49 Dodanie mapy cienia.doc

(336 KB) Pobierz
Dodanie mapy cienia - Shadow Map

 

 

Dodanie mapy cienia - Shadow Map.

 

Możesz też użyć mapy w cieniu, by polepszyć realizm sceny.

 

Otwórz plik tut_lighting_standard_lights3.max. znajdujący się w katalogu Tutorials\Intro_Lighting.

 

Zaznacz światło main light, w rolecie Shadow Parameters, zaznacz okienko Map i wciśnij przycisk None.

 

Z okna Material/Map Browser, zaznacz Gradient Ramp i kliknij OK.

Gradient Ramp ukazał się na przycisku wybieraka mapy.

 

  Otwórz Material Editor.

 

Z rolety Shadow Parameters przeciągnij Gradient Ramp do nieużywanego gniazda próby w edytorze materiałów. W oknie Instance ( Copy ) Map zaznacz Instance i kliknij OK.

 

W edytorze materiałów w rolecie Gradient Ramp Parameters z listy rozwijalnej Gradient Type wybierz Radial.

W pasku narzędzi Main Toolbar, w grupie ikonek Render zmień Region na View.

 

Oddaj scenę.

 

Gradient map dodaje zabarwienie do cienia.

 

Zjawisko ma miejsce pod obu kulami.

 

Wyłącz formowanie cienia szklanej kuli:

 

W tej lekcji, wyłączysz formowanie cienia od światła omni pod szklaną kulą. Wtedy, dodasz spotlight specialized dla szklanej kuli.

 

Zaznacz ponownie światło main light. W rolecie Shadow Parameters, zmień wartość Dens. na 1,0.

 

W rolecie General Parameters, kliknij przycisk Exclude.

 

W oknie  Include / Exclude zaznacz Shadow Casting i Exclude. Następnie zaznacz obok z listy obiektów Glass Ball i naciśnij przycisk z dwoma strzałkami obok okienka po lewej stronie, zaznaczony obiekt pojawił się w oknie prawym. Kliknij OK.

 

W rolecie Shadow Parameters, zmień kolor cienia z białego na czarny i odznacz okienko Map.

 

Dodaj światło reflektorów - spotlight, by oświetlić szklaną kulę:

 

Aktywuj okno ekranu Top.

 

  Kliknij ikonkę Target Spot w tabulatorze Lights & Cameras.

 

W oknie ekranu Top skieruj światło w centralną część szklanej kuli.

 

W oknie ekranu Front umieść to światło w miejscu światła main light. Pamiętaj, by nadal było skierowane na kulę.

 

Pamiętaj że, jeśli okno ekranu Front nie jest aktualnie zaznaczone to na klawiaturze wciśnij klawisz F, w ten sposób nie musisz przerywać pracy nad umieszczeniem celu i samego światła do której to czynności potrzebne są dwa okna.

 

  Zaznacz Spotlight i przejdź do panelu Modify. W rolecie General Parameters, w grupie Shadows zaznacz okienko On.

 

Zmień okno ekranu Top na widok Spot01, wybierając ten widok poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszki i wybranie tej opcji z listy menu Views.

 

Teraz widzisz dokładnie punkt gdzie skierowane zostało światło.

 

Jeśli wymaga to korekcji, uczyń to, by światło zostało skierowane dokładnie tam jak to pokazano na ilustracji.

 

Widok od strony światła Spot.

 

Z zaznaczonym światłem Spot przejdź do panelu Modify.

 

W rolecie Spotlight Parameters, wpisz wartości: Hotspot / Beam na 22.0 i Falloff / Field na 40.0.

 

Wyrenderuj scenę z widoku okna kamery.

 

 

Użyj mapy, by skontrolować cienie światła Spot:

 

Jeśli ustawisz wartość Multiplier do 0, to nie dodasz światła do sceny. Wtedy, możesz użyć   parametrów cieni, by łączyć białe zabarwienie z ciemnym cieniem, by utworzyć ciemny cień i jasne białe zjawisko.

 

W panelu bocznym Modify, w rolecie Intensity/Color/Attenuation, wpisz wartość Multiplier na 0.0.

 

W rolecie Shadow Parameters, w grupie Object Shadows, zmień próbkę koloru na biały a wartość Dens. na 1,0.

 

W rolecie General Parameters, w grupie Shadows, upewnij się czy okienko On jest włączone.

 

Poprzez dodanie mapy do rzutów cieni shadow-casting, możesz utworzyć dramatyczne zjawiska.

 

Rozwiń roletę Advanced Effects, w grupie Projector Map, zaznacz okienko Map i kliknij znajdujący się obok przycisk None.

 

W oknie Material/Map Browser, w grupie Browse From, zaznacz opcję Mtl Library.

 

  Zmień rozmiar ikon poprzez kliknięcie ikonki View Large Icons.

Materiały i mapy są teraz widoczne w edytorze i będące w dyspozycji dla operacji wyboru.

 

Zaznacz Map #8 ( Gradient Ramp ) i kliknij OK.

 

W oknie Instance or Copy, zaznacz OK.

 

  Jeśli edytor materiałów nie jest otworzony to otwórz go. Przeciągnij materiał Gradient Ramp z przycisku do nieużywanego gniazda próby. W oknie Instance Or Copy zaznacz Copy i kliknij OK.

 

W rolecie Coordinates, z listy Mapping wybierz Explicit Map Channel.

 

Wyrenderuj scenę.

Utworzone zostały jakieś niezwykłe cienie.

 

 

Dostosuj stopień nachylenia, by kontrolować cienie.

 

Te polecenia zmienią nachylenie światła, by utworzyć cienie czarne lub białe.

 

W edytorze materiałów, w rolecie Gradient Ramp Parameters kliknij prawym przyciskiem myszki suwak położony po lewej stronie i z menu kontekstowego wybierz Edit Properties, w oknie Flag Properties kliknij próbkę koloru. W oknie Color Selector opuść suwak Whitness do samego dołu tak, by zmienić kolor na biały.

 

 

 

Nie zamykając okna Flag Properties i Color Selector, zaznacz suwak w edytorze mieszczący się po prawej stronie tak, by przyjął kolor zielony i zmień zabarwienie po prawej stronie na kolor czarny.

 

 

W oknie Flag Properties za pomocą strzałek zmiany wartości przewiń w górę do napisu Flag#3.

Środkowy suwak w edytorze zmienił kolor na zielony.

 

Ustaw jego zabarwienie do koloru czarnego i nie zamykaj okna Flag Properties.

 

 

 

Kliknij lewym przyciskiem myszki w pasek Gradient Ramp, w połowie drogi między środkowym a lewym suwakiem, by utworzyć czwarty suwak. Jego zabarwienie będzie ustawione automatycznie na kolor szary.

 

 

W oknie Flag Properties, ustaw wartość Position: Flag # 3 na 26 a Flag # 4 na 13.

 

  

 

Lokalizacja suwaków kontrolująca zjawisko caustic effect.

 

Wyrenderuj scenę.

Możesz kontrolować zmianę nachylenia Gradient Ramp tak, by otrzymać efekt jaki potrzebujesz.

 

Mapa nachylenia połączyła się z czynnikiem multiplier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin