Koń trojański w reklamie społecznej.pdf

(2084 KB) Pobierz
Layout 1
Końtrojańskiwreklamiespołecznej
Warszawa, 2007
Copyright Medical Tribune Polska Sp z. o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowana ani w żaden inny sposób reprodukowana lub odczytywana w środkach masowego
przekazu bez pisemnej zgody
Wydanie pierwsze
Redaktor: Anna Środa
Opracowanie graficzne i skład: Adam Lipka
ISBN 978-83-60135-37-2
Praca nad przygotowaniem książki finansowana z BST 1134 (środków statutowych Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego).
Spistreści
Na wstępie ...................................................................................................................................................................................................................... 3
Rozdział 1. Reklama społeczna jako narzędzie marketingowe ................................................................................... 3
1.1 Reklama społeczna kontra komercyjna ................................................................................................................................................... 3
1.2 Egocentryzm reklamy i marketing społeczny jako remedium ........................................................................................................ 3
1.3 Koalicja na rzecz dobrej sprawy ................................................................................................................................................................... 3
1.4 Desk research, czyli nowe idee na podstawie starych pomysłów ................................................................................................ 3
1.5 Kogo ma przekonać reklama? ...................................................................................................................................................................... 3
1.6 Co powiedzieć, aby przekonać odbiorcę reklamy społecznej? ...................................................................................................... 3
1.7 Brief, czyli krótko o planie strategicznym ................................................................................................................................................ 3
1.8 Tworzenie reklam społecznych ...................................................................................................................................................................... 3
1.9 Badania marketingowe w reklamie społecznej ..................................................................................................................................... 3
1.10 Podsumowanie ................................................................................................................................................................................................... 3
Rozdział 2. Odbiorca reklamy: homo automaticus czy homo economicus? ................................................... 3
2.1 Droga dolna – odbiór poza świadomością, w ciągu milisekund .................................................................................................. 3
2.2 Droga górna – automatyczny i refleksyjny odbiór reklamy .............................................................................................................. 3
2.3 Odbiór reklam zależy od ukrytych skojarzeń ......................................................................................................................................... 3
2.4 Zmiana postaw ukrytych jako wyznacznik skuteczności reklamy społecznej ........................................................................ 3
2.5 Ujawnianie ukrytych postaw – skąd pochodzą i jak je badać? ..................................................................................................... 3
2.6 Podsumowanie ..................................................................................................................................................................................................... 3
Rozdział 3. Strategia konia trojańskiego w reklamie społecznej ........................................................................... 3
3.1 Jak koń do karety, czyli dopasowanie strategii perswazji do odbiorcy reklamy ..................................................................... 3
3.2 Reklama podprogowa – historia i przyszłość .......................................................................................................................................... 3
3.3 Mechanizmy działające poza uwagą, ukryte w centrum plakatu .................................................................................................. 3
3.4 Jak wykorzystać skąpstwo poznawcze ludzi? Automatyzmy w reklamie ................................................................................... 3
3.5 Huśtawka emocji, czyli jak skłonić kogoś, by działał bez refleksji? .............................................................................................. 3
3.6 Przemycanie argumentów w ładnej formie (dowcip, piosenka, gry słowne) ............................................................................ 3
3.7. „Jedna drużyna” jako sposób zmiany uprzedzeń ................................................................................................................................ 3
4
248449635.001.png
Rozdział 4. Strategia „centralnego ataku” w reklamie społecznej .............................................................................. 3
4.1 Centralny atak, gdy mur jest jeszcze słaby .................................................................................................................................................... 3
4.2 Emocje w reklamie społecznej ............................................................................................................................................................................. 3
4.3 Centralny atak wyjątkową myślą ........................................................................................................................................................................ 3
Rozdział 5. Marekting zaangażowany społecznie – altruizm czy „brudny interes”? ................................... 3
5.1 Co to jest marketing zaangażowany społecznie? ........................................................................................................................................ 3
5.2 Uwiarygodnianie akcji CRM .................................................................................................................................................................................... 3
5.3 Czynniki zwiększające skuteczność CRM ........................................................................................................................................................ 3
Rozdział 6. Warsztat tworzenia reklam społecznych
6.1 Wprowadzenie do warsztatu .................................................................................................................................................................................. 3
6.2 Przełamywanie barier ................................................................................................................................................................................................ 3
6.3 „O!” heurystyka. Połączenie procesu tworzenia i projektowania reklamy ....................................................................................... 3
Literatura cytowana ..................................................................................................................................................................................................... 3
5
248449635.002.png
Nawstępie
Wiemy jak trudno przekonać bliską sobie osobę, aby np. rzuciła palenie, nie
objadała się słodyczami. Zadanie twórcy reklamy społecznej jest jeszcze bardziej
złożone, gdyż w ciągu 30 sekund ma przekonać do zmiany postawy nie jedną
osobę, a tysiące różnych ludzi. Ma tylko kilka obrazów, może wypowiedzieć kilka
słów. Nie jest Davidem Copperfieldem, sztukmistrzem, iluzjonistą, a mimo to
przekaz powinien być skuteczny. Nie wystarczą dobre intencje. Co więcej, ze
względu na altrustyczny charakter działań powstają różne mity na temat reklamy
społecznej, że np. powinna być poważna, najlepiej czarno-biała i wszystkich
poruszać, zmuszać do myślenia. Książka ta ma rozwiać te mity i na podstawie
przeprowadzonych ponad dwudziestu badań eksperymentalnych zaproponować
różne narzędzia, które zwiększą skuteczność reklam społecznych.
Pierwszym narzędziem jest marketing społeczny. Ze względu na magię reklamy,
jej siłę przyciągania, spektakularność, niektóre kampanie społeczne ograniczją
się do dość przypadkowych, wakacyjnych akcji medialnych. Takie kampanie
czasami robią więcej złego niż dobrego, wchodzą jak słoń do składu porcelany,
jakim są złożone problemy społeczne. W części 1 książki walczę z tym
„egocentryzmem reklamy społecznej” i przekonuję, że reklama społeczna to
końcowy atak, finalna batalia, poprzedzona m.in. długotrwałymi badaniami,
tworzeniem koalicji z różnymi organizacjami (np. pozarządowymi), sporządzaniem
planów strategicznych, poszukiwaniem skutecznych argumentów. W tej książce
krok po kroku opisuję planowanie kampanii „non profit”, gdyż ono się opłaca. W
„Koniu trojańskim ...” analizuję kilkadziesiąt przykładów kampanii społecznych z
Polski i z całego świata.
Kiedy powstanie główne przesłanie kampanii, dostosowane do starannie
wybranej grupy odbiorców, należy się zastanowić nad sposobem jego przekazania.
Kolejne narzędzia, przedstawione w drugiej części tej książki, to różnorodne
mechanizmy perswazji, które mają zwiększać skuteczność tego komunikatu. Ten
arsenał tworzą m.in. negatywne emocje, odnoszenie się do „Ja” odbiorcy,
huśtawka emocji, dowcip, automatyczne „wyzwlacze”. Wiadomo, że każda broń
ma inne zastosowanie. W jedenej sytuacji skuteczny jest subtelny komplement, w
innej zaś machina oblężnicza. W książce tej przedstawiam wiele uwarunkowań
mechanizmów perswazyjnych, które były sprawdzane w ponad dwudziestu
eksperymentach prowadzonych przeze mnie i moich współpracowników. Takim
6
248449635.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin