Granice w wychowywaniu dzieci
Dzieci chcą i potrzebują zrozumieć reguły rządzące otaczającym je światem. Chcą wiedzieć, czego się od nich oczekuje, kto kontroluje sytuację, jak daleko mogą się posunąć i co się stanie jeżeli przekroczą granice. Dzieci potrzebują zasad, które nadadzą ich życiu czytelną strukturę. Tylko taki rodzic, który jasno określa granice, zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa. Ograniczenia dyktowane są zarówno względami bezpieczeństwa, jak i potrzebą nauczenia dziecka odróżniania dobra od zła. Zakazy i nakazy uczą dzieci jak żyć. Powstaje zamieszanie, gdy ich brak. Przyjrzyjmy się teraz modelom wykorzystywanym przez rodziców przy wytyczaniu granic.
4. Granice zrównoważone (zrównoważona kontrola)Agnieszka każdego dnia po szkole wraca do domu, wypełnia obowiązki i odrabia lekcje. Potem, aż do kolacji bawi się z rodzeństwem lub koleżankami. Po kolacji sprząta, a potem może oglądać telewizję lub czytać do godziny 21.00. Wtedy kładzie się spać. Agnieszka zawsze wywiązywała się z obowiązków i korzystała z przywilejów. Kiedy zdała do gimnazjum, zaczęła narzekać, że za mało czasu spędza z koleżankami. Poprosiła rodziców aby mogła wypełniać swoje obowiązki domowe po obiedzie. Rodzice zgodzili się na próbę, jednak wkrótce okazało się, że po obiedzie zaczynały dzwonić telefony i zmieniły się priorytety Agnieszki. Dziewczynka więcej czasu spędzała rozmawiając przez telefon, a coraz mniej pomagając w domu. Rodzice postanowili wprowadzić nowy plan, w którym Agnieszka będzie mogła nadal wypełniać swoje obowiązki dopiero po obiedzie, ale dopóki ich nie zrobi nie będzie mogła korzystać z żadnych przywilejów m.in. rozmawiać przez telefon, słuchać muzyki. Dziewczynka otrzymała swobodę i przywileje, które chciała, jednak w ramach określonych granic. Wie czego się od niej oczekuje oraz co się stanie jeśli nie będzie się wywiązywać ze swoich obowiązków. Granice oparte na zrównoważonej kontroli zapewniają dzieciom niezbędną swobodę, uczą odpowiedzialności oraz zmniejszają potrzebę testowania.Opracowanie: Jolanta Sarniak – pedagog szkolny na podstawie:J. Sakowska ,,Szkoła dla rodziców i wychowawców”R. MacKenzie ,,Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?”
mgrabas