci zachodniej, jak teŜ normującej tę
moralność etyki , przebiegało zgodnie z tokiem i rytmem głównym
dziejów kultury i cywilizacji zachodniej.
Dzieje kultury i cywilizacji zachodniej dzieli się na pewne epoki
główne, lokalizowane – w przybliŜeniu i w sposób nieco umowny – w
pewnych przedziałach czasowych: staro Ŝ ytno ść (VI w.p.n.e. – V
w.n.e.), ś redniowiecze (VI w. – XV w.), nowo Ŝ ytno ść (XVI w. – I
poł. XIX w.), współczesno ść (II poł. XIX w. – pocz. XXI w.).
1
294051730.002.png
J. A. Stuchliński * Wykłady z etyki III – wykład 5
W kaŜdym z tych okresów dziejowych, moralność i etyka
zachodnia przejawiała – i przejawia – pewne cechy swoiste i
charakterystyczne, zarówno w zakresie swych treści i podejmowanej
tematyki, jak teŜ w zakresie sposobów ich wcielania w czyn.
Moralność i etyka STARO ś YTNA została zdominowana głównie
wymogami POLITYCZNYMI swych czasów. Pod koniec staroŜytności
na plan pierwszy wysunęły się w tym zakresie racje RELIGIJNE ,
związane z powstaniem i rozwojem chrześcijaństwa.
Na początek, natura polityczna klasyczno-greckiej demokracji
bezpo ś redniej , a potem natura polityczna wielkich imperiów
staroŜytności, hellenistycznych i rzymskiego, wyznaczyły podstawy i
ramy główne kształtowania się poglądów, przekonań i stanowisk
moralno-etycznych staroŜytności. Był to zarazem początek
kształtowania się moralno-etycznej problematyki zachodniej w ogóle.
W epoce Ś REDNIOWIECZNEJ znaczenie podstawowe dla
kształtowania się problematyki moralno-etycznej miały RELIGIA ,
TEOLOGIA i filozofia CHRZE Ś CIJA Ń SKA . Pierwsze uwarunkowania
tego typu pojawiły się juŜ zresztą w końcowej fazie staroŜytności.
N OWO ś YTNO ŚĆ zachodnia stała natomiast pod znakiem
dominacji – z jednej strony – rodzących się NAUK Ś CISŁYCH :
astronomii, matematyki i fizyki, szczególnie mechaniki. Z drugiej zaś
strony – znaczenia istotnego zaczęła nabierać rodząca się
GOSPODARKA RYNKOWA i KAPITALIZM jako nowa formacja
ekonomiczno-społeczna. Oba te czynniki, naukowy i ekonomiczny,
ściśle się ze sobą splatały. Nowa gospodarka uzaleŜniona była od
rozwijającej się techniki i technologii , wyrastających ze stosowania
wyników nauk ścisłych w praktyce ludzkich działań. Rzutowało to w
sposób istotny na kształtowanie się problematyki moralno-etycznej
nowoŜytnego Zachodu.
W SPÓŁCZESNO ŚĆ ma determinanty PODOBNE do tych, jakie
kształtowały epokę nowoŜytną – tyle Ŝe zostały one w istotny sposób
rozwinięte i spotęgowane.
2
294051730.003.png
J. A. Stuchliński * Wykłady z etyki III – wykład 5
W zakresie uwarunkowań NAUKOWO - TECHNICZNYCH , wiek XIX
nazywano wiekiem „ pary i elektryczno ś ci ”; wiek XX otrzymał miano
wieku „atomowego i kosmicznego”; natomiast zaczynającemu się
wiekowi XXI moŜna śmiało nadać miano wieku „informatycznego”.
Z kolei w zakresie EKONOMICZNO - GOSPODARCZYM , wiek XIX
to okres rozwoju wczesnego kapitalizmu; wiek XX to czas
kapitalizmu dojrzałego; na koniec wreszcie, zaczynający się wiek XXI
to wiek globalizacji gospodarki rynkowej.
Obie płaszczyzny zmieniających się nieustannie uwarunkowań
współczesnej kultury i cywilizacji – tj. naukowo-techniczna i
ekonomiczno-gospodarcza – w sposób istotny wpływają takŜe na
kształtowanie współczesnej problematyki moralno-etycznej.
P ROBLEMATYKA GŁÓWNA DZIEŁ
MAJ Ą CYCH STANOWI Ć PODSTAW Ę ZALICZENIA
KURSU ETYKI
Warto w tym miejscu przypomnieć, Ŝe aliczenie pisemne kursu
etyki (w dniu 7 czerwca 2010 roku) będzie polegało na napisaniu
odpowiedzi na jeden ze wskazanych wówczas tematów, związanych z
zagadnieniami etycznymi, poruszanymi w jednej z następujących 10
pozycji ksi ąŜ kowych do wyboru, z którą trzeba się bardzo dobrze
zapoznać (tematyka etyczna, poruszana w kaŜdej z tych pozycji,
zostanie wstępnie zasygnalizowana nieco później, po przedstawieniu
ogólnych zagadnień aksjologicznych, a więc w chwili rozpoczęcia
prezentacji historii etyki zachodniej):
1. P LATON O BRONA S OKRATESA
Sądowa obrona S OKRATESA (469-399 p.n.e.) przed stawianymi
mu zarzutami, w szczególności tymi dotyczącymi rzekomego
„demoralizowania młodzieŜy”, jest – w istocie – obroną godno ś ci
3
294051730.004.png 294051730.005.png
J. A. Stuchliński * Wykłady z etyki III – wykład 5
ludzkiej, realizacją potrzeby zasługiwania na szacunek . Sokrates
czyni to poprzez przeciwstawienie się moralnie haniebnej postawie i
opiniom motłochu.
Streszczeniem sedna moralności praktykowanej osobiście przez
Sokratesa, jak teŜ głoszonej w jego naukach etycznych, moŜe być
myśl, wypowiedziana po wiekach przez jednego z poetów rzymskich:
B ą d ź dzielnym Ŝ ołnierzem, dzielnym opiekunem, s ę dzi ą
nieskazitelnym.
Je Ŝ eli ci ę kiedy wezw ą na ś wiadka dla poparcia sprawy
dwuznacznej i w ą tpliwej,
To cho ć by tyran Ŝą dał od ciebie fałszów i gro Ŝą c tortur ą
dyktował ci zeznania krzywoprzysi ęŜ ne,
Ty miej sobie za szczyt stawia ć wy Ŝ ej cze ść nad
niegodziwo ś ci i przetrwanie,
Nie zechciej zachowywa ć Ŝ ywota za cen ę straty tego, dla
czego jedynie Ŝ y ć warto .
ś yczliwo ść, prawo ść, odwaga , dzielno ść, opanowanie ,
godno ść własna – zasługują na najwy Ŝ szy szacunek . Oto myśl
główna Sokratesowej etyki. Myśl ta stała się kamieniem
węgielnym wysokiej moralności w dalszych dziejach Zachodu, aŜ
prawie do dnia dzisiejszego.
2. M AREK A URELIUSZ R OZMY Ś LANIA
M AREK A URELIUSZ , rzymski cesarz-filozof (II w.n.e.), stoik ,
opisuje porządkowanie myślowe wnętrza swej osobowości, aby móc
tym lepiej pełnić swą władczą „słuŜbę”. Zastanawia się nad tym, na
czym ma polegać „Ŝycie zgodne z naturą”, pozwalające włączyć się w
ład rozumny kosmosu, przez uniezaleŜnienie się od przypadkowych i
nieistotnych uwarunkowań, potrzeb, namiętności.
4
294051730.001.png
J. A. Stuchliński * Wykłady z etyki III – wykład 5
3. Ś W . A UGUSTYN W YZNANIA
Dzieło to jest dramatycznym, ale i zarazem budującym, obrazem
przemian wewnętrznych rodzącej się i kształtującej duchowo ś ci
chrze ś cija ń skiej końca epoki zachodniego cesarstwa rzymskiego. Dla
postawy filozoficznej św. A UGUSTYNA (354-430) charakterystyczna
jest koncentracja uwagi na wn ę trzu swej duszy i odnajdywaniu w
niej Boga . Jest to zarazem motyw znamienny w kulturze wczesnego
chrześcijaństwa. Stanowisko św. Augustyna jest podsumowaniem
epoki staroŜytnej w filozofii i etyce, a zarazem zapowiedzią dominacji
kultury chrześcijańskiej w nadchodzącym średniowieczu.
4. B LAISE P ASCAL M Y Ś LI
Epoka nowoŜytna, od swego zarania zdominowana przez
rodzące się i kształtujące nauki ś cisłe – sam Pascal miał w zakresie
tych nauk powaŜne osiągnięcia – niosła ze sobą zagroŜenia dla
wnętrza duchowości osoby ludzkiej. Blaise P ASCAL (1623-
1662),filozof francuski, dąŜy do zgłębienia ludzkiej duchowości, czyli
porz ą dku serca ”, podejmując zagadnienia moralne o wyraźnym
wydźwięku egzystencjalnym . W głęboko religijnej myśli Pascala
pobrzmiewa w sposób wyraźny nuta właściwa chrześcijańskiemu
mistycyzmowi .
5. I MMANUEL K ANT U ZASADNIENIE METAFIZYKI MORALNO Ś CI
Immanuel K ANT (1724-1804), postać czołowa niemieckiego
oświecenia, był bezkompromisowym rzecznikiem metod nauk
ścisłych, matematyczno - przyrodniczych w obrębie całej
problematyki filozoficznej – a więc nie tylko w dziedzinie teorii
poznania, lecz takŜe w etyce . DąŜył zdecydowanie do sformułowania
praw moralno ś ci , równie „Ŝelaznych” i uniwersalnych, jak prawa
natury. Zasadę określania praw moralności Kant odnalazł w
imperatywie kategorycznym ”.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin