4-Nawigacja w scenie.doc

(1030 KB) Pobierz
Nawigacja w scenie - Navigating a Scene

 

 

 

Nawigacja w scenie - Navigating a Scene.

 

W tej lekcji, otworzysz istniejącą scenę martwej natury i nauczysz się dostosować przedstawienie i nawigować okno ekranu.

 

Nawigacja sceny.

 

1 -  Wybierz w menu File > Open.

Znajdź \ 3dsmax5 \ tutorials \still_life na twoim napędzie dysku twardego i wybierz still_life_start.max, i wtedy kliknij przycisk Open.

Zauważ: Pliki do tego ćwiczenia są częścią instalacji oprogramowania standardowego. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz znaleźć plików na twoim twardym dysku , wszystkie pliki mogą się znajdować w  \tutorials katalog Learning and Training CD.

 

Okno ekranu perspektywy - Perspective viewport.

 

Okno ekranu perspektywy gdy jest aktywne ma dookoła żółtą ramkę, By ją aktywować wystarczy klknąć prawym przyciskiem myszy w obrębie danego okna.

 

2-   Kliknij guzik Zoom w viewport navigation w prawym dolnym kącie ekranu.  Gdy guzik jest aktywny zmienia kolor na żółty.

3- Przemieść kursor który przyjął kształt lupy w obszar okna perspektywy, wciśnij lewy przycisk myszy i przeciągnij myszką w dół.      Możesz obserwować wtedy jak zmienia się kąt widzenia sceny.

 

Zoom zmienia kąt widzenia.

 

4- Kliknij guzik Arc Rotate w viewport navigation, gdy jest on aktywny zmienia kolor na żółty. W aktywnym oknie ukaże się żółty okrąg a kursor przyjmie kształt sferyczny. Gdy umieścisz go wewnątrz żółtego okręgu możesz manipulować sceną w dowolnym kierunku, natomiast na zewnątrz tego okręgu - obracasz sceną dookoła jej osi.

 

Obracając scenę w oknie ekranu.

 

5-     Używając rotacji obróć scenę tak by przedstawiała jej tył, zauważ że przedmioty są tam nie oświetlone, dzieje się tak by światło rzucało cienie obiektów po wyrenderowaniu sceny.

6-     Kliknij prawym przyciskiem myszy w oknie ekranu, by dezaktywować opcje viewport navigation.

7-     Kliknij na guziku Pan i przesuń kursor w kształcie dłoni w obszar okna, a następnie poruszaj myszką.

8-     Zauważ że scena w trakcie poruszania myszką przesuwa się. Możesz w tej opcji jak i w opcji zoom wykorzystać pośredni przycisk myszki lub jej kółko.

9-     Aby przywrócić okno ekranu i jego scenę do jego oryginalnej orientacji, wciśnij klawisze SHIFT+Z. Klikając tak wielokrotnie, przywracasz scenę do wyglądu pierwotnego.

 

Następnie utworzysz kamerę i okno ekranu Camera. Okno ekranu Camera jest podobne do okna Perspective ale z większą jego funkcjonalnością. Tu mogą zostać ożywione obiekty i dodane do całej twej pracy.

 

Tworzymy kamerę.

 

1-      Kliknij prawym przyciskiem myszy w oknie ekranu Top, by aktywować je.

Okno jest zaznaczone kolorem żółtym.

2-    Kliknij prawym przyciskiem myszy w oknie ekranu w etykietkę Top, znajdującą się w jego lewym górnym kącie. W menu które się ukaże wybierz Smooth + Highlight.

Scena w oknie zmieniła wygląd z siatkowego na obraz wypełniony, taki jak w oknie perspektywy.

Ten sam efekt możesz uzyskać przyciskając klawisz F3.

3-   W panelu Create kliknij tabulator Cameras a następnie wciśnij guzik Target.

4-                W oknie ekranu Top w lewym dolnym kącie drewnianej półki umieść kursor następnie wciśnij lewy przycisk myszki i trzymając go wciśniętym przeciągnij ją w kierunku noża tak jak to jest pokazane na poniższej ilustracji.

 

Kamera utworzona w oknie ekranu Top.

 

Aby widzieć to co widzi kamera, potrzebujesz zmienić jedno z okien ekranu na okno Camera. Zastąpisz okno Front oknem   ekranu typu Camera.

5-    Kliknij prawym przyciskiem myszki w obszarze okna ekranu Front by je aktywować, następnie wciśnij na klawiaturze klawisz C.

W ten sposób utworzyłeś z okna Front okno Camera.

Później kliknij Camera 02 a następnie wybierz OK.

Kamerę którą teraz utworzyłeś jest kamera 02, choć kamera 01 była już ukryta w tym pliku.

6-    Wciśnij klawisz F3 by zmienić obraz sceny z siatkowego na wypełniony lub wybierz z menu klikając w etykietę okna prawym przyciskiem myszki Smooth + Highlight. Czynność tą wykonujemy w nowo powstałym oknie Camera 01.

 

Widok z kamery 02.

 

Jeśli popatrzysz w prawy dolny róg ekranu monitora na navigation controls zauważysz że guziki w nim zawarte, zmieniły się. Programy narzędziowe i kontrolne są zależne od kontekstu, więc aktywne okno ekranu Camera zmieniło narzędzia zawarte w nim.

7-      Eksperymentuj z różnymi opcjami poruszania kamerą takimi jak: zoom, pan, arc-rotate i tak dalej w oknie ekranu Top obserwując okno kamery.

Wskazówka: Aby cofnąć zmiany w oknie ekranu Camera wciśnij klawisze CTRL+Z, albo kliknij guzik Undo w lewym końcu paska narzędzi - Main toolbar. W przeciwieństwie do okna perspektywy okno kamery jest oparte na ruchach tego aparatu.

 

Następnie wyrenderujesz scenę.

 

Renderowanie sceny.

 

Popatrzałeś na scenę od wielu różniących się kątów. Ale okno ekranu pokazuje tylko część tej historii. Potrzebujesz oddać scenę z ekranu informacji wizyjnej, by zobaczyć pełne zjawisko.

 

1-   Na pasku narzędzi Main toolbar, przyciśnij guzik Quick Render.

Ukaże się okno Render oraz ekran renderowanej sceny.

2-                Program renderuje scenę zawsze aktywnego okna.

 

Rendering z okna Camera 02 z przybliżeniem.

 

3-                Zmień okno ekranu z Camera 02 na Camera 01, tzn. uaktywnij kamerę która była wcześniej umieszczona w tej scenie tak aby zmieniła kolor niebieski na biały, następnie zaznacz okno kamery i wciśnij klawisz C.

4-                Ponownie wyrenderuj scenę. Zobaczysz cienie na ścianie i blacie, odbicia w brzeszczocie noża i na butelce. żaden z tych efektów nie był widoczny wcześniej w oknie ekranu.

 

Scena z kamery 01.

 

5-  Kliknij prawym przyciskiem myszki etykietę okna ekranu Camera i wybierz Views > Front, by zmienić to okno z powrotem w okno Front.

 

W następnej lekcji zrobisz pomarańczę i dodasz ją do sceny. Wtedy ożywisz przedmioty tak że będą się unosiły w powietrzu.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin