ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU (utrudnienia)
1. Centralny układ nerwowy
§ Bardzo delikatny i słaby
§ Dominują procesy pobudzania nad procesami hamowania
§ Nie jest w stanie odbierać wielu silnych bodźców na raz
§ Źle znosi jednostajny i długi wysiłek, i ograniczanie zaspokajania potrzeb
2. Rozwój fizjologiczno – biologiczny
§ Intensywny rozwój więc organizm jest osłabiony
§ Mało odporny na zmęczenie, hałas; niezaradność
3. Rozwój poznawczy
1. Rozwój dialogiczny, żadna funkcja poznawcza nie jest dobrze rozwinięta – kłopoty z pamięcią, z wypowiedziami
2. Dziecko pamięta czynności cykliczne
3. Słaba percepcja czasu – nasila się wobec przestrzeni przedszkola
4. Emocjonalno – społeczne
§ Napięcia emocjonalne są bardzo duże a angażowanie go w zabawy jeszcze je podwyższa.
§ Zależność emocjonalna od matki
o Nie ma związku między przystosowaniem się dziecka a wiekiem
o Dziewczęta łatwiej się przystosowują do przedszkola niż chłopcy, bo wystarczy im obecność osoby dorosłej a chłopcy potrzebują ścisłego kontaktu
o Stwierdzono związek między przystosowaniem się dziecka a dalszym przebiegiem jego rozwoju
o Nie ma związku między rozwojem umysłowym (poziomem) a przystosowaniem
o Status społeczny, warunki bytowe nie przesądzają o przystosowaniu się do przedszkola
o Nie ma związku między przystosowaniem a formalną sytuacją rodziny
o Najsilniejszy związek istnieje między systemem wychowania a adaptacją dziecka do przedszkola
METODY WYCHOWANIA W PRZEDSZKOLU:
1. CZYNNE (od najbardziej ingerujących w dziecko)
o Zadań stawianych (zbuduj wieżę z 4 czerwonych klocków)
o Ćwiczeń (zbuduj wieże)
o Kierowanie własną działalnością dziecka (pobaw się klockami)
o Samodzielnych doświadczeń (daje dziecku klocki)
2. SŁOWNE
o Żywego słowa (ekspresja – odpowiednie akcentowanie)
o Rozmowy
o Sposoby społecznego porozumiewania się (sposób podejścia do innego człowieka)
o Objaśnienia i instrukcje (obj. są mało precyzyjne, a instrukcje jak wykonać zadanie)
3. OGLĄDOWA
o Przykładu
o Obserwacja, pokaz
o Wystawienie sztuki
ZABAWY SPOŁECZNE
o Aktywność niespołeczna – 3 lata - podczas niej dziecko obserwuje zabawę innych, lub bawi się samotnie.
o Zabawa równoległa – 3,4lata – dziecko bawi się w pobliżu innych dzieci podobnymi przedmiotami, lecz nie próbuje wpływać na zachowanie innych
o Zabawa wspólna – 4lata – podejmują działania według odrębnych zainteresowań, chociaż rozmawiają ze sobą, wymieniają sę zabawkami, nie próbują połączyć działań dla osiągnięcia celu
o Zabawa społeczna – 5,6lat – podczas niej dzieci bawią się razem, ich działania są ukierunkowane na osiąganie celu.
ZABAWY TRADYCYJNE – są częścią kultury ludowej, opozycja do instrumentalnych i organizowanych, pozwalają na korzystanie ze swych różnych zdolności. (rolnik sam w dolinie, ojciec Wergiliusz)
o F. integracji – podporządkowanie się regułom społecznym, zacieśnienie więzi między pokoleniami, zrozumienie kultury
o Dyferencji – wydzielenie podgrup, indywidualizacja, personalizacja, lider
ZABAWY BADAWCZE – dziecko wnika w obserwowane zjawiska, poznaje wszystko co go otacza, rozwiązuje problemy które sam sobie stawia. (czy piasek rozpuszcza się w wodzie – wsypuje piasek do wody)
ZABAWY PALUSZKOWI – organizowane – 3,6lat – kontaktowe – zabawy w których proste wierszyki ilustruje się ruchami rąk, dłoni bądź palców.
o Paluszkowi
o Naśladowcze
o Kontaktowo-dotykowe
ZABAWY Z KLOCKÓW – dowolne ale szybko się zniechęcają i raczej jako organizowane.
ZABAWY DYDAKTYCZNE – wspomagająca myślenie przyczynowo – skutkowe – dziecko bada stabilność zmiany, np.: zabawy tematyczne o charakterze inscenizacji – symulacja lotów, naśladowanie rzeczywistości
o Z elementami przestrzeni – dziecko poznaje świat z własnego punktu widzenia, odnosi wszystko do siebie, świadomość części ciała, budowa ciała (po której stronie stoi miś…)
ZABAWY RYTMICZNE – koniki stukają kopytkami, układania klocków w określonym rytmie (kolejności – asdfasdfasdf)
ZABAWY ROZBUDZAJĄCE WYOBRAŹNIĘ – pobudzające do swobodnego myślenia – opowiadania o wyobrażeniach i przeżyciach za pomocą ruchu, koloru, przez niekonwencjonalne przedmioty (dzidy)
ZABAWY TROPIĄCE – dowolna i może być organizowana – podchody – tory przeszkód, orientacja w terenie, odczytywanie symboli i znaków, współdziałanie w grupie, dyscyplina, ćwiczy uwagę i spostrzegawczość, pamięć i myślenie
gosiak-sol