szuchnik1.pdf

(70 KB) Pobierz
szuchnik1.qxd
Program rehabilitacji słuchu
osób z implantem ślimakowym
Joanna Szuchnik
1. Wprowadzenie – Co to jest implant ślimakowy?
2. Różnice procesu rehabilitacji w zależności od typu głuchoty prezentowanej przez
pacjenta
3. Czynniki wpływające na poziom percepcji słuchowej będącej podstawą do roz−
woju mowy i języka
4. Zasady i schemat diagnostycznej terapii logopedycznej
5. Udział rodziców w procesie wychowania słuchowo−werbalnego
6. Wychowanie słuchowo−werbalne jako program usprawniający odbiór i produkcję
mowy:
a. wykrywanie dźwięku
b. różnicowanie
c. identyfikacja
d. rozpoznawanie
e. rozumienie
7. Formy oraz zasady realizacji i monitorowania procesu rehabilitacji
8. Podsumowanie
9. Pytania sprawdzające
10. Literatura zalecana
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
1
185916914.002.png
Wprowadzenie – Co to jest implant ślimakowy?
Implant ślimakowy jest protezą słuchu stosowaną w przypadkach głębokiego obustronnego niedosłuchu
odbiorczego, w sytuacji, kiedy pacjent nie ma korzyści ze stosowania tradycyjnych aparatów słuchowych.
Działa on w oparciu o zjawisko wywoływania wrażeń słuchowych przez podrażnianie nerwu słuchowe−
go prądem elektrycznym. Implant ślimakowy, podobnie jak aparat słuchowy – nie przywraca słuchu.
W sposób sztuczny przywraca on zdolność odbierania dźwięków przez system słuchowy. Zasadnicza róż−
nica pomiędzy aparatem słuchowym a implantem ślimakowym polega na tym, że aparat słuchowy wspo−
maga proces słyszenia poprzez wzmacnianie dźwięku, a implant ślimakowy nie powoduje zwiększenia
głośności, lecz dostarcza przetworzony w impulsy elektryczne dźwięk bezpośrednio do zakończeń nerwu
słuchowego. Stąd pacjent zdobywa dostęp do dźwięków mowy w całym zakresie częstotliwości.
Obecnie metodę implantacji ślimakowej uważa się za bezpieczny i skuteczny sposób leczenia głębo−
kich, obustronnych, zmysłowo−nerwowych uszkodzeń słuchu w odpowiednio dobranych przypadkach
u dorosłych i dzieci. Kryteria kwalifikacji do operacji są systematycznie doskonalone i rozszerzane. Dzie−
je się tak na skutek rozwoju technik chirurgicznych, technologii elektronicznej, miniaturyzacji samych
urządzeń, a w konsekwencji pojawienia się nowych możliwości elektrycznej stymulacji nerwu słucho−
wego. Statystyki z roku 1996 wykazywały, że około 17000 osób na całym świecie korzysta z różnych ty−
pów implantów ślimakowych. Obecnie szacuje się, że na świecie żyje około 60 tys. osób implantowa−
nych (2003).
Różnice procesu rehabilitacji w zależności od typu głuchoty prezento−
wanej przez pacjenta
Populacja głuchych stanowi grupę bardzo niejednorodną. Dlatego struktura rehabilitacji musi być dosto−
sowana do indywidualnych potrzeb pacjenta.
Język i mowa dźwiękowa, które są środkiem i narzędziem komunikacji, rozwijają się przede wszyst−
kim na bazie prawidłowo funkcjonującego narządu słuchu. Brak zaspokojenia potrzeby pełnego odbio−
ru słuchowego w przypadku dzieci będących w trakcie rozwoju języka jest zasadniczą przeszkodą do
efektywnego rozwoju mowy. Istotne ograniczenie dopływu informacji prowadzi do zahamowania rozwo−
ju funkcji poznawczych i pełnego rozwoju dziecka. Fakty te najbardziej boleśnie dotykają rodziny dzie−
ci z wrodzoną głęboką utratą słuchu. Jest ich niemało. Od jednego do trzech dzieci na tysiąc rodzi się
„głuche”. Do liczby tej należy dodać dzieci, które utraciły słuch w okresie, kiedy jeszcze nie zakończył
się rozwój mowy, to jest w okresie pre− i perilingwalnym. Pacjentów, którzy utracili słuch w okresie
postlingwalnym , tj. wtedy gdy w pełni rozwinięta mowa została zautomatyzowana, nie dotyczy problem
rozwoju, lecz utraty prostego, właściwego osobom słyszącym sposobu kontaktowania się z otoczeniem.
W tej grupie osób metoda ta stwarza szanse na powrót do środowiska akustycznego oraz zachowanie do−
tychczasowego sposobu porozumiewania się.
Elementy procesu rehabilitacji osoby dorosłej otrzymującej implant ślimakowy obejmują: trening słu−
chowy (łącznie ze wspomaganiem odczytywania mowy z ust), trening produkcji mowy (łącznie z moni−
torowaniem głosu i artykulacji), poradnictwo i okresową ocenę wyników. Trening słuchowy określa się
jako wykorzystywanie nowo nabytego dojścia do informacji słownej dla wspomagania rozumienia mo−
wy. Jasne jest, że strategie rehabilitacyjne powinny być uzależnione od sprawności funkcjonowania sys−
temu implantu ślimakowego. Jeśli więc został zastosowany wszczep jednokanałowy, należy położyć na−
cisk na takie elementy jak: akcent, podział na sylaby, przebieg czasowy mowy. Systemy wielokanałowe
dostarczają także informacji na temat częstotliwości, dlatego nacisk w treningu powinien być położony
na wszystkie cechy dźwięków mowy, jej identyfikację, co w rezultacie prowadzi do swobody w rozumie−
niu przekazu słownego. W stosunku do pacjenta z postlingwalną utratą słuchu należy podjąć takie dzia−
łania, które nauczą go na nowo „słyszeć”, gdyż odbiór dźwięków poprzez implant jest odmienny od sły−
szenia przez normalny system słuchowy, a także odmienny w przypadku wzmocnienia dźwięków przez
aparat słuchowy. Dla wielu osób z głuchotą postlingwalną (w grupie tej znajdują się także dzieci, które
utraciły słuch po opanowaniu mowy), korzystających z systemów implantów wielokanałowych począt−
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
2
185916914.003.png
kowe etapy rehabilitacji mogą być wystarczające, aby pacjent przyzwyczaił się do nowych wrażeń
dźwiękowych wywołanych przez bodźce elektryczne i zestawił je z wcześniej odbieranymi wrażeniami
słuchowymi mającymi określone znaczenie. W tym okresie rehabilitacji terapeuta powinien zastosować
techniki wspomagające umiejętność słuchania i skupiania uwagi na bodźcach, wiążących się z określo−
nymi znaczeniami.
Dzieci z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu, u których proces uczenia się mowy i języka został za−
hamowany, wymagają bardziej intensywnego podejścia, które nazwać można wychowaniem słucho−
wym, a które jest w istocie terapią ułatwiającą pracę nad rozwijaniem języka. W tej grupie pacjentów
wprowadzenie wszczepu ślimakowego stworzyło możliwość wykrywania, różnicowania, identyfikacji
(utożsamiania), rozpoznawania i rozumienia dźwięków mowy. Na bazie tych umiejętności dziecko mo−
że rozwinąć systemową sprawność językową w takim zakresie, w jakim nie było to możliwe za pomocą
klasycznych aparatów słuchowych.
Możliwości percepcji dźwięków za pomocą wszczepu są w większości przypadków bardzo duże. Sa−
mo zastosowanie tej techniki nie jest jednak warunkiem wystarczającym do opanowania rozumienia mo−
wy drogą słuchową. Percepcja musi być rozwijana w toku rehabilitacji, której podstawą jest wieloetapo−
wy trening słuchowy (oparty na ćwiczeniach, od prostego różnicowania sygnałów do dostrzegania spe−
cyficznych różnic we wzorcach mowy), prowadzony w oparciu o dźwięki przedmiotowe, lecz przede
wszystkim i jak najszybciej o dźwięki mowy. Należy pamiętać, że dźwięki mowy i dźwięki otoczenia ma−
ją cechy odmienne. Aczkolwiek uczenie się rozróżniania dźwięków z otoczenia może mieć pewne zna−
czenie praktyczne, lecz nie będzie ono miało wyraźnego wpływu na dyskryminację mowy. Logopeda
musi wiedzieć, że chociaż dziecko może być dobrym kandydatem do wszczepu, a następnie go otrzy−
mać, nie ma gwarancji, że będzie ono rozumiało mowę otoczenia bez wartościowej, dobrze zaplanowa−
nej terapii, przebiegającej w określonym, właściwym dla danego dziecka czasie. Należy także brać pod
uwagę fakt, że wszczep ślimakowy otrzymuje dziecko, u którego proces rozwoju mowy przy zastosowa−
niu aparatów słuchowych nie przyniósł oczekiwanych rezultatów. Dysproporcja w rozwoju mowy i ję−
zyka jest u takiego dziecka większa, niż pomiędzy normą rozwojową a dzieckiem, które za pomocą apa−
ratów słuchowych osiągnęło w tym samym czasie oczekiwany postęp. Badania naukowe prowadzone
w wielu ośrodkach implantów ślimakowych na całym świecie pokazują, że wiele dzieci przy spełnieniu
warunku prawidłowej terapii jest w stanie rozumieć mowę w zestawach otwartych jedynie drogą słucho−
wą. Fakt ten jest największą wartością tej nowoczesnej metody, spełnieniem niemożliwych dotychczas
celów. Zatem pacjenci z głuchotą prelingwalną (w większości są to dzieci) potrzebują czegoś więcej niż
prostego wprowadzenia do świata dźwięków. Jednak początkowa faza rehabilitacji polegająca na dostar−
czaniu dziecku dźwięków jest bardzo ważnym jej składnikiem, gdyż musi ono przede wszystkim na−
uczyć się kojarzyć bodźce dźwiękowe z ich znaczeniem. Na tym wczesnym etapie rehabilitacji najważ−
niejszy jest moment, kiedy dziecko zrozumie, że mowa mieści w sobie określone znaczenie i warto się
nią posłużyć w procesie komunikacji.
Czynniki wpływające na poziom percepcji słuchowej będącej podstawą
do rozwoju mowy i języka
Zespół zajmujący się wszczepami ślimakowymi musi jednak pamiętać o tym, że istnieje wiele czynni−
ków, które mają wpływ na tempo i poziom rozwoju mowy, języka, procesów poznawczych i porozumie−
wania się drogą słuchową. Specjaliści powinni użyć swej wiedzy z kompetencją i pozytywną motywacją
na każdym etapie programu wszczepów ślimakowych, zarówno w procesie diagnozy kwalifikacyjnej, jak
i pooperacyjnej diagnostycznej rehabilitacji. Ocena kliniczna kandydata wymaga udziału zespołu spe−
cjalistów z różnych dyscyplin, w tym otolaryngologii, audiologii, akustyki, logopedii, psychologii, surdo−
pedagogiki. Ponadto bardzo ważną rolę przy podejmowaniu decyzji o implantacji pełnią rodzice, a wła−
ściwie całe środowisko rodzinne, w którym dziecko żyje i wychowuje się. W stosunku do dziecka będą−
cego w wieku szkolnym ważną rolę powinni odgrywać nauczyciele, wypowiadając się na temat zasad−
ności zastosowania tej metody leczenia w wypadku konkretnego dziecka. Oni także obserwują i niejako
nadzorują pooperacyjne postępy w nabywaniu języka, wiedzy, funkcjonowaniu poznawczym i społecz−
nym ucznia w szkole.
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
3
185916914.004.png
Cała populacja zaimplantowanych dzieci różni się pod wieloma względami. Takim kryterium podzia−
łu, oprócz wieku oraz momentu utraty słuchu (pre−, peri−, postlingwalnie), jest czas trwania głuchoty do
chwili dokonania implantacji – czyli zakres doświadczeń słuchowych, rodzaj zastosowanego wszczepu
ślimakowego, czas rehabilitacji – mierzony od momentu pierwszego podłączenia procesora mowy, ro−
dzaj komunikacji, metody prowadzenia terapii do momentu implantowania, a także po nim. Inne czyn−
niki, takie jak: poziom inteligencji, wynik elektrostymulacji nerwu słuchowego, przyczyna utraty słuchu,
okres i zakres korzystania z klasycznych aparatów słuchowych, sprawność w zakresie uczenia się, moty−
wacja do pracy w toku zajęć, a zwłaszcza poziom rozwoju mowy i języka różnicują grupę zaimplanto−
wanych dzieci i cechy te muszą być brane pod uwagę w diagnozach cząstkowych wykonywanych przez
specjalistów z wielu dyscyplin klinicznych.
To, co jest wspólne dla tej grupy dzieci, to fakt, że typowy kandydat do wszczepu powinien prezento−
wać głębokie uszkodzenie słuchu typu zmysłowo−nerwowego bez lub z minimalnymi resztkami słuchu.
Ponadto, co jest ważne dla diagnozy logopedycznej, dzieci te w odpowiednio dobranych silnie wzmac−
niających aparatach słuchowych nie odbierają mowy na poziomie konwersacyjnym. Te dzieci, u których
stwierdzono progi wystarczające w zakresie mowy konwersacyjnej, odbierają jedynie niskie częstotliwo−
ści. W trakcie oceny percepcji mowy z aparatami słuchowymi dzieci te mogą uzyskiwać wyniki na po−
ziomie przypadkowym, lecz nie uzyskują oceny dostatecznej, aby można je było uważać za odbierają−
ce cechy mowy ważne dla jej przyswajania.
Zasady i schemat diagnostycznej terapii logopedycznej
Chociaż sprawności mowy i języka nie określają w sposób bezwzględny kandydatury pacjenta, ocena lo−
gopedyczna dziecka przygotowywanego do implantacji ślimakowej, a następnie korzystającego z tej no−
woczesnej protezy słuchowej brana jest pod uwagę zarówno na poziomie kwalifikacji, jak i w trakcie po−
operacyjnej rehabilitacji. Diagnoza w każdym z tych etapów jest procesem, trwa w czasie i składa się
z wielu elementów. Dotyczyć powinna przede wszystkim sposobu porozumiewania się i sprawności ję−
zykowych w zakresie percepcji (odbioru) i ekspresji (nadawania) mowy. Dobór materiału słownego do
oceny odbioru mowy i ekspresji językowej (tzw. mowy biernej i czynnej) uzależniony jest od wieku
dziecka, sposobu porozumiewania, ogólnej kompetencji językowej i rozwoju poznawczego. Język, jakie−
go dziecko jest w stanie użyć, powinien być oceniany we wszystkich 3 płaszczyznach: fonologicznej
(dźwięki + prozodia), syntaktycznej (gramatyka) i leksykalnej (słownictwo). Ponadto do logopedy należy
także ocena sprawności aparatu oddechowego i artykulacyjnego oraz podstawowa ocena jakości głosu.
Bardziej kwalifikowanej oceny w tym zakresie dokonuje lekarz foniatra.
Inaczej mówiąc, diagnoza, jaką przeprowadza logopeda, powinna pomóc mu w uświadomieniu, w ja−
kiej fazie rozwoju mowy i myślenia znajduje się obecnie dziecko: a/ sytuacyjnego, b/ konkretno−wyobra−
żeniowego czy c/ abstrakcyjnego. Analiza zachowań językowych dziecka dokonywana na podstawie ob−
serwacji, raportu rodziców oraz uporządkowanego badania mowy za pomocą kwestionariusza oraz do−
stępnych testów powinna dopomóc logopedzie w określeniu stadium rozwojowego słownictwa i form
wypowiedzi dziecka.
Logopeda przeprowadzający diagnozę powinien również – w aspekcie rozwojowym – oceniać spraw−
ności komunikacyjne dziecka. W polu obserwacji powinny znaleźć się następujące zagadnienia:
wydawanie dźwięków o charakterze samogłosek w celu wyrażenia uczuć i emocji,
używanie gestów i wokalizowanie w celu wyrażenia swoich potrzeb,
wokalizowanie podczas zabaw tematycznych,
inicjowanie kontaktu werbalnego z otoczeniem poprzez wokalizowanie,
używanie pojedynczych słów w powiązaniu z sytuacją – początki mowy sytuacyjnej,
spontaniczne posługiwanie się mową niezależnie od sytuacji w celu: – wyrażenia stwierdzeń, roz−
kazów, próśb, – sformułowania pytań, – ekspresji uczuć,
mowa egocentryczna – obejmująca wypowiedzi dziecka skierowane do siebie, np. w trakcie zabawy,
mowa dialogowa – dostosowanie się dziecka do rozmówcy w sposobie komunikowania się i odpo−
wiadanie na pytania, repliki, powtórzenia, sprzeciw.
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
4
185916914.005.png
Materiał językowy (teksty, zdania, polecenia, pytania, wyrazy o różnej liczbie sylab, wyrazy jednosy−
labowe, wyrazy dobierane parami według określonej cechy, sylaby, pojedyncze dźwięki), które wykorzy−
stuje logopeda w trakcie badania zarówno za pomocą testów, jak i kwestionariuszy, powinny być poda−
wane – w zależności od wcześniej określonych możliwości pacjenta – bądź w tzw. zestawach zamknię−
tych, zestawach ze wskazówką tematyczną, bądź w zestawach otwartych. Ta ostatnia sytuacja ma miej−
sce wtedy, gdy pacjent nie zna zakresu użytego języka. Ten sam sposób może być zastosowany przy
sprawdzaniu reakcji, a następnie rozpoznawania dźwięków otoczenia, które nie są mową. Każde bada−
nie może być przeprowadzone w 3 sytuacjach: wyłącznie drogą słuchową, wyłącznie na drodze odczy−
tywania z ust i w sytuacji bimodalnej, tj. za pomocą wzroku i z zastosowaniem aparatu lub implantu śli−
makowego. Korzystne jest uzyskanie oceny bez aparatu i z aparatem słuchowym, ponieważ pomaga to
w ustaleniu korzyści płynącej z jego stosowania.
Sama diagnoza (audiologiczna, psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna) bez prawidłowo zapla−
nowanej terapii jest sztuką dla sztuki i nie ma większego sensu. W procesie diagnostycznym mieszczą się
przecież elementy terapeutyczne – uczące, i to one właśnie są pomostem do działań usprawniających.
O rehabilitacji możemy mówić w przypadku przywracania utraconej funkcji – tak jak się to dzieje w sto−
sunku do dzieci ogłuchłych postlingwalnie, a następnie implantowanych. W przypadku dzieci z głucho−
tą wrodzoną lub ogłuchłych w okresie prelingwalnym lub perilingwalnym mówimy raczej o terapii logo−
pedycznej mającej doprowadzić do kształtowania funkcji słuchowych, które są podstawą do rozwoju
mowy i języka.
Udział rodziców w procesie wychowania słuchowo−werbalnego
Ogólną zasadą w tym postępowaniu powinno być uczestniczenie przez dziecko w bogatym programie
usprawniającym odbiór i produkcję mowy, który nosi nazwę wychowania słuchowo−werbalnego . Progra−
mu tego nie sposób wprowadzić w życie bez aktywnego udziału rodziców. Zasada uczestnictwa rodziców
podczas diagnozy i terapii powinna stać się obowiązkiem kontrolowanym przez prowadzącego dziecko
logopedę. Daje to wymierne korzyści. Podczas regularnych sesji można w praktyczny i jasny sposób wy−
jaśnić możliwości i ograniczenia implantu. Rodzice uświadamiają sobie, jakiego rodzaju koncentracja jest
potrzebna do słuchania poprzez implant i łatwiej dostosowują swoje wymagania do możliwości dziecka.
Rodzice mogą zaobserwować nawet małe postępy czynione przez dziecko, co nie zawsze jest możliwe
w codziennych sytuacjach. Są informowani o potrzebie częstego powtarzania bodźców i otrzymują po−
trzebne wiadomości, np. takie, że reakcja dziecka na własne imię najczęściej nie pojawia się wcześniej
niż po trzech miesiącach korzystania z urządzenia. Logopeda kieruje uwagę rodziców na każdy sukces
dziecka. Terapia przebiegać powinna podczas zabawy, przeprowadzania wielu gier tematycznych, w trak−
cie których dziecko ma okazję obserwować, rozumieć instrukcję, wreszcie uczyć się działając poprzez na−
śladowanie. Wiele takich zabaw przynosi dziecku zadowolenie i rozwija jego spontaniczność. Rodzice
uczą się obserwować i uświadamiają sobie, co dziecko pragnie przekazać. Stanowi to podstawę i zachę−
ca rodziców do nawiązywania prawdziwej komunikacji z dzieckiem opartej o wspólną uwagę i wymianę
ról. Rodzice uczą się słuchać dziecka, zauważają jego próby komunikacji i podtrzymują ją. Służy temu fa−
chowy komentarz logopedy. Dziecko zauważa także swoje własne postępy. Wiele dźwięków przedmioto−
wych, uprzednio niezauważanych, teraz nabiera znaczenia. Dzieci zaczynają odczuwać przyjemność ze
słuchania, a rodzice widząc to, łatwiej pokonują swoją niecierpliwość i ewentualne rozczarowanie.
Wychowanie słuchowo−werbalne jako program usprawniający odbiór
i produkcję mowy
Trzonem wychowania słuchowo−werbalnego w programie implantów ślimakowych są progresywnie upo−
rządkowane ćwiczenia słuchowe, ułożone zgodnie z zasadą stopniowania trudności i pojawiania się ko−
lejnych umiejętności percepcyjnych. Rodzice uczestnicząc w sesjach terapeutycznych mają okazję
uczyć się ich prowadzenia. Istnieje konieczność kontynuowania takich ćwiczeń w domu.
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
5
185916914.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin