5.Etyka.III.pdf
(
81 KB
)
Pobierz
5.Etyka.III
J. A. Stuchliński *
Wykłady z etyki
III – wykład 5
5. W
YKŁAD Z ETYKI
III
Z
DZIEJÓW MORALNO
Ś
CI I ETYKI
ZACHODNIEJ
Przystępuję do prezentacji tematyki właściwej
niniejszego wykładu, poświęconego
WYBRANYM
ELEMENTOM
DZIEJÓW MORALNOŚCI I ETYKI ZACHODNIEJ
.
U
WAGA
: Informacje dodatkowe, pozwalające
rozwinąć prezentowane tu ujęcia, naleŜy czerpać z
odpowiednich fragmentów podręcznika: Władysław
Tatarkiewicz
Historia filozofii
, 3 tomy (było wiele
wydań tego podręcznika).
W
PROWADZENIE
T
ŁO DZIEJÓW ZACHODNIEJ PROBLEMATYKI MORALNEJ
I ZWI
Ą
ZANYCH Z NI
Ą
STANOWISK ETYCZNYCH
Kształtowanie się
moralno
ś
ci
zachodniej, jak teŜ normującej tę
moralność
etyki
, przebiegało zgodnie z tokiem i rytmem głównym
dziejów kultury i cywilizacji zachodniej.
Dzieje kultury i cywilizacji zachodniej dzieli się na pewne epoki
główne, lokalizowane – w przybliŜeniu i w sposób nieco umowny – w
pewnych przedziałach czasowych:
staro
Ŝ
ytno
ść (VI w.p.n.e. – V
w.n.e.), ś
redniowiecze
(VI w. – XV w.),
nowo
Ŝ
ytno
ść (XVI w. – I
poł. XIX w.),
współczesno
ść (II poł. XIX w. – pocz. XXI w.).
1
J. A. Stuchliński *
Wykłady z etyki
III – wykład 5
W kaŜdym z tych okresów dziejowych, moralność i etyka
zachodnia przejawiała – i przejawia – pewne cechy swoiste i
charakterystyczne, zarówno w zakresie swych treści i podejmowanej
tematyki, jak teŜ w zakresie sposobów ich wcielania w czyn.
Moralność i etyka
STARO
ś
YTNA
została zdominowana głównie
wymogami
POLITYCZNYMI
swych czasów. Pod koniec staroŜytności
na plan pierwszy wysunęły się w tym zakresie racje
RELIGIJNE
,
związane z powstaniem i rozwojem chrześcijaństwa.
Na początek, natura
polityczna
klasyczno-greckiej
demokracji
bezpo
ś
redniej
, a potem natura polityczna
wielkich
imperiów
staroŜytności, hellenistycznych i rzymskiego, wyznaczyły podstawy i
ramy główne kształtowania się poglądów, przekonań i stanowisk
moralno-etycznych staroŜytności. Był to zarazem początek
kształtowania się moralno-etycznej problematyki zachodniej w ogóle.
W epoce
Ś
REDNIOWIECZNEJ
znaczenie podstawowe dla
kształtowania się problematyki moralno-etycznej miały
RELIGIA
,
TEOLOGIA
i
filozofia
CHRZE
Ś
CIJA
Ń
SKA
. Pierwsze uwarunkowania
tego typu pojawiły się juŜ zresztą w końcowej fazie staroŜytności.
N
OWO
ś
YTNO
ŚĆ
zachodnia stała natomiast pod znakiem
dominacji – z jednej strony – rodzących się
NAUK
Ś
CISŁYCH
:
astronomii, matematyki i fizyki, szczególnie mechaniki. Z drugiej zaś
strony – znaczenia istotnego zaczęła nabierać rodząca się
GOSPODARKA
RYNKOWA
i
KAPITALIZM
jako nowa formacja
ekonomiczno-społeczna. Oba te czynniki, naukowy i ekonomiczny,
ściśle się ze sobą splatały. Nowa gospodarka uzaleŜniona była od
rozwijającej się
techniki
i
technologii
, wyrastających ze stosowania
wyników nauk ścisłych w praktyce ludzkich działań. Rzutowało to w
sposób istotny na kształtowanie się problematyki moralno-etycznej
nowoŜytnego Zachodu.
W
SPÓŁCZESNO
ŚĆ
ma determinanty
PODOBNE
do tych, jakie
kształtowały epokę nowoŜytną – tyle Ŝe zostały one w istotny sposób
rozwinięte i spotęgowane.
2
J. A. Stuchliński *
Wykłady z etyki
III – wykład 5
W zakresie uwarunkowań
NAUKOWO
-
TECHNICZNYCH
, wiek XIX
nazywano wiekiem „
pary i elektryczno
ś
ci
”; wiek XX otrzymał miano
wieku „atomowego i kosmicznego”; natomiast zaczynającemu się
wiekowi XXI moŜna śmiało nadać miano wieku „informatycznego”.
Z kolei w zakresie
EKONOMICZNO
-
GOSPODARCZYM
, wiek XIX
to okres rozwoju
wczesnego
kapitalizmu; wiek XX to czas
kapitalizmu dojrzałego; na koniec wreszcie, zaczynający się wiek XXI
to wiek globalizacji gospodarki rynkowej.
Obie płaszczyzny zmieniających się nieustannie uwarunkowań
współczesnej kultury i cywilizacji – tj. naukowo-techniczna i
ekonomiczno-gospodarcza – w sposób istotny wpływają takŜe na
kształtowanie współczesnej problematyki moralno-etycznej.
P
ROBLEMATYKA GŁÓWNA DZIEŁ
MAJ
Ą
CYCH STANOWI
Ć
PODSTAW
Ę
ZALICZENIA
KURSU ETYKI
Warto w tym miejscu przypomnieć, Ŝe aliczenie
pisemne
kursu
etyki (w dniu 7 czerwca 2010 roku) będzie polegało na napisaniu
odpowiedzi na jeden ze wskazanych wówczas tematów, związanych z
zagadnieniami etycznymi, poruszanymi w jednej z następujących 10
pozycji
ksi
ąŜ
kowych
do wyboru, z którą trzeba się
bardzo
dobrze
zapoznać (tematyka etyczna, poruszana w kaŜdej z tych pozycji,
zostanie wstępnie zasygnalizowana nieco później, po przedstawieniu
ogólnych zagadnień aksjologicznych, a więc w chwili rozpoczęcia
prezentacji historii etyki zachodniej):
1.
P
LATON
O
BRONA
S
OKRATESA
Sądowa obrona
S
OKRATESA
(469-399 p.n.e.) przed stawianymi
mu zarzutami, w szczególności tymi dotyczącymi rzekomego
„demoralizowania młodzieŜy”, jest – w istocie – obroną
godno
ś
ci
3
J. A. Stuchliński *
Wykłady z etyki
III – wykład 5
ludzkiej, realizacją potrzeby zasługiwania na
szacunek
. Sokrates
czyni to poprzez przeciwstawienie się moralnie haniebnej postawie i
opiniom motłochu.
Streszczeniem sedna moralności praktykowanej osobiście przez
Sokratesa, jak teŜ głoszonej w jego naukach etycznych, moŜe być
myśl, wypowiedziana po wiekach przez jednego z poetów rzymskich:
B
ą
d
ź
dzielnym
Ŝ
ołnierzem, dzielnym opiekunem, s
ę
dzi
ą
nieskazitelnym.
Je
Ŝ
eli ci
ę
kiedy wezw
ą
na
ś
wiadka dla poparcia sprawy
dwuznacznej i w
ą
tpliwej,
To cho
ć
by tyran
Ŝą
dał od ciebie fałszów i gro
Ŝą
c tortur
ą
dyktował ci zeznania krzywoprzysi
ęŜ
ne,
Ty miej sobie za szczyt stawia
ć
wy
Ŝ
ej cze
ść
nad
niegodziwo
ś
ci i przetrwanie,
Nie zechciej zachowywa
ć
Ŝ
ywota za cen
ę
straty tego, dla
czego jedynie
Ŝ
y
ć
warto
.
ś
yczliwo
ść,
prawo
ść,
odwaga
,
dzielno
ść,
opanowanie
,
godno
ść własna – zasługują na
najwy
Ŝ
szy
szacunek
. Oto myśl
główna Sokratesowej etyki. Myśl ta stała się kamieniem
węgielnym wysokiej moralności w dalszych dziejach Zachodu, aŜ
prawie do dnia dzisiejszego.
2.
M
AREK
A
URELIUSZ
R
OZMY
Ś
LANIA
M
AREK
A
URELIUSZ
, rzymski cesarz-filozof (II w.n.e.),
stoik
,
opisuje porządkowanie myślowe wnętrza swej osobowości, aby móc
tym lepiej pełnić swą władczą „słuŜbę”. Zastanawia się nad tym, na
czym ma polegać „Ŝycie zgodne z naturą”, pozwalające włączyć się w
ład rozumny kosmosu, przez uniezaleŜnienie się od przypadkowych i
nieistotnych uwarunkowań, potrzeb, namiętności.
4
J. A. Stuchliński *
Wykłady z etyki
III – wykład 5
3.
Ś
W
. A
UGUSTYN
W
YZNANIA
Dzieło to jest dramatycznym, ale i zarazem budującym, obrazem
przemian wewnętrznych rodzącej się i kształtującej
duchowo
ś
ci
chrze
ś
cija
ń
skiej
końca epoki zachodniego cesarstwa rzymskiego. Dla
postawy filozoficznej św.
A
UGUSTYNA
(354-430) charakterystyczna
jest koncentracja uwagi na
wn
ę
trzu
swej
duszy
i
odnajdywaniu
w
niej
Boga
. Jest to zarazem motyw znamienny w kulturze wczesnego
chrześcijaństwa. Stanowisko św. Augustyna jest podsumowaniem
epoki staroŜytnej w filozofii i etyce, a zarazem zapowiedzią dominacji
kultury chrześcijańskiej w nadchodzącym średniowieczu.
4.
B
LAISE
P
ASCAL
M
Y
Ś
LI
Epoka nowoŜytna, od swego zarania zdominowana przez
rodzące się i kształtujące
nauki
ś
cisłe
– sam Pascal miał w zakresie
tych nauk powaŜne osiągnięcia – niosła ze sobą zagroŜenia dla
wnętrza duchowości osoby ludzkiej. Blaise
P
ASCAL
(1623-
1662),filozof francuski, dąŜy do zgłębienia ludzkiej duchowości, czyli
„
porz
ą
dku serca
”, podejmując zagadnienia moralne o wyraźnym
wydźwięku
egzystencjalnym
. W głęboko
religijnej
myśli Pascala
pobrzmiewa w sposób wyraźny nuta właściwa chrześcijańskiemu
mistycyzmowi
.
5.
I
MMANUEL
K
ANT
U
ZASADNIENIE
METAFIZYKI
MORALNO
Ś
CI
Immanuel
K
ANT
(1724-1804), postać czołowa niemieckiego
oświecenia, był
bezkompromisowym
rzecznikiem metod nauk
ścisłych,
matematyczno
-
przyrodniczych
w obrębie całej
problematyki filozoficznej – a więc nie tylko w dziedzinie teorii
poznania, lecz takŜe w
etyce
. DąŜył zdecydowanie do sformułowania
praw
moralno
ś
ci
, równie „Ŝelaznych” i uniwersalnych, jak prawa
natury. Zasadę określania praw moralności Kant odnalazł w
„
imperatywie
kategorycznym
”.
5
Plik z chomika:
gosicka
Inne pliki z tego folderu:
6.Etyka.III.pdf
(84 KB)
5.Etyka.III.pdf
(81 KB)
4.EtykaIII.pdf
(173 KB)
3.EtykaIII.pdf
(132 KB)
2.EtykaIII.pdf
(177 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Club Mix
! Club Mix(1)
! Club Mix(2)
!!!!!!!! NAJLEPSZE---MP3 --- ---TYGODNIA--- (2012) muzyka-chomikuj
!!!!!!!!!test z roku 2008
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin